Hva med fullbalansert drift eller "push pull" konfigurasjon, resulterer ikke dette i hørbare forskjeller ?
Brokobling er en stor fordel hvis man skal drive en høyttaler med høy impedans (8 eller 16 ohm) og ønsker lavest mulig støy og forvrengning. Det er derfor vårt forsterkerprosjekt Bifrôst er bygget over den idéen. En fordel med fullbalansert drift (dvs brokoblede effektforsterkere, bridge tied load) er at det jevner ut strømtrekket fra strømforsyningen og unngår å sende store returstrømmer til jord. Det kommer ingen ting godt av å dumpe returstrømmen fra høyttaleren til samme jord som spenningsreferansen for signalet. Man får også 3 dB bedre signal/støy-forhold og dobbelt så stort spenningssving over lasten for en gitt forsyningsspenning. Det siste er grunnen til at bilstereo (12 V) og USB-dingser (5 V) også ofte er brokoblet.
Den største ulempen er at hver halvdel av forsterkeren bare «ser» halve lastimpedansen, så strømtrekk og varmeutvikling øker. Derfor er det ikke så enkelt som å brokoble hvilke som helst forsterkere over hvilken som helst høyttaler. Du kan lett ende opp med å overbelaste strømforsyningen og få økt forvrengning i stedet. En tommelfingerregel er at brokobling gir dobbel effekt i dobbel impedans, f eks at en forsterker som gir 65 W i 4 ohm kan brokobles for 130 W i 8 ohm. Den vil neppe gi 260 W i 4 ohm.
Pirkemodus:
Push-pull er egentlig noe annet enn balansert drift, som igjen egentlig er noe annet enn brokobling. Begrepet push-pull brukes gjerne når to utgangstransistorer eller rør deler bølgeformen mellom seg, slik at den ene dekker positiv halvbølge og den andre negativ. Det er i motsetning til single ended, hvor en utgangsenhet (ofte et trioderør) dekker begge halvbølger. Nesten alle effektforsterkere (unntatt single ended trioder) har push-pull utgangstrinn. Lasten kan fortsatt kobles mellom utgangen og jord.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Push–pull_output
Balansert drift beskriver egentlig at inngangssignalet tas som differansen mellom to signalledere som begge har samme impedans til jord. Det kansellerer en del innstrålt støy. Litt forvirrende brukes også begrepet single ended som motsetningen til dette, altså at inngangssignalet tas som differansen mellom en enkelt signalleder og jord.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Balanced_audio
Brokobling, bridge tied load, er når to effekttrinn er koblet på hver sin side av høyttalerlasten med motsatt polaritet. Strømmen går ikke fra strømforsyningen i et effekttrinn via høyttaleren til jord, men til et speilvendt effekttrinn. Det er fristende å kombinere dette med balansert inngangssignal helt enkelt ved å sende hver side av inngangssignalet til to separate jordrefererte forsterkerkretser, men det er ingen garanti for at et balansert inngangssignal består av speilvendte kopier av signalet. Det er impedansene som er balanserte, ikke nødvendigvis signalet. Derfor behøver man fortsatt litt fiksfakseri på inngangen også for en slik konstruksjon.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bridged_and_paralleled_amplifiers#Bridged_amplifier
Det vanligste på konsumentutstyr er ubalanserte innganger (oftest RCA-kontakter), forsterkerkretser referert til jord, push-pull utgangstrinn med komplementære transistorer (en PNP og en NPN), og strømretur til jord. Bifrôst har derimot balanserte innganger med common mode-kansellering, to separate forsterkerkretsløp med hvert sitt kvasikomplementære push-pull utgangstrinn (NPN på begge sider), som så er brokoblet over høyttalerlasten. Fordi det blir best slik. Om det gjør en
hørbar forskjell er en annen sak.
https://www.electronics-notes.com/a...n-sziklai-quasi-pseudo-complementary-pair.php
Balanced Interfaces