Enkleste måte er å stappe et par raggsokker i bassrefleksportene. Da gjør du dem om til noe i retning av trykkammer, litt avhengig av hvor hardt du stapper. Resultatet blir en slakk avrulling fra et sted rundt 100 Hz med omtrent andreordens steilhet, og mye mindre elementutsving ved lave frekvenser enn som bassrefleks. Den slakke avrullingen er også lettere å integrere med en sub. Du sender fortsatt fullfrekvens signal til høyttalerne.
Så tar du høynivå signal fra forsterkerterminalene og sender til høynivåinngangene på en sub. Der stiller du lavpassfilteret et sted rundt 80-100 Hz på øremål. Du kan også prøve å sette den i fase eller motfase med høyttalerne, enten ved en fasevender på sub eller ved bevisst å bytte om ledningene. Det som låter jevnest er riktigst.
Raggsokk-trikset er ikke så aparte som det kan virke som. Både Peerless og Scanspeak eksperimenterte en del med akustiske ventiler, dvs en kasseløsning med kontrollert lekkasje fra trykkammer. Det har noen fordeler, men har blitt overflødig i moderne systemer med DSP etc.
Akustisk ventil - DYNABEL AS
Det er ingen god idé å gjøre dette i et passivt delefilter. Det vil bety et par digre elektrolytt-kondensatorer i serie med basselementet, og det ser jeg stort sett bare ulemper og problemer med.