Valg av subwoofer-bygg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    479
    Hvis lydkvalitet er prioritert så er vel Seas W26fx001 også ett alternativ.
    Ca 90 liter bassrefleks ifølge seas.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Slik jeg ser det er det største problemet nå å avlaste høyttalerne på de dypere frekvenser. Forsterkeren kan som sagt dele på 150hz, men jeg får nok ikke grønt lys for stereosubber i stuen.
    Hvordan kan jeg ellers kutte la oss si fra 100hz og nedover på høyttalerne? Frem med loddebolt og omarbeide delefilteret?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enkleste måte er å stappe et par raggsokker i bassrefleksportene. Da gjør du dem om til noe i retning av trykkammer, litt avhengig av hvor hardt du stapper. Resultatet blir en slakk avrulling fra et sted rundt 100 Hz med omtrent andreordens steilhet, og mye mindre elementutsving ved lave frekvenser enn som bassrefleks. Den slakke avrullingen er også lettere å integrere med en sub. Du sender fortsatt fullfrekvens signal til høyttalerne.

    Så tar du høynivå signal fra forsterkerterminalene og sender til høynivåinngangene på en sub. Der stiller du lavpassfilteret et sted rundt 80-100 Hz på øremål. Du kan også prøve å sette den i fase eller motfase med høyttalerne, enten ved en fasevender på sub eller ved bevisst å bytte om ledningene. Det som låter jevnest er riktigst.

    Raggsokk-trikset er ikke så aparte som det kan virke som. Både Peerless og Scanspeak eksperimenterte en del med akustiske ventiler, dvs en kasseløsning med kontrollert lekkasje fra trykkammer. Det har noen fordeler, men har blitt overflødig i moderne systemer med DSP etc. http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/bassror/akustisk-ventil

    Det er ingen god idé å gjøre dette i et passivt delefilter. Det vil bety et par digre elektrolytt-kondensatorer i serie med basselementet, og det ser jeg stort sett bare ulemper og problemer med.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Enkleste måte er å stappe et par raggsokker i bassrefleksportene. Da gjør du dem om til noe i retning av trykkammer, litt avhengig av hvor hardt du stapper. Resultatet blir en slakk avrulling fra et sted rundt 100 Hz med omtrent andreordens steilhet, og mye mindre elementutsving ved lave frekvenser enn som bassrefleks. Den slakke avrullingen er også lettere å integrere med en sub. Du sender fortsatt fullfrekvens signal til høyttalerne.

    Så tar du høynivå signal fra forsterkerterminalene og sender til høynivåinngangene på en sub. Der stiller du lavpassfilteret et sted rundt 80-100 Hz på øremål. Du kan også prøve å sette den i fase eller motfase med høyttalerne, enten ved en fasevender på sub eller ved bevisst å bytte om ledningene. Det som låter jevnest er riktigst.

    Raggsokk-trikset er ikke så aparte som det kan virke som. Både Peerless og Scanspeak eksperimenterte en del med akustiske ventiler, dvs en kasseløsning med kontrollert lekkasje fra trykkammer. Det har noen fordeler, men har blitt overflødig i moderne systemer med DSP etc. Akustisk ventil - DYNABEL AS

    Det er ingen god idé å gjøre dette i et passivt delefilter. Det vil bety et par digre elektrolytt-kondensatorer i serie med basselementet, og det ser jeg stort sett bare ulemper og problemer med.
    Den løsningen kan jeg like!
    Jeg faller stort sett hele tiden tilbake til Scan-speak W30. Har tilgode å lese om noen som ikke liker den. Det finnes så klart andre alternativer med lengre slaglengde og slikt, men lyden er visst mange fornøyd med. En Hypex FA251skal vel være rikelig til den.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg faller stort sett hele tiden tilbake til Scan-speak W30. Har tilgode å lese om noen som ikke liker den. Det finnes så klart andre alternativer med lengre slaglengde og slikt, men lyden er visst mange fornøyd med. En Hypex FA251skal vel være rikelig til den.
    Joda!

    Men, er du rundt 100 Hz eller høyere så MÅ du bare ha to stykker - se det som en forlengelse nedover av høyttalerne dine - ikke som en monosub.

    Som jeg har sagt før; ikke tenk sub i ditt tilfelle men omgjøring fra to- til treveis høyttaler. Samtidig som jeg ville avskåret dine over 100 Hz, kanskje opp mot 200 - 300 Hz, da vil høyttalerne dine spille mye bedre. FORDI disse Scan-Speak driverne du tenker deg gjør så ufattelig mye bedre jobb opp i det VIKTIGE området 200 - 300 Hz enn de høyttalerne du nå har. Ikke undervurder området 100 - 200/300 Hz og ikke overvurder området under 50 Hz. Husk, dine høyttalere ber egentlig ikke om sub - men bass!
     
    Sist redigert av en moderator:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Husk å bruke audiofil ullsokk. Merino låter mer raffinert enn spælsau. ;)

    Ja, Scanspeak 30W ser fornuftig ut. Alternativet kunne være Peerless XXLS. 250 W fra en FA251 holder i massevis.
    https://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/30w-4558t00.pdf
    https://www.tymphany.com/drivers/driver_functions/specsheet.php?id=245
    https://www.hypex.nl/product/fusionamp-fa251/155

    BassBox foreslår 36 liter lukket kasse for 30W, 40 liter for XXLS. Her er resultatet, Scanspeak 30W (rød kurve) og Peerless XXLS 835017 (gul). Jeg har også tatt med Seas L26ROY i 15 liters kasse for sammenligningens skyld (grønn).

    Annotation 2019-07-06 124410.jpg


    Danskene går dypere enn L26ROY og spiller litt høyere. XXLS'en kan gå litt høyere i frekvens enn 30W, men ved deling ved ca 100 Hz har det ikke noen betydning. Jeg ville nok også valgt 30W her pga behovet for mindre kasse.

    Ellers enig med MusicBear. Du får ikke noe særlig med bass fra en så liten høyttaler, så hvis du skrur opp volumet litt vil en slik sub + Loki gi mye bass og mye detaljer, men kanskje låte litt blodfattig i grunntoneområdet. Men hvis du ønsket deg treveis høyttalere hadde du kanskje bygd slike. Dette blir en glimrende løsning for sub+monitor ved moderate volumer i et forholdsvis lite rom.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    15 liter for LROY, Asbjørn, hvorfor så lite kabinettvolum?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordi det var forslaget fra Bassbox for samme Q = 0,7 som de andre to, og dermed maksimalt flat frekvensrespons og sammenlignbare kurver. Det skader jo ikke med større kasser på noen av dem. Dette er hva som skjer hvis man i stedet bruker 40 liter kasse på alle tre:

    Annotation 2019-07-06 125818.jpg
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Jeg ser poenget med at man gjerne ikke får full pakke med relativt små monitorhøyttalere sammen med en subwoofer. Men går jeg for 30W og en FA251, så kan jeg veldig enkelt utvide med en subwoofer til ved en senere anledning uten at det knekker lommeboken, og vips har jeg mulighet for å gjøre som dere sier, spille høyere opp i frekvens med bassmodulene.

    Loki var også mine første bygg, så er ikke utenkelig at det blir et nytt bygg en gang med større høyttalere.

    Jeg ser at Dynabel anbefaler 55 liter lukket kasse på 30W. Hva blir forskjellen på Dynabel slik forslag og ditt, Asbjørn? Små kasser er jo fint.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det blir ikke så veldig stor forskjell. 55 liter gir Q = 0,6. Det betyr litt slakkere avrulling nedover, dvs litt mindre nivå over 50 Hz og litt mer under.

    Annotation 2019-07-06 131944.jpg


    Om du går helt ned til 25 liter (Q = 0,81) får du flatere respons like under 100 Hz, men enda litt mindre ved 20-30 Hz. Hva som blir riktigst i ditt rom er ikke godt å si, men jeg ser ingen grunn til å bygge veldig store kasser her.

    Annotation 2019-07-06 132830.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det blir ikke så veldig stor forskjell. 55 liter gir Q = 0,6. Det betyr litt slakkere avrulling nedover, dvs litt mindre nivå over 50 Hz og litt mer under.

    Om du går helt ned til 25 liter (Q = 0,81) får du flatere respons like under 100 Hz, men enda litt mindre ved 20-30 Hz. Hva som blir riktigst i ditt rom er ikke godt å si, men jeg ser ingen grunn til å bygge veldig store kasser her.
    Veldig enig med deg, Asbjørn! Og jeg tror trådstarter får hakaslepp, den dagen han har bygget suben ferdig, skal eksperimentere med delefrekvenser, og hører hva som skjer når Loki-settet hans avlastes høyere opp enn han hadde tenkt.

    Var du på hi-fi messa i Horten, AleksanderMR, i fjor høst? Dersom du var det, og på rommet til PM Audio, lyttet du til en høyttaleren som bruker en variant av det høyttalerelementet du har i din Loki, som ble delt av på 200 Hz til en Seas 22 cm bass. DET, mente mange var en av messens beste lyd.

    Det samme vil du oppdage, at når du frigir Loki for alt under ca. 200 Hz, at den spiller enda bedre! Da kan da videre fjerne bassrefleksrøret ditt, tette igjen helt, og legge sandposer (inneholdende fin, ovnstørket sansblåsersand) i bunnen på kabinettet ditt (fordi den nå skal ha veldig lite volum, med kun spilling fra fra ca 200 Hz og oppover). Disse sandposene, hva de vil gjøre? Hehe, prøv, når den tid kommer! Sanda, og tyngden av den, suger til seg vibrasjoner inne i kabinettet og av kabinettet. Det låter enda stillere - må OPPLEVES :)
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Jeg var nok dessverre ikke på den messen nei. Men liker det du sier! Det lover jo godt.
    Jeg får begynne med én sub, og når samboer har blitt vant til den kan jeg lure inn en til en mørk natt :D
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan attestere at de elementene er aldeles utmerket. Jeg bygget et par kompakte høyttalere med dem for noen år siden, etter oppskrift fra Stig Erik Tangen. Da fylte jeg sand i et separat kammer helt bakerst for delefilteret. Det ble noen veldig presise småtasser. Mine har nok litt fyldigere frekvensgang nederst enn Loki, så disse har greid seg uten sub. https://www.hifisentralen.no/forume...orsterkere-etc/35844-gnurk-ma-ter-matrix.html
     
    Sist redigert:

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Jeg har bygd endel subber i "budsjett" klassen de senere årene... prøvd både l roy portet, lukket og med slave. Dayton 18 lukket, wavecor 10" lukket, porter og push/push dual woofer. Jeg landet tilslutt på scanspeak 30w og to av disse. De er lukket på ca 55 liter og moderat med fyll. Har hversin hypex 501 med dsp. Helt klart mine favoritter!!


    Har også prøvd en hel del kjøpesubber som jeg har vært mer eller mindre fornøyd med!:)
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Jeg kan attestere at de elementene er aldeles utmerket. Jeg bygget et par kompakte høyttalere med dem for noen år siden, etter oppskrift fra Stig Erik Tangen. Da fylte jeg sand i et separat kammer helt bakerst for delefilteret. Det ble noen veldig presise småtasser. Mine har nok litt fyldigere frekvensgang nederst enn Loki, så disse har greid seg uten sub. https://www.hifisentralen.no/forume...orsterkere-etc/35844-gnurk-ma-ter-matrix.html
    Godt å se at flere bruker disse elementene! Jeg har sansen for de. Fikk de for en god pris på Finn, hele kittet ubrukt.
    Jeg har bygd endel subber i "budsjett" klassen de senere årene... prøvd både l roy portet, lukket og med slave. Dayton 18 lukket, wavecor 10" lukket, porter og push/push dual woofer. Jeg landet tilslutt på scanspeak 30w og to av disse. De er lukket på ca 55 liter og moderat med fyll. Har hversin hypex 501 med dsp. Helt klart mine favoritter!!

    Har også prøvd en hel del kjøpesubber som jeg har vært mer eller mindre fornøyd med!:)
    Nå blir jeg bare mer overbevist om å få dor 30W. Du har vel ikke bilder av oppsettet ditt.

    Her er forøvrig bilder av høyttalerne:
    Seas Loki Mk3 build https://imgur.com/a/297hO2M
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    A2D2BF26-AC74-447A-BE25-662A55284246.jpg
    964096EB-EEB4-4DF0-A5EC-75C183F4060D.jpg
    BE7F0BF5-6D2E-4C3A-8EC2-97827189E3C6.jpg
    7805F53D-4260-4918-8ED4-E8E3C5981723.jpg


    Håper de kommer opp her...
    skal se om jeg kan få tatt etpar av de ferdige imorra:)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.113
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du bruker en Hypex 502 eller 252 og bruker en kanal til Loki og en kanal til sub kan det bli bra.

    Et tips: to stykk SB Acoustics SB23NRXS45-12-DNB i 45-50 liters lukket kasse pr side. Sammen med korreksjon, xo og eq i Hypex får du god kvalitet bass. Disse er på salg hos Dynabel nå for 800 kr stykket.

    Her er en slik med en testkreasjon på toppen...
    61D7E379-31EB-416B-BAAB-6F47789F9BFC.jpg


    Johan-Kr
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvis du bruker en Hypex 502 eller 252 og bruker en kanal til Loki og en kanal til sub kan det bli bra.

    Et tips: to stykk SB Acoustics SB23NRXS45-12-DNB i 45-50 liters lukket kasse pr side. Sammen med korreksjon, xo og eq i Hypex får du god kvalitet bass. Disse er på salg hos Dynabel nå for 800 kr stykket.


    Johan-Kr
    Enig med deg i dette, Fenalaar, tror trådstarter er litt vel mye opphengt i kvaliteten på S-S W30 enn det faktum at bruk av denne som tradisjonell sub vil hjelpe lite i området fra der Loki egentlig er svakest - allerede fra en 200 - 300 Hz og nedover. Som igjen betyr at det må to basskabinetter til. Ingen med gode basser prater om suber, suber er i utgangspunktet mer en kinogreie - forstå meg rett.

    En annen ting, trådstarters flotte kasser passer jo utmerket til å lage kabinetter under disse, som begynner i samme bredde men blir bredere nedover slik at de får plass til aktuell basshøyttaler, som med dette overtar rollen til stativene.
     

    Zeke1983

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.044
    Antall liker
    393
    Da har jeg muligens gått glipp av noe vesentlig her siden vi var inne på subwofere og ikke bass til musikk..

    når det er sagt syns jeg scanspeakene presterer langt opp i frekvens... Men man vil jo på en annen side få mere kapasitet om man dropper den dypeste bassen...
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Masse fine bilder her!
    Har kassen sin utforming noe å si? Om den er et kvadrat eller rektangel? Jeg foretrekker at den er høyere, og ikke så dyp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Litt, men ikke så mye. Optimal form er kanskje litt fuglekasseaktig med ulike dimensjoner i alle tre retninger. Det sprer frekvensene for stående bølger inni.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Da har jeg muligens gått glipp av noe vesentlig her siden vi var inne på subwofere og ikke bass til musikk..

    når det er sagt syns jeg scanspeakene presterer langt opp i frekvens... Men man vil jo på en annen side få mere kapasitet om man dropper den dypeste bassen...
    Ikke noe galt med Scan-Speak bassene, men de er dyre. Og i dette tilfelle tror jeg trådstarter er mer tjent med to basshøyttalere fremfor én sub, men som han selv var inne på lenger opp her kan han jo starte med en og utvide til to seinere. Fenalaar sitt forslag med SB Acustic syntes jeg også var bra. For to basshøyttalere fremfor kun én vil til Loki gjøre så utrolig godt - også for Loki'ene ved en nedre avlastning av disse - han vi rett og slett ikke kjenne de igjen. Da blir det ikke bare mer bass, som han søker, men mer bass og bedre mellomtone.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel nokså generelt riktig også med en mono sub. Når mellomtoneelementene avlastes i dypbassen vil de spille renere oppover, også om avlastingen er i form av en mono sub fra under 100 Hz. Det er allerede nok til å unngå at mellomtonene får de største utsvingene. Dette er mer et spørsmål om grader enn absolutter.
     

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Veldig bra diskusjon på gang her nå. Som tidligere nevt så har jeg per nå en begrensning på én subwoofer. Og jeg orker ikke begynne på nye kasser til høyttalerne, som nettopp er ferdig. Men håpet er å få på plass en matchende sub etterhvert.
    Jeg har begynt å tegne litt, for å få en ide. Alle mål kan så klart endres. Akkurat nå er innvendig volum 45,5 liter, minus kassen til forsterkeren som stjeler 3 liter. Jeg har ikke tatt avstivingen med i beregningen. Alle plater er 18 mm (tanken er bjørkefiner). Fronten er 18 mm bjørkefiner + 21 mm MDF (for å matche utseende til høyttalerne). Antar jeg 40 liter netto, så gir WinISD en Qtc på 0,788, og F3 på 43 hz. Litt avvikende i forhold til tallene Asbjørn får ut fra Bassbox, uten at jeg har kompetanse til å mene noe om det.
    Noen tanker rundt designet?
    Scan-Speak 30W.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg synes skissen ser bra ut.

    BassBox kan også simulere effekten av fyll i kassen. Jeg lot BassBox anta "typisk" mengde fyll, f eks steinullplate på bakvegg, eggekartongskum på sidene, litt vatt. Det gjør kassen akustisk litt større og bidrar til å dempe stående bølger ved høyere frekvenser enn sub'ens arbeidsområde.

    Hvis jeg i stedet bruker "classical equations", dvs ser bort fra eventuelt fyll, får jeg F3 = 39,6 Hz og Qtc = 0,749 for 40 l kasse. Det stemmer sånn brukbart med WinISD. Hvis vi i stedet antar "heavy" fyll, dvs hele kassa fullstappet med vatt, får jeg F3 = 44,8 Hz og Qtc = 0,612.

    Annotation 2019-07-07 203511.jpg


    Alle fire alternativer plottet:

    Annotation 2019-07-07 203235.jpg
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Artig at fyll kan ha så mye å si. Da tror jeg at jeg fortsetter med den kassen jeg har tegnet. Element er bestilt og på vei.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    BassBox kan også simulere effekten av fyll i kassen. Jeg lot BassBox anta "typisk" mengde fyll, f eks steinullplate på bakvegg, eggekartongskum på sidene, litt vatt. Det gjør kassen akustisk litt større og bidrar til å dempe stående bølger ved høyere frekvenser enn sub'ens arbeidsområde.
    Dempemateriale, som igjen lar driveren se kassa som større, hvilke "faktabaserte" bakdeler mener du sterk demping medfører i et fulltonekabinett - dvs. fra bass til øverste mellomtone (men selvfølgelig i hvert sitt kammer)?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.245
    Antall liker
    36.902
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser ingen ulemper ved å dempe stående bølger inni kassen. Bølgen som går bakover i kabinettet skal helst ikke sette av noen ukontrollerte resonanser som kommer ut igjen gjennom membranen som honkelyder og nasalitet. I mine bygget jeg mellomtonekassene som omvendte trakter, litt mer enn en kvartbølge lange ved laveste arbeidsfrekvens for elementet, for å sikre at bølger ble reflektert videre bakover og absorbert i stadig tettere skum og vatt bakerst i kassen. Det skulle ikke reflekteres fremover igjen, og ihvertfall ikke sette opp noen stående bølge inni boksen ved noen frekvens i nærheten av elementets arbeidsområde. Så kledde jeg den boksen med asfaltplater og plasserte den inni en større boks uten kontakt med sideflatene noe sted. Bakbølgen skulle ikke komme ut som plateresonanser heller, takk.

    DSC02896 (Small).JPG


    DSC02964 (Small).JPG


    DSC02951 (Small).JPG


    Mengden vatt i en trykkammerkasse er ellers litt svartekunst. Man justerer etter smak og behag til slutt når man ser hvordan driveren oppfører seg i den kassen man har bygget. Eventuelle ulemper oppstår vel først hvis man stapper inn så mye vatt at det hele blir en kompakt klump i stedet for et dempet kammer. Det skal ganske mye til.
     
    Sist redigert:

    AleksanderMR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.06.2019
    Innlegg
    259
    Antall liker
    157
    Noen som har tips til en fin grill til 12" element? Scan-Speak bass 30W/4557T00. Enten en fin en som jeg fester permanent, eller en løsning med magneter. Med en smårolling må det beskyttes!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.193
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nei, ikke feil.
    Den jeg viser til, finmasket "hifi-grill"
    Den du viser til, grovmasket "pa-grill"

    139778.jpeg


    Jeg synes ingen av de er fine, men om jeg måtte velge; hifi-grill.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror bare ikke det lages en slik finmasket grill som dette i 12’’ størrelse. Ganske sikker på det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.634
    Antall liker
    8.981
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror bare ikke det lages en slik finmasket grill som dette i 12’’ størrelse. Ganske sikker på det.
    Les før du skriver påstander;=) det står finmasket 12" hifi grill. På siden deres.
    Da er det vel det da?
    Den grove stikker småbarn fingrene rett igjennom.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Tror bare ikke det lages en slik finmasket grill som dette i 12’’ størrelse. Ganske sikker på det.
    Les før du skriver påstander;=) det står finmasket 12" hifi grill. På siden deres.
    Da er det vel det da?
    Den grove stikker småbarn fingrene rett igjennom.
    Well well, jeg hadde både rett og ikke rett :)

    De har et finmasket 12" gitter for salg hos Ljudia sin norske versjon; Deluxe Music i Thorvald Meyers Gate 33 A til kun kr 118,- per stk. Dette er egentlig en Monacor SG 300 https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/diy/sg-300/

    Men, dette er allikevel IKKE identisk med det som ble vist bilde i innlegg #70 lenger opp her - ser man tydelig dersom man ser på bildet vedr. total størrelse/størrelse på selve pynteringen rundt/antall skruehull.

    Personlig, er jeg i tvil om disse finmaskene slipper gjennom nok bass - kan du selv mene noe om Mr. 15" Bass Killer :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.634
    Antall liker
    8.981
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tror bare ikke det lages en slik finmasket grill som dette i 12’’ størrelse. Ganske sikker på det.
    Les før du skriver påstander;=) det står finmasket 12" hifi grill. På siden deres.
    Da er det vel det da?
    Den grove stikker småbarn fingrene rett igjennom.
    Well well, jeg hadde både rett og ikke rett :)

    De har et finmasket 12" gitter for salg hos Ljudia sin norske versjon; Deluxe Music i Thorvald Meyers Gate 33 A til kun kr 118,- per stk. Dette er egentlig en Monacor SG 300 https://www.monacor.com/products/components/speaker-technology/diy/sg-300/

    Men, dette er allikevel IKKE identisk med det som ble vist bilde i innlegg #70 lenger opp her - ser man tydelig dersom man ser på bildet vedr. total størrelse/størrelse på selve pynteringen rundt/antall skruehull.

    Personlig, er jeg i tvil om disse finmaskene slipper gjennom nok bass - kan du selv mene noe om Mr. 15" Bass Killer :)
    Tviler på att det er ett problem.
    Se på elementene til Thiel.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.193
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Griller er drit enkelt og billig å lage selv. Snepperter kan bestilles hos Dynabel og koster ingenting. Høyttalerstoff kjøpes hos Biltema, og koster også nesten ingenting.
    Rammer lager og former man selv akkurat som man vil, og det kjøper man i kapphylla på Byggtema, Bygger'n, Maxbo for ingenting kroner.
    Stiftepistol har alle i roteskuffen, og har du ikke, er det billig på Billigtema.

    Blir like fine griller som på butikkhøyttalere, uten veldig mye jobb & anstrengelser.
    Denne tråden omhandler vel ikke griller.

    Ferdig med saken.:D

    20190413_151513.jpg


    Dårlig bilde, og feil lys. Grillene er svarte, men ser ut som grå. Laget på få timer. Nesten gratis.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er vel nokså generelt riktig også med en mono sub. Når mellomtoneelementene avlastes i dypbassen vil de spille renere oppover, også om avlastingen er i form av en mono sub fra under 100 Hz. Det er allerede nok til å unngå at mellomtonene får de største utsvingene. Dette er mer et spørsmål om grader enn absolutter.
    også om avlastingen er i form av en mono sub fra under 100 Hz...

    Jeg synes at man inden start skal gøre op med sig selv om der bare skal mere bas eller det faktisk er en sub man vil have
    Hvis det bare er mere bas er det måske bedre at udskifte front højttaleren frem for en sub.

    Grunden til jeg skriver dette er fordi... Jeg synes ... at mange deler en sub alt for højt. I min verden skal en sub på ingen måde spille samme frekvens som front højttaleren . En sub burde gengive i en ret begrænset frekvens område kun dybt :)

    Ved at lade en sub spille eks ved 80Hz synes jeg det ødelægger mere end det gavner. Omvendt kan man sige at ved at lade en sub spille fra eks 35Hz og ned ja så siger sub ikke meget der ikke findes ret mange indspilninger med dyyyyb bas. Men det er en ren fornøjelse at mærke / høre når informationer så er der

    Vh
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.193
    Antall liker
    13.306
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er ikke enig med deg Lassencad, fordi dette er veldig individuelt. Det kommer helt an på rom, plassering, og bassløsning.
    Noen bass elementer egner seg kun for dypbass, mens andre egner seg for både dypbass og midbass.
    Utvid horisonten, og gjør besøk hos folk som har forskjellige løsninger i bassen. :D

    (mine basser deles på 200 hz som et eksempel)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn