Det gjorde hun, jeg husker den saken der. Bortsett fra at dette var fra før Statoil ble til Circle-K IIRC. Hun brukte om lag 20% av sin netto disponible inntekt på å spise på bensinstasjon. You cannot make this shit up.Sånn som hun som alltid spiste lunsj på Circle-K. Økonomisk og næringsrik kost det der. Tror jammen hun var innom og spiste frokost der også.
På en dag hadde hun vel brukt nesten en tusenlapp på bensinstasjon. Uten å fylle bensin.Det gjorde hun, jeg husker den saken der. Bortsett fra at dette var fra før Statoil ble til Circle-K IIRC. Hun brukte om lag 20% av sin netto disponible inntekt på å spise på bensinstasjon. You cannot make this shit up.Sånn som hun som alltid spiste lunsj på Circle-K. Økonomisk og næringsrik kost det der. Tror jammen hun var innom og spiste frokost der også.
Det er vel ofte en fornektelse for realitetene som ligger bak en slik oppførsel.Var fine de som makset 5 kredittkort for bryllup på Hawaii også.
Båt er bra for helsa. Og det går an å kjøpe brukt.Båten har i det minste en restverdi i motsetning til charterturen.
Kan få mye fin båt for 30-50 tusen.Båt er bra for helsa. Og det går an å kjøpe brukt.Båten har i det minste en restverdi i motsetning til charterturen.
Ja, eg trur svært mange treng å trene på den filosofiske øvinga det er å bestemme seg for kva som er lukka. Alt for mykje ressursar brukast på å reklamere for at glede oppnåast gjennom forbruk, og reklame påverkar, veit vi. Lite kompatibelt med framtidas største utfordringar for det titals millardar menneske som kjem til å vere på planeten i framtida.Vi må riste av oss statusjag og kjøpehysteri, det er alt for mye av det. Man trenger ikke å ha alt mulig for å være lykkelig, snarere tvert i mot.
Ja, alt etter kva slags båt ein treng. Ikkje alle treng ein båt dei kan sove i. Sjølv om det har sine positive sider. Den gamle suksessbåten Saga 27 - kanskje landets mest populære båt av "storsnekketypen" kostar for tida nesten ingenting, brukar marginalt med drivstoff, og har toalett og to salongar. To negative ting å melde: går seint, og er ikkje noko vidare å fiske frå, dersom du får storfisk og skal ha hjelp til å kleppe.Kan få mye fin båt for 30-50 tusen.Båt er bra for helsa. Og det går an å kjøpe brukt.Båten har i det minste en restverdi i motsetning til charterturen.
De med vett her kjøper båt til 60 tusen og får igjen pengene 5 år senere.Båt på den størrelsen i Oslo-området er regnet som slepejolle. Reelle kostnader er nok nærmere 3000 pr time enn pr tur.
Og ja, billigere på landet. Er ikke så opptatt av å imponere naboen der, vet du.
Men med en hurtiggående båt så har man jo drivstoffkostnader på fra 3-400 kroner pr tur så helt billig blir det aldri i motsetning til stisykkelen.Skal være forsiktig med å peke på noen, for jeg har laget oversikt over kostnader og bruk på stisykkelen min og har konkludert med at jeg først nå, på fjerde året, har kommet ned til under tusen kroner pr tur. Og da er det kun sykkel. Ikke personlig utstyr.
Du må jaggu meg ha en liten hurtiggående båt eller så er turen bare på 5 minutterMen med en hurtiggående båt så har man jo drivstoffkostnader på fra 3-400 kroner pr tur så helt billig blir det aldri i motsetning til stisykkelen.Skal være forsiktig med å peke på noen, for jeg har laget oversikt over kostnader og bruk på stisykkelen min og har konkludert med at jeg først nå, på fjerde året, har kommet ned til under tusen kroner pr tur. Og da er det kun sykkel. Ikke personlig utstyr.
Min 20 fots kostet meg 40000 i 2002. Den bruker jeg fortsatt og kommer jeg, om Gud og Volvo Penta vil, til å bruke i mange år fremover.Hvis man ikke skal imponere noen så blir regnestykket for båten AA beskriver langt hyggeligere.
Mest fundamentalt representerer en passe stor haug med penger frihet til å gjøre hva man vil. Hva det måtte være er forsåvidt ikke så nøye, men det gir muligheten til å ta noe mer prinsipielle valg. Hvor stor haug som er passe avhenger også av hva man synest er viktig her i livet. Det kan være alt fra en relativt liten haug til en veldig stor haug avhengig av hva man legger vekt på. Noen ting er gratis, andre ting koster mye penger. De langt fleste har ikke muligheten til å ta et reelt valg om å slutte å jobbe langt tidligere enn vanlig, for eksempel. Først når man ikke er avhengig av lønnen kan man gjøre et reelt valg om å gå på jobben eller finne ut at det er noe mer givende å bruke mandag-fredag på.Så etter at men har klart seg uten bil, båt og hytte: Hva i all verden skal man bruke alt man har spart til? Gi det bort?
I rene finansielle termer er barn ikke gunstig, nei, men det er ikke noe som bør vurderes i de termer.Siden vi er i sparetråden. Det å få barn er vel ikke spesielt smart for å få pengebingen til å svulme. Hytte er et annet eksempel
Å eie en hytte koster ganske mye penger i året (har bygget en selv)I rene finansielle termer er barn ikke gunstig, nei, men det er ikke noe som bør vurderes i de termer.Siden vi er i sparetråden. Det å få barn er vel ikke spesielt smart for å få pengebingen til å svulme. Hytte er et annet eksempel
Hytte er et tveegget sverd. En hytte kan være ganske low-maintenance om den ikke er avhengig av å være varm året rundt (dvs ikke innlangt vann) og enda lavere om det ikke en gang er strøm der. Hytter representerer også en ganske rimelig ferie / helgetursmulighet av høy kvalitet. Vi har stort sett vært en uke hver sommer på hytte, vi er der også i påskeferien og vinterferien og en (lang)helg nå og da. Nå er det for oss ekstremt gunstig siden vi faktisk ikke eier hyttene og følgelig ikke betaler noesomhelst for de utover mat osv, men selv om de var våre så ville det ikke vært så ille. Å være der en uke er svært rimelig sammenlignet med å reise et sted og det fremstår som fullverdig ferie for både voksne og barn i familien. Barna vokser opp med at ferie er å dra på hytta, ikke å dra til syden eller lignende. Hyttene er i uhippe områder så de koster uansett ikke allverden om en av sorten skulle kjøpes.
I mer ikke-finansielle termer så gir hytta på fjellet mellom annet tilgang på skisesong som er betydelig lengre enn hva Oslo kan by på.
Tipper du er født på slutten av syttitallet, vi som er eldre har vokst fra de der. Det er moro i 2 uker......Skulle jeg først svidd av mye penger på båt skulle jeg hatt noe sånt:https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150828920
Spot on med 1979. Med en liten flatbunnet båt stamper man i motsjø i 16 knop der man bare kan blåse avgårde med en sånn en.Tipper du er født på slutten av syttitallet, vi som er eldre har vokst fra de der. Det er moro i 2 uker......Skulle jeg først svidd av mye penger på båt skulle jeg hatt noe sånt:https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=150828920
Saga 27-dømet brukar ca 2 liter i timen, berre motoren er liten nok. Ein Saga 20, med Bukh 10hestar vart brukt på min fyrste båtferietur attende i 1975. Brukte 15 liter på ferien, heile Nordfjord med ymse krokar. Billeg snekkeferie, maksimal fart 7 knop.Men med en hurtiggående båt så har man jo drivstoffkostnader på fra 3-400 kroner pr tur så helt billig blir det aldri i motsetning til stisykkelen.Skal være forsiktig med å peke på noen, for jeg har laget oversikt over kostnader og bruk på stisykkelen min og har konkludert med at jeg først nå, på fjerde året, har kommet ned til under tusen kroner pr tur. Og da er det kun sykkel. Ikke personlig utstyr.
Ja, jeg synes jo også det er interessant å se en dyktig snekker i arbeid, men jeg synes det er vanskelig å sammenligne snekker med båt, uansett type.Så er snekker stort sett langt finere å se på enn flybridgebåter.