Juss og økonomi Hva er spareraten din?

Hva er din sparerate?

• Negativ

Stemmer: 9 19.6%
  • 0-10%

Stemmer: 7 15.2%
  • 10-20%

Stemmer: 9 19.6%
  • 20-30%

Stemmer: 12 26.1%
  • 40-50%

Stemmer: 4 8.7%
  • 50% +

Stemmer: 5 10.9%

• Totalt antall stemmer
    46
  • Avstemningen er stengt .

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nå kommer heldigvis gjeldsregisteret, så da reduseres mulighetene for å ta opp forbrukslån i mange banker samtidig, i det minste. Men det er too little too late, som man pleier å si. Det er ganske utrolig at boliglån, billån og studielån ikke er med i gjeldsregisteret. Da kan mange fortsatt lyge seg til nye lån.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Nå kommer heldigvis gjeldsregisteret, så da reduseres mulighetene for å ta opp forbrukslån i mange banker samtidig, i det minste. Men det er too little too late, som man pleier å si. Det er ganske utrolig at boliglån, billån og studielån ikke er med i gjeldsregisteret. Da kan mange fortsatt lyge seg til nye lån.
    Gjeldsregisteret blir jo totalt misvisende da det ikke skiller mellom det folk faktisk har å lån og eventuelle kredittkort de har med potensiale til å låne. Jeg tror jeg har en 5-6 kredittkort liggende uten at det er lånt noe på noen av dem, men på papiret ser det sikkert ut som om jeg har hundretusener i ekstragjeld. Jeg bruker ett av dem for sikker netthandel og bonuser, men det betales i sin helhet hver måned.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Gjeldsregisteret blir jo totalt misvisende da det ikke skiller mellom det folk faktisk har å lån og eventuelle kredittkort de har med potensiale til å låne. Jeg tror jeg har en 5-6 kredittkort liggende uten at det er lånt noe på noen av dem, men på papiret ser det sikkert ut som om jeg har hundretusener i ekstragjeld. Jeg bruker ett av dem for sikker netthandel og bonuser, men det betales i sin helhet hver måned.
    Det er neppe så misvisende for de som er i risikogruppen for forbrukslån. Ellers er jeg forsåvidt enig i poenget ditt, men det er heller ingen ting som hindrer deg i å makse ut alle kredittkortene etter å ha fått innvilget et forbrukslån. Den største feilen med registeret er at lån til bolig, bil, barnebidrag, studielån, skattegjeld osvosv ikke er med. Dette kan være snakk om betydelige beløp.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Du tar feil! Det er kun utestående kreditt som regnes som gjeld, ikke kortets kredittpotensiale.
    Registeret viser for rammekreditt:
    Kredittgrense
    Rentebærende saldo
    Ikke rentebærende saldo
    Nominell rente
    Terminomk.
    Kapitaliseringsfrekvens
    Medlåntaker
    Oppdatert i gjeldregisteret (dato)
    Oppdatert hos kredittyter (dato)

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    De regnes som gjeld dersom man søker om nye lån eller kredittkort.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Du tar feil! Det er kun utestående kreditt som regnes som gjeld, ikke kortets kredittpotensiale.
    Ok, da har jeg misforstått. Flott.

Men det er slike artikler som dette jeg må legge skylden på.

--

Nytt register: Ubrukte kredittkort kan skape trøbbel for boliglånet ditt

Når gjeldsregisteret starter opp 1. juli vil ubrukte kredittkort kunne føre til midlertidig stans i søknader om boliglån. Ubrukte kredittrammer regnes nemlig også som gjeld.

https://www.nrk.no/norge/nytt-regis...-skape-trobbel-for-boliglanet-ditt-1.14604174

Mange norske forbrukere har takket ja til kreditter og kort med kredittrammer som medlemskort, og mange har kort knyttet til alt fra reiser til hvitevarer.

Kortene gir alt fra bonuspoeng, lojalitetsbonuser, rabatter og andre fordeler.

Men ubrukte kredittkort som ligger i skuffer og skap, kan skape problemer for dem som skal søke om boliglån i tiden som kommer.

Endre Jo Reite, som er direktør for privatmarkedet i BN Bank, mener at også mange som har god kontroll over egen økonomi kan møte stopp i lånesøknadene. - Kredittene kan skape bryderi også for dem som ikke bruker dem, sier han.

For også ubrukte kredittrammer blir synlige som gjeld i registrene for forbruksgjeld som starter opp 1. juli.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nei, det regnes ikke som gjeld men som potensiell gjeld og ny kredittyter bør og skal hensyn ta det.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Så i praksis vil det regnes som gjeld fordi det potensialet du har til å ta forbrukslån vil være en del av din kredittverdighet. Så hvis du har kredittramme på 150 000 på kredittkortene dine vil denne rammen regnes inn i din totale potensielle gjeld hvis du søker om lån, og det vil dermed redusere lånemulighetene dine med 150 000 kr.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Nei, det regnes ikke som gjeld men som potensiell gjeld og ny kredittyter bør og skal hensyn ta det.
    Når du søker om ny kreditt gjennomføres en betjeningsevnetest, hvor bl.a. månedlig utgifter til å betjene eksisterende gjeld trekkes fra de inntektene man har, da inkluderes hele kredittgrensen, og det legges på en sikkerhetsmargin på rentenivået på 5 prosentpoeng.

Da vil det fort bli en utfordring om man har mange kredittkort liggende som man ikke bruker.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Når du søker om ny kreditt gjennomføres en betjeningsevnetest, hvor bl.a. månedlig utgifter til å betjene eksisterende gjeld trekkes fra de inntektene man har, da inkluderes hele kredittgrensen, og det legges på en sikkerhetsmargin på rentenivået på 5 prosentpoeng.

Da vil det fort bli en utfordring om man har mange kredittkort liggende som man ikke bruker.
    Det er korrekt og derfor bør man kvitte seg med ubenyttede kort. En ekstra god grunn til å få ryddet opp altså.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Ja visst. Nå er det jo bare å logge seg inn på gjeldsregisteret.com å se hva man har av gammel og ny moro.

S

Slubbert

Gjest
    Jeg har tre kredittkort. Ett Norwegiankort som jeg bruker til all daglig handel så jeg får cashpoints (alt jeg kjøper går gjennom det), ett OBOS-kort fordi det gir minst 10% rabatt på alle konsertbilletter gjennom Ticketmaster og Evenim (bruker det bare til å kjøpe konsertbilletter) og ett som jeg bare fikk utstedt av banken min. Har aldri betalt rente på noen av dem.

Det er lurt å betale ferieturer med kredittkort, siden de som oftest har reiseforsikring inkludert. Men du bør selvsagt ha penger til å betale tilbake før det starter å forrente seg.

Edit: Sjekka gjeldsregisteret.no nå, får bare opp Norwegiankortet, ingen av de andre. Rart.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Ja visst. Nå er det jo bare å logge seg inn på gjeldsregisteret.com å se hva man har av gammel og ny moro.
    Hos meg er det gruppert som følgende:

- Ikke rentebærende gjeld (som tilsvarer utestående saldo på MasterCardet mitt)
    - Kredittkrense som er summen av hva jeg kan ta på MasterCard + kontokreditten på 5000 som følger med brukskontoen min)

Nominell rente på de står der også.

Ergo som beskrevet av BT

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja det står separat om man har brukt kreditten eller ikke.

Kredittyter
    Kredittgrense
    Rentebærende saldo
    Ikke rentebærende saldo
    Nominell rente
    % Terminomkostninger
    Kapitaliseringsfrekvens
    Medlåntaker

--- det var bare tre kort der, mulig at noen ha gått ut på dato eller noe. Men jeg tror ikke de har fått med seg alt.

Har Norwegian som jeg stort sett bruker, et par fra Entercard som jeg ikke bruker, en fra Komplettbank som gav litt bonus på netthandel men de klarer jo ikke å sende faktura på ordentlig vis så dem droppet jeg fort, gidder ikke måtte logge inn separat for å sjekke saldoen hver måned, og en fra BOB som jeg ikke husker kodene på en gang. Spiller ikke så stor rolle. Sa opp SAS-kortet siden det var årsavgift på det.

Men Norwegiankortet er ok. Av og til kan man ta en helgetur til Berlin eller noe med poengene.

Sist redigert av en moderator:
    S

Slubbert

Gjest
    Jeg hadde 0,01 krone i rentebærende saldo, avrundingsfeil fra null?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Det betyr at De er en beskjeden herremann.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    --- det var bare tre kort der, mulig at noen ha gått ut på dato eller noe. Men jeg tror ikke de har fått med seg alt.
    Det er ikke alle tilbydere som er inne ennå, men de som er der dekker 80% av markedet visstnok. Det kan være grunnen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Jeg hadde 0,01 krone i rentebærende saldo, avrundingsfeil fra null?
    kan aldri være helt sikker med flyttallsmatematikk, vet du.

Fun fact: Cobol, som fort er inne i bildet her, er et av få programmeringsspråk med en native datatype med eksakt to desimaler.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ikke får de med seg alle kredittkortene heller. 365 direkte er ikke med.

En fin feature ved gjeldsregisteret.com er at man får samlet oversikt over utestående på (nesten) alle kredittkort.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.061
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    .com?

pinlig at de ikke har klart å få kjøpt .no domenet

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    .com?

pinlig at de ikke har klart å få kjøpt .no domenet
    Veldig synd, ja.

Men er vel en eller annen luring som har kjøpt det for å cashe inn 50.000 kr eller noe. Like greit å peke nese til denne tosken.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Forbruksgjeld en gjenganger i tilfellene som havner hos NAV
    https://www.adressa.no/meninger/kommentarer/2019/07/03/Vi-må-snakke-mer-om-gjeld-19408422.ece

Vi observerer videre at flere som har økonomiske utfordringer forsøker å kompensere dette med pengespill på nett. Det har vært en ganske stor økning i saker der personer har spilt bort både én og to millioner kroner på relativt kort tid. Noen har sågar gjort det uten at den andre parten i forholdet har hatt kjennskap til låneopptakene. I slike saker er det mer regelen enn unntaket at samlivsbrudd oppstår, og barn må skifte bolig.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forbruksgjeld en gjenganger i tilfellene som havner hos NAV
    https://www.adressa.no/meninger/kommentarer/2019/07/03/Vi-må-snakke-mer-om-gjeld-19408422.ece

Vi observerer videre at flere som har økonomiske utfordringer forsøker å kompensere dette med pengespill på nett. Det har vært en ganske stor økning i saker der personer har spilt bort både én og to millioner kroner på relativt kort tid. Noen har sågar gjort det uten at den andre parten i forholdet har hatt kjennskap til låneopptakene. I slike saker er det mer regelen enn unntaket at samlivsbrudd oppstår, og barn må skifte bolig.
    Mange nedsnødde mennesker som burde hatt verge.....

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Mange nedsnødde mennesker som burde hatt verge.....
    Det kan man jo si, men for de som skal regulere og den slags så må det tas høyde for at en urovekkende stor del av den myndige befolkningen har sike tilbøyeligheter eller er noe nær privatøkonomiske analfabeter. Som nevnt har folk i Norge klart seg uten forbrukslån i stor skala i flere tiår så noe har skjedd den siste tiden.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    https://e24.no/privat/forbrukslaan/...ner-aa-vaere-i-situasjonen-jeg-var-i/24652810

I dag sier Bergstrøm at hun har fått helt avsmak for forbrukslån og kredittkort. Selv om Stortinget har vedtatt et forbud mot aggressiv markedsføring av kredittkort, så sier hun at hun hele tiden får reklame på mail, Instagram og Snapchat.
    – Jeg blir så sint. De hiver penger etter deg. Lån ditt, lån datt. Jeg tror ikke det er mange i dette landet som ikke faller for fristelsen, og så går du og betaler for det i mange år etterpå.

Jo. En muligens overraskende stor del av befolkningen skjønner at man ikke under noen omstendighet låner penger til noe annet enn å studere(fortrinnsvins til en utdannelse som gir et visst reelt håp om avkastning på investseringen) og eventuelt til å kjøpe bolig. Noen er en del svakere og låner penger til en bil de egentlig ikke har råd til og så er det atter noen som er såpass matematisk begrenset at de låner penger til generelt forbruk og annet tant & fjas. At man får et tilbud om å "lån ditt og lån datt" medfører ingen forpliktelse til å låne til ditt eller datt.

Jeg er for tiden hjemme hos opphavet. Slengte noe brød i fryseren til mamma og der så jeg en stor pose - type 20-30 pakker med Idun brødgjær. Alle pakkene stemplet med 50% rabatt pga dato. Mamma har altså lastet opp med brødgjær - et produkt som i seg selv koster kanskje 1 kroner pr. brød bakt fordi det var på salg. Og hun vet at det holder fint i fryseren. Annen generasjon, andre skikker. De lider ingen nød og har alt de trenger og vet at de ikke må forsørge noen av barna. Men de vet i det minste hvordan man får pengene til å strekke til og gjør det på autopilot selv om det sluttet å være nødvendig for ca 25 år siden (da flyttet jeg ut og utgiftene deres må ha falt drastisk, søsteren min forlot redet noen år før). På to lærerlønninger hadde de bil, til tider to biler, enebolig, varm mat på bordet hver dag, jeg fikk sesongkort på det lokale skianlegget, sportsutstyr jeg trengte, ditto for søsteren min, vi dro noen ganger til det store landet syden på ferie osvosv. Det var ikke spesielt fett, men vi hadde nok, Og mamma visste hvordan man får pengene til å strekke til (pappa var helt clueless, eneste pappa gjorde på selvangivelsen sin var å signere den etter at mamma hadde fylt den ut for han).

Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.590
    .....
    Jo. En muligens overraskende stor del av befolkningen skjønner at man ikke under noen omstendighet låner penger til noe annet enn å studere(fortrinnsvins til en utdannelse som gir et visst reelt håp om avkastning på investseringen) og eventuelt til å kjøpe bolig. Noen er en del svakere og låner penger til en bil de egentlig ikke har råd til...... .
    Du er på grensen til å være en snørrhoven blei. For de aller fleste er det nødvendig å låne penger for å kjøp bolig og bil. Noen ganske få har en så stor sølvskje i munnen at disse tingene erverves via konfirmasjonspengene.
    Du skjønner det at det er ikke alle som har en villa til 20 mill. og en bil til en mill.h

C

Cyber

Gjest
    Mange fine innlegg her, Weld.

Det handler mye om "mindset" som danskene ville sagt. Jeg liker å ha det romslig og prioriterer annerledes enn mange rundt meg.

Eksempelvis;
    - Løper en del og gode sko koster. Men er man litt våken og kan leve med en lilla stripe et sted på skoen (eller GudForby: høstens design på våren) så får man ofte sko for 599 i stedet for 1699. 1100,- spart.

- Verktøy og annet som man egentlig kun bruker 4 dager hvert 10. år kan man bli enige om å kjøpe inn felles i storfamilien og så deler man på det. Mer tid til overs som ikke går til vedlikehold.

- Man skal unne seg god mat, konserter og annet, men det trenger ikke skje hver 14. dag hele året. Mye spennende man kan gjøre som ikke koster all verden; Bake rundstykker med ungene (sosialt, ungene lærer å bake og litt om ernæring) og så ta med på tur i skog og hei. Mer givende enn å slafse i seg en pizza som flyter i olje på den lokale dealeren. :)

Det er alle de små grepene man sparer 200 - 350 - 1100 - 800 på som gjør at økonomien flyter.

• Liker
    Reaksjoner: MML
    C

Cyber

Gjest
    .....
    Jo. En muligens overraskende stor del av befolkningen skjønner at man ikke under noen omstendighet låner penger til noe annet enn å studere(fortrinnsvins til en utdannelse som gir et visst reelt håp om avkastning på investseringen) og eventuelt til å kjøpe bolig. Noen er en del svakere og låner penger til en bil de egentlig ikke har råd til...... .
    Du er på grensen til å være en snørrhoven blei. For de aller fleste er det nødvendig å låne penger for å kjøp bolig og bil. Noen ganske få har en så stor sølvskje i munnen at disse tingene erverves via konfirmasjonspengene.
    Du skjønner det at det er ikke alle som har en villa til 20 mill. og en bil til en mill.h
    Jeg er enig i at boliglån er normalt, og for mange er et billån (gjerne bakt inn i bolig med prioritert nedbetaling) et nødvendig onde, men mange kjøper unødvendig dyr bil.

Det er mye greit å få kjøpt nytt til rundt 300 i stedet for 700 tusen. Og jeg ser stadig flere "unge" mellom 22-28 hvor malingen ikke har tørket på huset til 5 millioner før ny top-of-the-line-SUV ruller inn i tunet mens krommen glitrer. Jeg er opplært til at det er utgifter man helst ikke påtar seg, alternativt venter til 45 med.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Viktig å bake, har verdistigningen på hus eller leilighet vært stor ? Gå i banken og lån en million, kjøp båt og bak den inn i det nye store huslånet du akkurat fikk. Når skal folk forstå at å låne er å ta fra fremtiden? Og at rentene lett kan komme opp i 5,6 kanskje 7% eller mer i løpet av noen år. Og hva skjer da ? Verdien på eiendommen synker slik at banken vil ha ytterligere en prosent ellet to på lånet, arbeidsplassen var heller ikke så sikker når renteøkningen kjøler ned økonomien...

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Er ikke dette et "instant gratification" problem? Vi vil ha det, og vi vil ha det NÅ.

Før ble man lært opp til å tenke langsiktig. Man tok en utdannelse fordi det ville lønne seg på sikt - kanskje ikke økonomisk fordi man måtte gå lenge på skole uten lønn og opparbeidet seg et studielån mens ens venner gikk rett ut i betalt jobb, men man endte gjerne opp i en mer givende jobb. Man sparte opp til noe man hadde lyst på og så kjøpte man det når man hadde råd. Da oppdaget man ofte at man hadde jo egentlig ikke så veldig lyst på det likevel. Etc... Man finansierte de store investeringene (bolig, bil (hvis man kan kalle det en investering) og utdanning) med lån, alt annet sparte man til. Jeg har det fremdeles sånn. Heldigvis har mine barn den samme tankemåten

Nå har man lært at det man har lyst på skal man ha nå. Man tenker mer kortsiktig. Og ofte "konkurrerer" man med naboen - "de har jo så fin bil, så hvorfor skal ikke jeg også ha det". I tillegg aner mange ikke hva renter er (tro det eller ei), og tror at hvis man låner 50 000 kr, skal man betale tilbake 50 000 kr. Når man i tillegg ikke aner hva % betyr blir det fort slik. Renter - hva er det? Og ikke prøv å nevne renters rente...

Man ser det jo også i sosiale medier, der man sloss om å ha flest følgere og likes. "Instant gratification"

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Viktig å bake, har verdistigningen på hus eller leilighet vært stor ? Gå i banken og lån en million, kjøp båt og bak den inn i det nye store huslånet du akkurat fikk. Når skal folk forstå at å låne er å ta fra fremtiden? Og at rentene lett kan komme opp i 5,6 kanskje 7% eller mer i løpet av noen år. Og hva skjer da ? Verdien på eiendommen synker slik at banken vil ha ytterligere en prosent ellet to på lånet, arbeidsplassen var heller ikke så sikker når renteøkningen kjøler ned økonomien...
    Ja, å låne er å ta fra fremtiden.

Men en stor del av det som skjer i dag er at mange mennesker velger å jevne ut forbruket sitt over livet sitt.

Det er vel mange som kjøper første hus når man er 25/30 år, også tar man det på 25 års nedbetaling og er gjeldsfris når man er ca 50 år. Det er vel omtrent da de fleste også mister sine foreldre og gjerne arver en del penger, samtidig som egne barn gjerne har flyttet ut og man når toppen av inntektskurven.

Et velfungerende lånemarked har gjort at mange kan ha litt romsligere økonomi tidligere i livet, også litt mindre overflod på sluttten. Det er en bra ting for mange.

Mvh
    OMF

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Trondheim
    Nå er det jo forbrukslånene som er problemet, ikke det at man låner til en bolig når man er 25 år. Et velfungerende lånemarked er en god ting, men her er det snakk om et lånemarked som ikke fungerer.
    Det har forøvrig alltid vært slik at en del ikke har klart å spare, så staten har lagt opp tvungen sparing for alle. 0 skatt i juni (for at man skal ha råd til å dra på ferie) og ½ skatt i desember (for at man skal ha råd til å feire jul). Pensjonister får ikke 0 skatt i juni for de skal ikke på ferie, men de får skattefritak i desember (for å ha råd til å kjøpe julegaver ;) ).

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, å låne er å ta fra fremtiden.
    Ja men det kan være lurt. Spør grundere, boligeiere og andre. Alt avhenger av risiko, hva man bruker det til og likviditet. Til og med lån til bil kan være smart i noen tilfeller. Hvorfor skal man slite med en gammel og trafikkfarlig bil dersom man vet at man om 3 år kommer til å arve (for eksempel) eller på annen måte har kontroll på den økonomiske situasjonen og vet at lånet kan innfris om et par år? Jeg kjøpte for øvrig min første fabrikknye bil for egne penger i en alder av 61 år (et par firmabiler i en periode teller vel ikke) så det er ikke akkurat det at jeg anser ny og fin bil som særlig essensielt.

• Liker

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.369
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, forbrukslån er noe drit.

Jeg er også av den oppfatningen av vi mennesker ikke alltid greier å ta vare på oss selv og er i grunn tilhenger av sterk regulering på mye av det som bare drar elendighet med seg - pengespill, forbrukslån, rusmidler, sukker og en haug med annen drit vi blir pakket på.

Poenget mitt var i grunn at den "enorme" gjeldsveksten vi har sett i feks Norge de siste 30 årene i stor grad skyldes at en store del mennesker som har hatt god økonomi, nå har fått mulighet til å låne penger og fordele forbruklet jevnere gjennom livsløpet sitt.

Jeg er fra gård, og er opplært til at man skal overlate gården i bedre stand enn man selv overtok. Og mine foreldre er opptatt av det skal være arv til meg og min bror, men vi er jo begge godt etablert og har det bra økonomisk. Men det er klart - det at jeg vet at det kommer en arv før jeg selv blir pensjonist, gjør at jeg sparer mindre nå, enn jeg hadde gjort om jeg visste at det ikke kom noen arv. Og for vår familie har det gitt litt pusterom, litt mindre bekykmringer og litt bedre livskvalitet i en småbarnsperiode som har vært hektisk.

Mvh
    OMF

C

Cyber

Gjest
    Høres ut som vi er ca. i samme båt, OMF.

Blir litt sjokkert over at 600 tusen i forbrukslån er en «typisk sum» for de som sliter med det.

Selv ville jeg trodd kanskje 15-30 tusen max var det folk turte å låne på slike rentesatser.

Igjen, det handler om helheten i livet. De jeg kjenner som sliter mest med gjeld er også de som stadig «unner seg» en gadget til 15-30 tusen, alltid har siste iPhone osv...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Absolutt. Hvis du må finansiere noe med forbrukslån har du ikke råd, så enkelt er det.

Problemet er i noen grad "Instant gratification" og et stadig økende sosialt press om å ha alt (og vise det frem på Instagram), og i noen grad at landet er fullt av folk som tror at rente på bolig og bil skal ligge på 2 tallet i evig tid (kanskje den skal det selv om det er i overkant risikabelt å basere seg på det?). Litt for mange har også et svakt forhold til det faktum at mange av de gjenstandene de anskaffer har begrenset levetid, og blir overrasket over at bilen de skal selge har en innbyttepris som er lavere enn restverdien på lånet...…

Mitt poeng er vel egentlig at litt for mange mangler grunnleggende økonomisk sans, og at hvis man vet hva man gjør behøver ikke lån (ut over utdannelse og bolig - PS hvorfor MÅ vi eie egen bolig i Norge?) alltid være fy-fy.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639
    Bolig må, rimelig nok, de langt fleste låne penger til om de skal kjøpe en av sorten. Det er jo greit nok, i alle fall så lenge man ikke låner for mye eller kjøper seg så mye bolig at "driftskostnadene" blir for store.

Om man mener at man må ha en bil så har man et transportbehov som må dekkes i form av bil. Den oppgaven kan løses av svært mange ulike prispunkter. Om man vil ha en dyr, fin bil av andre grunner så får de være opp til den enkelte, men å komme seg fra A til B krever neppe allverden.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En venn av meg i en ledende stilling i en større regional bank er også formann i en lokal båtforening og kjører en etter forholdene relativt beskjeden snekke. Jeg spurte ham en gang om det var mange flotte båter i båtforeningen og han svarte; Joda, det er mye flott. Men jeg vet hvordan de er finansiert.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Intet nytt under solen. Lån til bil og båt og forbruk har eksistert omtrent så lenge jeg kan huske. "Over Ævne I" var en båt som kom på besøk i hjembyen min en sommer. To år senere var folket på besøk igjen, men da i en ny båt: "Over Ævne II"

:)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn