Ja, forbrukslån er noe drit.
Jeg er også av den oppfatningen av vi mennesker ikke alltid greier å ta vare på oss selv og er i grunn tilhenger av sterk regulering på mye av det som bare drar elendighet med seg - pengespill, forbrukslån, rusmidler, sukker og en haug med annen drit vi blir pakket på.
Poenget mitt var i grunn at den "enorme" gjeldsveksten vi har sett i feks Norge de siste 30 årene i stor grad skyldes at en store del mennesker som har hatt god økonomi, nå har fått mulighet til å låne penger og fordele forbruklet jevnere gjennom livsløpet sitt.
Jeg er fra gård, og er opplært til at man skal overlate gården i bedre stand enn man selv overtok. Og mine foreldre er opptatt av det skal være arv til meg og min bror, men vi er jo begge godt etablert og har det bra økonomisk. Men det er klart - det at jeg vet at det kommer en arv før jeg selv blir pensjonist, gjør at jeg sparer mindre nå, enn jeg hadde gjort om jeg visste at det ikke kom noen arv. Og for vår familie har det gitt litt pusterom, litt mindre bekykmringer og litt bedre livskvalitet i en småbarnsperiode som har vært hektisk.
Mvh
OMF