Du bør definere avrundingen i bassen. I toppen bør du prøve begge deler, gjerne også uten korreksjon fra ca 10-15 kHz. Målet i toppen bør være å få jevnest mulig respons og et enklest mulig korreksjonsfilter (som i tidsdomenet betyr begrenet med høyfrekvente "tagger".Må prøve å låne denne kurven for test her også. Er det noen grunn til å definere avrullingen i Audiolense? Ser ut for meg til at softwaren lar høyttalerne rulle av naturlig.
Yes sir, da skal jeg inkludere avrullinger.Du bør definere avrundingen i bassen. I toppen bør du prøve begge deler, gjerne også uten korreksjon fra ca 10-15 kHz. Målet i toppen bør være å få jevnest mulig respons og et enklest mulig korreksjonsfilter (som i tidsdomenet betyr begrenet med høyfrekvente "tagger".Må prøve å låne denne kurven for test her også. Er det noen grunn til å definere avrullingen i Audiolense? Ser ut for meg til at softwaren lar høyttalerne rulle av naturlig.
Angående frekvensperioder og partial correction angriper jeg dette litt som en live-lydtekniker bruker miksebordet sitt. Selv om man er på turne og skrur samme artisten hver kveld står ikke miksebordet på det samme. Jeg vet hvor jeg skal (tror jeg hvertfallJeg er innforstått med at det ikke blir likt, men din kurve ser ut som en slags mellomting mellom Harman sin og Toole sin flate tilt, og etter å ha hørt i hele dag på Harman sin tror jeg at jeg savner ørlite nivå i øvre bass/nedre mellomtone.
Svært lite som skal til i de lave frekvensene før det får store opplevde konsekvenser, så tar nok tid å finne sitt foretrukne kompromiss
Jeg har bestemt meg for å snu de steinene som er lett(est) å snu på jakt etter svar og de gode opplevelsene, noe jeg tror flere skulle forsøkt!
Hvilke erfaringer har du med perioder og partial correction som du vil dele?
Sånn quick-peek innom dette tidligere i dag virket det for meg som om det kunne være lurt å skalere ned på korreksjonen oppe i frekvens. Det skapte overraskende store forskjeller i målt respons også.
Bra med fasiten i bakhånd.Du bør definere avrundingen i bassen. I toppen bør du prøve begge deler, gjerne også uten korreksjon fra ca 10-15 kHz. Målet i toppen bør være å få jevnest mulig respons og et enklest mulig korreksjonsfilter (som i tidsdomenet betyr begrenet med høyfrekvente "tagger".Må prøve å låne denne kurven for test her også. Er det noen grunn til å definere avrullingen i Audiolense? Ser ut for meg til at softwaren lar høyttalerne rulle av naturlig.
Kult. Får snakkes mer om dette.Den targeten "make sense" i forhold til de målingene jeg har sett, og med de inntrykkene jeg har fått av lytting på Ø.
Sånn er det når det omdiskuterte ordet "nøytral" er blitt eneste farbare vei.
Ja, vi får prøve å få til noe i løp av året. Forsterker er under utbedring, men mulig det tar noe tid. Kjenner at savnet etter lyd er mye større nå enn ved tidligere avbrekk. Kanskje det har med at jeg synes lyden var kanon bra etter siste justering - Du får en utfordring der, he he.Kult. Får snakkes mer om dette.Den targeten "make sense" i forhold til de målingene jeg har sett, og med de inntrykkene jeg har fått av lytting på Ø.
Sånn er det når det omdiskuterte ordet "nøytral" er blitt eneste farbare vei.![]()
Det blir en hyggelig utfordring jeg håper jeg ikke får til. Kjipt med forsterkeren.Ja, vi får prøve å få til noe i løp av året. Forsterker er under utbedring, men mulig det tar noe tid. Kjenner at savnet etter lyd er mye større nå enn ved tidligere avbrekk. Kanskje det har med at jeg synes lyden var kanon bra etter siste justering - Du får en utfordring der, he he.Kult. Får snakkes mer om dette.Den targeten "make sense" i forhold til de målingene jeg har sett, og med de inntrykkene jeg har fått av lytting på Ø.
Sånn er det når det omdiskuterte ordet "nøytral" er blitt eneste farbare vei.![]()
Du er vel inne på det i innlegg 369, dette med forstørrelsesglasset. Her synes jeg Audiolense 5 er litt mer tilgivende, og en får litt rundere eller mindre analytisk lyd.Det blir en hyggelig utfordring jeg håper jeg ikke får til. Kjipt med forsterkeren.Ja, vi får prøve å få til noe i løp av året. Forsterker er under utbedring, men mulig det tar noe tid. Kjenner at savnet etter lyd er mye større nå enn ved tidligere avbrekk. Kanskje det har med at jeg synes lyden var kanon bra etter siste justering - Du får en utfordring der, he he.Kult. Får snakkes mer om dette.Den targeten "make sense" i forhold til de målingene jeg har sett, og med de inntrykkene jeg har fått av lytting på Ø.
Sånn er det når det omdiskuterte ordet "nøytral" er blitt eneste farbare vei.![]()
![]()
Ja Bernt sier vel det samme at AL5 er litt mildere i korreksjonen enn tidligere, men mer robust mot hørbar prerining. Musikalsk ballast håper jeg du har rett i, men ekspertise er jeg uenig i. Du forsøker bare å leve opp til nicket ditt du.Du er vel inne på det i innlegg 369, dette med forstørrelsesglasset. Her synes jeg Audiolense 5 er litt mer tilgivende, og en får litt rundere eller mindre analytisk lyd.Det blir en hyggelig utfordring jeg håper jeg ikke får til. Kjipt med forsterkeren.Ja, vi får prøve å få til noe i løp av året. Forsterker er under utbedring, men mulig det tar noe tid. Kjenner at savnet etter lyd er mye større nå enn ved tidligere avbrekk. Kanskje det har med at jeg synes lyden var kanon bra etter siste justering - Du får en utfordring der, he he.![]()
Tror en del ville kunne kommet til et godkjent resultat her hjemme, hvis de kunne skru sin egen lyd. Du er helt klart mannen med ekspertisen og den musikalske ballasten, så at du klarer å finpusse lyden så egen nytelse blir større, er helt sikkert.
Amatøren The Shy har også sine meninger og snor seg rundt forskjellige kompromisser og velger de som en lever best med.... for det handler fortsatt om mengder med kompromisser her - det er nå bare et stereoanlegg
Tusen takk for besøket i går Sluk!First of all; alle slags mange slags takk for en herlig aften med flott lyd, glimrende musikk, perfekt sommerlig bevertning og ikke minst hente- og tilbringertjeneste som følge av hovedstadens idiotiske håndtering når det kommer til rep og vedlikehold av skinnegående materiell...Men - vi lar ikke det ødelegge morroa.
For dette var morro!!! Nok en gang et anlegg med Audiolense som verktøy, og nok en gang et anlegg og en filosofi som leverer godlyd så til de grader. Oppskriften er enkel men allikevel kompleks; litt ok utstyr, en Audiolense lisens, et til formålet rimelig greit rom samt (og her kommer det komplekse...) et stk. TrompetN som er i besittelse av en unik kompetanse på de vesentlige områder. Kombinasjonen av aktiv musiker, glødene interesse for å gjenskape god lyd paret med teknisk og lydmessig forståelse er sjelden som øyenbryn på hønsetenner vil jeg anta... kjenner iallefall kun en...
Jeg hadde relativt store forhåpninger til lyden, og ble ikke skuffet - snarere tvert om! For første gang fikk jeg servert vokal som matcher godfølelsen jeg får hjemme i egen hule, en åpenhet og tilstedeværelse som er absolutt og avhengighetsskapende. I tillegg 3D og topp fristillelse av alle instrumenter, noe som gjør det lett å fokusere på både hver enkelt utøver, en gruppe eller bare nyte totaliteten som helhet. Problemfri bass, tørr nok, feit nok, dyp nok... og det med bassrefleks!!! Strålende!
Skal ikke komme inn på utstyr/teknikk her - er ikke så god på sånt og dessuten har eieren belyst dette grundig i tråden allerede. Men den viktigste årsaken til å la teknikk være teknikk uten å dvele for mye ved den er rett og slett at dette anlegget/installasjonen får deg til å glemme teknikken og bare gå rett inn i musikken uten mer snikksnakk. Og bedre attest er det vanskelig å gi synes jeg. Negative sider? Vel, egentlig ikke - men som så ofte er tilfelle så er det selve rommet som legger føringene for sluttresultatet og da gjerne i form av manglende volum/størrelse. Selv er jeg bortskjemt i så måte... Jeg er overbevist om at dette anlegget har MYE å gå på dersom det hadde fått utfolde seg i et enda større rom! Alle grunnleggende lydmessige kvaliteter er nemlig til stede i rikt monn, det er bare å skalere opp! Bare å sette spaden i jorda, Trumpet Man
Nok en gang, flott å se kunnskap og målrettet arbeid trumfe gigantomani og big bucks, et eksempel til etterfølgelse dette selv om det vil bli vanskelig å kopiere!
Noe så inni h....e SlukApprobert (c) Sluket!
(for de som etterlyser bilder så kan jeg anbefale Se & Hør og annen adekvat smussliteratur)
Takk for det Vidar! Du får stikke innom en tur.Gratulerer TrompeteNDet høres ut som at du har fått til akkurat det jeg trodde var mulig med Ø og Audiolense etter å ha hørt dem hos Retep.
Det er en god oppskrift det der.Audiolense sammen med en god del stå-på-vilje, et minimum av kunnskap(jeg har jo klart det)og et åpent sinn - det bærer frukter.
He he, puh.. det var godt å høre!Ehhh... hvor er munnstykket, om jeg tør være så fri?Flott bilde... BTW, musikken du presenterte i går var nok borderline terningkast seks, til og med Dagsland duden falt i smak! Noe slikt kunne jeg på forhånd ha slukt en bikkjelort på at aldri ville skje
![]()