Ved multikanalsinnspillinger, bruker man mikrofoner i "hue og røva" for og få nærhet og detaljer.
Ambience mikrofoner som tar opp akustikk som blandes inn i opptaket.
Fasefeil ødelegger ofte slike opptak, dessverre.
Men da er det gjort feil. Det diskuteres potensialet, ikke ett worst case scenario.
Problemet med multimikrofon teknikk er fasen.
Dette fordi hver musiker har sin mikrofon og så
mixes det etterpå. Hver mikfon for også med seg
sidemannen(en på hver side) dette skjer med hver
eneste mikrofon. Når dette mixes etterpå tror jeg
de fleste skjønner problemstillingen.
Hvis dette skulle fungere måtte hver musiker sitte
inne i en "bås" som var lydtett, slik at hans mikrofon
ikke fikk med seg noe annet.
Dette er ikke worst condition, men den vnl.
Man kan selvfølgelig spille inn ett og ett instrument
i samme lokale og mixe det sammen etterpå,
men det pleier dessverre ikke bli bra "musikk"
av det?