Politikk, religion og samfunn Klimaforskerne regnet rett Hva nå?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Å, du vet, Slubbert - så lenge det er en komiker som står for ordene, så er det ikke hets/mobbing.............visstnok
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.422
    Antall liker
    10.563
    Sted
    Trondheim
    Jeg skulle reise klimavennlig til Oslo i forrige uke. Tidspunktene og prisen passet best med Rørosbanen, som jo selvfølgelig ikke er elektrifisert og kjører på diesel. Her i Trondheim snakker vi en del om å elektrifisere Trønderbanen. Hvorfor er ikke dette gjort på Rørosbanen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor sponser staten vindmøllene til Equinor når de kun virker sammen med gassturbiner?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jippy, dette er bra, økonomien styrer alt og dette er et språk som alle forstår. Næringslivet må vise ansvar fremover og i tillegg gir dette selvfølgelig god markedsføring for de selskapene som legger føringer på hvem/hva/hvor de kjøper sine råvarer og produkter.

    https://e24.no/naeringsliv/i/9vMV3p/mowi-om-amazonas-rasering-vurderer-aa-droppe-soya-fra-brasil
    Bl.a.
    Mowi om Amazonas-rasering: Vurderer å droppe soya fra Brasil
    – Det er viktig at vi og alle andre som kjøper varer fra Brasil sier ifra om at regnskogen må bevares og at dagens situasjon er uakseptabel, sier verdens største lakseoppdretter, norske Mowi. Regnskogfondet jubler.

    – Situasjonen er uholdbar. Hvis den ikke bedrer seg, vurderer vi å droppe kjøpene fra Brasil, sier Martins videre. Selskapet har også mulighet til å kjøpe soya fra land i Europa og Asia.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.253
    Antall liker
    39.072
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Mye billig amerikansk soya på markedet om dagen etter at kineserne sluttet å kjøpe. Ihvertfall om man ikke bryr seg at den er genmodifisert til å tåle Roundup. :rolleyes:
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    ^ Mye billig amerikansk soya på markedet om dagen etter at kineserne sluttet å kjøpe. Ihvertfall om man ikke bryr seg at den er genmodifisert til å tåle Roundup. :rolleyes:
    Legg merke til at Mowi nevner Europa og Asia.
    USA er i ferd med å havne i bakevja.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ikke på faenskap, men fordi han føler seg truet.
    Artikkelen referer til Amazonas og Bolsonaro, men det er samme greia.

    https://blog.ucsusa.org/ucsblog/ama...zilian-president-bolsonaros-attack-on-science

    Bl.a.

    Science is always a potential threat to authoritarian rulers, because it uncovers truths that contradict their lies.

    Recently we’ve seen a dramatic example of this conflict in Brazil, where the director of the National Institute for Space Research (INPE) has been fired by the country’s new President, Jair Bolsonaro, for releasing data showing a substantial increase in Amazon deforestation.

    INPE has been providing the world with measurements of deforestation, based on detailed analysis of satellite photos, for more than 30 years, and has become the standard source for this information. It’s INPE’s data that demonstrated how Brazil dramatically diminished its Amazon deforestation starting in about 2007, reducing it by over 2/3 in half a dozen years and keeping it low for the following decade.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hvis denne først skal treffe Florida så får vi krysse fingrene for at den treffer Mar Largo.
    025521_key_messages_sm.jpg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nok et eksempel på hvor bortreiste og virkelighetsfjerne MDG er. At ekosfly etterhvert vil bli erstattet av utslippfrie fly er helt naturlig, men å tro at dette er på plass på drøye 10 år er komplett lnedsnødd, som som mange andre av "miljøtiltakene" fra den kanten. Hodeløse kaotiske panikkutspill uten mulighet til å implementeres i den virkelige verden.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4q0l9e/De-Gronne-krever-miljofly-revolusjon-pa-Flesland

    De Grønne krever miljøfly-revolusjon på Flesland
    – All flytrafikk på Flesland må være fossilfri innen 2030, sier Eline Aresdatter Haakestad, ungdomskandidaten til MDG i Bergen.

    Hun droppet påskeferien til familien hjemme i Lofoten for å slippe flyreisen nordover. Nå stiller 24-åringen til valg med krav om at all luftfart i Bergen må foregå med utslippsfrie fly om ti år.

    – Bystyret har allerede bestemt at Bergen kommune skal være fossilfri i 2030. Det klarer ikke byrådet uten å kutte i utslippene fra flytrafikken, sier Haakestad, som er fjerdekandidaten til De Grønne i Bergen.

    Avinor opplyser til BT at de jobber for at all innenlands flytrafikk i Norge skal være elektrifisert innen 2040.

    – Festbrems på Flesland
    – Hvordan kan dere foreslå fossilfri flytrafikk i 2030 når Avinor mener dette først er mulig ti år seinere?

    – Vi kan ikke sitte og tvinne tommeltotter og vente på at elflyene og at teknologien til slutt skal redde oss. Det haster mer enn noensinne å redusere utslipp og stanse klimakrisen. Det er nettopp derfor vi også foreslår et alternativ, nemlig å kreve fossilfrie fly mellom Bergen og Oslo fra 2030. Dette er en av de mest trafikkerte flystrekningene i Europa, sier Haakestad.

    Kan legge press
    – Bystyret i Bergen har vel ikke makt og myndighet til å innføre forbud mot fossilfly?

    – Nei, men politikerne i Bergen kan legge politisk press både på Avinor og regionale og sentrale myndigheter, svarer Haakestad, og tilføyer:

    – Når vi er festbrems på Flesland, lager vi fest i naturen.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mange bekker små og så videre...

    https://www.dagbladet.no/nyheter/vil-plante-100-000-traer-i-oslo/71535613


    - Vi vil ha 100 000 flere trær i Oslo innen 2030 for å gjøre byen vår bedre å bo i, sier Lan Marie Berg (MDG), i dag byråd for miljø og asamferdsel i Oslo.

    Sammen med Hanna Marcussen, byråd for byutvikling i Oslo, lanserer hun MDGs valgløfte om de vinner valget i Oslo i høst.

    - Vi vet at å ha mye grøntområder rundt seg skaper en triveligere by. Tilbakemeldingen fra folk er at de er utrolig opptatt av å ha grønt rundt seg, sier Marcussen

    - 100 000 trær, er det plass til det da?

    - Vi har målinger fra Plan- og bygningsetaten som viser at det er mellom 700 000 og 1,2 millioner trær i byggesonen i Oslo, altså ikke marka. Da er 100 000 trær helt realistisk å få til, sier hun.

    Ifølge Berg vil treplantingen også virke som et klimatiltak.

    - Nedbøren i Oslo har økt. Vi får store regnskyll, noe vi har sett både tidligere i sommer og i fjor. Det gjør at byen vår må absorbere vann raskere enn i dag, slik at det ikke skaper oversvømmelser. Å plante flere trær vi hjelpe oss å tilpasse oss de klimaendringene vi uansett får. Dessuten vet vi at trær er bra for å ta opp CO2, sier Lan Marie Berg. Også bylufta blir bedre med flere trær, fortsetter de.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Treplanting, parker og grønne lunger i byene er god politikk. Det gjør byene vakrere og mer trivelig å oppholde seg i. Å tenke på et stort tall er nok mer vanlig valgkampflesk for å trekke oppmerksomheten bort fra mer skadelige tiltak for Oslos innbyggere som har kommet frem den siste tiden. Men dette var da tross alt et sympatisk utspill til en forandring.

    En av de tingene som gjør Bergen til en vakker by er jo nettopp at det er så mange trær og planter, parker og grøntområder der.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Nok et eksempel på hvor bortreiste og virkelighetsfjerne MDG er. At ekosfly etterhvert vil bli erstattet av utslippfrie fly er helt naturlig, men å tro at dette er på plass på drøye 10 år er komplett lnedsnødd, som som mange andre av "miljøtiltakene" fra den kanten. Hodeløse kaotiske panikkutspill uten mulighet til å implementeres i den virkelige verden.

    https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4q0l9e/De-Gronne-krever-miljofly-revolusjon-pa-Flesland

    De Grønne krever miljøfly-revolusjon på Flesland
    – All flytrafikk på Flesland må være fossilfri innen 2030, sier Eline Aresdatter Haakestad, ungdomskandidaten til MDG i Bergen.

    Hun droppet påskeferien til familien hjemme i Lofoten for å slippe flyreisen nordover. Nå stiller 24-åringen til valg med krav om at all luftfart i Bergen må foregå med utslippsfrie fly om ti år.

    – Bystyret har allerede bestemt at Bergen kommune skal være fossilfri i 2030. Det klarer ikke byrådet uten å kutte i utslippene fra flytrafikken, sier Haakestad, som er fjerdekandidaten til De Grønne i Bergen.

    Avinor opplyser til BT at de jobber for at all innenlands flytrafikk i Norge skal være elektrifisert innen 2040.

    – Festbrems på Flesland
    – Hvordan kan dere foreslå fossilfri flytrafikk i 2030 når Avinor mener dette først er mulig ti år seinere?

    – Vi kan ikke sitte og tvinne tommeltotter og vente på at elflyene og at teknologien til slutt skal redde oss. Det haster mer enn noensinne å redusere utslipp og stanse klimakrisen. Det er nettopp derfor vi også foreslår et alternativ, nemlig å kreve fossilfrie fly mellom Bergen og Oslo fra 2030. Dette er en av de mest trafikkerte flystrekningene i Europa, sier Haakestad.

    Kan legge press
    – Bystyret i Bergen har vel ikke makt og myndighet til å innføre forbud mot fossilfly?

    – Nei, men politikerne i Bergen kan legge politisk press både på Avinor og regionale og sentrale myndigheter, svarer Haakestad, og tilføyer:

    – Når vi er festbrems på Flesland, lager vi fest i naturen.
    Hvor mye biodrivstoff kan man idag blande inn i jetfuel uten å gjøre endringer på flyparken?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.621
    Antall liker
    14.199
    Da står det neppe på Føderal støtte for å rydde opp i så fall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.253
    Antall liker
    39.072
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, man kan jo undres over hvorfor han kansellerte reisen til Polen på grunn av værmeldingen. Neppe av hensyn til Puerto Rico, tipper jeg.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvor mye biodrivstoff kan man idag blande inn i jetfuel uten å gjøre endringer på flyparken?
    Aner ikke, men selv om andelen var 100% så ville vi det ikke være spesielt nyttig. Greit nok at man kan bruke biodiesel eller noe i stedet for fossilt brennstoff men man slipper ut like mye co2. Hovedproblemet med fly er jo ikke mengden med co2 de slipper ut i seg selv men at det slippes ut høyt oppe i atmosfæren.

    Det som kan funke er hybridløsninger der man bruker flybensin til oppstigningen men elektrisk kraft eller hydrogen til fremdrift når man har nådd rett høyde.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Hvis denne først skal treffe Florida så får vi krysse fingrene for at den treffer Mar Largo.
    Kartet tyder på at det blir en innertier. Ligger i Palm Beach, rett innenfor østspissen av Bahamas.
    Kanskje skadefryden bør begrenses en smule siden det sikkert er andre "sivile" mennesker som bor i området som risikerer å få ødelagt hus og hjem? Vi får trøste oss med at kryssede fingre ikke har noen større effekt enn bønn eller regndanser.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man kan idag blande inn 50%. I tillegg er en fjerdedel av utslippet fra fly knyttet til takeoff og landing. Så her er det mye å spare
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og i mellomtiden driver Trump på....

    https://www.dn.no/klima/donald-trum...l-ha-frislipp-av-kraftig-klimagass/2-1-663382
    Bl.a.
    Trump-regjeringen i USA vil fjerne krav om å unngå lekkasjer av den kraftige klimagassen metan fra olje- og gassnæringen.
    Organisasjonen Clean Air Task Force anslår at fjerningen av reglene vil føre til utslipp som tilsvarer utslippene fra 22 millioner biler fram til 2025.

    Metan, den viktigste bestanddelen i naturgass, bidrar til global oppvarming hvis gassen slipper ut i atmosfæren. Som klimagass er metan på kort sikt over 30 ganger så kraftig som CO2.

    Etter at Donald Trump ble president har han fjernet eller forsøkt å fjerne et stort antall regler og tiltak for å bremse klimaendringene. Han har varslet at USA skal ut av den internasjonale klimaavtalen som ble vedtatt i Paris i 2015.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og nå haster det enda mer enn før hvis mulig, men her i Norge diskuterer vi bompenger og OM vi skal knytte Nord-Norge til resten av Norge og Europa med tog.......

    https://www.aftenposten.no/verden/i/zGb1Qq/Lekket-klimarapport-All-permafrost-kan-begynne-a-tine
    Bl.a.
    Opptiningen fungerer dermed som en ond sirkel. Global oppvarming tiner frosne landområder, som i sin tur slipper ut gasser som forsterker oppvarmingen.
    Den endelige versjonen av IPCCs nye rapport vil bli offentliggjort 25. september.

    246cfd61-0e51-439f-9391-b77d8a161d5d.jpeg
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
    Tro om de gjør det i landene med virkelig mange biler og virkelig store klimagassutslipp fra bilene?

    Her er landene med over 5millioner biler:
    biler verden.JPG
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
    Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
    Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.
    Problemet med Nord-Norge-Banen er at det ikke finnes kommersielt grunnlag for den, og at det hele vil bli et gigantisk tapsprosjekt for alle involverte parter. Det er ikke underlig at alt og alle skyver dette prosjektet fra seg.

    Men det hører sikkert skikkelig "grønt" og facebookvennlig ut å være pådriver for tog til Kirkenes. Og det er jo jo alltid dette det koker ned til med de "grønne". Urealiserbare saker eller rene tapsprosjekter som høres vakkert ut i reklamen, men med skranglende forankring i virkeligheten.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
    Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.
    Problemet med Nord-Norge-Banen er at det ikke finnes kommersielt grunnlag for den, og at det hele vil bli et gigantisk tapsprosjekt for alle involverte parter. Det er ikke underlig at alt og alle skyver dette prosjektet fra seg.

    Men det hører sikkert skikkelig "grønt" og facebookvennlig ut å være pådriver for tog til Kirkenes. Og det er jo jo alltid dette det koker ned til med de "grønne". Urealiserbare saker eller rene tapsprosjekter som høres vakkert ut i reklamen, men med skranglende forankring i virkeligheten.
    Poenget var nå ikke det da, poenget var at AP ikke greier å si Ja eller Nei, de har 100% beslutningsvegring. Og politikere med beslutningsvegring er noe vi ikke trenger nå.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
    Tro om de gjør det i landene med virkelig mange biler og virkelig store klimagassutslipp fra bilene?

    Her er landene med over 5millioner biler:
    Elbilen har i det minste en hensikt. Hywind Tampen har liten hensikt, er en hybrid (krever gassturbin for å levere) og med massive subsidier. Equinor kunne kuttet tilsvarende andre steder i porteføljen for halve kostnaden, de har allerede Hywind Skottland så «ny teknologi» er begrenset.

    Hadde man tenkt stort kunne man for eksempel bygd vindpark i Skagerrak med levering til Norge og Danmark, kunne subsidiert store planlagte havvindprosjekter med konsesjon (for eksempel Havsul) og fått noe som monnet med tanke på energimengde og infrastruktur.
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
    Tro om de gjør det i landene med virkelig mange biler og virkelig store klimagassutslipp fra bilene?

    Her er landene med over 5millioner biler:
    Elbilen har i det minste en hensikt. Hywind Tampen har liten hensikt, er en hybrid (krever gassturbin for å levere) og med massive subsidier. Equinor kunne kuttet tilsvarende andre steder i porteføljen for halve kostnaden, de har allerede Hywind Skottland så «ny teknologi» er begrenset.

    Hadde man tenkt stort kunne man for eksempel bygd vindpark i Skagerrak med levering til Norge og Danmark, kunne subsidiert planlagte prosjekter med konsesjon (for eksempel Havsul) og fått noe som monnet med tanke på energimengde og infrastruktur.
    Ja, den har aboslutt en hensikt - men kanskje ikke først og fremst her på berget.
    Skal det monne noe så trenger man store utskiftninger der ute. Men det er vel bare her hjemme at de selges med "25% rabatt" og øvrige økonomiske fordeler.
    Hjelper sørgelig lite at en og annen nordmann drar på hytta i sin Kona/Leaf/Audi E-et eller annet når resten av verden ikke gjør det.

    Typisk norsk å være best i verden
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbilene kommer som en geværkule hvis batteriprisen går ned, foreløpig subsidierer vi den i noen land, men når elbilen havner på samme pris som en fossilbil så skjer det noe, for ikke å snakke om hvis den blir billigere. Folk tenker med lommeboka over hele verden. Diesel og bensinutgiftene er høye i forhold til lønn i mange land. Å kunne kjøre bil ved hjelp av vindmølle/solcellepanel montert hjemme vil bety mye rundt om. Selv lading fra stikkontakten er god butikk.
    I f.eks. Thailand er strømprisen ca. 1 krone pr. kWh. Diesel og bensin iblandet henholdsvis palmeolje og etanol koster ca. 6-7 kroner literen og minstelønnen pr. dag er 75 nok. En vanlig lønn ligger på ca. 100-150 kroner pr. dag.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Elbilene kommer som en geværkule hvis batteriprisen går ned, foreløpig subsidierer vi den i noen land, men når elbilen havner på samme pris som en fossilbil så skjer det noe, for ikke å snakke om hvis den blir billigere. Folk tenker med lommeboka over hele verden. Diesel og bensinutgiftene er høye i forhold til lønn i mange land. Å kunne kjøre bil ved hjelp av vindmølle/solcellepanel montert hjemme vil bety mye rundt om.
    I f.eks. Thailand er strømprisen ca. 1 krone pr. kWh. Diesel og bensin iblandet henholdsvis palmeolje og etanol koster ca. 6-7 kroner literen og minstelønnen pr. dag er 75 nok. En vanlig lønn ligger på ca. 100-150 kroner pr. dag.
    Vel og bra, men greit å være litt realistisk også. 15.500.000 biler i Thailand for 4 år siden, sikkert nærmere 16mill i dag - lykke til med utskiftingen.
    De har en fossilbil som fungerer - kommer skifte så blir det umulig å selge den, og så skal de liksom bare kjøpe en ny el-bil - på dagslønn 100-150kroner?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Poenget var nå ikke det da, poenget var at AP ikke greier å si Ja eller Nei, de har 100% beslutningsvegring. Og politikere med beslutningsvegring er noe vi ikke trenger nå.

    Heller noen som er tilbakeholden med konklusjoner enn noen som i ren panikk hopper på ethvert "gøyalt" forslag, slik de grønne har for vane. De mangler både vett og impulskontroll. Forskremt av dommedagsprofeter handler de i affekt og panikk. Det er ikke dette vi skal se etter hos politikere.

    Endel saker er sendrektige og beslutningsvegring og fastlåsthet hos partiene er ikke uvanlig. Vi ser det oftest, har jeg inntrykk av, i saker som omhandler store samferdselsprosjekter eller lokalisering. 20-30 år er ikke uvanlig. Noe som også viser at det ikke er noen åpenbar rett eller gal løsning. Da får ting ta den tiden den trenger.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Og i mellomtiden driver Trump på....

    https://www.dn.no/klima/donald-trum...l-ha-frislipp-av-kraftig-klimagass/2-1-663382
    Bl.a.
    Trump-regjeringen i USA vil fjerne krav om å unngå lekkasjer av den kraftige klimagassen metan fra olje- og gassnæringen.
    Organisasjonen Clean Air Task Force anslår at fjerningen av reglene vil føre til utslipp som tilsvarer utslippene fra 22 millioner biler fram til 2025.

    Metan, den viktigste bestanddelen i naturgass, bidrar til global oppvarming hvis gassen slipper ut i atmosfæren. Som klimagass er metan på kort sikt over 30 ganger så kraftig som CO2.

    Etter at Donald Trump ble president har han fjernet eller forsøkt å fjerne et stort antall regler og tiltak for å bremse klimaendringene. Han har varslet at USA skal ut av den internasjonale klimaavtalen som ble vedtatt i Paris i 2015.
    På fox News var det jo det morsomste de hadde hørt at metangass påvirket klimaet.

     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.967
    Antall liker
    10.564
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
    Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.
    Jepp, og da er ikke Nord-Norge banen noen særlig kostnadseffektiv måte å få ned klimautslipp på.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.893
    Antall liker
    12.500
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ingen norske banestrekninger går med overskudd, - unntatt Ofotbanen som har subsidiert NSB i hundre år, og muligens Flytoget (?). Persontrafikken sørpå subsidieres med ca 5 mrd i året. Er nok best å legge ned alt av tog i Sørnorge.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.672
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbilene kommer som en geværkule hvis batteriprisen går ned, foreløpig subsidierer vi den i noen land, men når elbilen havner på samme pris som en fossilbil så skjer det noe, for ikke å snakke om hvis den blir billigere. Folk tenker med lommeboka over hele verden. Diesel og bensinutgiftene er høye i forhold til lønn i mange land. Å kunne kjøre bil ved hjelp av vindmølle/solcellepanel montert hjemme vil bety mye rundt om.
    I f.eks. Thailand er strømprisen ca. 1 krone pr. kWh. Diesel og bensin iblandet henholdsvis palmeolje og etanol koster ca. 6-7 kroner literen og minstelønnen pr. dag er 75 nok. En vanlig lønn ligger på ca. 100-150 kroner pr. dag.
    Vel og bra, men greit å være litt realistisk også. 15.500.000 biler i Thailand for 4 år siden, sikkert nærmere 16mill i dag - lykke til med utskiftingen.
    De har en fossilbil som fungerer - kommer skifte så blir det umulig å selge den, og så skal de liksom bare kjøpe en ny el-bil - på dagslønn 100-150kroner?
    Men hva er svaret? Drikke seg stupfull på whisky 24/7 og drite i resten?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ingen norske banestrekninger går med overskudd, - unntatt Ofotbanen som har subsidiert NSB i hundre år, og muligens Flytoget (?). Persontrafikken sørpå subsidieres med ca 5 mrd i året. Er nok best å legge ned alt av tog i Sørnorge.
    De kan vel likevel ha noe for seg, men hvis den samfmunnøkonomiske gevinsten også går sterkt i minus så er det mer alvorlig enn om man isolert dett må sponse driften fra det offentlige.

    https://www.nrk.no/nordland/ny-rapport_-_-nord-norgebanen-kan-koste-120-milliarder-kroner-1.14609736

    Gigantiske pengesluk med lav nytteverdi må vi droppe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn