Daniel62
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 09.04.2014
- Innlegg
- 2.548
- Antall liker
- 788
Å, du vet, Slubbert - så lenge det er en komiker som står for ordene, så er det ikke hets/mobbing.............visstnok
Legg merke til at Mowi nevner Europa og Asia.^ Mye billig amerikansk soya på markedet om dagen etter at kineserne sluttet å kjøpe. Ihvertfall om man ikke bryr seg at den er genmodifisert til å tåle Roundup.
Ikke på faenskap, men fordi han føler seg truet.Man får jo inntrykk av at ting gjøres på bare pur faenskap:
https://www.theguardian.com/environ...-administration-roll-back-methane-regulations
https://www.washingtonpost.com/clim...ca78d6-c832-11e9-be05-f76ac4ec618c_story.html
Hvor mye biodrivstoff kan man idag blande inn i jetfuel uten å gjøre endringer på flyparken?Nok et eksempel på hvor bortreiste og virkelighetsfjerne MDG er. At ekosfly etterhvert vil bli erstattet av utslippfrie fly er helt naturlig, men å tro at dette er på plass på drøye 10 år er komplett lnedsnødd, som som mange andre av "miljøtiltakene" fra den kanten. Hodeløse kaotiske panikkutspill uten mulighet til å implementeres i den virkelige verden.
https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/4q0l9e/De-Gronne-krever-miljofly-revolusjon-pa-Flesland
De Grønne krever miljøfly-revolusjon på Flesland
– All flytrafikk på Flesland må være fossilfri innen 2030, sier Eline Aresdatter Haakestad, ungdomskandidaten til MDG i Bergen.
Hun droppet påskeferien til familien hjemme i Lofoten for å slippe flyreisen nordover. Nå stiller 24-åringen til valg med krav om at all luftfart i Bergen må foregå med utslippsfrie fly om ti år.
– Bystyret har allerede bestemt at Bergen kommune skal være fossilfri i 2030. Det klarer ikke byrådet uten å kutte i utslippene fra flytrafikken, sier Haakestad, som er fjerdekandidaten til De Grønne i Bergen.
Avinor opplyser til BT at de jobber for at all innenlands flytrafikk i Norge skal være elektrifisert innen 2040.
– Festbrems på Flesland
– Hvordan kan dere foreslå fossilfri flytrafikk i 2030 når Avinor mener dette først er mulig ti år seinere?
– Vi kan ikke sitte og tvinne tommeltotter og vente på at elflyene og at teknologien til slutt skal redde oss. Det haster mer enn noensinne å redusere utslipp og stanse klimakrisen. Det er nettopp derfor vi også foreslår et alternativ, nemlig å kreve fossilfrie fly mellom Bergen og Oslo fra 2030. Dette er en av de mest trafikkerte flystrekningene i Europa, sier Haakestad.
Kan legge press
– Bystyret i Bergen har vel ikke makt og myndighet til å innføre forbud mot fossilfly?
– Nei, men politikerne i Bergen kan legge politisk press både på Avinor og regionale og sentrale myndigheter, svarer Haakestad, og tilføyer:
– Når vi er festbrems på Flesland, lager vi fest i naturen.
Kartet tyder på at det blir en innertier. Ligger i Palm Beach, rett innenfor østspissen av Bahamas.Hvis denne først skal treffe Florida så får vi krysse fingrene for at den treffer Mar Largo.
Aner ikke, men selv om andelen var 100% så ville vi det ikke være spesielt nyttig. Greit nok at man kan bruke biodiesel eller noe i stedet for fossilt brennstoff men man slipper ut like mye co2. Hovedproblemet med fly er jo ikke mengden med co2 de slipper ut i seg selv men at det slippes ut høyt oppe i atmosfæren.Hvor mye biodrivstoff kan man idag blande inn i jetfuel uten å gjøre endringer på flyparken?
Kanskje skadefryden bør begrenses en smule siden det sikkert er andre "sivile" mennesker som bor i området som risikerer å få ødelagt hus og hjem? Vi får trøste oss med at kryssede fingre ikke har noen større effekt enn bønn eller regndanser.Kartet tyder på at det blir en innertier. Ligger i Palm Beach, rett innenfor østspissen av Bahamas.Hvis denne først skal treffe Florida så får vi krysse fingrene for at den treffer Mar Largo.
Står litt herHvor mye biodrivstoff kan man idag blande inn i jetfuel uten å gjøre endringer på flyparken?
Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
Problemet med Nord-Norge-Banen er at det ikke finnes kommersielt grunnlag for den, og at det hele vil bli et gigantisk tapsprosjekt for alle involverte parter. Det er ikke underlig at alt og alle skyver dette prosjektet fra seg.Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
Poenget var nå ikke det da, poenget var at AP ikke greier å si Ja eller Nei, de har 100% beslutningsvegring. Og politikere med beslutningsvegring er noe vi ikke trenger nå.Problemet med Nord-Norge-Banen er at det ikke finnes kommersielt grunnlag for den, og at det hele vil bli et gigantisk tapsprosjekt for alle involverte parter. Det er ikke underlig at alt og alle skyver dette prosjektet fra seg.Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
Men det hører sikkert skikkelig "grønt" og facebookvennlig ut å være pådriver for tog til Kirkenes. Og det er jo jo alltid dette det koker ned til med de "grønne". Urealiserbare saker eller rene tapsprosjekter som høres vakkert ut i reklamen, men med skranglende forankring i virkeligheten.
Elbilen har i det minste en hensikt. Hywind Tampen har liten hensikt, er en hybrid (krever gassturbin for å levere) og med massive subsidier. Equinor kunne kuttet tilsvarende andre steder i porteføljen for halve kostnaden, de har allerede Hywind Skottland så «ny teknologi» er begrenset.Tro om de gjør det i landene med virkelig mange biler og virkelig store klimagassutslipp fra bilene?Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
Her er landene med over 5millioner biler:
Ja, den har aboslutt en hensikt - men kanskje ikke først og fremst her på berget.Elbilen har i det minste en hensikt. Hywind Tampen har liten hensikt, er en hybrid (krever gassturbin for å levere) og med massive subsidier. Equinor kunne kuttet tilsvarende andre steder i porteføljen for halve kostnaden, de har allerede Hywind Skottland så «ny teknologi» er begrenset.Tro om de gjør det i landene med virkelig mange biler og virkelig store klimagassutslipp fra bilene?Så lenge folket kjøper symbolpolitikk så blir det ikke noe annet.
Her er landene med over 5millioner biler:
Hadde man tenkt stort kunne man for eksempel bygd vindpark i Skagerrak med levering til Norge og Danmark, kunne subsidiert planlagte prosjekter med konsesjon (for eksempel Havsul) og fått noe som monnet med tanke på energimengde og infrastruktur.
Vel og bra, men greit å være litt realistisk også. 15.500.000 biler i Thailand for 4 år siden, sikkert nærmere 16mill i dag - lykke til med utskiftingen.Elbilene kommer som en geværkule hvis batteriprisen går ned, foreløpig subsidierer vi den i noen land, men når elbilen havner på samme pris som en fossilbil så skjer det noe, for ikke å snakke om hvis den blir billigere. Folk tenker med lommeboka over hele verden. Diesel og bensinutgiftene er høye i forhold til lønn i mange land. Å kunne kjøre bil ved hjelp av vindmølle/solcellepanel montert hjemme vil bety mye rundt om.
I f.eks. Thailand er strømprisen ca. 1 krone pr. kWh. Diesel og bensin iblandet henholdsvis palmeolje og etanol koster ca. 6-7 kroner literen og minstelønnen pr. dag er 75 nok. En vanlig lønn ligger på ca. 100-150 kroner pr. dag.
Poenget var nå ikke det da, poenget var at AP ikke greier å si Ja eller Nei, de har 100% beslutningsvegring. Og politikere med beslutningsvegring er noe vi ikke trenger nå.
På fox News var det jo det morsomste de hadde hørt at metangass påvirket klimaet.Og i mellomtiden driver Trump på....
https://www.dn.no/klima/donald-trum...l-ha-frislipp-av-kraftig-klimagass/2-1-663382
Bl.a.
Trump-regjeringen i USA vil fjerne krav om å unngå lekkasjer av den kraftige klimagassen metan fra olje- og gassnæringen.
Organisasjonen Clean Air Task Force anslår at fjerningen av reglene vil føre til utslipp som tilsvarer utslippene fra 22 millioner biler fram til 2025.
Metan, den viktigste bestanddelen i naturgass, bidrar til global oppvarming hvis gassen slipper ut i atmosfæren. Som klimagass er metan på kort sikt over 30 ganger så kraftig som CO2.
Etter at Donald Trump ble president har han fjernet eller forsøkt å fjerne et stort antall regler og tiltak for å bremse klimaendringene. Han har varslet at USA skal ut av den internasjonale klimaavtalen som ble vedtatt i Paris i 2015.
Jepp, og da er ikke Nord-Norge banen noen særlig kostnadseffektiv måte å få ned klimautslipp på.Tja, hasteløsninger er ikke nødvendigvis bra, men ofte blir alternativet utredninger og komiteer som arbeider i årtier med problemet. Noen som fikk med seg at AP vil utrede Nord-Norge banen igjen, og Minister Dale poengterte at den har vært utredet 2 ganger før og at utredningsarbeidet har pågått i over 30 år..... Poenget er at vi er 30-40 år for sent ute med å gjøre alvorlige endringer på måten verden er skrudd sammen på. Nå må det skje praktisk politikk ASAP.Selv om det haster, så er hasteløsninger skrekk og gru aldri en god løsning på sikt. Så politikken fra de meste forskremte hodeløse hønsene som handler i panikk fører jo oss bare ut i et større uføre. De partiene som proklamerer sin grønnhet med høyeste utestemme er stort sett de dårligste til å finne praktiske løsninger på problemer.
Men hva er svaret? Drikke seg stupfull på whisky 24/7 og drite i resten?Vel og bra, men greit å være litt realistisk også. 15.500.000 biler i Thailand for 4 år siden, sikkert nærmere 16mill i dag - lykke til med utskiftingen.Elbilene kommer som en geværkule hvis batteriprisen går ned, foreløpig subsidierer vi den i noen land, men når elbilen havner på samme pris som en fossilbil så skjer det noe, for ikke å snakke om hvis den blir billigere. Folk tenker med lommeboka over hele verden. Diesel og bensinutgiftene er høye i forhold til lønn i mange land. Å kunne kjøre bil ved hjelp av vindmølle/solcellepanel montert hjemme vil bety mye rundt om.
I f.eks. Thailand er strømprisen ca. 1 krone pr. kWh. Diesel og bensin iblandet henholdsvis palmeolje og etanol koster ca. 6-7 kroner literen og minstelønnen pr. dag er 75 nok. En vanlig lønn ligger på ca. 100-150 kroner pr. dag.
De har en fossilbil som fungerer - kommer skifte så blir det umulig å selge den, og så skal de liksom bare kjøpe en ny el-bil - på dagslønn 100-150kroner?
De kan vel likevel ha noe for seg, men hvis den samfmunnøkonomiske gevinsten også går sterkt i minus så er det mer alvorlig enn om man isolert dett må sponse driften fra det offentlige.Ingen norske banestrekninger går med overskudd, - unntatt Ofotbanen som har subsidiert NSB i hundre år, og muligens Flytoget (?). Persontrafikken sørpå subsidieres med ca 5 mrd i året. Er nok best å legge ned alt av tog i Sørnorge.