TGB
Hi-Fi freak
https://www.avsforum.com/trinnov-will-debut-demo-dtsx-pro-cedia-2019/At CEDIA 2019, Trinnov Audio will debut DTS:X Pro in its Altitude32 and Altitude16 3D immersive sound processors, a first in North America
https://www.avsforum.com/trinnov-will-debut-demo-dtsx-pro-cedia-2019/At CEDIA 2019, Trinnov Audio will debut DTS:X Pro in its Altitude32 and Altitude16 3D immersive sound processors, a first in North America
Jeg hadde dette når du var her sist.Du kan jo teste dette med et tastetrykk eller to nå med en gang når jeg tenker meg om TGB
Jeg kan ikke huske at du kjørte med to senter (dialog lift) da, men mulig du gjorde det.Jeg hadde dette når du var her sist.Du kan jo teste dette med et tastetrykk eller to nå med en gang når jeg tenker meg om TGB
Problemet er at HTM2 D2 er på en helt annen planet kvalitetsmessig enn Piega AP 1.2. Så derfor fungerte det ikke bra nok synes jeg.
Kort oppsummert; Piega AP 1.2 har ikke god nok kvalitet til å ha center-remapping aktivitet. Det er ikke noe galt med Piega AP 1.2, det er bare det at B&W HTM2D2 er så ekstremt mye bedre; HDM1D3 er enda bedre.
Jeg har prøvd ren remapping samt 2 dedikerte senterkanaler. Siste er uten tvil den beste - det blir bra, men føler ikke det blir 100%. Kan være jeg er sær også?Jeg kan ikke huske at du kjørte med to senter (dialog lift) da, men mulig du gjorde det.Jeg hadde dette når du var her sist.Du kan jo teste dette med et tastetrykk eller to nå med en gang når jeg tenker meg om TGB
Problemet er at HTM2 D2 er på en helt annen planet kvalitetsmessig enn Piega AP 1.2. Så derfor fungerte det ikke bra nok synes jeg.
Kort oppsummert; Piega AP 1.2 har ikke god nok kvalitet til å ha center-remapping aktivitet. Det er ikke noe galt med Piega AP 1.2, det er bare det at B&W HTM2D2 er så ekstremt mye bedre; HDM1D3 er enda bedre.
Uansett! jeg er enig i at det optimale vil være lik konstruksjon på begge ht, men det er mulig å komme ganske nærme i området 800hz-5khz som jeg vil tro har mest betydning for hvordan en opplever samspillet mellom de to. samt at HTM1d3 i mitt tilfelle vil maskere svakhetene til A.gallo diva utenfor de områdene.
Når jeg tenker meg om er det jo fullt mulig å "kutte" signalet både over og under nevnte område om en er redd for at det skal påvirke det totale lydbildet med forvregning, uønskede refleksjoner etc.
EDIT:
Nå snakker jeg naturligvis om to (2) dedikerte senterkanaler, og ikke en ren remapping som kun vil fasekorrigeres mot hverandre.
Korrekt, de bruker PEQ for å legge de såkalte BEQ filtrene på sub'ene for hver individuelle film; etter optimizer. Min påstand er at dette påvirker utgangspunktet for optimizer siden PEQ ligger før optimizer i prosesseringskjeden. Slik at optimizer sin "virkelighet" er endret når man tukler med PEQ. Naturligvis gjør de heller ingen måling før de klatter på disse predefinerte PEQ filtrene. Min påstand er også at PEQ filtrer (enten man gjør det før eller etter optimizer), kun kan gjøres sammen med målinger. Alle filtrer påvirker hverandre (derfor man plutselig får en dupp eller peek i de nedre frekvensene når man legger på et filter lengre opp... alt påvirker hverandre er min påstand, men jeg har ikke peiling tydeligvisJeg var inne og titta raskt på AVS.
De diskuterer (BEQ) eq av responsen linket opp mot et spesifikk medium (film) om jeg skjønner dem rett. Stemmer det?
Denne EQ,en gjøres i etterkant av optimizer slik jeg leser det, og det er der diskusjonen ligger om hvorvidt dette påvirker audiobåndet negativt, og roter til tonaliteten på responsen optimizer har kalkulert seg frem til?
Du er inne på hovedområdet av diskusjon nåJeg var inne og titta raskt på AVS.
De diskuterer (BEQ) eq av responsen linket opp mot et spesifikk medium (film) om jeg skjønner dem rett. Stemmer det?
Denne EQ,en gjøres i etterkant av optimizer slik jeg leser det, og det er der diskusjonen ligger om hvorvidt dette påvirker audiobåndet negativt, og roter til tonaliteten på responsen optimizer har kalkulert seg frem til?
PEQ er filterjustering av et frekvensområdet basert på parametre. Her kan man ha 1..n PEQ filter. Trinnov har 3 blokker rundt dette; PEQ (blokk1); Optimizer (blokk2) output EQ (blokk3). Blokkene kalkuleres hver for seg; blokk1 er utgangspunkt for blokk2; blokk 2 er utgangspunkt for blokk3. Naturligvis skjer det mer i Altitude enn dette, men la oss ikke komplisere diskusjonen med å blande inn bass management osv. Så da er min påstand at endringer av blokk1 (PEQ) vil medføre at utgangspunktet for blokk2 da blir endret og kalibreringen ikke lengre nødvendigvis gjør det den skal. Samt om man har noen filter man legger til; så vil disse gi forskjellig effekt på hvert enkelt miljø (rom/utstyr).PEQ er ren nivåjustering, så det vil jo øke/senke nivået med angitt dB enten man gjør det før eller etter en Optimizer? Eller skjer det noe fasevridning også?
For en stund tilbake var Anthem i "skuddet" med mye av de samme utfordringene og bastante fanboys.......og fortsatt er det slik at et kalibreringsverktøy med innebygget "fasit" må gjennom full kontroll med separat måleutstyr hvis man ønsker et velfungerende resultat.Flertallet på avsforum virker å tro at PEQ filtrene man legger på følger slavisk verdiene man legger inn; og forsterkere osv har ingen betydning. Verden ville selvsagt vært enkel om dette var tilfellet - mine målinger gir meg helt andre erfaringer. Jeg merker at jeg blir en smule provosert av å diskutere med mennesker som ikke har gjort noen målinger eller egen research og som tror selv de sitter med hele sannheten
Man kan få bra resultat uten separat måleutstyr; men helt klart er separat måleutstyr er krav om man skal få det beste ut av utstyret.For en stund tilbake var Anthem i "skuddet" med mye av de samme utfordringene og bastante fanboys.......og fortsatt er det slik at et kalibreringsverktøy med innebygget "fasit" må gjennom full kontroll med separat måleutstyr hvis man ønsker et velfungerende resultat.Flertallet på avsforum virker å tro at PEQ filtrene man legger på følger slavisk verdiene man legger inn; og forsterkere osv har ingen betydning. Verden ville selvsagt vært enkel om dette var tilfellet - mine målinger gir meg helt andre erfaringer. Jeg merker at jeg blir en smule provosert av å diskutere med mennesker som ikke har gjort noen målinger eller egen research og som tror selv de sitter med hele sannheten
Åpenbart!Man kan få bra resultat uten separat måleutstyr; men helt klart er separat måleutstyr er krav om man skal få det beste ut av utstyret.For en stund tilbake var Anthem i "skuddet" med mye av de samme utfordringene og bastante fanboys.......og fortsatt er det slik at et kalibreringsverktøy med innebygget "fasit" må gjennom full kontroll med separat måleutstyr hvis man ønsker et velfungerende resultat.Flertallet på avsforum virker å tro at PEQ filtrene man legger på følger slavisk verdiene man legger inn; og forsterkere osv har ingen betydning. Verden ville selvsagt vært enkel om dette var tilfellet - mine målinger gir meg helt andre erfaringer. Jeg merker at jeg blir en smule provosert av å diskutere med mennesker som ikke har gjort noen målinger eller egen research og som tror selv de sitter med hele sannheten
Fordi Trinnov har alltid sagt, sett PEQ filtrene _FØR_ kalibrering.Hvorfor skulle det spille noen rolle for Optimizer om BEQ er lagt inn i Trinnov sin PEQ eller direkte i mediet i miks. Resultatet bør jo bli det samme. BEQ har jo ingen ting med måling, target eller romkorreksjon å gjøre. Det er rett å slett å kompensere for det hi pass filtret som noen studioer legger inn i miksen for hjemmemarkedet.
Så derfor spør jeg igjen. Hvorfor skulle det spille noen rolle for Optimizer hvor i kjeden denne BEQ er lagt inn. Om det er i mediet eller i PEQ i Altitude, så er det uansett før Optimizer. Jeg skjønner ikke tankegangen din.
Edit: Jeg ser nå fra diskusjonen på AVS at PEQ er til slutt i kjeden, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle spille noen rolle hvor i kjeden kompensjonen blir gjort. Det er jo ikke snakk om å kompensere for feil i rom, høyttalere eller elektronikk. Det er snakk om å kompensere for "feil" i kildematerialet. Sånn som jeg ser det blir resultatet uansett det samme.
Jeg skjønner jo at det du må justere PEQ før Optimizer når du skal kalibrere, eller korrigere for utstyr/rom. Når denne kalibreringen er gjort skjønner jeg fortsatt ikke at det spiller i noen rolle hvor i kjeden du putter korrigering for software/miks. BEQ er jo en del av kildesignalet, ikke en del av system-EQ/kalibrering.Fordi Trinnov har alltid sagt, sett PEQ filtrene _FØR_ kalibrering.Hvorfor skulle det spille noen rolle for Optimizer om BEQ er lagt inn i Trinnov sin PEQ eller direkte i mediet i miks. Resultatet bør jo bli det samme. BEQ har jo ingen ting med måling, target eller romkorreksjon å gjøre. Det er rett å slett å kompensere for det hi pass filtret som noen studioer legger inn i miksen for hjemmemarkedet.
Så derfor spør jeg igjen. Hvorfor skulle det spille noen rolle for Optimizer hvor i kjeden denne BEQ er lagt inn. Om det er i mediet eller i PEQ i Altitude, så er det uansett før Optimizer. Jeg skjønner ikke tankegangen din.
Edit: Jeg ser nå fra diskusjonen på AVS at PEQ er til slutt i kjeden, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skulle spille noen rolle hvor i kjeden kompensjonen blir gjort. Det er jo ikke snakk om å kompensere for feil i rom, høyttalere eller elektronikk. Det er snakk om å kompensere for "feil" i kildematerialet. Sånn som jeg ser det blir resultatet uansett det samme.
Men nå har jeg akkurat funnet ut at Altitude er smartere enn jeg trodde. PEQ er siste steg i prosesseringen; setter man denne før kalibrering så påvirker denne kalibreringen (PEQ er aktivt når kalibreringslydene går gjennom; det har jeg allerede sjekket stemmer). MEN opp av hatten trekker Trinnov opp en ny fiffig funksjonalitet. Setter man PEQ filter eller kalibreringen; så påvirkes ikke Optimizer av dette i det heletatt; da fungerer PEQ filtrene som en ren output etter Optimizer. Så PEQ før kalibrering påvirker Optimizer, PEQ etter kalibreringen påvirker ikke Optimizer. M.a.o. så får man begge deler. Denne fremgangsmåten er ikke anbefalt av Trinnov, men vil virke. I den profesjonelle verden er disse BEQ korrigeringene A-chain korrigeringer (som skal gjøres på input), mens PEQ, Optimizer og Output filtre/EQ er B-chain korrigeringer. Så PEQ filtrer satt etter kalibreringer er ikke ment for å gjøre A-chain korrigeringer, men det lar seg gjøre.
Setter man PEQ pre kalibrering, så får man under kalibrerings-prosessen kalibrerings-sweep (lyd) inkludert PEQ (PEQ fungerer med bypass påslått). Da vil man få kalibrering med PEQ (altså et mye bedre utgangspunkt for kalibreringen). Legger man til PEQ (f.eks BEQ) filter etterrpå; så vil disse ikke på noen måte påvirke Optimizer, man får altså 2 funkjonsområder for PEQ (såkalt pre-PEQ som gjøres før kalibrering); alle PEQ man legger til etterpå fungerer bare på output.Du skriver:
Men nå har jeg akkurat funnet ut at Altitude er smartere enn jeg trodde. PEQ er siste steg i prosesseringen; setter man denne før kalibrering så påvirker denne kalibreringen (PEQ er aktivt når kalibreringslydene går gjennom;
Hva er det egentlig du legger i det utsagnet TGB?
Det er ingenting som heter large eller small på Trinnov; man har full fleksibilitet på hvordan bass management skal håndteres; man kan t.o.m. sette active crossover med 4 (eller flere?) utganger; som man igjen gjør bass management mot via sub(er) (om ønskelig). Skal man pelle ut delefilterne fra en høyttaler og gjøre alt via Trinnov med 4 utganger så er det fullt mulig.For Storm mener jeg at vi fant ut at Dirac Live 2 satte alle speakers til Large før kalibrering. Grunnen var at tall for delay og nivå var likt uavhengig av hvilken delefrekvens som ble satt i forkant av kanal-sweep.
Hvordan gjør Trinnov dette?
Har ikke fått testet dette med EQ settinger.