Trinnov Surround

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.328
    Sted
    Langesund
    Stor takk til @The Shy som kom inn med et friskt upåvirket perspektiv og pekte på ting jeg kunne jobbe med (du er velkommen til å ta en ny tur for å høre forskjellen mellom preset jeg brukte under lyttingen når dere var her vs den nye - har beholdt begge. Kaffe vil stå klar! ☕).
    Bare hyggelig å bidra :D
    Skal se hva jeg får tid til.

• Liker
    Reaksjoner: TGB

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Går noen rykter om at IIR filter begrensninger mot excursion curve skal være litt mer "on track" nå.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Ingen endringer for sub gaining som jeg kan se i Graph etter recommpute. Da ble ikke dette fikset da? Smeller avgårde en epost til Support.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Om det bare var en visning eller ei vet jeg ikke, men filters overholder nå excursion curve 👍

Merker at sub-nivået er veldig mye lavere nå. Må gjøre noen kontrollmålinger med REW, men endte med +4db på subber for å føle noenlunde samme nivå som før.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Om det bare var en visning eller ei vet jeg ikke, men filters overholder nå excursion curve 👍

Merker at sub-nivået er veldig mye lavere nå. Må gjøre noen kontrollmålinger med REW, men endte med +4db på subber for å føle noenlunde samme nivå som før.
    Du kan prøve å endre Width of level window = disabled (=hele frekvensregisteret) under Advanced Settings/Level alignment settings. Det hjalp hos meg.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Du kan prøve å endre Width of level window = disabled (=hele frekvensregisteret) under Advanced Settings/Level alignment settings. Det hjalp hos meg.
    Skal teste. Kjører du samme target på alle høyttalere og subber? Må vel også AB teste litt 'Post-optimizer alignment'.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Skal teste. Kjører du samme target på alle høyttalere og subber? Må vel også AB teste litt 'Post-optimizer alignment'.
    Akkurat nå kjører jeg samme target på alle kanaler. Post-optimizer alignment="På" skal gi samme effekt som i forrige versjon som manglet denne innstillingen. Min erfaring er at om post-optimizer alignment må være avslått så har man gjort noe uheldig i kalibreringen.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat nå kjører jeg samme target på alle kanaler. Post-optimizer alignment="På" skal gi samme effekt som i forrige versjon som manglet denne innstillingen. Min erfaring er at om post-optimizer alignment må være avslått så har man gjort noe uheldig i kalibreringen.
    Tolker det som at de anbefaler denne off hvis man har samme target på alle høyttalere?
    • If “Post-Optimizer alignment” is OFF, the speakers are level aligned before the application of the filters. This is the recommended setting to use the same target curve for all your speakers and subwoofers.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Tolker det som at de anbefaler denne off hvis man har samme target på alle høyttalere?
    • If “Post-Optimizer alignment” is OFF, the speakers are level aligned before the application of the filters. This is the recommended setting to use the same target curve for all your speakers and subwoofers.
    Nei, ikke nødvendigvis - men om man bruker Post-Optimization alignment = off så bør target curve være like for alle kanaler.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Dessverre valgte ikke Trinnov å lansere en fiks for ekstrem sub gaining. I stedet fikk vi en ny bug, ikke lyd i LR. Det er en "workaound", men forsatt ikke mulig å kjøre kalibrering fra wizard. En manuell kalibrering gir feilmelding om at klokka går på 96k, i stedet for 48k som den skal. Heller ikke mulig å sette om dette manuelt.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Er dette spesifikt A16 problem? Ikke sett noe til dette under testing.

Tror det er finnes en løsning for dette:

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Er dette spesifikt A16 problem? Ikke sett noe til dette under testing.

Tror det er finnes en løsning for dette:
    Det finnes en workaround som funker for å få lyd. Jeg fant en annen også.

Men det er ikke mulig å få lyd LR ved kalibrering. Tror feilen her er knyttet til at LR er tilkoblet digitalt siden de andre kanalene fungerer.

Nå sier Support at buggen med sub gaining er fikset, dog så jeg ingen endring i Graph. Så snart jeg har lyd i LR i kalibrering, kjører jeg en ny runde.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.843
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det kan være greit å opplyse om at du representerte Sigberg på Hortenmessa, bare for åpenheten og integriteten.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Synes det kan være greit å opplyse om at du representerte Sigberg på Hortenmessa, bare for åpenheten og integriteten.
    Jeg er en helt normal kunde som betaler for produktene jeg kjøper, og jeg har ingen finansielle interesser i Sigberg Audio. Men det er helt rett at jeg bidro for Sigberg Audio på Hortenmessa (fortsatt uten betaling, betalte t.o.m. for hotellrommet, transport og andre utgifter selv). Var vel mest øldrikking jeg gjorde der :)🍻

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er en helt normal kunde som betaler for produktene jeg kjøper, og jeg har ingen finansielle interesser i Sigberg Audio. Men det er helt rett at jeg bidro for Sigberg Audio på Hortenmessa (fortsatt uten betaling, betalte t.o.m. for hotellrommet, transport og andre utgifter selv). Var vel mest øldrikking jeg gjorde der :)🍻
    Full disclosure: Jeg betalte den ene middagen din som takk for at du hang rundt og hjalp til med litt rigging. Dårlig timebetalt tror jeg.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Full disclosure: Jeg betalte den ene middagen din som takk for at du hang rundt og hjalp til med litt rigging. Dårlig timebetalt tror jeg.
    Den hadde jeg helt glemt.... kanskje det ble for mange øl? :unsure:😇 🍻

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker at mitt forhold til både @TGB og @alphamale (som også har hjulpet til på messer) først og fremst er at vi er venner. Norge er jo ikke så stort, og selv om man er bransjeaktør, så er det mulig å samtidig være en person som har snodige ting som f.eks venner og et noenlunde vanlig liv. :p

Denne artikkelen basert på TGB sitt system er først og fremst laget fordi det er ganske ekstremt og dermed en spennende showcase både for produktene våre og også interessant i seg selv siden WaveForming er såpass nytt. :) TGB har ikke fått betalt hverken i penger eller noe annet for å bidra med dette.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Opplever at target curve ikke blir hensyntatt overhodet med Post-Optimizer alignment ON (verifisert i REW). Det kan da vel ikke være meningen?

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Target curve er begrenset av arbeidsrommet i Excursion Curve, kan du dele bilde av amplitude filtrene dine (på sub'ene) i området 10-300Hz og target curve benyttet på WaveForming ?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jeg klar over, men med Post-Optimizer alignment OFF, så ser REW målingene mer eller mindre identisk ut med target. Med Post-Optimizer alignment ON så er REW målingene helt vannrett.

1732967157421.png

1732967193156.png

Samme target for alle høyttalere.

Edit: Tittet akkurat innom avsforum og ser at det er flere som rapporterer akkurat det samme der.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er jeg klar over, men med Post-Optimizer alignment OFF, så ser REW målingene mer eller mindre identisk ut med target. Med Post-Optimizer alignment ON så er REW målingene helt vannrett.

Vis vedlegget 1078668

Vis vedlegget 1078669
    Samme target for alle høyttalere.

Edit: Tittet akkurat innom avsforum og ser at det er flere som rapporterer akkurat det samme der.
    Interessant, personlig har jeg en relativt flat kurve på WaveForming - pga lavpass LR4 filter på 120Hz på LFE, og BM XO LR4 filter på 80Hz så får jeg en synkende kurve som ønsket. Rapporter til Trinnov support uansett, basert på hva jeg ser hos deg så burde den ikke oppføre seg på den måten.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha sett presentasjonen så virker det jo egentlig som at dette er slik det skal fungere? Med den satt til ON så skal avg nivå (av hele frekvenskurven) være lik, uavhengig av hvilken target du har satt på høyttalerene. Logisk nok.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Hvor kommer bassen fra?

Med 4.4.2 og ny kalibrering oppleves bass tydeligere relatert til REW-målingen. Frekvenskurven nedenfor har den laveste høyning noengang for ønsket lyttemessig bassnivå. XO nå er 80 Hz, det fungerer bedre enn å dele høyere som jeg har gjort tidligere. Kalibreringen har en artifakt ved 80-90 Hz, her mistolker Optimizer/WF noe tro jeg. Lyttemessig er gainingen ved 80-90 Hz langt høyere enn det vises i REW. Det høres ut som 6-9 dB høyere, og ikke 3 dB som REW viser. Tracy Chapman´s "Talking About a Revolution" synes jeg er bra for å sjekke ut jevnheten i subbass/bassområdet. Ved å dele på 80 Hz blir dette artifaktet så godt som borte, men ikke helt.

Support har bekreftet at ekstrem-gaining-bug er rettet, men jeg kan ikke se noen vesentlig endring om en legger Graph til grunn. Ved å sette WF til Max/Max blir gaining mindre ekstrem.

Alt i alt låter det veldig bra synes jeg.

- Frode

Screenshot 2024-11-30 at 16.00.54.png

Screenshot 2024-12-01 at 15.18.39.png

Screenshot 2024-12-01 at 15.25.03.png

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Hvor kommer bassen fra?

Med 4.4.2 og ny kalibrering oppleves bass tydeligere relatert til REW-målingen. Frekvenskurven nedenfor har den laveste høyning noengang for ønsket lyttemessig bassnivå. XO nå er 80 Hz, det fungerer bedre enn å dele høyere som jeg har gjort tidligere. Kalibreringen har en artifakt ved 80-90 Hz, her mistolker Optimizer/WF noe tro jeg. Lyttemessig er gainingen ved 80-90 Hz langt høyere enn det vises i REW. Det høres ut som 6-9 dB høyere, og ikke 3 dB som REW viser. Tracy Chapman´s "Talking About a Revolution" synes jeg er bra for å sjekke ut jevnheten i subbass/bassområdet. Ved å dele på 80 Hz blir dette artifaktet så godt som borte, men ikke helt.

Support har bekreftet at ekstrem-gaining-bug er rettet, men jeg kan ikke se noen vesentlig endring om en legger Graph til grunn. Ved å sette WF til Max/Max blir gaining mindre ekstrem.

Alt i alt låter det veldig bra synes jeg.

- Frode

Vis vedlegget 1079019

Vis vedlegget 1079024

Vis vedlegget 1079025
    Jeg har blitt lurt, eller latt meg lure. Av tre enheter. Altitude, REW og meg selv..... Optimizer gainer 80 Hz langt mer enn først antatt, dette kom ikke fram på REW- målinger heller. Jeg gjorde en ny kalibrering for å være sikker, 80 dB er 6-10 dB for høy. Ikke rart det var smekk i bassen. Optimizer demper dessuten den naturlige room-gain ved 60 Hz ca. 5-8 dB for mye.

Jeg tar selvsagt en runde med Trinnov på dette, da har jeg 3 saker der. Jeg fikk melding om at R&D klarte å reprodusere feilen ved L+R digital out faller ut. Men, er det noen mulig fiks for overgaining 80 Hz og undergaining 60 Hz? En måte kan være å benytte Target Curve til til å justere, men jeg må ratte mye i TC for kunne fikse 6-10 dB. Hva om jeg prejusterer subbene i PEQ før jeg kjører kalibrering. Altså dempe 60 hz og øke 80 Hz slik at kalibreringen tolker disse utslagene mindre, og dermed også kompenserer mindre.

Screenshot 2024-12-02 at 16.53.47.png

Screenshot 2024-12-02 at 16.54.05.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Aktiv bruk av excusion curve er ofte løsningen her @Frodm. All automatikk kan i noen tilfeller slå uheldig ut om grunnlaget ikke er optimalt, alternativt at rommet er så komplisert at du får uheldige utslag. Det beste er å la Trinnov support analysere hvor problemet ligger (merker selv at enkelte ganger får jeg utfordringer i min lille hule med automatikken, og prøver litt alternative målekart - merk at referansemålingen også er ekstremt kritisk for WaveForming - du kan prøve litt med å endre høyde på mikrofonen (10-15cm over ørehøyde, trekk den litt lengre bort fra bakveggen osv).

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Aktiv bruk av excusion curve er ofte løsningen her @Frodm. All automatikk kan i noen tilfeller slå uheldig ut om grunnlaget ikke er optimalt, alternativt at rommet er så komplisert at du får uheldige utslag. Det beste er å la Trinnov support analysere hvor problemet ligger (merker selv at enkelte ganger får jeg utfordringer i min lille hule med automatikken, og prøver litt alternative målekart - merk at referansemålingen også er ekstremt kritisk for WaveForming - du kan prøve litt med å endre høyde på mikrofonen (10-15cm over ørehøyde, trekk den litt lengre bort fra bakveggen osv).
    Rart du skulle si det, det er akkurat det jeg begynte med tidligere i kveld. Nå har jeg kontroll på 80 Hz´n. 60 Hz´n strakk på seg også. Nå er jeg på sporet, kjennes det ut som.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Her dukker det opp bugs raskere enn Trinnov klarer å fikse dem ser det ut til. Rett etter WF-lansering oppdaget jeg at frekvenskurven i bassområde endret seg etter å lagt på PEQ. Da fikk jeg beskjed om at PEQ for subber måtte legges på før kalibrering.

Nå skjer det samme ved pålegging av FIR for LR. Har noen erfart det samme? Blir smekk i bassen kan jeg fortelle.

Screenshot 2024-12-04 at 21.17.55.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    PEQ på WaveForming sub'er er meningsløst - du korrigerer sub'er individuelt, dette har en tendens til å motvirke WaveForming. Begynner man å tukle med PEQ på sub'ene etter kalibrering så har du i praksis ødelagt WaveForming (slik har det alltid vært). For andre kanaler kan man legge på PEQ etter kalibrering, men dette påvirke fase, så anbefales ikke. Grunnregel for PEQ er og har alltid vært at de skal settes opp før kalibrering (de er del av grunnlaget for kalibreringen). WaveForming sub'er bør/skal ikke ha noen PEQ. 🤓

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    PEQ på WaveForming sub'er er meningsløst - du korrigerer sub'er individuelt, dette har en tendens til å motvirke WaveForming. Begynner man å tukle med PEQ på sub'ene etter kalibrering så har du i praksis ødelagt WaveForming (slik har det alltid vært). For andre kanaler kan man legge på PEQ etter kalibrering, men dette påvirke fase, så anbefales ikke. Grunnregel for PEQ er og har alltid vært at de skal settes opp før kalibrering (de er del av grunnlaget for kalibreringen). WaveForming sub'er bør/skal ikke ha noen PEQ. 🤓

Les hva jeg skriver, dette har ikke noe med PEQ generelt å gjøre, eller PEQ for subber. Det jeg skrev refererte seg til en tidligere sak.

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du med pålegging av FIR ? Output-FIR ?

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Har gjort 4 WF kalibreringer så langt og den første låt definitivt best (mye mer trykk i 80-120hz området). Men det måler identisk ifølge REW. Den første kalibreringen var også definitivt den som var 'minst etter boka'. Må vel gjøre et nytt forsøk og prøve å replikere mikrofonposisjonene fra første gang 🤓

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ja, lagt til FIR-filter i Output for LR.
    Jeg prøver bare å skjønne hva du har prøvd på - hvordan ser FIR filteret ut på L og R i output ? :)

NB! merk at alt som gjøres i output deaktiveres under kalibrering, faren med å gjøre for mye her er at fase blir påvirket.

Frodm

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2013
    Antall liker
    377
    Jeg prøver bare å skjønne hva du har prøvd på - hvordan ser FIR filteret ut på L og R i output ? :)

NB! merk at alt som gjøres i output deaktiveres under kalibrering, faren med å gjøre for mye her er at fase blir påvirket.
    Jeg skal forklare. Øverste REW-måling (uten noen filtre lagt på av meg) viser en tendens "heng" fra 100 til 300 Hz. Dette valgte jeg å avhjelp med FIR/Output for LR som vist på bilde. (XO er 120 Hz).

REW målte som frekvenskurve nr. 2, og jeg var riktig så fornøyd. Det låt flott også.

Så uten at jeg kan sette fingeren på hva som utløste det, låt det merkelig. Mulig jeg gjorde en restart av A. Da målte det som nederste frekvenskurve. Andre presets målte tilsvarende.

Grunnen til at jeg nevnte PEQ/subs var at denne endringen av frekvenskurven med FIR/Output for LR, var tilsynelatende den samme som skjedde med /PEQ/subs i sin tid. Men ingen PEQ er involvert her.

Det er ganske innlysende at det er noe koko her. For at A skal angi opprinelig frekvenskurve, gjør jeg en ny MLP som settes som reference.

Screenshot 2024-12-05 at 14.22.55.png

Screenshot 2024-12-05 at 14.31.30.png

Screenshot 2024-12-05 at 14.33.09.png

Screenshot 2024-12-05 at 14.36.03.png

TGB

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Antall liker
    2.330
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    @Frodm: Har du prøvd med en full rekalkulering? Trykk på denne:
    Skjermbilde 2024-12-05 kl. 20.08.15.png

Gjør så en ny REW måling; haddet dette noe effekt?
    Har opplevd at enkelte ganger blir ting litt "koko" om man ikke gjør en full compute etter å ha gjort enkelte endringer.

avelon

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2021
    Antall liker
    436
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte ny kalibreringsrunde i går med litt lengre avstand mellom målepunktene (nærmere 1m) og ca 180 høyde på 'upper' og da fikk jeg tilbake det trykket jeg føler jeg har manglet siden første forsøk. Snodig nok så måler det tilnærmet identisk ifølge optimiser, men filtrene er noe annerledes. Vel vel!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn