Adytons venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    En veldig god funksjon som finnes på anthem str pre er fasekorreksjon. Etter avstandsmåling, deling og romkorreksjon så kjøres til sist en iterativ fasekorreksjon i området rundt deling mellom bass og fronter. Fungerer meget bra.
    Er jeg den eneste på kloden som ikke forstår hva du mener med ordet iterativ? Med dette, forstår jeg forhåpentligvis også hvordan denne korreksjonen virker og hva man i praksis hører som en positiv endring.
    Det betyr at den måler, korrigerer litt, måler igjen, korrigerer litt etc fram til at den mener at den har funnet den beste løsningen.
    Spørsmålet fra meg er om du får bedre musikk? :)
    Jeg har ikke lagt øre til Anthem men har opplevd at Devialet SAM (fasekorreksjon++) fungerer bedre når det er slått AV!
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Det betyr at den måler, korrigerer litt, måler igjen, korrigerer litt etc fram til at den mener at den har funnet den beste løsningen.
    Spørsmålet fra meg er om du får bedre musikk? :)
    Jeg har ikke lagt øre til Anthem men har opplevd at Devialet SAM (fasekorreksjon++) fungerer bedre når det er slått AV!
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
    ok, takk ...... men prinsipielt, hvis man korrigerer fasefeil digitalt så fikser man et problem i høyttalerne, som kanskje burde vært fikset der, og ikke i forsterkeren... poenget mitt er at jeg lurer på om en feil bedre bør korrigeres der den hører hjemme :rolleyes:

    Hvis en høyttaler har fasefeil, er det ikke bedre å gjøre høyttaleren fasekorrekt i utgangspunktet fremfor å korrigere fase et annet sted?

    Stemmer det ikke at Lyngdorf IKKE har dsp basert fasekorreksjon?
    Peter Lyngdorf vet jo hva han holder på med...
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det betyr at den måler, korrigerer litt, måler igjen, korrigerer litt etc fram til at den mener at den har funnet den beste løsningen.
    Spørsmålet fra meg er om du får bedre musikk? :)
    Jeg har ikke lagt øre til Anthem men har opplevd at Devialet SAM (fasekorreksjon++) fungerer bedre når det er slått AV!
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
    ok, takk ...... men prinsipielt, hvis man korrigerer fasefeil digitalt så fikser man et problem i høyttalerne, som kanskje burde vært fikset der, og ikke i forsterkeren... poenget mitt er at jeg lurer på om en feil bedre bør korrigeres der den hører hjemme :rolleyes:

    Hvis en høyttaler har fasefeil, er det ikke bedre å gjøre høyttaleren fasekorrekt i utgangspunktet fremfor å korrigere fase et annet sted?
    Nei, det betyr ikke at det er "feil" noen plass. Der Adyton naturlig ruller av skifter fasen gradvis og det samme gjør det hos basstårnene oppover i frekvens. Anthem ARC Genesis gjør romkorreksjon for hver av høyttalerne separat og fasekorreksjonen er der for å sikre at de to signalene har til sist har riktig fase i forhold til hverandre (i forhold til avrullingen og relativ forskjell i plassering) slik at signalet som sys sammen er unisont.

    Nøkkelen her ligger at gjengivelsen av frekvensgang og fase er en funksjon av høyttaler-rom-høyttaler plassering-lytteposisjon. Selv om begge høyttalerne (basstårn og fronter) hadde vært perfekte i forhold til faserespons, så må de like vel justeres for å spille sammen på en homogen måte. Dette er årsaken til at "alle" subwoofere har fasejustering. Jeg foretrekker dog klart ARC Genesis varianten som måler og korrigerer automatisk - i stedet for å justere trinnvis selv og lytte/måle seg fram til best resultat.
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
    ok, takk ...... men prinsipielt, hvis man korrigerer fasefeil digitalt så fikser man et problem i høyttalerne, som kanskje burde vært fikset der, og ikke i forsterkeren... poenget mitt er at jeg lurer på om en feil bedre bør korrigeres der den hører hjemme :rolleyes:

    Hvis en høyttaler har fasefeil, er det ikke bedre å gjøre høyttaleren fasekorrekt i utgangspunktet fremfor å korrigere fase et annet sted?
    Nei, det betyr ikke at det er feil noen plass. Der Adyton naturlig ruller av skifter fasen gradvis og det samme gjør det hos basstårnene. Anthem ARC Genesis gjør romkorreksjon for hver av høyttalerne separat og fasekorreksjonen er der for å sikre at de to signalene har til sist har riktig fase i forhold til hverandre (i forhold til avrullingen og relativ forskjell i plassering) slik at signalet som sys sammen er unisont.
    Det er akkurat det jeg mener, hvis man bruker "naturlig avrulling" så introduseres fasefeil, da en lukket boks har 2. ordens avrulling og du kan da ikke få en fasekorrekt overgang til subwoofer .... og da er det jo noe feil et sted

    Hvis man bruker fasekorrekte filtre så slipper man dette

    Jeg leser det slik: Anthem korrigerer her feil i fase i dsp... fordi de ikke greier å gjøre overgangen mellom satelitter og basstower fasekorrekt, for meg høres dette prinsipielt rart ut :rolleyes:
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
    ok, takk ...... men prinsipielt, hvis man korrigerer fasefeil digitalt så fikser man et problem i høyttalerne, som kanskje burde vært fikset der, og ikke i forsterkeren... poenget mitt er at jeg lurer på om en feil bedre bør korrigeres der den hører hjemme :rolleyes:

    Hvis en høyttaler har fasefeil, er det ikke bedre å gjøre høyttaleren fasekorrekt i utgangspunktet fremfor å korrigere fase et annet sted?
    Nei, det betyr ikke at det er feil noen plass. Der Adyton naturlig ruller av skifter fasen gradvis og det samme gjør det hos basstårnene. Anthem ARC Genesis gjør romkorreksjon for hver av høyttalerne separat og fasekorreksjonen er der for å sikre at de to signalene har til sist har riktig fase i forhold til hverandre (i forhold til avrullingen og relativ forskjell i plassering) slik at signalet som sys sammen er unisont.
    Det er akkurat det jeg mener, hvis man bruker "naturlig avrulling" så introduseres fasefeil, da en lukket boks har 2. ordens avrulling og du kan da ikke få en fasekorrekt overgang til subwoofer .... og da er det jo noe feil et sted

    Hvis man bruker fasekorrekte filtre så slipper man dette

    Jeg leser det slik: Anthem korrigerer her feil i fase i dsp... fordi de ikke greier å gjøre overgangen mellom satelitter og basstower fasekorrekt, for meg høres dette prinsipielt rart ut :rolleyes:
    Dette, er bare uhyre interessant! Skulle likt fyldigere forklaringer/mer innspill omkring det her.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Vel "dårlig musikk" blir ikke bedre av den grunn, men lydgjengivelsen blir! Mindre ull og mer fast gjengivelse.
    ok, takk ...... men prinsipielt, hvis man korrigerer fasefeil digitalt så fikser man et problem i høyttalerne, som kanskje burde vært fikset der, og ikke i forsterkeren... poenget mitt er at jeg lurer på om en feil bedre bør korrigeres der den hører hjemme :rolleyes:

    Hvis en høyttaler har fasefeil, er det ikke bedre å gjøre høyttaleren fasekorrekt i utgangspunktet fremfor å korrigere fase et annet sted?
    Nei, det betyr ikke at det er feil noen plass. Der Adyton naturlig ruller av skifter fasen gradvis og det samme gjør det hos basstårnene. Anthem ARC Genesis gjør romkorreksjon for hver av høyttalerne separat og fasekorreksjonen er der for å sikre at de to signalene har til sist har riktig fase i forhold til hverandre (i forhold til avrullingen og relativ forskjell i plassering) slik at signalet som sys sammen er unisont.
    Det er akkurat det jeg mener, hvis man bruker "naturlig avrulling" så introduseres fasefeil, da en lukket boks har 2. ordens avrulling og du kan da ikke få en fasekorrekt overgang til subwoofer .... og da er det jo noe feil et sted

    Hvis man bruker fasekorrekte filtre så slipper man dette

    Jeg leser det slik: Anthem korrigerer her feil i fase i dsp... fordi de ikke greier å gjøre overgangen mellom satelitter og basstower fasekorrekt, for meg høres dette prinsipielt rart ut :rolleyes:
    Nei, les gjennom en gang til. Det er bare sekvensen i hvordan de løser problemstillingen. Først måler de isolert frekvensgangen til hver av høyttalerne og korrigerer den i henhold til targetkurven som du selv definerer. Teknisk sett så deler jeg Adyton over naturlig avrullingen basstårnene under naturlig avrulling, slik at de i større grad er innenfor en mer faselinær respons. Når man legger high-pass og low-pass filterne på Adyton og basstårnene så må man like vel sikre at fasen to de to lydkildene er "coherent". Begge kan isolert sett være fasekorrekte, men du må selvsagt avstemme dem i forhold til hverandre. Dette er så innlysende at det nok er mulig at vi snakker forbi hverandre:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nei, det betyr ikke at det er feil noen plass. Der Adyton naturlig ruller av skifter fasen gradvis og det samme gjør det hos basstårnene. Anthem ARC Genesis gjør romkorreksjon for hver av høyttalerne separat og fasekorreksjonen er der for å sikre at de to signalene har til sist har riktig fase i forhold til hverandre (i forhold til avrullingen og relativ forskjell i plassering) slik at signalet som sys sammen er unisont.
    Det er akkurat det jeg mener, hvis man bruker "naturlig avrulling" så introduseres fasefeil, da en lukket boks har 2. ordens avrulling og du kan da ikke få en fasekorrekt overgang til subwoofer .... og da er det jo noe feil et sted

    Hvis man bruker fasekorrekte filtre så slipper man dette

    Jeg leser det slik: Anthem korrigerer her feil i fase i dsp... fordi de ikke greier å gjøre overgangen mellom satelitter og basstower fasekorrekt, for meg høres dette prinsipielt rart ut :rolleyes:
    Dette, er bare uhyre interessant! Skulle likt fyldigere forklaringer/mer innspill omkring det her.
    Vel det er kanskje ikke så avansert. Det primært snakk om å justere fasen i to signaler i forhold til hverandre slik at de sier det samme. Time alignment og phase alignment er ikke helt eneggede tvillinger, men i det minste søsken, i forhold til å justere to signaler i forhold til hverandre. Hvis vi lyver litt kan vi si at vi forskyver den røde eller den blå i forhold til den andre slik at de blir like.
    phase alignment.png
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer det ikke at Lyngdorf IKKE har dsp basert fasekorreksjon?
    Peter Lyngdorf vet jo hva han holder på med...
    Lyngdorf RoomPerfect er i langt større grad en "black box" konfigurasjon som er enklere for brukeren enn Anthem ARC Genesis. Hvem vet hva de egentlig gjør i RoomPerfect. ARC Genesis er litt mer en "ingeniørtilnærming" hvor du har anledning til å skru mer selv og hvor prosessen deles opp. Der kjøres fasekorreksjonen til sist. Begge alternativer fungerer etter min mening meget fra i forhold til å integrere Adyton høyttalere med bassløsninger eller subwoofere (som egentlig er temaet).
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Skal forsøke å være litt mer diplomtisk enn det jeg muligens har vært tidligere. :), men er helt greit å ha ulike meninger.

    Jeg er svært skeptisk til digital romkorreksjon fordi alt jeg har hørt og prøvd så langt låter ikke bra "i mine ører". Greit nok at det rydder litt opp i uheldig kombinasjon av høyttaler og rom, særlig i de lavere frekvensområder (og i en kort butikkdemo kan oppleves imponerende). Men, og dette er det viktigste for meg , det låter digitalt. Den glatte, analog-lignende behagelige opplevelsen blir borte. For min del introduseres det en PCM-signatur som jeg ikke klarer å holde ut. Men det kommer sikkert an på hvilken musikk man lytter til og hvordan man lytter.

    Et åpent spørsmål; er det noen som har hørt noe skikkelig high-end (top of the line) med romkorreksjon? I tilfelle hva bestod dette oppsettet av? Finns det noen tester fra seriøse magasiner som har omtalt romkorreksjon i sammenheng med 2 kanals high-end hifi? Det jeg finner er mest film/av og mid-end hifi. Da tenker jeg ikke på DSP i subwoofere, men et digitalt kretsløp som påvirker større deler av frekvensområdet?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Skal forsøke å være litt mer diplomtisk enn det jeg muligens har vært tidligere. :), men er helt greit å ha ulike meninger.

    Jeg er svært skeptisk til digital romkorreksjon fordi alt jeg har hørt og prøvd så langt låter ikke bra "i mine ører". Greit nok at det rydder litt opp i uheldig kombinasjon av høyttaler og rom, særlig i de lavere frekvensområder (og i en kort butikkdemo kan oppleves imponerende). Men, og dette er det viktigste for meg , det låter digitalt. Den glatte, analog-lignende behagelige opplevelsen blir borte. For min del introduseres det en PCM-signatur som jeg ikke klarer å holde ut. Men det kommer sikkert an på hvilken musikk man lytter til og hvordan man lytter.

    Et åpent spørsmål; er det noen som har hørt noe skikkelig high-end (top of the line) med romkorreksjon? I tilfelle hva bestod dette oppsettet av? Finns det noen tester fra seriøse magasiner som har omtalt romkorreksjon i sammenheng med 2 kanals high-end hifi? Det jeg finner er mest film/av og mid-end hifi. Da tenker jeg ikke på DSP i subwoofere, men et digitalt kretsløp som påvirker større deler av frekvensområdet?
    Det er en veldig interessant diskusjon å forstå hvordan vi opplever ting forskjellig, men det er nok litt for off-topic for akkurat denne tråden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke passive høyttalere er 100 % fasekorrekt?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Hvilke passive høyttalere er 100 % fasekorrekt?
    Jeg mener Dunlavy sine design var helt faselineære

    Under, diverse målinger fra en Duntech PCL-15, denne er bare slik hvis høyttaleren er faselineær
    Duntech PCL-15.jpg


    Dunlavy SC-VI Step response, nær perfekt
    Dunlavy sc vi step response.jpg


    Tilsvarende under en step response fra B&W 802d, denne skal se ut som en trekant, slik som over .... ikke så veldig stor likhet
    1205802fig7.jpg


    Current Duntech range er innenfor ±25° (110Hz ~ 18kHz)
    Princess - Duntech

    Philip Vafiadis lager høyttalere som måles til å være innenfor ±5° (100Hz ~ 20kHz)
    https://vaf.com.au/collections/signature-speakers/products/signature-i-93mkll

    Det er flere der ute

    Geir Fredriksen hevdet til meg at faselineæritet er en forutsetning for at en høyttaler skal kunne kalles hi-end, og at han alltid har dette med som et basis designprinsipp. Jeg har dog aldri sett dette dokumentert med step response eller firkantpulser.....

    Hvilke passive høyttalere er 100 % fasekorrekt?
    Godt spørsmål. Men, jeg tror justering av tidsforløp er bedre foretatt på forskjøvet frontbaffel enn å gjøre det i filteret.
    Begge deler: En passive høyttaler er kun faselineær hvis de akustiske senter er i samme plan og filter er akustisk 1. ordens.
     
    Sist redigert:

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Fikk ingen svar på spm ovenfor, så jeg prøver en gang til:

    Et åpent spørsmål; er det noen som har hørt noe skikkelig high-end (top of the line) med romkorreksjon? I tilfelle hva bestod dette oppsettet av? Finns det noen tester fra seriøse magasiner som har omtalt romkorreksjon i sammenheng med 2 kanals high-end hifi? Det jeg finner er mest film/av og mid-end hifi. Da tenker jeg ikke på DSP i subwoofere, men et digitalt kretsløp som påvirker større deler av frekvensområdet?

    Det må vel være noen som har sett eller hørt noe? Hvis ikke så kan man anta at dette ikke er en "akseptert løsning" for de som bruker en vanlig årslønn på et par høyttalere? Eller?

    Jeg er DSD-tilhenger og mener det er veien til nirvana, men dersom det finns uber-bra romkorreksjon så hadde det vært morsomt å prøve. Dirac og Lyngdorf er ikke aktuelt.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    11.125
    Antall liker
    18.513
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har en Adyton Syphonic Series Temper.
    Forrige eier gjorde en kjempetabbe og har vasket den i koke program! XLR kontaktene bak har derfor krympet!!!
    Tenkte å høre med dere om dere har gjort samme tabbe og hvordan dere fikset det? ‘Vanlig’ mini xlr til xlr kabel? Hiver med litt nakenbilder...

    D1D57DA4-6DBC-4800-8F0C-EF37237F5366.jpg


    0C2C3EBE-3920-4A48-919C-72FEC1FF7CCA.jpg


    B4166627-8390-496C-BF60-C8095941CAE5.jpg


    6DD7CB11-673B-423C-8AFA-C4BB6C8DBB24.jpg
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.802
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    21F2291A-573B-42AD-8305-61BDDF7374BC.jpg
    Melder meg inn her, men min Adyton Opera. Den står foreløpig på gulvet i påvente av plassering i racket, men spiller meget bra må jeg si.
     

    pak.k

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    501
    Antall liker
    172
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Hade såna från modus till 2 bryggade cordis 1.6.
    Var tvungen på grund av bryggkopplingen, men det va en del sus i diskanterna så jag tvivlar på att det va någon bra konstruktion.
    Tyckte nog att rca va bättre egentligen om man inte behövde all effekt.
    Volymkontrollen blev väldigt känslig med...
    Dum konstruktion om frågar du mig...
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Koser meg på furterommet nå. Doxaen har vært ute av drift en stund, så har spilt på en Devialet 200. En fin forsterker, men har ikke samme musikalitet som Doxa/Linn-komboen. Gracili og sub spiller ganske godt sammen nå. Heldigvis! Har styra mye med det. Endret akkurat på plassering av ht, type vinkling og hvilken retning subbene spiller. Det låt bedre umiddelbart, men hvordan det måles tør jeg ikke sjekke enda :p Geir Fredriksen anbefaler at ht vinkles direkte mot lytter, men jeg finner stadig, på nær sagt alle ht, at det låter best når det spiller fra rett frem til en minimal vinkling. Lydbilde blir bredere. På et rom som er kun 210 cm bredt vil jeg aldri få til et enormt lydbilde, men synes det funker ganske så bra nå.

    (Tar selvkritikk for kablene. Skal se om jeg klarer å skjule dem, i alle fall litt, uten å lage hull i bokhylla)


    DSC_0005.jpg
     
    Sist redigert:

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.802
    Antall liker
    1.982
    Torget vurderinger
    1
    Min Adyton Opera har begynt og lage litt uønsket støy når den slåes på, har planer on en service senere i år. Noen som vet hva som kan være årsaken og om dette er noe jeg kan ordne selv eller vente til jeg får sendt den avgårde.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Koser meg på furterommet nå. Doxaen har vært ute av drift en stund, så har spilt på en Devialet 200. En fin forsterker, men har ikke samme musikalitet som Doxa/Linn-komboen. Gracili og sub spiller ganske godt sammen nå. Heldigvis! Har styra mye med det. Endret akkurat på plassering av ht, type vinkling og hvilken retning subbene spiller. Det låt bedre umiddelbart, men hvordan det måles tør jeg ikke sjekke enda :p Geir Fredriksen anbefaler at ht vinkles direkte mot lytter, men jeg finner stadig, på nær sagt alle ht, at det låter best når det spiller fra rett frem til en minimal vinkling. Lydbilde blir bredere. På et rom som er kun 210 cm bredt vil jeg aldri få til et enormt lydbilde, men synes det funker ganske så bra nå.

    (Tar selvkritikk for kablene. Skal se om jeg klarer å skjule dem, i alle fall litt, uten å lage hull i bokhylla)


    Vis vedlegget 580069
    Lytt gjerne til råd fra andre inkl GeirF, men til syvende og sist er det velt greit å sette opp anlegger slik at du liker lyden. Så får andre styre med sin egen lyd;D
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.445
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    1. Fikk ingen svar på spm ovenfor, så jeg prøver en gang til:

      Et åpent spørsmål; er det noen som har hørt noe skikkelig high-end (top of the line) med romkorreksjon? I tilfelle hva bestod dette oppsettet av? Finns det noen tester fra seriøse magasiner som har omtalt romkorreksjon i sammenheng med 2 kanals high-end hifi? Det jeg finner er mest film/av og mid-end hifi. Da tenker jeg ikke på DSP i subwoofere, men et digitalt kretsløp som påvirker større deler av frekvensområdet?

      Det må vel være noen som har sett eller hørt noe? Hvis ikke så kan man anta at dette ikke er en "akseptert løsning" for de som bruker en vanlig årslønn på et par høyttalere? Eller?

      Jeg er DSD-tilhenger og mener det er veien til nirvana, men dersom det finns uber-bra romkorreksjon så hadde det vært morsomt å prøve. Dirac og Lyngdorf er ikke aktuelt.
      Det er vel kanskje ikke så rart at du ikke får svar når du starter med å avskrive noen av de største på området før du får innspill. Har du hørt Dirac eller Lyngdorf på Adyton?
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Jeg kjøpte en lisens på Dirac for et par år siden mens jeg fortsatt hadde Martin Logan Montis/ML Sub. Brukte en måneds tid før jeg gav opp. Jeg likte noe av det som skjedde med området under 100hz, men ellers var det ubrukelig for meg. For "digital" og anstrengende lyd. For korte perioder opplevde jeg som en form for forbedring, men etter en halvtimes lytting ble jeg lei av musikk.

    Vet ikke om Dirac eller Lyngdorf sorterer i kategorien "High End"?
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Jeg "kryper til korset"

    Jeg har ved flere anledninger vært kritisk til OHC, Jeg har her vært urettferdig og beklager det overfor OHC og de som jobber der!

    Geir T & co har utelukkende gitt meg gode råd
    • Da jeg så etter nye høyttalere anbefalte Geir meg å beholde mine Duntech og kjøpe ny forsterker, Krell KAV 400xi falt det på, aldri angret. Et supergodt valg for meg. Krell'en driver Duntech'ene på en måte den noe eldre Tandberg integrerte ikke var i nærheten av.
    • Geir overtalte meg til IsoVolt 3K, det fikk meg til å høre på musikk igjen
    • Da Krell’en begynte å hangle anbefalte Geir ”recapping” istedet for å bytte forsterker, resultatet var som å få helt ny forsterker til en mye lavere pris
    Nå er jeg der at jeg storkoser med med musikk .... HVER GANG
    Jeg hadde aldri vært der jeg er idag hvis ikke det hadde vært for Geir Tømmervik sine gode råd på veien ... han snakker om super hi-end til lav pris
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.655
    Antall liker
    3.416
    Sted
    Oslo
    Må vel i grunnen si meg enig der :)
    Jeg har i grunnen ikke følt meg presset til å kjøpe ting (høyttalerne mine og forsterkeren får jeg stadig beskjed om å beholde), men fått noen gode musikkoppevelser og en prat når de har tid. Sist endte jeg litt spontant med en Adyton DC Zero for å beskytte anlegget litt etter at et par andre ting i huset plutselig streiket og må innrømme for meg selv at det gjorde forskjell på lyden også. :)
     

    pak.k

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    501
    Antall liker
    172
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Absolut enig här med.
    Det är oftast de gånger man följer deras råd som det verkligen blir bra!
    I bland när man liksom vet bäst själv så blir det oftast mer krångel och problem än nödvändigt...och dyrare i slutändan...
    Det gäller bara att ha vett på att uppskatta det man har och inte jaga vidare hela tiden...
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    100% Adyton Venn :) Noen bilder fra mitt Adyton høytaler System for 1år siden, Adyton Imagic 2.0 Silver Signature, Adyton Impetus 2.0
    20180921_170739.JPG
    IMG_0006.JPG
    20180921_170925.JPG


    Fullt oppsett i dag Med Adyton Cordis 1.8 Signature Mono / Adyton Impetus 2.0 og Audio Insight Illusion

    IMG_1436.JPG
    20180919_120310.JPG
    IMG_0091.jpg
     
    Sist redigert av en moderator:

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    60
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Da vil jeg melde meg inn i Adyton klubben her, da jeg har invistert i ADYTON 1.6 Imagic Silver Signature høttalere. Dette er den beste lyden jeg til dags dato har hatt, og ble en lykkelig eier 😀
    De står i et kombinert hifi og hjemmekino rom. Hvor hifi er hovdetema👍🏻

    God Lyd 😉
     

    Vedlegg

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    446
    Antall liker
    60
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Da vil jeg melde meg inn i Adyton klubben her, da jeg har invistert i ADYTON 1.6 Imagic Silver Signature høttalere. Dette er den beste lyden jeg til dags dato har hatt, og ble en lykkelig eier 😀
    De står i et kombinert hifi og hjemmekino rom. Hvor hifi er hovedtema👍🏻

    God Lyd
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Da vil jeg melde meg inn i Adyton klubben her, da jeg har invistert i ADYTON 1.6 Imagic Silver Signature høttalere. Dette er den beste lyden jeg til dags dato har hatt, og ble en lykkelig eier 😀
    De står i et kombinert hifi og hjemmekino rom. Hvor hifi er hovdetema👍🏻

    God Lyd 😉
    Gratulerer med fine høyttalere
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Har nylig bytta lytterom, fra stue til et eget rom som er mer fleksibelt mtp på plassering av høyttalere. Jeg hadde god lyd tidligere, men nå er det opp en divisjon.

    Plasserte først høyttalerne slik jeg har vært vant med; litt ut fra veggen bak og på sidene, litt toe-in og på med lyd. Prøvet og feilet et par dager med plassering og knotting på subwoofere, men det ble ikke heilt bra. Flytta dermed høyttalerne ut til drøyt 1/3 av rommets lengde og plasserte dem litt nærmere hverandre, flyttet subwooferene litt bak høyttalerne. Og pang - der var lyden. Reduserte deling til 100hz og nivået på subwooferene litt. - Milde himmel!
     

    dottcom

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    65
    Antall liker
    41
    Mer lytting og fortsatt veldig fornøyd. Tidligere så var det en utfordring å få subbene til å høres ut som en naturlig forlengelse av av iMagic. Kontrabass hadde en tendens til å bli dominerende, mens vokal kunne være litt for slank. Derfor ble det hele tiden et kompromiss. Nå er alt på stell, nesten alle plater spiller med helt naturlig bass. TIl og med en del spor med kontrabass som jeg tidligere ikke orket å spille er nå helt ok.

    Jeg tror årsaken til denne kraftige forbedringen kommer av tre årsaker: at Adytonhøyttalerne er plassert nærmere hverandre og dermed får en bedre midbass coupling. Dette gjør at de spiller med mer pondus i det frekvensområdet de er designet til å spille, uten at de trenger hjelp av subwoofere til dette. Dermed kan subbene gjøre det de skal gjøre - overta der Adytonhøyttalerne ikke spiller dypere.

    Den andre årsaken tror jeg kommer av avstanden mellom høyttalerne og subwooferen har nøytralisert typiske romnoder som tidligere var uheldig for lyden.

    Tredje årsak: Flaks!

    Uansett hva, nå skal alt stå akkurat slik det står i lang tid fremover.
     
    U

    utgatt medlem 1034

    Gjest
    Mer lytting og fortsatt veldig fornøyd. Tidligere så var det en utfordring å få subbene til å høres ut som en naturlig forlengelse av av iMagic. Kontrabass hadde en tendens til å bli dominerende, mens vokal kunne være litt for slank. Derfor ble det hele tiden et kompromiss. Nå er alt på stell, nesten alle plater spiller med helt naturlig bass. TIl og med en del spor med kontrabass som jeg tidligere ikke orket å spille er nå helt ok.

    Jeg tror årsaken til denne kraftige forbedringen kommer av tre årsaker: at Adytonhøyttalerne er plassert nærmere hverandre og dermed får en bedre midbass coupling. Dette gjør at de spiller med mer pondus i det frekvensområdet de er designet til å spille, uten at de trenger hjelp av subwoofere til dette. Dermed kan subbene gjøre det de skal gjøre - overta der Adytonhøyttalerne ikke spiller dypere.

    Den andre årsaken tror jeg kommer av avstanden mellom høyttalerne og subwooferen har nøytralisert typiske romnoder som tidligere var uheldig for lyden.

    Tredje årsak: Flaks!

    Uansett hva, nå skal alt stå akkurat slik det står i lang tid fremover.
    Bra du er fornøyd med nytt rom , Jeg hadde Imagic 2.0 Signature med samme Subber som du har og delte på 100 HZ og det spilte og veldig bra, Tror ikke det er Flaks :giggle: du har gjort en bra job med integreringen av høytalere og subber.,og at du har et bra rom
     
    Sist redigert av en moderator:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Er det noen som har skjema på Symphonic One effektforsterker så vennligst PM meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn