Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Kan jeg spørre; hvorfor ikke enda høyere - 200/250 Hz - hvor det er mye "trøkk & grunntone" som med fordel kanskje bør gjengis via en god bass?Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Årsaken for min del er praktisk: hvis jeg bypasser filteret i hypex forsterkerne helt så slipper de gjennom litt støy. Med filteret koblet inn så blir det roligere. Da må jeg naturlig også kutte den elektroniske delingen under nivået som hypex filteret er på.Kan jeg spørre; hvorfor ikke enda høyere - 200/250 Hz - hvor det er mye "trøkk & grunntone" som med fordel kanskje bør gjengis via en god bass?Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Heller la bass ta seg av bass, så får mann kjøre på med mellombasser.Kan jeg spørre; hvorfor ikke enda høyere - 200/250 Hz - hvor det er mye "trøkk & grunntone" som med fordel kanskje bør gjengis via en god bass?Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Er ikke dette først og fremst et spørmål om membranmasse, hvor mange sub elementer har for høy membranvekt?Heller la bass ta seg av bass, så får mann kjøre på med mellombasser.Kan jeg spørre; hvorfor ikke enda høyere - 200/250 Hz - hvor det er mye "trøkk & grunntone" som med fordel kanskje bør gjengis via en god bass?Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Etter å ha hørt mellombasser av god kvalitet er jeg ikke i tvil :=)
Vill ikke si jeg synes det er noe smekk i de nei.Er ikke dette først og fremst et spørmål om membranmasse, hvor mange sub elementer har for høy membranvekt?Heller la bass ta seg av bass, så får mann kjøre på med mellombasser.Kan jeg spørre; hvorfor ikke enda høyere - 200/250 Hz - hvor det er mye "trøkk & grunntone" som med fordel kanskje bør gjengis via en god bass?Humdinger, dine erfaringer er veldig like mine. Jeg har alltid foretrukket aktiv deling og har endt opp med delefrekvens mellom 110 og 150hz avhengig av plassering. Til info så gjør jeg delingen digitalt med løpetidskorreksjon.
Etter å ha hørt mellombasser av god kvalitet er jeg ikke i tvil :=)
En del nyere Scanspeak og Morel sub elementer er lineære opp mot 1KHz, og da kan vel disse gjøre jobben godt opp i mellombassen .... minst er par hundre Hz ....
Ser du til GF sine subwoofere så er det vel utelukkende Seas elementer med lette membraner
Nå har jo du bra med membranareal hjemme daVill ikke si jeg synes det er noe smekk i de nei.Er ikke dette først og fremst et spørmål om membranmasse, hvor mange sub elementer har for høy membranvekt?Heller la bass ta seg av bass, så får mann kjøre på med mellombasser.
Etter å ha hørt mellombasser av god kvalitet er jeg ikke i tvil :=)
En del nyere Scanspeak og Morel sub elementer er lineære opp mot 1KHz, og da kan vel disse gjøre jobben godt opp i mellombassen .... minst er par hundre Hz ....
Ser du til GF sine subwoofere så er det vel utelukkende Seas elementer med lette membraner
Mye vil ha mer og fanden flere:=)Nå har jo du bra med membranareal hjemme daVill ikke si jeg synes det er noe smekk i de nei.Er ikke dette først og fremst et spørmål om membranmasse, hvor mange sub elementer har for høy membranvekt?Heller la bass ta seg av bass, så får mann kjøre på med mellombasser.
Etter å ha hørt mellombasser av god kvalitet er jeg ikke i tvil :=)
En del nyere Scanspeak og Morel sub elementer er lineære opp mot 1KHz, og da kan vel disse gjøre jobben godt opp i mellombassen .... minst er par hundre Hz ....
Ser du til GF sine subwoofere så er det vel utelukkende Seas elementer med lette membraner
Men betyr det du skrev tidligere at du vurderer også ekstra tårn med mellombasser?
Rart med det en ikke har hørt. Husker for en del år tilbake, jeg hadde et helt ok anlegg og synes det spilte minst på høyde med det beste jeg hadde hørt, i hvert fall på de parameterne jeg prioriterer. Nysgjerrigheten var fortsatt overmåtelig stor på å finne noe som var unikt/bedre.Ikke alltid lett å beskrive lyd, men når jeg tenker på «smekk» så tenker jeg på en impuls som også innehar høyere frekvenser. I den betydningen av smekk så får man det ikke alene fra et bass system da det er naturlig er kuttet oppover i frekvens. Til mitt bruk synes jeg Adyton fungerer meget bra - og bedre enn alle andre kjøpehøyttalere jeg har hatt - trolig på grunn av membranareal ekvivalent med en 14’’ men med frekvensrespons som ikke ruller av før man kommer rimelig høyt opp.
Langt på vei enig med deg, og jeg også tenker bassdrivere (dvs. membranareal) oppover i frekvens, men hvorfor så mye som 15-tommere?The Shy, jeg tror faktisk jeg vet hva du beskriver. Jeg har opplevd noen gode PA/konsertanlegg som har kapasitet som selvsagt overgår mitt eget når det gjelder dynamikk i forskjellige frekvensområdet. Det jeg mener med «smekk» er feks impulsen du kan få av en tromme. Rent matematisk vil et trommeslag kunne ligne på første del av en firkantpuls eller bare en «step response». Hvis man konverterer en slik impuls via en fourier transformasjon fra tids-domenet til frekvens-domenet så vil du se at de inneholder «alle» frekvenser - også langt over grunntonen til feks trommen. Hvis man filtrerer bort de øverste frekvensene så forsvinner også en del av det som jeg opplever som «smekk». Dette vil feks en typisk 15’’ PA bass som kanskje først deles på 1,5khz beherske bedre enn et mer klassisk ‘subwoofer’ element som ruller av langt lavere. Det finnes ikke tvil hos meg om at flere lette 15’’ vil kunne vesentlig overgå adyton på dette området hvis man drar skikkelig på. Samtidig åpner det for enkelte andre kompromisser.
Ja da får jeg bare slå meg til ro med at du tror min løsning låter mer i retning PA, men det er greit.The Shy, jeg tror faktisk jeg vet hva du beskriver. Jeg har opplevd noen gode PA/konsertanlegg som har kapasitet som selvsagt overgår mitt eget når det gjelder dynamikk i forskjellige frekvensområdet. Det jeg mener med «smekk» er feks impulsen du kan få av en tromme. Rent matematisk vil et trommeslag kunne ligne på første del av en firkantpuls eller bare en «step response». Hvis man konverterer en slik impuls via en fourier transformasjon fra tids-domenet til frekvens-domenet så vil du se at de inneholder «alle» frekvenser - også langt over grunntonen til feks trommen. Hvis man filtrerer bort de øverste frekvensene så forsvinner også en del av det som jeg opplever som «smekk». Dette vil feks en typisk 15’’ PA bass som kanskje først deles på 1,5khz beherske bedre enn et mer klassisk ‘subwoofer’ element som ruller av langt lavere. Det finnes ikke tvil hos meg om at flere lette 15’’ vil kunne vesentlig overgå adyton på dette området hvis man drar skikkelig på. Samtidig åpner det for enkelte andre kompromisser.
Tror du misforstår - jeg har ikke ment å skrive noe om ditt anlegg noen plass??Ja da får jeg bare slå meg til ro med at du tror min løsning låter mer i retning PA, men det er greit.The Shy, jeg tror faktisk jeg vet hva du beskriver. Jeg har opplevd noen gode PA/konsertanlegg som har kapasitet som selvsagt overgår mitt eget når det gjelder dynamikk i forskjellige frekvensområdet. Det jeg mener med «smekk» er feks impulsen du kan få av en tromme. Rent matematisk vil et trommeslag kunne ligne på første del av en firkantpuls eller bare en «step response». Hvis man konverterer en slik impuls via en fourier transformasjon fra tids-domenet til frekvens-domenet så vil du se at de inneholder «alle» frekvenser - også langt over grunntonen til feks trommen. Hvis man filtrerer bort de øverste frekvensene så forsvinner også en del av det som jeg opplever som «smekk». Dette vil feks en typisk 15’’ PA bass som kanskje først deles på 1,5khz beherske bedre enn et mer klassisk ‘subwoofer’ element som ruller av langt lavere. Det finnes ikke tvil hos meg om at flere lette 15’’ vil kunne vesentlig overgå adyton på dette området hvis man drar skikkelig på. Samtidig åpner det for enkelte andre kompromisser.
Er ellers hundre prosent enig i det du sier om et trommeslag, det er sammensatt og inneholder alt fra grunntonen til høyfrekvent lyd. Det nivå, og timing-justeres på en perfekt måte med Audiolense.
Mangler Adyton søylene mellombass også - siden du nevner det slik?Jeg er komfortabelt sikker på at Geir kan konstruere avanserte bass/ mellombassystemer som gruser det meste.
Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.Mangler Adyton søylene mellombass også - siden du nevner det slik?Jeg er komfortabelt sikker på at Geir kan konstruere avanserte bass/ mellombassystemer som gruser det meste.
Jeg har vel ikke ennå hørt Adyton gi illusjonen av et helt symfoniorkester ukomprimert spille Radetzky Marsj, men trolig er det ikke mulig å få til i en stue hvor ting skal se ”pent ut”, selv Adyton kommer til kort her, men spørsmålet er om det er noe annet som greier det fullt ut?Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.Mangler Adyton søylene mellombass også - siden du nevner det slik?Jeg er komfortabelt sikker på at Geir kan konstruere avanserte bass/ mellombassystemer som gruser det meste.
Adyton er ikke PA.Jeg har vel ikke ennå hørt Adyton gi illusjonen av et helt symfoniorkester ukomprimert spille Radetzky Marsj, men trolig er det ikke mulig å få til i en stue hvor ting skal se ”pent ut”, selv Adyton kommer til kort her, men spørsmålet er om det er noe annet som greier det fullt ut?Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.Mangler Adyton søylene mellombass også - siden du nevner det slik?Jeg er komfortabelt sikker på at Geir kan konstruere avanserte bass/ mellombassystemer som gruser det meste.
(Jeg er selvfølgelig selv overhode ikke i nærheten)
Ikke et spørsmål om PA...Adyton er ikke PA.������Jeg har vel ikke ennå hørt Adyton gi illusjonen av et helt symfoniorkester ukomprimert spille Radetzky Marsj, men trolig er det ikke mulig å få til i en stue hvor ting skal se ”pent ut”, selv Adyton kommer til kort her, men spørsmålet er om det er noe annet som greier det fullt ut?Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.
(Jeg er selvfølgelig selv overhode ikke i nærheten)
Send meg en PM, så kan vi ta dette på privaten.Ikke et spørsmål om PA...Adyton er ikke PA.������Jeg har vel ikke ennå hørt Adyton gi illusjonen av et helt symfoniorkester ukomprimert spille Radetzky Marsj, men trolig er det ikke mulig å få til i en stue hvor ting skal se ”pent ut”, selv Adyton kommer til kort her, men spørsmålet er om det er noe annet som greier det fullt ut?Nei, på ingen måte. Mellombassen er absolutt tilstede. Det var kun et apropos til diskusjonen ovenfor hvor det debatteres 15" i bøtter og spann, hvilket synes litt søkt når det sammenlignes med et kommersielt produkt som skal være spiselig i møblerte hjem.
(Jeg er selvfølgelig selv overhode ikke i nærheten)
Jeg har diskutert dette mange ganger med Geir Tømmervik og oppfatter at han er enig med meg. Research som er gjort med John Atkinson hvor det er spilt både på et stort Steinway konsertflygel og ekstrem hi-end anlegg i samme rom viser at alle med enkelhet kan høre forskjell, og at gjennom høyttalerne mangler en form for ”grandness”. Teorien er at det kommer av at konsertflygelet har mye større areal hvor lydbølgene stråles ut fra flygelet, selv langt opp i frekvens. De færreste høyttalere matcher dette.
Dette handler nødvendigvis ikke om dynamikk eller smekk eller PA, men at man trenger membranareal for å gjenskape f.ex konsertflygelet hjemme.
Spørsmålet er om Diskusjonen om mellombass ikke nødvendigvis handler om ekstremdynamikk men om at man har nok membranareal til å gjenskape f.ex konsertflygelet eller stortrommen slik den er i virkeligheten.
Det er noen her inne som har Impetus 2.0, ville vært svært interessant å høre hva som skjer om man deler disse elektronisk, og med mye høyere delefrekvens, f.ex 300 til 400 Hz, tviler ikke på at Impetus’ene enkelt drar dette
Well, høyttalere er alltid et kompromiss, vi må ha noe som det går an å få inn i en stue![]()
Subwooferne som benyttes her er et stereo par med REL G1 og Geir fortalte meg da at det deles på 90 Hz.Hei, var på Oslotur i forrige uke, og fikk demo av Gracili 1.6 av G. Tømmervik.
Systemet var koblet med to store REL subber (type kevlar membran) og Adyton forsterkere og type "strømrenser". Jeg fikk en grundig beskrivelse av systemet, med en lengre lytteøkt. Kort sagt, meget imponerende, spesielt var dynamikken og hurtigheten god. Anlegget tegnet også opp et stort lydbilde. Fikk opplyst at Gracili spilte helt ned uten delefilter, og at REL tok over fra ca. 70 hz og nedover (om jeg husker riktig).
Artig at slike høykvalitetsprodukter designes og lages i Norge til konkuransedyktige priser. Jeg satte stor pris på demo, og det er inspirerende å se hva som er mulig å få til med entusiasme og god engineering
Gratulerer så mye.Nå nærmer serieproduserte Adyton Gracili seg med stormskritt. Har hatt en prototype hjemme siden mars/april og vært fornøyd med lyden. Finish var dog ikke noe å rope hurra for! Forhåpentligvis får jeg de nye slutten av uka. Hurra, hurra!
Du kan kontakte gikacoustics.co.uk for å få gratis råd av en akustikkekspert!Her er furterommet mitt. Deler subbene nær 150 hz og det er det som funker best. Avventer mulig oppgradering av subbene til jeg har fått testet digital eq med PBK. Rommet er latterlig lite, men funker overraskende bra. Må gjøre noen flere akustiske tiltak, men må nok innhente mer kunnskap før jeg setter i gang.
Vis vedlegget 551765 Vis vedlegget 551766 Vis vedlegget 551767
Skumdottene har jeg fått låne av en kompis. Det er bedre enn ingen ting, men ingen permanent løsning.RPG Broadsorbor har de beste måledataene jeg har sett. De på 10 cm fungerer ned under 200 hz og vil være en helt annen verden enn de skumdottene du har plassert i rommet. Om det er beste løsning i et så lite rom skal jeg ikke si for sikkert, men lyd&akustikk vil ha en anbefaling her.
Rommet mitt er 3.9 x 2.1. Ikke akkurat optimalt...Hjelper nok på litt flutterekko, men de er ikke beregnet for å fungere som bredbåndet demping. De blir mer som diskant-støvsugere enn noe annet
Sagt på en enkel måte er det slik at jo lengre ned noe demper, dess bedre er det. Man ønsker eksempelvis ikke at all lyd over 2 khz skal bli absorbert mens alt under slipper uhindret til veggen og tilbake til ørene dine.
Jeg vet at Avshop.no har laget et kinorom på 12 kvm som skal være overraskende bra, så det er jo mulig å få til gode ting; https://www.lydogbilde.no/nyheter/hjemmekino/hjemmekino-pa-12-kvadratmeter