Nå blir vi bølla med.....
https://www.aftenposten.no/norge/i/...a-er-russerne-blitt-en-trussel-mot-sivile-fly
Bl.a.
Russlands jevnlige elektroniske angrep på GPS-signalene i Finnmark gir særlig grunn til bekymring, advarer Etterretningstjenesten.
I løpet av 2018 og hittil 2019 har GPS-nettet i Nord-Norge blitt slått ut fire perioder, ifølge tall Aftenposten har fått fra Luftfartstilsynet.
Bak står russiske militære, som har tatt i bruk nytt utstyr for elektronisk krigføring.
– Vi har sett det i ganske omfattende utstrekning, sier sjefen for Etterretningstjenesten Morten Haga Lund til Aftenposten.
– Det er et faktum at det slår inn på dagliglivet i Finnmark.
– Er dette en villet handling fra Russland?
– Vi ser i hvertfall i forbindelse med Trident Juncture at det var litt for sammenfallende til å være tilfeldig.
Hyppige utfall av GPS-nettet i høst
«Dette representerer ikke bare en ny utfordring for norsk og alliert øvingsaktivitet. Jamming er også en trussel mot sivil luftfart i fredstid», oppsummerer Etterretningstjenesten i sin årlige trusselvurdering Fokus 2019.
I løpet av høsten 2018 under militærøvelsen Trident Juncture oppdaget flyselskaper, flyplasser og e-tjenesten en rekke tilfeller hvor elektroniske signaler fra Russland slo ut GPS-nettet.
E-tjenesten har konkludert med at signalene sannsynligvis kommer fra russiske militære avdelinger, som ifølge åpne, russiske kilder har fått nytt elektronisk krigføringsutstyr de siste årene.
Og russerne viser ingen tegn til å stoppe.
Den skjulte, elektroniske krigføringen mot Nord-Norge vil fortsette også i år, ifølge E-tjenesten. Dette rammer ikke bare sivil luftfart, men også helsetjenester og politiarbeid.
– For utrykningskjøretøyer, for redningsoperasjoner, redningshelikoptre, ambulanser som skal finne frem til adresser, så har dette åpenbart en innvirkning. Det virker inn på dagliglivet, spesielt i Øst-Finnmark, sier Haga Lund.
Russland på sin side har avvist kategorisk at de står bak.
Luftfartstilsynet: Ikke bekymret for flysikkerheten
– Luftfartstilsynet kjenner til tre konkrete perioder i 2018 der det har vært registrert forstyrrelser i GPS-nettet i Øst-Finnmark som førte til forstyrrelser for flytrafikken. Vi har også registrert en periode med forstyrrelser i 2019, sier seksjonssjef for Flyplass og flysikring, Svein J. Pedersen.
– Det er svært uheldig at slike forstyrrelser skjer, men Luftfartstilsynet er ikke bekymret for flysikkerheten ved bortfall av GPS signaler
I de fire periodene hvor GPS-signalene er blitt jammet, har flygerne i Finnmark tatt i bruk bakkebaserte navigasjonssystemer som ikke er avhengig av GPS.
– Flygerne benytter disse systemene dersom signaler faller ut eller er ustabile.
Hva kan vi vente av Russland?
E-sjefen mener at Norge kan regne med at Kreml vil fortsette dagens politikk og utgjøre en økende trussel.
En av årsakene er at nordområdene blir stadig viktigere for Russland:
Arktis står for rundt 15 prosent av det russiske bruttonasjonalproduktet.
Allerede i dag utgjør det 20 prosent av all russisk eksport.
I fremtiden blir nordområdene og Arktis en «bærebjelke» for russisk økonomi, påpeker E-tjenesten.
«I Arktis har Russland lykkes med å etablere tilstedeværelse, sikre kontroll og sette i verk store militære og sivile prosjekter for infrastruktur», ifølge etterretningssjef Haga Lund.
Han tror Moskva vil fortsette å «omsette taktiske fordeler til strategisk gevinst».
«Det innebærer å forene det som i russiske øyne er forholdsvis konservative målsetninger, strategisk, politisk og økonomisk stabilitet, med til dels offensive virkemidler», heter det i rapporten.
E-tjenesten mener samtidig at Kreml ikke vil «risikere at regimet kollapser eller at kostnadene blir for store i konflikten med Vesten».