weld77: "Tviler på et lass stein går med posten"
Jeg svarte på et innlegg om lave kostnader på pakker fra Kina. Orket ikke sitere, men det kom flere innlegg mens jeg skrev.
Frakt av større ting (30 tonn fisk etc...) er uforholdsmessig billig, sikkert fordi miljøkostnaden ikke gjenspeiles i fraktprisen. Fraktprisene bør opp slik at det blir mindre lønnsomt å frakte ting over lange avstander, og man kan oppmuntre til mer lokal produksjon.
Legg på CO2 avgift på drivstoff til fly og skip så hjelper det betydelig. Plutselig blir det lønnsomt å foredle fisken i Norge. Og annen lokal produksjon vil øke.
Og hvem skulle legge på denne avgiften da Jesus?
Norge kan ikke gjøre det siden det er snakk om internasjonal transport og er utenfor vår jurisdiksjon.
Ikke finnes denne verdensregjeringen som mange ser ut å drømme om, som skal dømme og beskatte alt de ikke liker, (siden det tross alt er de eneste politiske verktøyene de kjenner.) Dette er jo litt beslektet med Hardingfeles fantasidomstoler.
Ikke man kan se for seg internasjonale avtaler om noe slikt heller, for hvorfor i all verden skulle land som tjener godt på eksport ville ødelegge for seg selv ved å kludre det til og fordyre transporten.
Jeg er redd dette bare blir nok en virkelighetsfjern drøm.
Selv en forhøyet havneavgift og flyplassavgift vil ikke føre til noen annet enn at det brukes andre havner, og vi får enda mer unødvendige transportetapper.