Han har litt andre meninger enn de mest populistiske.. i allefall syns jeg det..Hva mener du med det?Darko er en meget spesiell reviewer...
-BB-
Han har litt andre meninger enn de mest populistiske.. i allefall syns jeg det..Hva mener du med det?Darko er en meget spesiell reviewer...
-BB-
Audiovector qr5 er spennende og får jo meget gode tester.Tips til et alternativ/supplement til RF-63 eller RP-280f?
Kommer til å beholde en av de, men ønsker meg noe annet som kan fylle min 45 kvm store stue. Vil ha en mere "hifi" HT uten horn med stikkord som akustisk, elektrisk, amerikana, rock, blues, country, fusion, "musikk ja, helst før 1980", Zeppelin, Purple, Who, Hendrix, Doors, Straits, PF, dynamikk, oppløsning, punch, kontrollert men nok bass, gode stemmer, fyller rommet, ikke skjærende diskant men..., og så mye videre. Rekkefølgen er tilfeldig. EDIT: mellomtone! er deilig når den er riktig.
Har blitt foreslått alt fra B&W 702 S2, Spendor D7.2/9.2, Sonus Faber Sonetto VIII, Audiovector QR5 til.. mye annet rart.
Har ikke hørt noen av disse, har ikke vært på noen demo, men håper å snevre inn litt før jeg drar minst 20 mil for en demo. Hver vei der altså.
Dere skjønner vel at jeg trenger hjelp ut i fra dette?
Stuen er noe hard i lyden pga store vinduer. HT vil stå ca 60cm fra sidevegger. 3,5m fra hverandre, og justerbar fra bakvegg. RF-63 står nå ca 60cm fra bakvegg og ingen har sagt noe om det ;-)
(Har forresten vondt for å bestemme meg innenfor rimelig tid, men en Klipsch må en ha innafor veggene)
Joda, men man kan fort stå på stasjonen etter at toget har gått.Der går sikkert flere tog senere.
Har sett på System Audio Legend 60 og KEF R11. Vet ikke så mye mere enn det som står i tester og i forum. Vanskelig øvelse å velge ut i fra tekst. Kjedelig med nedlagte hifi og platesjapper landet rundt.Audiovector qr5 er spennende og får jo meget gode tester.Tips til et alternativ/supplement til RF-63 eller RP-280f?
Kommer til å beholde en av de, men ønsker meg noe annet som kan fylle min 45 kvm store stue. Vil ha en mere "hifi" HT uten horn med stikkord som akustisk, elektrisk, amerikana, rock, blues, country, fusion, "musikk ja, helst før 1980", Zeppelin, Purple, Who, Hendrix, Doors, Straits, PF, dynamikk, oppløsning, punch, kontrollert men nok bass, gode stemmer, fyller rommet, ikke skjærende diskant men..., og så mye videre. Rekkefølgen er tilfeldig. EDIT: mellomtone! er deilig når den er riktig.
Har blitt foreslått alt fra B&W 702 S2, Spendor D7.2/9.2, Sonus Faber Sonetto VIII, Audiovector QR5 til.. mye annet rart.
Har ikke hørt noen av disse, har ikke vært på noen demo, men håper å snevre inn litt før jeg drar minst 20 mil for en demo. Hver vei der altså.
Dere skjønner vel at jeg trenger hjelp ut i fra dette?
Stuen er noe hard i lyden pga store vinduer. HT vil stå ca 60cm fra sidevegger. 3,5m fra hverandre, og justerbar fra bakvegg. RF-63 står nå ca 60cm fra bakvegg og ingen har sagt noe om det ;-)
(Har forresten vondt for å bestemme meg innenfor rimelig tid, men en Klipsch må en ha innafor veggene)
KEF sin nye r serie?
System audio Mantra 70 om du finner brukt.
Dynaudio evoke serie?
Proac, vienna acoustics, audio physic..
Bowers har jo mye bra.. Cm9 eller cm10..
Sonus Faber ville jeg personlig ikke vurdert vis klipsch er noe du liker.. Det blir betydelig mørkere og en tåkete diskant i forhold..
Ja legende 60 er jo den nye topp modellen og får mye skryt.Har sett på System Audio Legend 60 og KEF R11. Vet ikke så mye mere enn det som står i tester og i forum. Vanskelig øvelse å velge ut i fra tekst. Kjedelig med nedlagte hifi og platesjapper landet rundt.Audiovector qr5 er spennende og får jo meget gode tester.Tips til et alternativ/supplement til RF-63 eller RP-280f?
Kommer til å beholde en av de, men ønsker meg noe annet som kan fylle min 45 kvm store stue. Vil ha en mere "hifi" HT uten horn med stikkord som akustisk, elektrisk, amerikana, rock, blues, country, fusion, "musikk ja, helst før 1980", Zeppelin, Purple, Who, Hendrix, Doors, Straits, PF, dynamikk, oppløsning, punch, kontrollert men nok bass, gode stemmer, fyller rommet, ikke skjærende diskant men..., og så mye videre. Rekkefølgen er tilfeldig. EDIT: mellomtone! er deilig når den er riktig.
Har blitt foreslått alt fra B&W 702 S2, Spendor D7.2/9.2, Sonus Faber Sonetto VIII, Audiovector QR5 til.. mye annet rart.
Har ikke hørt noen av disse, har ikke vært på noen demo, men håper å snevre inn litt før jeg drar minst 20 mil for en demo. Hver vei der altså.
Dere skjønner vel at jeg trenger hjelp ut i fra dette?
Stuen er noe hard i lyden pga store vinduer. HT vil stå ca 60cm fra sidevegger. 3,5m fra hverandre, og justerbar fra bakvegg. RF-63 står nå ca 60cm fra bakvegg og ingen har sagt noe om det ;-)
(Har forresten vondt for å bestemme meg innenfor rimelig tid, men en Klipsch må en ha innafor veggene)
KEF sin nye r serie?
System audio Mantra 70 om du finner brukt.
Dynaudio evoke serie?
Proac, vienna acoustics, audio physic..
Bowers har jo mye bra.. Cm9 eller cm10..
Sonus Faber ville jeg personlig ikke vurdert vis klipsch er noe du liker.. Det blir betydelig mørkere og en tåkete diskant i forhold..
Dette er jo selvsagt en liten nøtt. Den viktigste oppgaven en hififrelst har, er jo å lære seg hva en selv foretrekker. Klipsch' diametrale motsetning er jo f.eks. Sonus Faber eller Vienna Acoustics. Ikke mine favoritter på rock, akkurat, men de leverer jo greit på det også. Min favorittløsning på dette med god akustikk og høy presisjon, er gode toveis konstruksjoner med enkle filtre. Spendor A7 (evt. brukt A6R), evt. de overraskende potente småtassene A4. Disse spiller også rock på overbevisende måte, men Klipsch vil de aldri bli.Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Godt kjøp.Man får fortsatt RF-7 III til en fordelaktig pris.
https://soundgarden.no/klipsch-rf-7-iii-gulvhoyttaler-valnott?nosto=frontpage-nosto-2
Brio fungerte som ei kule på F3, så kan tenke meg at Elex passer til Cornwall.Jeg driver for tiden mine Cornwall med en Topping D30 dac og Rega Elex-R forsterker. Morro å få til en hel mengde godlyd med elektronikk på budsjett
Takker atter for gode råd. Vanskelig å sette seg inn i hifi når man ikke har noe miljø i nærheten. Men Spendor "høres" jo spennende ut. Hva er forskjellen på A7 og f.eks D7 eller D9? Og fyller disse rommet på 45 kvm uten å bli for tynn i bassen? Trenger ikke monsterdyp bass, men det må jo være trøkk tilstede.Dette er jo selvsagt en liten nøtt. Den viktigste oppgaven en hififrelst har, er jo å lære seg hva en selv foretrekker. Klipsch' diametrale motsetning er jo f.eks. Sonus Faber eller Vienna Acoustics. Ikke mine favoritter på rock, akkurat, men de leverer jo greit på det også. Min favorittløsning på dette med god akustikk og høy presisjon, er gode toveis konstruksjoner med enkle filtre. Spendor A7 (evt. brukt A6R), evt. de overraskende potente småtassene A4. Disse spiller også rock på overbevisende måte, men Klipsch vil de aldri bli.
Ønsker du noe mer potent og med mer vekt i dypbassen, er Doxa 8.2 et strålende valg.
Ønsker du mer piff i toppen, kombinert med klassens beste oppløsning, Kudos C20. C20 Super har litt vel mye piff etter min smak, men "normalvarianten" er nydelig om du har litt dempet rom.
Ønsker du en billig variant som spiller langt utenfor sin klasse, MonoPulse.
Men nå får det rekke.
Mvh
Håkon Rognlien
Stryker Sonus Faber etter de siste rådene fra dere. Regner ellers med RF-7 III ligger forholdsvis nær RF-63 i forhold til Spendor. Selv om det hadde vært morro å oppgradert RF-63 i tillegg til stua
Skal mye til å komme i nærheten av bassen til RF-63. Hvis du skal beholde trøkket, men samtidig ha en godt løft i mellomtone er det en vanskelig øvelse. Store JBL kanskje, men det koster. For min del endte jeg med Forte III, men det finnes jo høyttalere som er bedre oppover i frekvens. Mer highend om du vil. Men synes ofte disse blir litt kjedelige. Audio Physic Codex overrasket positivt, men her må du gjerne dra på litt før bassen våkner skikkelig. Ser Spendor blir nevnt, kan jo ta med ProAc i samme slengen. De går dypt og, men om det er noe særlig trøkk i et så stort rom. Tja... Lykke til med jakten uansett.Takker atter for gode råd. Vanskelig å sette seg inn i hifi når man ikke har noe miljø i nærheten. Men Spendor "høres" jo spennende ut. Hva er forskjellen på A7 og f.eks D7 eller D9? Og fyller disse rommet på 45 kvm uten å bli for tynn i bassen? Trenger ikke monsterdyp bass, men det må jo være trøkk tilstede.Dette er jo selvsagt en liten nøtt. Den viktigste oppgaven en hififrelst har, er jo å lære seg hva en selv foretrekker. Klipsch' diametrale motsetning er jo f.eks. Sonus Faber eller Vienna Acoustics. Ikke mine favoritter på rock, akkurat, men de leverer jo greit på det også. Min favorittløsning på dette med god akustikk og høy presisjon, er gode toveis konstruksjoner med enkle filtre. Spendor A7 (evt. brukt A6R), evt. de overraskende potente småtassene A4. Disse spiller også rock på overbevisende måte, men Klipsch vil de aldri bli.
Ønsker du noe mer potent og med mer vekt i dypbassen, er Doxa 8.2 et strålende valg.
Ønsker du mer piff i toppen, kombinert med klassens beste oppløsning, Kudos C20. C20 Super har litt vel mye piff etter min smak, men "normalvarianten" er nydelig om du har litt dempet rom.
Ønsker du en billig variant som spiller langt utenfor sin klasse, MonoPulse.
Men nå får det rekke.
Mvh
Håkon Rognlien
Stryker Sonus Faber etter de siste rådene fra dere. Regner ellers med RF-7 III ligger forholdsvis nær RF-63 i forhold til Spendor. Selv om det hadde vært morro å oppgradert RF-63 i tillegg til stua
Ja, i hvert fall til den prisen. Men den krever litt plass, så Klipsch burde laget en RF-5 for dem med mer begrenset rom.Godt kjøp.Man får fortsatt RF-7 III til en fordelaktig pris.
https://soundgarden.no/klipsch-rf-7-iii-gulvhoyttaler-valnott?nosto=frontpage-nosto-2
D-serien er annerledes enn A-serien på mange felter. Dette er en mer påkostet serie enn A-serien, og de vil nok låte større og kraftigere, på enkelte felter også bedre.Takker atter for gode råd. Vanskelig å sette seg inn i hifi når man ikke har noe miljø i nærheten. Men Spendor "høres" jo spennende ut. Hva er forskjellen på A7 og f.eks D7 eller D9? Og fyller disse rommet på 45 kvm uten å bli for tynn i bassen? Trenger ikke monsterdyp bass, men det må jo være trøkk tilstede.Dette er jo selvsagt en liten nøtt. Den viktigste oppgaven en hififrelst har, er jo å lære seg hva en selv foretrekker. Klipsch' diametrale motsetning er jo f.eks. Sonus Faber eller Vienna Acoustics. Ikke mine favoritter på rock, akkurat, men de leverer jo greit på det også. Min favorittløsning på dette med god akustikk og høy presisjon, er gode toveis konstruksjoner med enkle filtre. Spendor A7 (evt. brukt A6R), evt. de overraskende potente småtassene A4. Disse spiller også rock på overbevisende måte, men Klipsch vil de aldri bli.
Ønsker du noe mer potent og med mer vekt i dypbassen, er Doxa 8.2 et strålende valg.
Ønsker du mer piff i toppen, kombinert med klassens beste oppløsning, Kudos C20. C20 Super har litt vel mye piff etter min smak, men "normalvarianten" er nydelig om du har litt dempet rom.
Ønsker du en billig variant som spiller langt utenfor sin klasse, MonoPulse.
Men nå får det rekke.
Mvh
Håkon Rognlien
Stryker Sonus Faber etter de siste rådene fra dere. Regner ellers med RF-7 III ligger forholdsvis nær RF-63 i forhold til Spendor. Selv om det hadde vært morro å oppgradert RF-63 i tillegg til stua
Det jeg snakker om, er egentlig fortreffeligheten med en god 2-veis i kombinasjon med enkle filtre. Skal du ha mer råskap enn Spendor A; Doxa 8.2, som nevnt. Den fyller lett 45 kvadrat, og spiller dypt nok. (Med ref. til en annen tråd; ikke forhåndsbetal om du kjøper hos produsent, bare )
"Også på lavt volum"Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Men er det da gitt at RF-5 funker bedre enn RF-7 i små rom? RF-7 III er mye letter å få til i mindre rom enn RF-63 og RF-82II for den saks skyld syntes jeg(i mitt hus iallfall), de spiller overraskende bra uansett hvor man plasserer dem egentligJa, i hvert fall til den prisen. Men den krever litt plass, så Klipsch burde laget en RF-5 for dem med mer begrenset rom.Godt kjøp.Man får fortsatt RF-7 III til en fordelaktig pris.
https://soundgarden.no/klipsch-rf-7-iii-gulvhoyttaler-valnott?nosto=frontpage-nosto-2
Nei, det er ikke gitt.Men er det da gitt at RF-5 funker bedre enn RF-7 i små rom? RF-7 III er mye letter å få til i mindre rom enn RF-63 og RF-82II for den saks skyld syntes jeg(i mitt hus iallfall), de spiller overraskende bra uansett hvor man plasserer dem egentligJa, i hvert fall til den prisen. Men den krever litt plass, så Klipsch burde laget en RF-5 for dem med mer begrenset rom.Godt kjøp.Man får fortsatt RF-7 III til en fordelaktig pris.
https://soundgarden.no/klipsch-rf-7-iii-gulvhoyttaler-valnott?nosto=frontpage-nosto-2
Jeg ser jo for meg at Klipsch bør følge opp med en ny RF-5 tilsvarende RF-7 MK-III.Nei, det er ikke gitt.Men er det da gitt at RF-5 funker bedre enn RF-7 i små rom? RF-7 III er mye letter å få til i mindre rom enn RF-63 og RF-82II for den saks skyld syntes jeg(i mitt hus iallfall), de spiller overraskende bra uansett hvor man plasserer dem egentligJa, i hvert fall til den prisen. Men den krever litt plass, så Klipsch burde laget en RF-5 for dem med mer begrenset rom.
RF-5 må ses på som noe helt eget, et par generasjoner før RF-7 Mk-III, på godt og vondt. Det er pro's and con's her, men min oppfatning er at om høyttaleren deler lavere, er det enklere å kontrollere romresonnansene. Alt som går gjennom hornet har bedre spredningskontroll, dermed enklere rompåvirkning, Årsaken til at RF-7 mk3 er enklere, er jo nettopp det at den deler lavere i frekvens. Klipsch har gjort mye bra arbeid med å flytte mest mulig av frekvensområdet inn i hornets arbeidsområde, men det er ikke bare enkelt og positivt.
Mvh
Håkon Rognlien
Jeg spiller 70% rock.. Både gammelt og nytt.. Det er en av grunnene til at jeg er frelst av system audio..Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Jo, det er deilig med god lyd for lydens skyld, men så er det hverdagen som gjelder. Musikk man liker spilles mest. Er selv veldig allsidig i smak, lyd og utseende. Men problemet er stadig at det tar lang tid å bestemme seg pga utfordringer i reiseavstand til lytting. Skal til Trondheim om ikke lenge og skal lytte litt der. Vet om Soundgarden og Hifiklubben. Må vel søke opp evt andre om de finnes. I teorien leder nok Spendor A7 pga tips både her og via PM og mail. Andre sier Ø Audio. Hadde også en god opplevelse for maaange år siden med SA Explorer på messe. Er B&W helt ute for tiden? Eller passer de ikke meg? Bare nysgjerrig.Jeg spiller 70% rock.. Både gammelt og nytt.. Det er en av grunnene til at jeg er frelst av system audio..Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Men så kan jeg slenge på litt deadmau5 eller infected mushrooms og selv med bare en 5,5" så spiller det naturstridig høyt og dypt..
Som sagt så kan jeg i min stue på 50kv fint stille Pandion 20 opp side om side med palladium p37.. Pandion trekker det lengste strået når man tenker big picture..
Dog hadde jeg veldig gjerne tatt et par palladium p39 inn for test og for å krysse dem av drømme listen
Cis du er trommis så har du i allfall en connection til System Audio. Ole Witthøft som grunnla og driver SA er trommis og han startet SA pga at det var ingenting der ute som gjenga musikk, trommer spesielt, på en levende måteJo, det er deilig med god lyd for lydens skyld, men så er det hverdagen som gjelder. Musikk man liker spilles mest. Er selv veldig allsidig i smak, lyd og utseende. Men problemet er stadig at det tar lang tid å bestemme seg pga utfordringer i reiseavstand til lytting. Skal til Trondheim om ikke lenge og skal lytte litt der. Vet om Soundgarden og Hifiklubben. Må vel søke opp evt andre om de finnes. I teorien leder nok Spendor A7 pga tips både her og via PM og mail. Andre sier Ø Audio. Hadde også en god opplevelse for maaange år siden med SA Explorer på messe. Er B&W helt ute for tiden? Eller passer de ikke meg? Bare nysgjerrig.Jeg spiller 70% rock.. Både gammelt og nytt.. Det er en av grunnene til at jeg er frelst av system audio..Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Men så kan jeg slenge på litt deadmau5 eller infected mushrooms og selv med bare en 5,5" så spiller det naturstridig høyt og dypt..
Som sagt så kan jeg i min stue på 50kv fint stille Pandion 20 opp side om side med palladium p37.. Pandion trekker det lengste strået når man tenker big picture..
Dog hadde jeg veldig gjerne tatt et par palladium p39 inn for test og for å krysse dem av drømme listen
Er trommis på førtiandre året og liker at det smeller på ekte vis. Tro det eller ei, trommer har ikke sååå mye dypbass in real life som mange tror. Den må hentes via en del skruing i studio. Evt trigging. Og ekte saker er best. Gjelder stemmer, sprø gitarlyd, smekke bra trommelyd, men får du frem kontrabassen på riktig måte er det helt knall. Men som du sier, jeg spiller også mest rock, gjerne med trøkk. Men pga tinnitus så blir det ikke "lufgitarhøyt" volum. Derfor vil jeg ha like god lyd på lavt volum.
(Og om dere lurer: nei, det er ikke aktuelt å slutte med tromming pga tinnitus ;-) )
kjøpte Pandion 50 på tilbud, men det ble ikke bra. Alt som lå i frekvens som en skarptromme låt helt likt. Prøvde et par måneder, men ingen bedring. Han som fikk de billig av meg hadde også problemer, og ba om detaljer fra meg for å sende de til rep på garantien. Har ikke hørt noe siden så regner med at alt gikk bra. Dette var tidligere i år. Alltid trist når ikke ferdige produkter spiller som det skal.Cis du er trommis så har du i allfall en connection til System Audio. Ole Witthøft som grunnla og driver SA er trommis og han startet SA pga at det var ingenting der ute som gjenga musikk, trommer spesielt, på en levende måteJo, det er deilig med god lyd for lydens skyld, men så er det hverdagen som gjelder. Musikk man liker spilles mest. Er selv veldig allsidig i smak, lyd og utseende. Men problemet er stadig at det tar lang tid å bestemme seg pga utfordringer i reiseavstand til lytting. Skal til Trondheim om ikke lenge og skal lytte litt der. Vet om Soundgarden og Hifiklubben. Må vel søke opp evt andre om de finnes. I teorien leder nok Spendor A7 pga tips både her og via PM og mail. Andre sier Ø Audio. Hadde også en god opplevelse for maaange år siden med SA Explorer på messe. Er B&W helt ute for tiden? Eller passer de ikke meg? Bare nysgjerrig.Jeg spiller 70% rock.. Både gammelt og nytt.. Det er en av grunnene til at jeg er frelst av system audio..Nå har jo jeg det morro når RF-63 skrus opp. Men de er ikke så bra på lavt volum. Ønsker mer raffinert, noe helt annet, noe mere korrekt, men samtidig skal HT fylle stua med lyd uten at jeg skal spille ekstremt høyt. Er som sagt glad i detaljer, stemmer og ekte akustisk lyd, men samtidig er det rock jeg lever for. Blir ikke spilt noe særlig trompet eller klassisk musikk her i huset.
Men så kan jeg slenge på litt deadmau5 eller infected mushrooms og selv med bare en 5,5" så spiller det naturstridig høyt og dypt..
Som sagt så kan jeg i min stue på 50kv fint stille Pandion 20 opp side om side med palladium p37.. Pandion trekker det lengste strået når man tenker big picture..
Dog hadde jeg veldig gjerne tatt et par palladium p39 inn for test og for å krysse dem av drømme listen
Er trommis på førtiandre året og liker at det smeller på ekte vis. Tro det eller ei, trommer har ikke sååå mye dypbass in real life som mange tror. Den må hentes via en del skruing i studio. Evt trigging. Og ekte saker er best. Gjelder stemmer, sprø gitarlyd, smekke bra trommelyd, men får du frem kontrabassen på riktig måte er det helt knall. Men som du sier, jeg spiller også mest rock, gjerne med trøkk. Men pga tinnitus så blir det ikke "lufgitarhøyt" volum. Derfor vil jeg ha like god lyd på lavt volum.
(Og om dere lurer: nei, det er ikke aktuelt å slutte med tromming pga tinnitus ;-) )
Men lytt til så mye som mulig så finner du nok noe
Her blir Pandion lenge.. Den dekker alle krav og vel så det..
Alle kan lage og kjøpe et mandags produkt...kjøpte Pandion 50 på tilbud, men det ble ikke bra. Alt som lå i frekvens som en skarptromme låt helt likt. Prøvde et par måneder, men ingen bedring. Han som fikk de billig av meg hadde også problemer, og ba om detaljer fra meg for å sende de til rep på garantien. Har ikke hørt noe siden så regner med at alt gikk bra. Dette var tidligere i år. Alltid trist når ikke ferdige produkter spiller som det skal.Cis du er trommis så har du i allfall en connection til System Audio. Ole Witthøft som grunnla og driver SA er trommis og han startet SA pga at det var ingenting der ute som gjenga musikk, trommer spesielt, på en levende måteJo, det er deilig med god lyd for lydens skyld, men så er det hverdagen som gjelder. Musikk man liker spilles mest. Er selv veldig allsidig i smak, lyd og utseende. Men problemet er stadig at det tar lang tid å bestemme seg pga utfordringer i reiseavstand til lytting. Skal til Trondheim om ikke lenge og skal lytte litt der. Vet om Soundgarden og Hifiklubben. Må vel søke opp evt andre om de finnes. I teorien leder nok Spendor A7 pga tips både her og via PM og mail. Andre sier Ø Audio. Hadde også en god opplevelse for maaange år siden med SA Explorer på messe. Er B&W helt ute for tiden? Eller passer de ikke meg? Bare nysgjerrig.
Er trommis på førtiandre året og liker at det smeller på ekte vis. Tro det eller ei, trommer har ikke sååå mye dypbass in real life som mange tror. Den må hentes via en del skruing i studio. Evt trigging. Og ekte saker er best. Gjelder stemmer, sprø gitarlyd, smekke bra trommelyd, men får du frem kontrabassen på riktig måte er det helt knall. Men som du sier, jeg spiller også mest rock, gjerne med trøkk. Men pga tinnitus så blir det ikke "lufgitarhøyt" volum. Derfor vil jeg ha like god lyd på lavt volum.
(Og om dere lurer: nei, det er ikke aktuelt å slutte med tromming pga tinnitus ;-) )
Men lytt til så mye som mulig så finner du nok noe
Her blir Pandion lenge.. Den dekker alle krav og vel så det..
Kjøpte så Klipsch og alt falt på plass.
Slagkraften i en Klipsch er veldig annerledes enn AN-E D, såpass kan jeg si med sikkerhet. Har hatt AN-E side om side med RF-63, og selv om AN er en klart mer forfinet og klangfull høyttaler, er den muligens ikke trommeslagerens førstevalg. Men så vidt jeg forstår deg, er du nå ute etter noe annet enn Klipsch, og AN lager jo høyttalere slik jeg beskriver i mitt innlegg på forrige side, i min verden spiller de helt nydelig. De går dypt, de involverer, og serverer musikken levende og nært.Har sendt rundt noen følere i helgen og fått div svar. Noen som har hørt Audio Note AN-E D og har erfaringer å dele? Leste litt om de (Audio Note AN-E) men ble ikke så mye klokere.
(Nå snakker vi i forhold til Klipsch som er mitt ref punkt.)
Det høres jo vakkert ut, men blir det for vakkert? Er aller mest nysgjerrig på Spendor etter tips og tester.Slagkraften i en Klipsch er veldig annerledes enn AN-E D, såpass kan jeg si med sikkerhet. Har hatt AN-E side om side med RF-63, og selv om AN er en klart mer forfinet og klangfull høyttaler, er den muligens ikke trommeslagerens førstevalg. Men så vidt jeg forstår deg, er du nå ute etter noe annet enn Klipsch, og AN lager jo høyttalere slik jeg beskriver i mitt innlegg på forrige side, i min verden spiller de helt nydelig. De går dypt, de involverer, og serverer musikken levende og nært.Har sendt rundt noen følere i helgen og fått div svar. Noen som har hørt Audio Note AN-E D og har erfaringer å dele? Leste litt om de (Audio Note AN-E) men ble ikke så mye klokere.
(Nå snakker vi i forhold til Klipsch som er mitt ref punkt.)
De er lett last, og vil kunne låte nydelig med en rekke gode forsterkere. Selv har jeg sansen for det de gjør i lag med typisk "Britisk" lyd, som Naim, Rega og Heed, for eksempel. Og selvsagt på gode rørforsterkere. Det er høyttalere man blir virkelig glad i, om deres innsmigrende måte å spille på, tiltaler deg.
Ville kjøpt titan diaphragm av Bob uten å nøle, men delefilteret ville jeg tatt selv eller hørt med DeanG.Fikk koblet opp og testet KG-5.5 i dag, har hatt de stående ubrukt og utestet siden sommeren.
Å du verden for en overraskelse det var. Hadde virkelig ikke store forventninger til disse, men det spilte vell så bra som RF 7 mk1 med tanke på trykk, skyv og dynamikk.
Mangler deler av oppløsning i mellomtonen og i diskanten, og scene følelsen er ikke like presis og stor, men det er nok mye på grunn av kilde og power amp tror jeg. Skal bli gøy å teste de på bedre elektronikk etter hvert.
Og annen ting som klør litt nå som jeg vet at det bor en hel del i disse, er tanken på hva titan diskanter og oppgradering av delefilteret fra Bob Crites kan gjøre.
Kan det bli bedre? Noen som har erfaringer å dele?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Takker for tips. Lest litt gjennom tråden din, ser ut som det kan være lurt å gjøre noen forbedringer med kassene etterhvert også.Vil tro at du får ett godt løft med titan diskanter fra crites.
Skiftet til titan (klipsch) i kg 4.5 etter at jeg hadde oppgradert til crites titan i klf20.
Det ble en stor forbedring, men tror forbedringen ville blitt mye større ved å gått for crites istedet.
Forbedringen var enorm fra klipsch TI til crites TI på KLF20.
Takker for tipsene cbarth1. Hvor kjøper du Jantzen? Raskt google søk tar meg bare til sider i det store utland. Har du en link å dele?Ville kjøpt titan diaphragm av Bob uten å nøle, men delefilteret ville jeg tatt selv eller hørt med DeanG.Fikk koblet opp og testet KG-5.5 i dag, har hatt de stående ubrukt og utestet siden sommeren.
Å du verden for en overraskelse det var. Hadde virkelig ikke store forventninger til disse, men det spilte vell så bra som RF 7 mk1 med tanke på trykk, skyv og dynamikk.
Mangler deler av oppløsning i mellomtonen og i diskanten, og scene følelsen er ikke like presis og stor, men det er nok mye på grunn av kilde og power amp tror jeg. Skal bli gøy å teste de på bedre elektronikk etter hvert.
Og annen ting som klør litt nå som jeg vet at det bor en hel del i disse, er tanken på hva titan diskanter og oppgradering av delefilteret fra Bob Crites kan gjøre.
Kan det bli bedre? Noen som har erfaringer å dele?
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Mine 2c er å bytte de 2 kondensatorene som står i serie med diskanten til Jantzen Alumen Z. Koster ikke blod for 2,5 og 8uF. For meg er de fattigmanns Duelund, jeg bruker de på alt jeg lager /modder.