Verdt å merke seg at de med mest bekymringer er de uten elbil.Rare bekymringer folk har, jeg kjører stort sett i t-skjorte/skjorte hele året frem og tilbake til jobb. Har enda ikke sitti å fryst et sekund
Verdt å merke seg at de med mest bekymringer er de uten elbil.Rare bekymringer folk har, jeg kjører stort sett i t-skjorte/skjorte hele året frem og tilbake til jobb. Har enda ikke sitti å fryst et sekund
Han ble til og med gjenvalgt. Jeg forstår ikke denne moten med å velge Bozo the Clown til statsminister og president rundt om.Korleis har det seg at umiskjennelege idiotar får slike posisjonar?
Det er overhodet ikke off-topic, transportsektoren står for en stor del av verdens oljeforbruk.El biler er kult men er off topic i en klimadebatt. Det er ren symbolpolitikk. Det er derimot en god ting for miljøet i byene mht nox og støy.
den som hadde svaret på det!Han ble til og med gjenvalgt. Jeg forstår ikke denne moten med å velge Bozo the Clown til statsminister og president rundt om.Korleis har det seg at umiskjennelege idiotar får slike posisjonar?
de sier så. det er et falsum!Vi får de politikerne vi fortjener......
Nei, jeg er heller ikke spesielt optimistisk. For 3-4 år siden ante jeg ingen fare og peiset på som om ingenting hadde hendt. Nå har jeg lest litt. Sett litt. Hørt litt. Søkt litt. Har ikke veldig behov for krisemaksimering, men sitter med følelsen av at man like gjerne kan forberede seg på at dette kan bli "stygt". Drikkevann. Luftkvalitet. Avlingssvikt. Aner at det går en knivsegg mellom politikk, makt, økonomi og bunnlinjedesperasjon på kryss og tvers av nasjonene og folkene.Jeg er ikke så stor optimist så jeg tror verden må innom «valley of despair» før det blir noen bedring.
Flaskehalsen er manglende infrastruktur til å tilby nok ladestasjoner med mindre man finner andre løsninger f eks å bytte batterier son lades et annet sted.Det er overhodet ikke off-topic, transportsektoren står for en stor del av verdens oljeforbruk.El biler er kult men er off topic i en klimadebatt. Det er ren symbolpolitikk. Det er derimot en god ting for miljøet i byene mht nox og støy.
https://e24.no/energi/i/LAQQxP/rystad-energy-tror-oljetoppen-naas-om-mindre-enn-ti-aar
Bl.a.
Rystad Energy venter at oljeetterspørselen når en topp sent på 2020-tallet. Etterspørselen vil særlig påvirkes av overgangen til elbiler, sier direktør Jarand Rystad.
– Det kan fremdeles komme justeringer, og dette er slett ikke det tidligste det kan komme. Hvis bilfabrikantene gjør ytterligere tilpasninger vil toppen i oljeetterspørsel kanskje kunne komme så tidlig som 2025. Skal toppen komme før det, så må du begynne å skrape eksisterende infrastruktur og biler som er helt i orden, og det er lite sannsynlig, legger han til.
Etterspørselen etter gass vil trolig toppe seg på slutten av 2030-tallet, ifølge Rystad.
Stort avvik i de forskjellige påstandene her. Jeg tenker kontinentet og ikke NorgeNei, det gjør jo ikke det. Det vil bare være noen få prosent økning i totalen, men kan gi en del høyere peak-belastning hvis alle skal lade samtidig. Det løser seg ganske elegant med en strømpris som varierer gjennom døgnet, og vips, så lærer folk seg å lade på tider som ikke er spesielt belastet fra før. For Norge mener jeg å ha sett et regnestykke som sa at full elektrifisering av bilparken ville innebære 6 % økning i strømforbruket.
https://www.mckinsey.com/industries...of-electric-vehicles-on-global-energy-systems
For å være helt ærlig, så tror jeg dette fort ikke handler om ladestasjoner eller kapasitet på det lokale elnettet.Flaskehalsen er manglende infrastruktur til å tilby nok ladestasjoner med mindre man finner andre løsninger f eks å bytte batterier son lades et annet sted.Det er overhodet ikke off-topic, transportsektoren står for en stor del av verdens oljeforbruk.El biler er kult men er off topic i en klimadebatt. Det er ren symbolpolitikk. Det er derimot en god ting for miljøet i byene mht nox og støy.
https://e24.no/energi/i/LAQQxP/rystad-energy-tror-oljetoppen-naas-om-mindre-enn-ti-aar
Bl.a.
Rystad Energy venter at oljeetterspørselen når en topp sent på 2020-tallet. Etterspørselen vil særlig påvirkes av overgangen til elbiler, sier direktør Jarand Rystad.
– Det kan fremdeles komme justeringer, og dette er slett ikke det tidligste det kan komme. Hvis bilfabrikantene gjør ytterligere tilpasninger vil toppen i oljeetterspørsel kanskje kunne komme så tidlig som 2025. Skal toppen komme før det, så må du begynne å skrape eksisterende infrastruktur og biler som er helt i orden, og det er lite sannsynlig, legger han til.
Etterspørselen etter gass vil trolig toppe seg på slutten av 2030-tallet, ifølge Rystad.
Det vil kreve en enorm og urealistisk infrastruktur på strømnettet i eventyrlige dimensjoner. Jeg klarer ikke å se hvordan dette problemet kan la seg løse.
For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.Det står 20 % økning i linken din. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det "enorm og urealistisk" eller "eventyrlige dimensjoner" heller. Det er vel omtrent som den vanlige økningen i forbruk over en fem-seks års periode.
Antall biler er forventet å gå ned, det er derfor f.eks tyske produsenter er inne i bildelingsløsninger av ulike slag. Elektriske kjøretøyer med moderne teknologi egner seg godt for bildeling og samfunnene blir stadig mer sentralisert. Behovet for egen bil faller raskt.For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.Det står 20 % økning i linken din. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det "enorm og urealistisk" eller "eventyrlige dimensjoner" heller. Det er vel omtrent som den vanlige økningen i forbruk over en fem-seks års periode.
Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber - i løpet av 2018.
Ja, jeg ser det står det, men det er tydeligvis til batterier og motorer. Du nevnte behov for en «eventyrlig», «enorm og urealistisk» økning i elektrisk infrastruktur. Det er kraftverk og overføringslinjer. Der er det bare behov for et sted mellom 5 og 20 % kapasitetsøkning, avhengig av hvem du spør. Det er høyst realistisk selv med det høyeste estimatet. Med veksten i fornybare energikilder vil det nærmest gå av seg selv.For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.Det står 20 % økning i linken din. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det "enorm og urealistisk" eller "eventyrlige dimensjoner" heller. Det er vel omtrent som den vanlige økningen i forbruk over en fem-seks års periode.
Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber - i løpet av 2018.
Hvis vi antar bare ti års levetid og ingen resirkulering av materialer blir behovene pr år 1/10 av hva du beskriver, men det låter vel ikke dramatisk nok. Mer realistiske antagelser er kanskje 15 års levetid og 80 % resirkulering, og da blir dette et nokså trivielt problem. Vi nærmer oss «million miles»-batterier.Kritikere av studien sier dog at det blir feil å sammenligne ett års produksjon av sjeldne jordarter med elektrifisering av bilparken i løpet av 30 år, innen 2050.
https://www.theguardian.com/food/20...n-meat-free-christmas-supermarket-vegan-rangeIt has been known for a while that the amount of animal products being eaten is bad for both the welfare of animals and the environment. People cannot consume 12.9bn eggs in the UK each year without breaking a few.
But the extent of the damage, and the amount by which people need to cut back, is now becoming clearer. On Wednesday, the Lancet medical journal published a study that calls for dramatic changes to food production and the human diet, in order to avoid “catastrophic damage to the planet”.
The study sets out the targets for a daily diet to “place consumption within the boundaries of the planet”. They include a reduction in red meat consumption of more than 50%, and a doubling of the intake of nuts, fruits, vegetables and legumes. “But in specific places the changes are stark. North Americans need to eat 84% less red meat but six times more beans and lentils. For Europeans, eating 77% less red meat and 15 times more nuts and seeds meets the guidelines,” wrote The Guardian’s Damian Carrington.
When Tony Bishop-Weston turned vegan 25 years ago, Christmas dinner was a challenge. “I thought I’d do a moussaka, as there were 14 of us,” he said. “I got the last aubergine in the village – there was only one. And that was a bit wrinkly.”
Everything has changed since then, especially this year, thanks to the flexitarian boom. Vegans who once relied on ingenuity and Linda McCartney’s sausages can now pick from a cornucopia of Christmas treats, because half the UK population is cutting back on meat or giving it up, according to market analysts Mintel.
Supermarkets have responded by boosting their plant-based ranges for Christmas. In 2018, Morrisons sold eight Christmas vegan items – now it offers 45, with three centrepieces, including a layered vegetable tart and a creamy mushroom Wellington.
Ting skjer, men de skjer ikke fort nok ennå. Å få Bubba i Kentucky til å spise bønner i stedet for biff kan bli en utfordring.In fact, 24% of all food products launched in 2019 in the UK have claimed to be vegan, according to Edward Bergen, global food and drink analyst at Mintel, the market research firm. It’s a huge jump on the 8% of launches in 2015, and more than anywhere else in the world.
Nei dette stemmer ikke; vi har en Leaf i husstanden, det finnes en app som kan sette på varmen, som på alle andre elbiler er det plenty varme fra første øyeblikk. Ja, man halverer effektivt kjørelengde på vinteren, så det å dra på langtur (over 10 mil) er ingen god idé på kalde dager.På andre elbiler er det relevante problemer. Det er ikke uten grunn at man ser folk i Leaf, Up, Golf osv lusekjøre iført lue hver vinter.Det har jeg aldri opplevd. Varmeapparatet i en elbil gir full effekt fra første øyeblikk. Det er ikke nødvendig å vente på at motoren skal bli varm. Varmetråder i seter og vinduer hjelper også. AC’en er dimensjonert for Texas, så jeg ser ikke helt hva problemet skulle være sommerstid heller. Hvis man slår av AC’en og åpner vinduene øker luftmotstanden mer enn det man sparer, så det er ingen god taktikk om man vil maksimere rekkevidde heller.Eller folk med elbil sitte med pledd og is-spray(blitt populær igjen) på vinteren? På sommeren sitte med vinduer og luke åpne for å ikke svette ihjel.....
Sant, men det det er snakk om her er erte- og bønneprotein i stedet for rødt kjøtt. Litt forenklet: Vi tilbereder kraftforet og spiser det selv i stedet for å sende det gjennom en ku først. Det kan ikke bli veldig feil miljømessig. Rent økonomisk er det også genialt for matprodusenter, siden man kan ta like mye betalt for det plantebaserte produktet. Det er ikke bare miljøhensyn som gjør at hver eneste hamburgerkjede pusher sine plantebaserte alternativer for harde livet.En må også ta en reality check på hvilke planteprodukter en spiser, og hva dyrkingen av disse innebærer.
Avocado er blitt en mote-grønnsak. Likeledes brukes mandler til diverse.
Vannforbruket til kunstig irrigasjon ifb med dyrkingen av disse to utgjør en seriøs miljøfare i California.
Johan-Kr
Omtrent hver gang jeg kjører et stykke på E6 og E18 ser jeg eksemplarer av bilene jeg nevnte liggende i dragsuget til vogntog i 20km/t under fartsgrensa.Nei dette stemmer ikke; vi har en Leaf i husstanden, det finnes en app som kan sette på varmen, som på alle andre elbiler er det plenty varme fra første øyeblikk. Ja, man halverer effektivt kjørelengde på vinteren, så det å dra på langtur (over 10 mil) er ingen god idé på kalde dager.På andre elbiler er det relevante problemer. Det er ikke uten grunn at man ser folk i Leaf, Up, Golf osv lusekjøre iført lue hver vinter.Det har jeg aldri opplevd. Varmeapparatet i en elbil gir full effekt fra første øyeblikk. Det er ikke nødvendig å vente på at motoren skal bli varm. Varmetråder i seter og vinduer hjelper også. AC’en er dimensjonert for Texas, så jeg ser ikke helt hva problemet skulle være sommerstid heller. Hvis man slår av AC’en og åpner vinduene øker luftmotstanden mer enn det man sparer, så det er ingen god taktikk om man vil maksimere rekkevidde heller.Eller folk med elbil sitte med pledd og is-spray(blitt populær igjen) på vinteren? På sommeren sitte med vinduer og luke åpne for å ikke svette ihjel.....
Men normalt sett er det IKKE relevante problemer på verdens mest gjennomprøvde elbil, heller.
Mvh
Håkon Rognlien
Det at jeg synliggjør usikkerheter i klimaforskning og stiller spørsmål til f eks el biler har ingenting med uthalingstaktikk å gjøre. Denne stråmannen må du snart kunne legge død. Den legitimerer kun ditt halmstrå til å være litt på lag med fela som har null respekt eller evne til å lytte på andre enn seg selv og sin egen boble. Vi har en tendens til å rykke tilbake til start hver gang han lykkes med å få noen på kroken.Ja, jeg ser det står det, men det er tydeligvis til batterier og motorer. Du nevnte behov for en «eventyrlig», «enorm og urealistisk» økning i elektrisk infrastruktur. Det er kraftverk og overføringslinjer. Der er det bare behov for et sted mellom 5 og 20 % kapasitetsøkning, avhengig av hvem du spør. Det er høyst realistisk selv med det høyeste estimatet. Med veksten i fornybare energikilder vil det nærmest gå av seg selv.For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.Det står 20 % økning i linken din. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det "enorm og urealistisk" eller "eventyrlige dimensjoner" heller. Det er vel omtrent som den vanlige økningen i forbruk over en fem-seks års periode.
Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber - i løpet av 2018.
Det du skriver om nå er noe annet. Ja, det vil være noen utfordringer knyttet til enkelte råvarer, men det er da ingen som sier at alle biler skal byttes ut i løpet av ett kalenderår heller. Også fra linken din:
Hvis vi antar bare ti års levetid og ingen resirkulering av materialer blir behovene pr år 1/10 av hva du beskriver, men det låter vel ikke dramatisk nok. Mer realistiske antagelser er kanskje 15 års levetid og 80 % resirkulering, og da blir dette et nokså trivielt problem. Vi nærmer oss «million miles»-batterier.Kritikere av studien sier dog at det blir feil å sammenligne ett års produksjon av sjeldne jordarter med elektrifisering av bilparken i løpet av 30 år, innen 2050.
https://www.wired.com/story/tesla-may-soon-have-a-battery-that-can-last-a-million-miles/
Jeg er ikke sikker på hvilke antagelser om teknologi som er gjort i studien, men motorene i en Tesla inneholder ikke lantanoider (ingen permanentmagneter). Tesla er også på vei mot helt koboltfrie batterier. Studien forutsetter åpenbart noe annet enn dette. Litium og kobber kommer det fortsatt til å gå mer av, mens det blir mindre etterspørsel etter f eks platina til eksoskatalysatorer.
https://cleantechnica.com/2018/06/17/teslas-cobalt-usage-to-drop-from-3-today-to-0-elon-commits/
Dette ligner på uthalingstaktikk fra interesser som vil holde fossilindustrien gående enda noen år. Det er interessant at du forlanger en «mer faglig førende penn», balansert debatt og mer forskning på klimaproblemet vi står ovenfor, men går i fistel med alarmisme ved tanken på omlegging fra fossil til fornybart. Rart, det der.
Det er et godt poeng. Med økende urbanisering, mindre parkeringsplasser og mindre behov for egen bil i bakgården (som er fordyrende) så ser jeg poenget her. Jeg har selv vurdert å bytte bil flere ganger siden 2004 men har verken hatt nok behov - sett poenget rent økonomisk og ikke minst mht klimaet og overforbruk. Det samme med iPhone - man får en liten rus når man kjøper nytt men det er en kortvarig glede - og bytting en gang i året er helt meningsløst - men for mange er dette viktig (uten at mine «tiltak» gjør meg noe bedre - bare en observasjon )Antall biler er forventet å gå ned, det er derfor f.eks tyske produsenter er inne i bildelingsløsninger av ulike slag. Elektriske kjøretøyer med moderne teknologi egner seg godt for bildeling og samfunnene blir stadig mer sentralisert. Behovet for egen bil faller raskt.For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.Det står 20 % økning i linken din. Jeg vet ikke om jeg vil kalle det "enorm og urealistisk" eller "eventyrlige dimensjoner" heller. Det er vel omtrent som den vanlige økningen i forbruk over en fem-seks års periode.
Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber - i løpet av 2018.
Jeg stiller spørsmål og er nysgjerrig - og klipper og limer ikke utvalgte artikler og presenterer dem som den eneste sannheten og erklærer andre som imbesiler. Det er nok forskjellenTja, hvordan ville du selv reagert hvis Fela hadde gjengitt en så åpenbart vridd påstand om nært forestående katastrofe, tror du? Det burde da være ganske lett å se at en studie som summerer opp ca 30 års produksjon av elektriske biler og sammenligner det med ett års produksjon av kobolt, uten å ta hensyn til hverken levetid, resirkulering eller forbedret teknologi er et nokså spesielt partsinnlegg.
Det er vel ikke helt det du gjør?Jeg stiller spørsmål og er nysgjerrig - og klipper og limer ikke utvalgte artikler og presenterer dem som den eneste sannheten og erklærer andre som imbesiler. Det er nok forskjellen ??????Tja, hvordan ville du selv reagert hvis Fela hadde gjengitt en så åpenbart vridd påstand om nært forestående katastrofe, tror du? Det burde da være ganske lett å se at en studie som summerer opp ca 30 års produksjon av elektriske biler og sammenligner det med ett års produksjon av kobolt, uten å ta hensyn til hverken levetid, resirkulering eller forbedret teknologi er et nokså spesielt partsinnlegg.
For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.
Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber - i løpet av 2018.
Nyttig idiot i entall eller flertall er et uttrykk som brukes i politisk sjargong for å betegne noen som oppleves å bli manipulert av en politisk bevegelse eller annen maktgruppe til, uten selv å forstå det, å gå deres ærend.