Balle Clorin
Æresmedlem
Distinctive: Syns du ikke man kan forlange av en DAC til 1 300 000 kr at den både skal låte bra OG måle bra?
Men da kan de vel like gjerne kjøpe seg en DAC til en tusenlapp eller noen hundrelapper?For noen (eksempelvis eiere eller andre som har hørt DAC’en) blir dette vel så gjerne ‘Men steike, for en LYD’!Men steike, for en P.O.S.
Nei, men så mener jo jeg at alle tilstrekkelig gode DAC'er låter likt. Enten er en DAC transparent, eller så farger den lyden. TotalDAC farger åpenbart lyden, og det er mer enn nok av måleresultater som kan forklare akkurat det. Altså er den helt uinteressant for min del.Jeg forsvarer ikke DAC’en like mye som jeg stusser over overnevnte, når relateres til utsagnet ‘TotalDAC låter nokså normalt med bare små avvik øverst i diskanten som bare blir hørbare ved nøye A/B-testing mot en nøytral referanse’.
Ser man seg fullstendig blind på den hørbare effekten av disse målingene?
Om jeg også kan får svare på denne:Distinctive: Syns du ikke man kan forlange av en DAC til 1 300 000 kr at den både skal låte bra OG måle bra?
Ein innhogg på kr 130000 i desmberbudsjettet er heilt øydeleggande for julekosten. Da er det greit å ha nokre RSP-dåser på stabburet.Aner ikke hva norsk pris er. Den prisen jeg har sett er €13500, så det er det jeg viser til. Omregnet ca NOK 130000, eller altså kr 129651 mer enn en Chromecast Audio med langt bedre ytelser.
Når jeg ser på prislisten hos Totaldac ser det ut til at streamer-funksjonalitet koster €5990 ekstra, så prisen for en slik med samme funksjonalitet som Chromecast Audio (streamer + DAC) blir €19490. Røverkjøp. Siden "lyden" tydeligvis avhenger av prisen må jo den jo låte enda bedre enn om den bare kostet €13500.
Asbjørn; Et spørsmål jeg lurer på:Aner ikke hva norsk pris er. Den prisen jeg har sett er €13500, så det er det jeg viser til. Omregnet ca NOK 130000, eller altså kr 129651 mer enn en Chromecast Audio med langt bedre ytelser.
Når jeg ser på prislisten hos Totaldac ser det ut til at streamer-funksjonalitet koster €5990 ekstra, så prisen for en slik med samme funksjonalitet som Chromecast Audio (streamer + DAC) blir €19490. Røverkjøp. Siden "lyden" tydeligvis avhenger av prisen må jo den jo låte enda bedre enn om den bare kostet €13500.
Målingene som blir gjort på samme målerigg av samme person synes jeg er nyttig informasjon. Han kommenterer også en del rundt byggekvalitet jeg mener er nyttig. Jeg mener også det er nyttig at han forsøker å komme en en totalvurdering og/eller konklusjon for de som ikke klarer å lese all informasjon ut av grafene og nummerne.Mener du at Amir sin misjon i sine spissformulerende påstander og anbefalinger stopper med ‘nyttig informasjon’?
Skal man dømme etter alderen på medlemmer her inne så omgåes de sikkert dåser som er enda eldreDa er det greit å ha nokre RSP-dåser på stabburet.
Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)Et spørsmål jeg lurer på:
Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
Begynner å bli litt tørr den dåsa jeg har tilgang på ja. Men måler bra, fortsatt tight og fin.Skal man dømme etter alderen på medlemmer her inne så omgåes de sikkert dåser som er enda eldreDa er det greit å ha nokre RSP-dåser på stabburet.
(Fy, den var stygg).
Begynner å bli litt tørr den dåsa jeg har tilgang på ja. Men måler bra, fortsatt tight og fin.Skal man dømme etter alderen på medlemmer her inne så omgåes de sikkert dåser som er enda eldreDa er det greit å ha nokre RSP-dåser på stabburet.
(Fy, den var stygg).
Har du noen som helst forståelse for dem som ville valgt Mola Mola ut fra en ‘må ha’ følelse, selv om Chromecast hadde målt vel så bra?Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)Et spørsmål jeg lurer på:
Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
Jeg har ikke lest meg opp spesielt mye på Mola Mola DAC, men den er sikkert helt utmerket. Spesifikasjonene ser aldeles glimrende ut, og dette er folk som vet hva de holder på med og derfor ingen grunn til å tvile på tallene, men for min del passer den ikke inn som en byggekloss i noen av signalkjedene hos meg. Ikke RME ADI2 heller, som også kunne være en bra DAC-kandidat.
Har Benchmark DAC3L fjernkontoll? Prism Sound har menge bra alternativ: https://beta.prismsound.com/products/ Her er det ein pussig ting: ein to-kanals hifi-DAC (Calia) kostar meir enn ein to-kanals AD/DA (Lyra 1) mynta på pro-audio. Dette er eit godt døme på at ein får meir for pengane når ein kjøper pro-utstyr enn hifi-utstyr.Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)Et spørsmål jeg lurer på:
Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
Jeg har ikke lest meg opp spesielt mye på Mola Mola DAC, men den er sikkert helt utmerket. Spesifikasjonene ser aldeles glimrende ut, og dette er folk som vet hva de holder på med og derfor ingen grunn til å tvile på tallene, men for min del passer den ikke inn som en byggekloss i noen av signalkjedene hos meg. Ikke RME ADI2 heller, som også kunne være en bra DAC-kandidat.
Eit glimrande produkt (har sjølv DAC2 HGC).Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L.
Ja, det har den: https://benchmarkmedia.com/products/benchmark-dac3-l-digital-to-analog-audio-converterHar Benchmark DAC3L fjernkontoll?
Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
Joda.. Alt kan åpnes hehe..Joda, det går fint å åpne boksen. Amir gjør det rutinemessig som første steg i sine tester for å forsikre seg om at ting er koblet riktig og at ingen ting har løsnet under transport. Hvis produsenten nekter garanti hvis noen har kikket inni, eller brukt enveisskruer for at det ikke skal være mulig å kikke inni, så blir jeg ekstremt skeptisk. Siste eksempel jeg var borti var en Transparent Audio strømkabel hvor den magiske boksen på ledningen var lukket med innbruddssikre enveisskruer. Frem med drill og skrueekstraktor ("grispikk"), og vips, åpen boks. Inni var det stort sett smeltelim og et par jernringer, så jeg forstår godt at de ikke ville at noen skulle kikke inni. Hva det gjorde med garantien blåser jeg i, men jeg tror jeg har den liggende fortsatt. Du kan få kjøpe den ganske billig om du vil.
Med vanlig elektronikk er det en stående vits at de virker på grunn av magisk røyk inni. Det er lett å vise ved f eks å koble inn en transistor feil vei og sette på spenning. Poff, og en liten røykdott. Etter det fungerer den ikke lenger, for all den magiske røyken har lekket ut.
Det er noe lignende med "high end"-dingser også. Så snart noen åpner lokket for å se hva som er inni lekker all magien ut, og da låter det ikke på langt nær like bra lenger.
For ordens skyld DAC3L har ingen ADC men analog passthrough via an egen analog pot (som en del av det de kaller HGC). Er enig i at Benchmark har mange godt gjennomtenkte løsninger. Mytek kan være et alternativ med omtrent samme løsninger med analoge inputs, gainjustering, analog+digital volumkontroll og tilsvarende ESS DAC-chips.Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)
Og dette sier ikke bare Asbjørn, men også jeg.Nei, men så mener jo jeg at alle tilstrekkelig gode DAC'er låter likt. Enten er en DAC transparent, eller så farger den lyden. TotalDAC farger åpenbart lyden, og det er mer enn nok av måleresultater som kan forklare akkurat det. Altså er den helt uinteressant for min del.Jeg forsvarer ikke DAC’en like mye som jeg stusser over overnevnte, når relateres til utsagnet ‘TotalDAC låter nokså normalt med bare små avvik øverst i diskanten som bare blir hørbare ved nøye A/B-testing mot en nøytral referanse’.
Ser man seg fullstendig blind på den hørbare effekten av disse målingene?
Personlig mener jeg DAC'en i en Chromecast ikke er spesielt state of the art heller, så jeg foretrekker å bruke den sammen med optisk inngang på en god og jitter-tolerant DAC. I skrivende stund hører jeg på julesanger via Roon og Chromecast til DEQX. Hører ingen degradering med den kombinasjonen.
Edit, på oppfordring: Jeg har hørt denne kombinasjonen i mitt eget oppsett, og jeg vet dessuten både at Chromecast gir en del mer jitter på digital utgang enn hva som er ideelt og at DEQX er litt mer sårbar for jitter på digital inngang enn hva som er ideelt. Men jeg greier ikke å høre noen negative konsekvenser av det hos meg. Hvis det er noen forskjell låter Chromecast'en noe bedre enn den interne streameren i DEQX HDP5 som av og til kan få litt hikke, men jeg forsøker å finne ut av hvorfor det skjer og løse det problemet.
Eg prata med ein svensk lydteknikar ein gong (eg hugsar ikkje namnet), som hadde samanlikna Benchmark og Prism. Han klarte ikkje å høyra skilnad på dei.Ja, det har den: https://benchmarkmedia.com/products/benchmark-dac3-l-digital-to-analog-audio-converterHar Benchmark DAC3L fjernkontoll?
Takk for tipset om Prism. De kjente jeg ikke til.
Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.Utfordringen med det er at "vanlige rom" og plasseringer gir store variasjoner. Ergo finnes det ikke noe som kan brukes som en mal her.Hifi skal låte bra i helt vanlige rom, hos helt vanlige folk, og det bør dermed prøves under nettopp disse omstendigheter.
I tillegg er nesten alt av høyttalere som selges på markedet konstruksjoner med veldig svakt spredningsmønster som blir veldig påvirkelig av rommet og plassering, de er passive uten tidsjustering og som regel med markante hørbare fasefeil.
Men blir det riktig å gi dårlig karakter til det utstyret som avslører feilene fra høyttalere og rom og gi god karakter til de som tilfører nye svakheter for å kompensere for dette? Og i så fall hvilke overføringsverdi har det for andre når de har et annet rom og plassering osv.?
Det er akkurat her den "objektive veien" gir langt mer kontrollerte og forutsigbare resultat IMO. Man løser feilene med roten og tilfører ikke nye for å maskere de.
Eit lyddaudt rom er ikkje eit lytterom. Det er ein del av eit måleoppsett. Spredemønstret til ein høgtaler seier meg mykje meir om lyden enn synsinga til hifiskribentar. Har ein tilgang til spredemønstret kan langt på veg resonera seg fram til korleis det vil låta i eit bestemt rom.Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.
Resonnér i vei, Bolinder, så skal jeg synse i vei.Eit lyddaudt rom er ikkje eit lytterom. Det er ein del av eit måleoppsett. Spredemønstret til ein høgtaler seier meg mykje meir om lyden enn synsinga til hifiskribentar. Har ein tilgang til spredemønstret kan langt på veg resonera seg fram til korleis det vil låta i eit bestemt rom.Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.
Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
Jeg kan kjøpe den, hvis Asbjørn lover at den ikke går under hammeren for mindre enn NOK 20k >Den kabelen kan du bare ha.
Dersom det ikke hadde kostet meg 5 øre, skulle han gjerne få slakte min APL DAC også. Uansett resultat hadde ikke det endret min opplevelse av den.Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
En dac som typisk glatter over. Dreper dynamikken og livet i musikken på nøytralt utstyr. Svampet bass også. Hørte den på Respons så da tar du kanskje tegninga.Dersom det ikke hadde kostet meg 5 øre, skulle han gjerne få slakte min APL DAC også. Uansett resultat hadde ikke det endret min opplevelse av den.Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?