Diverse Audio Science Review (ASR)...Fake News?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.302
    Antall liker
    9.545
    Torget vurderinger
    2
    Distinctive: Syns du ikke man kan forlange av en DAC til 1 300 000 kr at den både skal låte bra OG måle bra?
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    OK.
    Tror få leser ASR for å finne ut av hvordan lyttetesten til Amir kommer ut.....
    Og lyder bra gjør den jo iht. flertallet der ute (alle gullørene som har feil).
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Men steike, for en P.O.S.
    For noen (eksempelvis eiere eller andre som har hørt DAC’en) blir dette vel så gjerne ‘Men steike, for en LYD’!
    Men da kan de vel like gjerne kjøpe seg en DAC til en tusenlapp eller noen hundrelapper?

    Det er et produkt med lav forvrengning som er både utfordrende og tidkrevende å designe. Produkter med høy forvrengning finner man masse av i det laveste prissegmentet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er egentlig ganske morsomt at noen fortsetter å forsvare et slikt produkt som TotalDAC til fantasipris. Her er spektrumet av en enkelt tone gjennom tingen til €13500:

    Totaldac D1-six DAC and Streamer Audio Measurements.jpg


    Og her er den integrerte DAC'en i en Chromecast Audio til kr 349,- på nærmeste Power- eller Elkjøp-butikk:

    Google Chromecast Audio Analog Output Dashboard Measurement.jpg


    Ut fra all "konvensjonell audiofil visdom" er Chromecast'en langt bedre. Andreordens forvrengning og alt det der. Man skal ha bestemt seg ganske grundig på forhånd for å foretrekke å betale kr 129651 mer og få så mye dårligere ytelser for pengene, selv om det i praksis bare er små hørbare forskjeller.
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg forsvarer ikke DAC’en like mye som jeg stusser over overnevnte, når relateres til utsagnet ‘TotalDAC låter nokså normalt med bare små avvik øverst i diskanten som bare blir hørbare ved nøye A/B-testing mot en nøytral referanse’.
    Ser man seg fullstendig blind på den hørbare effekten av disse målingene?
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Er vi inne på en slags omvendt logikk - at jo dyrere DAC jo dårligere målinger, men bedre lyd kan vi forvente???

    Total DAC koster som et helt komplett topp anlegg. For noe over 100.000 kr kan jeg velge på øverste hylle for et helt fix-ferdig anlegg, som i tillegg måler bra. Hva med brillefine løsninger som Dutch&Dutch eller Kii3 som er høyttaler, forsterker og DAC inkludert til samme prisen som en TotalDAC, som i beste fall ikke er hørbart dårligere enn en billig Kina DAC??
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kanskje man er villig til å betale for et unikt produkt, nemlig det som bunner kåringen hos ASR? :rolleyes:
    Igjen så savner jeg et innlegg fra objektivistene som begynner med ‘jeg har hørt denne DAC’en i mitt oppsett, og....’
    Men på sedvanlig vis er det sofasitterene som vet best ut fra hva de leser fra Amir.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forsvarer ikke DAC’en like mye som jeg stusser over overnevnte, når relateres til utsagnet ‘TotalDAC låter nokså normalt med bare små avvik øverst i diskanten som bare blir hørbare ved nøye A/B-testing mot en nøytral referanse’.
    Ser man seg fullstendig blind på den hørbare effekten av disse målingene?
    Nei, men så mener jo jeg at alle tilstrekkelig gode DAC'er låter likt. Enten er en DAC transparent, eller så farger den lyden. TotalDAC farger åpenbart lyden, og det er mer enn nok av måleresultater som kan forklare akkurat det. Altså er den helt uinteressant for min del.

    Personlig mener jeg DAC'en i en Chromecast ikke er spesielt state of the art heller, så jeg foretrekker å bruke den sammen med optisk inngang på en god og jitter-tolerant DAC. I skrivende stund hører jeg på julesanger via Roon og Chromecast til DEQX. Hører ingen degradering med den kombinasjonen.

    Edit, på oppfordring: Jeg har hørt denne kombinasjonen i mitt eget oppsett, og jeg vet dessuten både at Chromecast gir en del mer jitter på digital utgang enn hva som er ideelt og at DEQX er litt mer sårbar for jitter på digital inngang enn hva som er ideelt. Men jeg greier ikke å høre noen negative konsekvenser av det hos meg. Hvis det er noen forskjell låter Chromecast'en noe bedre enn den interne streameren i DEQX HDP5 som av og til kan få litt hikke, men jeg forsøker å finne ut av hvorfor det skjer og løse det problemet.
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.302
    Antall liker
    9.545
    Torget vurderinger
    2
    For fin Jul dette blir, vi har kjøpt en bedervet kransekake til 50 000 kr som gikk ut på dato i år 2000. Men regner med at smaken, den nok god siden det står i på pakken at den er god.. dessuten sa mannen i portrommet at mange andre var fornøyd med smaken.. Det er jo tross alt smaken som teller. Mattilsynet er jo bare tullinger!


    God jul. jeg kan spille musikk på både det ende og det andre
    Målemonster og ikke målemønster, men jeg vet i det miste hva jeg spiller på....og ja jeg hører forskell på nivåmatchet test i på samma utstyr i samme rom
    Japansk Luksus:
    Capture.JPG


    Kina produserte rørforsterker.
    Capture2.jpg



    Så lenge man holder seg under 1watt, er den forvrengende rørsaken vel så god eller bedre enn en europerisk klasse D sak til over 50k.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ja, når man ikke har smakt på den, så er det umulig å være sikker.
    Tror ikke ‘død mann på boks’ smaker så verst utover siste forbruksdato, heller.
    Hvis ASR har den impact på kjøpegruppen som hevdes, er vel TotalDAC å regne som nettopp dette.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Distinctive: Syns du ikke man kan forlange av en DAC til 1 300 000 kr at den både skal låte bra OG måle bra?
    Om jeg også kan får svare på denne:
    1. Å ta 1,3 mill. for en DAC er galskap
    2. Den bør låte f... så bra, men jeg synes produsentens designkriterier bør få være hans egne, hvordan det ender opp med å måle, får bli som det blir.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Aner ikke hva norsk pris er. Den prisen jeg har sett er €13500, så det er det jeg viser til. Omregnet ca NOK 130000, eller altså kr 129651 mer enn en Chromecast Audio med langt bedre ytelser.

    Når jeg ser på prislisten hos Totaldac ser det ut til at streamer-funksjonalitet koster €5990 ekstra, så prisen for en slik med samme funksjonalitet som Chromecast Audio (streamer + DAC) blir €19490. Røverkjøp. Siden "lyden" tydeligvis avhenger av prisen må jo den jo låte enda bedre enn om den bare kostet €13500. :rolleyes:
     
    Sist redigert:

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Kanskje den bare lyder bedre, men ikke måler bedre/måler dårligere?
    Det var en vri du ikke har tenkt på? :p
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Aner ikke hva norsk pris er. Den prisen jeg har sett er €13500, så det er det jeg viser til. Omregnet ca NOK 130000, eller altså kr 129651 mer enn en Chromecast Audio med langt bedre ytelser.

    Når jeg ser på prislisten hos Totaldac ser det ut til at streamer-funksjonalitet koster €5990 ekstra, så prisen for en slik med samme funksjonalitet som Chromecast Audio (streamer + DAC) blir €19490. Røverkjøp. Siden "lyden" tydeligvis avhenger av prisen må jo den jo låte enda bedre enn om den bare kostet €13500. :rolleyes:
    Ein innhogg på kr 130000 i desmberbudsjettet er heilt øydeleggande for julekosten. Da er det greit å ha nokre RSP-dåser på stabburet.
    Smalahove.jpg
    RSP.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Aner ikke hva norsk pris er. Den prisen jeg har sett er €13500, så det er det jeg viser til. Omregnet ca NOK 130000, eller altså kr 129651 mer enn en Chromecast Audio med langt bedre ytelser.

    Når jeg ser på prislisten hos Totaldac ser det ut til at streamer-funksjonalitet koster €5990 ekstra, så prisen for en slik med samme funksjonalitet som Chromecast Audio (streamer + DAC) blir €19490. Røverkjøp. Siden "lyden" tydeligvis avhenger av prisen må jo den jo låte enda bedre enn om den bare kostet €13500. :rolleyes:
    Asbjørn; Et spørsmål jeg lurer på:
    Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Mener du at Amir sin misjon i sine spissformulerende påstander og anbefalinger stopper med ‘nyttig informasjon’?
    Målingene som blir gjort på samme målerigg av samme person synes jeg er nyttig informasjon. Han kommenterer også en del rundt byggekvalitet jeg mener er nyttig. Jeg mener også det er nyttig at han forsøker å komme en en totalvurdering og/eller konklusjon for de som ikke klarer å lese all informasjon ut av grafene og nummerne.
    Amir legger ikke særlig skjul på sine preferanser, men jeg til gode å se at han driver med feil opplysninger
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et spørsmål jeg lurer på:
    Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
    Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)

    Jeg har ikke lest meg opp spesielt mye på Mola Mola DAC, men den er sikkert helt utmerket. Spesifikasjonene ser aldeles glimrende ut, og dette er folk som vet hva de holder på med og derfor ingen grunn til å tvile på tallene, men for min del passer den ikke inn som en byggekloss i noen av signalkjedene hos meg. Ikke RME ADI2 heller, som også kunne være en bra DAC-kandidat.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Et spørsmål jeg lurer på:
    Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
    Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)

    Jeg har ikke lest meg opp spesielt mye på Mola Mola DAC, men den er sikkert helt utmerket. Spesifikasjonene ser aldeles glimrende ut, og dette er folk som vet hva de holder på med og derfor ingen grunn til å tvile på tallene, men for min del passer den ikke inn som en byggekloss i noen av signalkjedene hos meg. Ikke RME ADI2 heller, som også kunne være en bra DAC-kandidat.
    Har du noen som helst forståelse for dem som ville valgt Mola Mola ut fra en ‘må ha’ følelse, selv om Chromecast hadde målt vel så bra?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    En Chromecast eller tilsvarende dings med like gode måledata som spesifikasjonen for Mola Mola, men fortsatt til kr 349,- ville tatt hele DAC-markedet og løpt sin vei med det. Det skjer nok ikke med det første.

    Spesifikasjonene for Mola Mola tyder på at den er den beste i sitt slag, selv om den formodentlig låter identisk likt med alle andre tilstrekkelig gode DAC'er. Den er i et pent chassis, men det er det også mye annet som er. Det som eventuelt kan forsvare den nokså høye prisen er nettopp det at den har det høyeste signal/støy-forholdet og den laveste forvrengningen av alle DAC'er på markedet. Om andre DAC'er hadde gitt like gode ytelser, inkludert en Chromecast v.2.0 til kr 349, ville det jo ikke vært noe poeng med en slik.

    Sånn sett ville jeg ikke ha noen som helst forståelse for noen som betalte så mye penger for en DAC hvis man kunne få samme ytelser i en Chromecast. Da ville det jo bare vært nok en overpriset, pen boks. Men her er vi nokså langt ute i et hypotetisk landskap. Det er forskjell på å levere noe som er verdens beste i sitt slag og ta betalt for det, og å hevde at man har "verdens beste" som ved nærmere ettersyn viser seg å være et innpakket gjøkur.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Et spørsmål jeg lurer på:
    Hvis du fikk velge fritt mellom Chromecast og Mola Mola DAC’en for eget bruk uten prishensyn - hvilken hadde du valgt, og hvorfor?
    Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)

    Jeg har ikke lest meg opp spesielt mye på Mola Mola DAC, men den er sikkert helt utmerket. Spesifikasjonene ser aldeles glimrende ut, og dette er folk som vet hva de holder på med og derfor ingen grunn til å tvile på tallene, men for min del passer den ikke inn som en byggekloss i noen av signalkjedene hos meg. Ikke RME ADI2 heller, som også kunne være en bra DAC-kandidat.
    Har Benchmark DAC3L fjernkontoll? Prism Sound har menge bra alternativ: https://beta.prismsound.com/products/ Her er det ein pussig ting: ein to-kanals hifi-DAC (Calia) kostar meir enn ein to-kanals AD/DA (Lyra 1) mynta på pro-audio. Dette er eit godt døme på at ein får meir for pengane når ein kjøper pro-utstyr enn hifi-utstyr.

    Eg nyttar ein Titan, som eg er svært nøgd med. Men eg saknar fjernkontroll av volum. Om han hadde det kunne eg fjerna forforsterkaren. Har tenkt litt på å fjernstyra volumet i PCen (Kubuntu) via eit nettbrett, men har ikkje kome så langt enda. Så lenge ein legg på dither etter volumkontrollen bør det ikkje vera dårlegare enn å nytta ein forforsterkar som volumkontroll.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
    Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
    Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Joda, det går fint å åpne boksen. Amir gjør det rutinemessig som første steg i sine tester for å forsikre seg om at ting er koblet riktig og at ingen ting har løsnet under transport. Hvis produsenten nekter garanti hvis noen har kikket inni, eller brukt enveisskruer for at det ikke skal være mulig å kikke inni, så blir jeg ekstremt skeptisk. Siste eksempel jeg var borti var en Transparent Audio strømkabel hvor den magiske boksen på ledningen var lukket med innbruddssikre enveisskruer. Frem med drill og skrueekstraktor ("grispikk"), og vips, åpen boks. Inni var det stort sett smeltelim og et par jernringer, så jeg forstår godt at de ikke ville at noen skulle kikke inni. Hva det gjorde med garantien blåser jeg i, men jeg tror jeg har den liggende fortsatt. Du kan få kjøpe den ganske billig om du vil.

    Med vanlig elektronikk er det en stående vits at de virker på grunn av magisk røyk inni. Det er lett å vise ved f eks å koble inn en transistor feil vei og sette på spenning. Poff, og en liten røykdott. Etter det fungerer den ikke lenger, for all den magiske røyken har lekket ut.

    Det er noe lignende med "high end"-dingser også. Så snart noen åpner lokket for å se hva som er inni lekker all magien ut, og da låter det ikke på langt nær like bra lenger. :)
    Joda.. Alt kan åpnes hehe..
    Men tenkte nå mer på garantien jeg da.

    Den kabelen kan du bare ha. Jeg har 1 stk Nordost jeg fikk med en Burmester cd spiller en gang, så holder med den. Skal oppgradere her nå etter nyttår fra Isotek strømpadde (som ligg i ro og er ganske fine med blått lys) til faste stikkontakter på vegg. Regner med et betydelig løft 🤭😁
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Nå er jeg i ferd med å kjøpe en ny DAC, og jeg tenker å kjøpe en Benchmark DAC3L. Jeg har allerede kjøpt en Chromecast til det anlegget for bruk som streamer, men har nok ikke helt trua på den som eneste DAC. For eksempel har den ikke en balansert utgang, i tillegg til at den har litt mye forvrengning etter min smak. Jeg trenger også å koble opp analoge kilder. Det er enklere med en kombinert ADC/DAC som DAC3L enn med en ren DAC og en separat preamp etterpå. Det høye utgangsnivået i DAC3 gjør det også mulig å ha lavt gain i effektforsterkerne og optimere signal/støy-forholdet gjennom hele kjeden, mens det lave utgangsnivået fra en Chromecast vil kreve mer gain senere og dermed også forsterke opp støygulvet. Så det er formodentlig der jeg havner, men jeg har ikke bestilt den ennå. (Tar gjerne i mot tips til alternativer.)
    For ordens skyld DAC3L har ingen ADC men analog passthrough via an egen analog pot (som en del av det de kaller HGC). Er enig i at Benchmark har mange godt gjennomtenkte løsninger. Mytek kan være et alternativ med omtrent samme løsninger med analoge inputs, gainjustering, analog+digital volumkontroll og tilsvarende ESS DAC-chips.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg forsvarer ikke DAC’en like mye som jeg stusser over overnevnte, når relateres til utsagnet ‘TotalDAC låter nokså normalt med bare små avvik øverst i diskanten som bare blir hørbare ved nøye A/B-testing mot en nøytral referanse’.
    Ser man seg fullstendig blind på den hørbare effekten av disse målingene?
    Nei, men så mener jo jeg at alle tilstrekkelig gode DAC'er låter likt. Enten er en DAC transparent, eller så farger den lyden. TotalDAC farger åpenbart lyden, og det er mer enn nok av måleresultater som kan forklare akkurat det. Altså er den helt uinteressant for min del.

    Personlig mener jeg DAC'en i en Chromecast ikke er spesielt state of the art heller, så jeg foretrekker å bruke den sammen med optisk inngang på en god og jitter-tolerant DAC. I skrivende stund hører jeg på julesanger via Roon og Chromecast til DEQX. Hører ingen degradering med den kombinasjonen.

    Edit, på oppfordring: Jeg har hørt denne kombinasjonen i mitt eget oppsett, og jeg vet dessuten både at Chromecast gir en del mer jitter på digital utgang enn hva som er ideelt og at DEQX er litt mer sårbar for jitter på digital inngang enn hva som er ideelt. Men jeg greier ikke å høre noen negative konsekvenser av det hos meg. Hvis det er noen forskjell låter Chromecast'en noe bedre enn den interne streameren i DEQX HDP5 som av og til kan få litt hikke, men jeg forsøker å finne ut av hvorfor det skjer og løse det problemet.
    Og dette sier ikke bare Asbjørn, men også jeg.
    Selv erfart.
    En Moon streamer til 20.000 vs innebygget chromecast i parabol Tuner = Ingen forskjell på min DAC, Heed Obelisk DA
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Hifi skal låte bra i helt vanlige rom, hos helt vanlige folk, og det bør dermed prøves under nettopp disse omstendigheter.
    Utfordringen med det er at "vanlige rom" og plasseringer gir store variasjoner. Ergo finnes det ikke noe som kan brukes som en mal her.

    I tillegg er nesten alt av høyttalere som selges på markedet konstruksjoner med veldig svakt spredningsmønster som blir veldig påvirkelig av rommet og plassering, de er passive uten tidsjustering og som regel med markante hørbare fasefeil.

    Men blir det riktig å gi dårlig karakter til det utstyret som avslører feilene fra høyttalere og rom og gi god karakter til de som tilfører nye svakheter for å kompensere for dette? Og i så fall hvilke overføringsverdi har det for andre når de har et annet rom og plassering osv.?

    Det er akkurat her den "objektive veien" gir langt mer kontrollerte og forutsigbare resultat IMO. Man løser feilene med roten og tilfører ikke nye for å maskere de.
    Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.600
    Antall liker
    35.525
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Forsåvidt enig i intensjonen, men det kan fortsatt være så mangt. Stort, lite, reflekterende, overmøblert, betong- eller trekonstruksjon, med eller uten akustiske remedier i refleksjonspunkter, plassering av høyttalere og lytteposisjon, ...

    Problemet er at du innfører nok en ukjent variabel for den som skal forholde seg til beskrivelsen. Som Bjørn skriver har mange (de fleste) høyttalere tildels store avvik i spredningskontroll. Det betyr at resultatet i lytteposisjon vil avhenge sterkt av refleksjonene i rommet. Mye reflektert lyd fra glatte førsterefleksjonspunkter vil "avsløre" den manglende spredningskontrollen, mens absorberende førsterefleksjonspunkter og/eller lytting i nærfelt vil kamuflere den. Beskrivelsen av dette i en typisk "test" kan være noe slikt som "vil plasserte høyttalerne der de andre pleier å låte best." Jo, takk, men det sier ikke meg så mye. Da kan beskrivelsen av høyttalerens lyd i rommet være så entusiastisk som bare det, men den sier egentlig veldig lite om hvilket resultat jeg vil få om jeg setter samme høyttaler hos meg.

    Spin-o-rama i lyddødt rom gir i det minste etterprøvbar informasjon som man så kan bruke til å vurdere om dette vil fungere i eget rom eller ikke, selv om det ikke er noen ved sine fulle fem som ønsker å lytte i et lyddødt rom.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    261
    Torget vurderinger
    1
    Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.
    Eit lyddaudt rom er ikkje eit lytterom. Det er ein del av eit måleoppsett. Spredemønstret til ein høgtaler seier meg mykje meir om lyden enn synsinga til hifiskribentar. Har ein tilgang til spredemønstret kan langt på veg resonera seg fram til korleis det vil låta i eit bestemt rom.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Et "vanlig rom" er uansett betydelig nærmere virkeligheten i de tusen hjem, enn et ekkofritt kammer.
    Eit lyddaudt rom er ikkje eit lytterom. Det er ein del av eit måleoppsett. Spredemønstret til ein høgtaler seier meg mykje meir om lyden enn synsinga til hifiskribentar. Har ein tilgang til spredemønstret kan langt på veg resonera seg fram til korleis det vil låta i eit bestemt rom.
    Resonnér i vei, Bolinder, så skal jeg synse i vei.

    Det er bare et tidsspørsmål før jeg ikke skriver mer om hifi, uansett, så da kan alle slappe av, både subjektivistene og datafolket.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.516
    Antall liker
    9.286
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
    Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
    Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.
    Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.188
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
    Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
    Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.
    Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...
    Dersom det ikke hadde kostet meg 5 øre, skulle han gjerne få slakte min APL DAC også. Uansett resultat hadde ikke det endret min opplevelse av den.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.636
    Antall liker
    14.611
    Sted
    Langesund
    Er ikke Amir sine testobjekter eid av ASR medlemmer?
    Det er vel ingen fabrikanter som sender noe til denne grinebiteren, slik at garantien brytes?
    Jeg er imponert over naivie nordmenn som sende sitt dyre produkt til han. Ikke mye redd for å miste det.
    Naive ? Snarere nysgjerrige som ønsker å få fakta på bordet...
    Dersom det ikke hadde kostet meg 5 øre, skulle han gjerne få slakte min APL DAC også. Uansett resultat hadde ikke det endret min opplevelse av den.
    En dac som typisk glatter over. Dreper dynamikken og livet i musikken på nøytralt utstyr. Svampet bass også. Hørte den på Respons så da tar du kanskje tegninga.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn