Håkon ,en ærlig test ,,,men har du gjort noen tests med såkallt impedanse tilpassede kabler ?PBN sverget jo til det på spesiellt powerampene . Selv har jeg laget 75 ohm termineringen inni xlr stikkene ,Noen nøytrale "amper med høyt detaljerings nivå i toppen " kan profitere med bedre ro i lydbildet og delvis bedre
detaljering som følge bedret fase . Men i tillegg har jeg tro på at den dempede
" kablen gjør en bedre jobb m henhold til under trykking av EMI fordi kabelen best drives med en klA Forutsettningen er en pre som er designet for å jobbe med load på 75 ohm . Eneste ulempen er 6dB gain tap om du har lite gain fra før .Kan hende Vera hadde profitert litt på en dempet kabel " selv om den heller ikke kan trylle , og by all means " jeg tror du gav en rettferdig dom og overaskelsen var stor
75 ohm last for en pre er veldig, veldig lite. Det kan hende at den har 75 ohm utgangsimpedans, men det er ikke meningen at en pre skal se så lav lastimpedans. Je gvet ikke om noen pre som er bygget for det. Det normale er 47 eller 100 kiloohm.
Å terminere en signalkabel i 75 ohm vil nokså garantert dra mer strøm enn utgangen i preamp/signalkilde er designet for å gi (værsågod, der er forvrengningen man tydeligvis vil ha) og vil skape et førsteordens lavpassfilter sammen med kapasitansen i signalkabelen (værsågod, der "demper" man nok detaljeringgraden også). Vil man ha en tonekontroll for å dempe diskanten vil jeg heller foreslå at man kjøper en preamp med tonekontroller.
Impedansematch vil man ha hvis det enten er et spørsmål om å overføre så høyfrekvente radiosignaler at man må begynne å tenke på transmisjonslinjeteori, eller hvis grensesnittet skal overføre effekt med minst mulig tap. Ingen av delene er tilfelle mellom en forforsterker og en effektforsterker. Dette er ikke et impedansmatchet grensesnitt, men et spenningssignal. Her vil man ha lavest mulig utgangsimpedans og høyest mulig inngangsimpedans, minst 10x forskjell, gjerne 100x eller 1000x om man kan.