tkr
Æresmedlem
- Ble medlem
- 27.03.2007
- Innlegg
- 21.155
- Antall liker
- 30.373
- Sted
- Nede i fjæresteinene
- Torget vurderinger
- 2
Et poeng som jeg synes blir til dels underslått er sammenligningen med gitarforsterkere til scenebruk. Svært mange foretrekker her rørforsterkere for å gjengi klang. Hvorfor gjør de det hvis annen type forsterkerteknologi hadde gitt samme eller bedre resultat? Her kan man selvfølgelig argumentere med at bruken er forskjellig. Med en gitarforsterker ønsker man nettopp å krydre lyden i en bestemt retning, å gi den en spesiell klang. Med en hifi-forsterker ønsker man nettopp ikke denne krydringen, vel å merke hvis målsettingen er nøytral lyd.
Men er dette egentlig hele forklaringen? Bruker gitarister utelukkende rør-forsterkere for å krydre lyden i en bestemt retning? Eller har det også noe med selve forsterkningen fra en rør-gitarforsterker som handler om en ekthet som andre teknologier ikke greier å gjenskape? Hvis det utelukkende handler om krydring av lyden i en bestemt retning, burde man i utgangspunktet kunne konstruere en digital-gitarforsterker med passende programvare for emuleringen av hvilken som helst type krydder/effekt. Hvor mange gitarister gjør egentlig det?
Handler dette da om de samme mekanismene som innen hifi-miljøet hvor nye teknologier blir uglesett? Hvis man bare kunne overbevist gitarist-miljøet gjennom målinger av en rør-gitarforsterker versus en digital-gitarforsterker, om at sistnevnte teknologi er overlegent ville man forstått at skepsisen er ren placebo da?
Eller handler dette om at gitarist-miljøet i likhet med hifi-miljøet enkelt kan høre at f.eks. rør-teknologi forsterker en gitar på en måte som digital-teknologi ikke er i stand til å reprodusere? Er troen på at alt kan emuleres digitalt ved hjelp av programvare en smule overdreven? Gi en gitarist to gitarforsterkere, en rørbasert og en digitalbasert med emulering i programvare av den rørbaserte. Hører man forskjell eller ikke?
mvh