hvilken forvrengnings karakteristikk har egentlig akustiske instrumenter som,cello,kontrabass piano olign?.
hvor mange % forvrenger Ole Paus sin stemme?
er vel ikke akk så mye med akustiske instrumenter eller vokaler generelt som har noe perfekt``/matematisk ved seg,
man skulle jo tro hifi high fidelity dreide seg i bunn og grunn mer om å komme nermere musikken enn matematikken?
har selv et intrykk av at mange lyd``engineerer er mer på det teoretiske planet og jobber mest isolert enn å gå sammen å ha tettere sambånd med ekte musikere når dem skal fremstille nye hifi produkt i dag,skulle vært mer samarbeid mellom musikernes gehør og engineerenes teoretiske kunnskap,
jeg tolker også såkalte ``målemonstere``mer som studiomat til ha mer kontroll på det som skjer i opptaksrommet der og da enn det man kanskje ønsker i form av live``/intimkonsert opplevelse hjemme,
men jeg har også forståelse for at noen ønsker studiokvaliteter hjemme og.liker det til en viss grad selv og men jeg ønsker ikke at kontrollen skal gå på bekostning av livet i musikken, det har jeg opplevd med mye nytt og dyrt som måler bra,og da er det lite spillerom og glede til overs for min del.
Mvh
Akustiske musikkinstrumenter og stemmer har (per definisjon) ingen forvrengning, men de har et rikt overtonespektrum. Grunntonen som spilles eller synges kan være den samme, men vi hører øyeblikkelig om det er en klarinett eller obo, eller om det er Mark Knopfler eller John Lennon som synger. Det forstår hjernen ut fra overtonestrukturen med alle dens overharmoniske. Noen instrumenter har nesten bare oddeordens overtoner, andre har både like- og oddeordens. De låter helt forskjellig. Noen stemmer har en harmonisk og behagelig overtonestruktur, andre låter skjærende selv om de treffer tonene i melodien helt riktig. Forskjellen på en god og en mindre god klassisk gitar kan være hvilke overtoner den fremhever fra strengene. Prosessering som kompressorer og rørdingser påvirker også dette inntrykket, f eks med litt «varme» fra mild kompresjon med tredje- og femteordens forvrengning.
Vi er ekstremt følsomme for små endringer her. Vi kan høre en stemme over en båndbreddebegrenset telefon og straks høre hvem det er, hvilket humør personen er i, og at hun er litt forkjølt i dag. Det er ingen overraskelse at vi også lett hører forskjell på avspillingskjeder som legger til ulike forvrengningsspektra. Forvrengningsproduktene går rett inn i denne overtonestrukturen og farger det vi hører.
Det er ikke så veldig vanskelig å legge på et «låter bedre»-filter på lyden. La oss si at jeg foretrekker lyden av en klarinett fremfor en obo. Vel, jeg kan få oboen til å låte litt mer klarinett-aktig ved å gi den litt ekstra fylde med eq og så fremheve oddeordens overtoner ved å legge på mild kompresjon (som er det samme som å tilføre oddeordens forvrengning). Vips, så låter den litt varmere og fyldigere. Jeg kan også få en billig skoleklarinett til å låte litt mer som et konsertinstrument på omtrent samme måte. Jeg kan til og med få mitt eget talentløse gitarspill på en hjemmesnekret gitar med piezo-pickup til å låte litt bedre ved å sette noen effektpedaler mellom den og høyttalerne, eller ved å skru litt eq og kompresjon på gitarforsterkeren. Vips, så blir anslagene litt jevnere, klangen litt varmere og med mer sustain. Vi forstår det der, vi målehuene også, kanskje bedre enn de fleste.
For meg går det likevel et skille mellom inn- og avspilling der. Overtonestrukturen på opptaket er «hellig» og skal gjengis uskadd. Jeg vil ikke at avspillingskjeden skal endre overtonestrukturen på opptaket, selv ikke som et «låter bedre»-filter for å få alle oboer til å låte mer som klarinetter. Forvrengning er det samme som å legge til frekvenser som ikke fantes på opptaket. Det er litt annerledes enn å korrigere for at rommet og høyttalernes spedningsmønster farger frekvens- og fasegang. Jeg har en equalizer i kjeden for å korrigere den slags lineære avvik, men jeg vil ikke ha ulineære efektbokser som kompressorer og vrengpedaler i avspillingskjeden. Selv ikke om noen forteller meg at alt «låter bedre» om det går gjennom en TC Electronics Hyper Gravity kompressor mellom DAC og preamp, eller at Brand X Vrengmaster effektforsterker får alt til å låte så bra, varmt og intimt. Ikke interessert.