C
cruiser
Gjest
^hørhør
Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OKDet føles ikke spesielt relevant.Ett diskusjons tema blir det kanskje ikke men kanskje noe andre vil prøveHvordan blir DAC-en jeg spiller på akkurat nå et tema i diskusjonen?Det er jo helt klart interresant da du er en sånn forkjemper for målinger og fordeler det gir. Vi driver vel ikke med hemmeligheter ? Hehe
Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OKDet føles ikke spesielt relevant.Ett diskusjons tema blir det kanskje ikke men kanskje noe andre vil prøve
Hva er det vi egentlig diskuterer Snickers?Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OKDet føles ikke spesielt relevant.Ett diskusjons tema blir det kanskje ikke men kanskje noe andre vil prøve
Min oppfatning av saken er at vi diskuterer hva hver komponent i signalkjeden faktisk bidrar med, og hvordan det bidrar til totalen.Hva er det vi egentlig diskuterer Snickers?Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OK
Tror det er en god ting å få klarhet i dette nå da ting kanskje sporer av litt, for det er min oppfatning ogsåMin oppfatning av saken er at vi diskuterer hva hver komponent i signalkjeden faktisk bidrar med, og hvordan det bidrar til totalen.Hva er det vi egentlig diskuterer Snickers?Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OK
Møter du deg selv i døra nå Kjærulf? Nei forresten det kan du ikke gjøre siden du har ikke bidratt med annet flåsete fornærmelser og intet av substans.Har moderator raknet? Så her skal de selvgode liksomeksperter rå grunnen. Signe dagen.
I praksis vil jeg anta at aller meste av DACer som snuser på dagens SOTA antagelig er transparente under «normale» lytteforhold og driftsbetingelser. Dersom DACen har vesentlig bedre ytelse enn det som ligger i musikkhermetikken (dvs som følger av 16/44,1) så vil jeg definitivt sortere skavankene som bagatellmessige.Ergo, konklusjonen sammenfaller as is: Prinsipielt kan det være hørbare forskjeller på en DAC med SNR under -96db og i praksis er ingen DA konvertering 100% transparent.Jeg vil snu om på problemstillingen. Tilstrekkelig bra SNR er en av flere parametre som må være oppfylt for at lydreproduksjonen ut av apparaturet skal være transparent. I sum må alle skavanker i reproduksjonen ligge under det nivået som kan være hørbart.
Mvh
KJ
merkverdig hvordan en tror at fordi en hører med øra på egen kropp, så er alt en diskuterer om lyd noe som må relateres til et stakkarslig subjekt. men nå er det plutselig kompetansen (ikke øra, men kunnskapen) en vil stille under lupe i fortvilte forsøk på avsporing.Hva er det vi egentlig diskuterer Snickers?Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OK
Du misforstod intensjonen min fullstendig.merkverdig hvordan en tror at fordi en hører med øra på egen kropp, så er alt en diskuterer om lyd noe som må relateres til et stakkarslig subjekt. men nå er det plutselig kompetansen en vil stille under lupe i fortvilte forsøk på avsporing.Hva er det vi egentlig diskuterer Snickers?Men det er jo ikke min kompetanse vi diskuterer, eller, ikke de fleste av oss i det minste.Hva slags dac du som har din kompetanse bruker er da langt ifra det minst relevante her i tråden men OK
hva du hører kan ingen ta fra deg! men det forblir bare ditt og ikke andres. det er derfor ingen kan ta det fra deg!
hvilken kompetanse en har kan etterprøves! men siden en ikke lengre vil snakke om ting som kan etterprøves, så gjør en nå kompetansen til en ren subjektivitet og tror en har utvist innsikt i diskusjonen.
Jeg tror Snickers forstod meg siden jeg ikke fikk noen krasse svar. Jeg var genuint nyskjerrig på DAC’n hans og når jeg spurte hva vi diskuterer så var det ett reelt spørsmål da det har blitt defused etterhvert.jeg kjenner intensjoner bare ut fra hva jeg kan lese meg til. misforstod jeg, så er intet bedre.
Jeg noterer at de seks Halcroene (klasse AB) på bildet styres av en DEQX HDP-3. Halcro har forøvrig ekstremt lav forvrengning ved 1 kHz, men på grunn av måten den tredjeordens NFB-sløyfen er konstruert på øker forvrengningen fort med frekvens, og støygulvet er ikke spesielt lavt. Det finnes klasse D-forsterkere med bedre måleresultater enn de der.Noen vil kanskje foretrekke slike bokser i stuen (Halcro), men lydmessig er det ingen grunn til at de vil låte forskjellig fra de beste klasse D forsterkerne.
Vis vedlegget 570680
Du finner ett eksempel i signaturtråden, hvor jeg testet D/A-konvertering i Logitech Transporter pluss A/D-konvertering i DEQX HDP-3 etterfulgt av vanlig prosessering og ny D/A-konvertering mot å ta digitalt signal direkte fra Transporter til DEQX og bare en D/A-konvertering etter prosessering i DEQX. Når volumet var matchet hørte jeg ikke noen repeterbar forskjell med og uten den ekstra D/A-A/D-konverteringen. Jeg testet også på junior ved å la ham tro at det var to ulike eq-profiler jeg ville at han skulle sammenligne og fortelle meg hvilken han likte best. Han så bare ut som et spørsmålstegn og fortalte at det ikke var noen forskjell å høre mellom dem. Etter det kom jeg til at det var viktigere ting å bruke tid og penger på enn «bedre A/D-D/A-konvertering». Så jeg fokuserte på å bygge høyttalere og effektforsterkere i stedet.Orso, beklager viss du har linket til slike tester før,har ikke fått det med meg,men fint viss du kan lete opp noen igjen så skal jeg lese de.
Snickers, mener du også henviste til noen lyttetester der man hadde konkludert at man ikke hørte forskjel på et AD-DA ledd versus en ledning.Fint viss du kan linke til den/de.
Gjestemedlem, du har noen fornøyelige formuleringer i de politiske innleggene , men her er du bare teit.Lille venn.
Noe må man være villig til å ofre når man dedikerer seg selv til en hobby >Et interressant spørsmål til de som benytter begrepet "målemafia" er hvilket råd de ville gi til en nybegynner.
La oss si at en ung nykommer på jobb spør deg om råd i forbindelse med at han/hun vil ha et stereoannlegg av ypperste kvalitet.
Er da svaret at "- du må, i første omgang, regne med å bruke ca 100kkr for å få en brukbar lyd i starten. Deretter må du nok regne med omtrent like mye hvert år i nye komponenter mens du lytter og bytter og lytter og bytter. Og leser og besøker og lytter og bytter. Etter 10-15 år kan du regne med at du nærmer deg en lyd som er optimal i forhold til dine preferanser og ditt rom.
Lykke til ������"
Nei, det er jo langt enklere å først sørge for optimal akustikk, deretter kjøpe målemic og rew-programvare, sette seg inn i dette. Deretter kjøpe høyttalere, helst aktive, gjerne 4 subwoofere. De må passe rommet, pass på spredningskarakteristikken! Kjøre dsp, ikke auto, det gjør mer galt enn godt. Sett deg inn i hva som er gode måledata for alt fra forvrengningsfenomener til frekvensgang og fase, støygulv og faens oldemor...kjøp eletronikk, helst til studiobruk. Det har ingenting å si hvordan det ser ut, bare det måler bra. Om kunnskapsnivået etter hvert blir høyt nok er det mulig det låter bra etter noen år dette ogsåEt interressant spørsmål til de som benytter begrepet "målemafia" er hvilket råd de ville gi til en nybegynner.
La oss si at en ung nykommer på jobb spør deg om råd i forbindelse med at han/hun vil ha et stereoannlegg av ypperste kvalitet.
Er da svaret at "- du må, i første omgang, regne med å bruke ca 100kkr for å få en brukbar lyd i starten. Deretter må du nok regne med omtrent like mye hvert år i nye komponenter mens du lytter og bytter og lytter og bytter. Og leser og besøker og lytter og bytter. Etter 10-15 år kan du regne med at du nærmer deg en lyd som er optimal i forhold til dine preferanser og ditt rom.
Lykke til "
Lol, good points to both of ya ;DNei, det er jo langt enklere å først sørge for optimal akustikk, deretter kjøpe målemic og rew-programvare, sette seg inn i dette. Deretter kjøpe høyttalere, helst aktive, gjerne 4 subwoofere. De må passe rommet, pass på spredningskarakteristikken! Kjøre dsp, ikke auto, det gjør mer galt enn godt. Sett deg inn i hva som er gode måledata for alt fra forvrengningsfenomener til frekvensgang og fase, støygulv og faens oldemor...kjøp eletronikk, helst til studiobruk. Det har ingenting å si hvordan det ser ut, bare det måler bra. Om kunnskapsnivået etter hvert blir høyt nok er det mulig det låter bra etter noen år dette ogsåEt interressant spørsmål til de som benytter begrepet "målemafia" er hvilket råd de ville gi til en nybegynner.
La oss si at en ung nykommer på jobb spør deg om råd i forbindelse med at han/hun vil ha et stereoannlegg av ypperste kvalitet.
Er da svaret at "- du må, i første omgang, regne med å bruke ca 100kkr for å få en brukbar lyd i starten. Deretter må du nok regne med omtrent like mye hvert år i nye komponenter mens du lytter og bytter og lytter og bytter. Og leser og besøker og lytter og bytter. Etter 10-15 år kan du regne med at du nærmer deg en lyd som er optimal i forhold til dine preferanser og ditt rom.
Lykke til "
Din pointe er ikke dårlig, her var det man kunne have håbet at der var seriøse steder/leverandører der ville guide en nybegynder på rette vej...men det virker som om de er meget opmærksomme på ikke at bryde nogle illusioner for en potentiel faldende kundemasse. Desværre...Nei, det er jo langt enklere å først sørge for optimal akustikk, deretter kjøpe målemic og rew-programvare, sette seg inn i dette. Deretter kjøpe høyttalere, helst aktive, gjerne 4 subwoofere. De må passe rommet, pass på spredningskarakteristikken! Kjøre dsp, ikke auto, det gjør mer galt enn godt. Sett deg inn i hva som er gode måledata for alt fra forvrengningsfenomener til frekvensgang og fase, støygulv og faens oldemor...kjøp eletronikk, helst til studiobruk. Det har ingenting å si hvordan det ser ut, bare det måler bra. Om kunnskapsnivået etter hvert blir høyt nok er det mulig det låter bra etter noen år dette ogsåEt interressant spørsmål til de som benytter begrepet "målemafia" er hvilket råd de ville gi til en nybegynner.
La oss si at en ung nykommer på jobb spør deg om råd i forbindelse med at han/hun vil ha et stereoannlegg av ypperste kvalitet.
Er da svaret at "- du må, i første omgang, regne med å bruke ca 100kkr for å få en brukbar lyd i starten. Deretter må du nok regne med omtrent like mye hvert år i nye komponenter mens du lytter og bytter og lytter og bytter. Og leser og besøker og lytter og bytter. Etter 10-15 år kan du regne med at du nærmer deg en lyd som er optimal i forhold til dine preferanser og ditt rom.
Lykke til ??????"
Den objektive veien er en snarvei for alle slik jeg ser det. Det fører en langt fortere til målet enn prøving og feiling hvor man ofte ikke vet hvordan ting henger sammen. Her må selvsagt bransjen veilede og tilby tjenester.Et interressant spørsmål til de som benytter begrepet "målemafia" er hvilket råd de ville gi til en nybegynner.
La oss si at en ung nykommer på jobb spør deg om råd i forbindelse med at han/hun vil ha et stereoannlegg av ypperste kvalitet.
Er da svaret at "- du må, i første omgang, regne med å bruke ca 100kkr for å få en brukbar lyd i starten. Deretter må du nok regne med omtrent like mye hvert år i nye komponenter mens du lytter og bytter og lytter og bytter. Og leser og besøker og lytter og bytter. Etter 10-15 år kan du regne med at du nærmer deg en lyd som er optimal i forhold til dine preferanser og ditt rom.
Lykke til "
Fantastisk - jeg har savnet et ‘uttømmende’ innlegg, men der kom det, gitt!Nei, det er jo langt enklere å først sørge for optimal akustikk, deretter kjøpe målemic og rew-programvare, sette seg inn i dette. Deretter kjøpe høyttalere, helst aktive, gjerne 4 subwoofere. De må passe rommet, pass på spredningskarakteristikken! Kjøre dsp, ikke auto, det gjør mer galt enn godt. Sett deg inn i hva som er gode måledata for alt fra forvrengningsfenomener til frekvensgang og fase, støygulv og faens oldemor...kjøp eletronikk, helst til studiobruk. Det har ingenting å si hvordan det ser ut, bare det måler bra. Om kunnskapsnivået etter hvert blir høyt nok er det mulig det låter bra etter noen år dette også
Har definitivt holdt på i 30 år, og ja, lyden begynner å bli bra. Men det var først etter at akustikken ble tatt på alvor for relativt få år siden. Og det var selvsagt ressurser her på hfs som fikk meg til å forstå at både problem og løsning først og fremst har med rommet å gjøre. Har hatt eksotiske kabler og strømprodukter innom, men ingenting av dette slår det enkle grepet å sørge for 2 dedikerte 16A kurser til anlegget...På den andre siden; har du brukt 20-30 år og en haug med ressurser på å få til en lyd som nå oppleves som optimal - forstår jeg godt at du ikke vil begynne på nytt med nye remedier og ideer. Er det bra nok så et det bra nok.
Komponentbytting blir man vel også litt lei av?
Om man definerer seg selv utenfor målgruppa blir det vel bare kuriositeter det de andre holder på med?
må være noe AI inne i bildet....Og jeg som var sikker på at de hadde skiftgang og vaktordninger
Litt andre innredninger før i tiden. Mer naturlig demping og roligere akustikk. Ikke så mange «glass-boller» som i dag.En reise på 5-10-20-40 år bakover i tid,uten dsp,akustikk tiltak,den tidens elektronikk,høyttalere,alltid i stua..
De aller fleste var fornøyd med lyden de hadde,de aller færreste slaktet eget oppsett.
Selv i dag er flertallet uten dedikert lytterom og har ok lyd og ett trailerlass med glava er som oftest uønsket i stua.
Akustikk behandling og komplisert dsp åpner bare for ett nytt unødvendig marked for folk som
pusher dette nye på folk i håp om ett levebrød på heltid.
Jamå være noe AI inne i bildet....Og jeg som var sikker på at de hadde skiftgang og vaktordninger
Ja, ja, ja, vet ikke, vet ikke.Det holdes stand. Etter gårsdagens slakt og sensur har man regrupert, tanket og briefet. Man hører altså ikke forskjell på DA-AD-DA og DA etc. Besnærende og beroligende. Men på hvilket anlegg ble denne (disse) testen(e) foretatt? På delvis fullført selvbygg på roteloftet? I stua på studiomonitorer fra 4sound satt opp for anledningen? På dubiøst selvbygg fundamentert på artige teorier? Eller anerkjente highend fulltoneanlegg som feks hos Sluket eller LMC? Eller hos Eksil Prinsen ANM?
Hva er ai? Svar: Det er kunstig intelligensmå være noe AI inne i bildet....Og jeg som var sikker på at de hadde skiftgang og vaktordninger