Ja, dvs utgjøre jordforbindelsen.
Poenget er at balansert signaloverføring fungerer ved å være geometrisk utformet slik at ekstern støy stråles inn like mye i begge ledere. Når lederne inneholder signal med motsatt fortegn og mottakeren tar differansen mellom dem vil den innstrålte støyen kanselleres. Støy minus støy er lik null, mens pluss signal minus minus signal er lik to ganger signal. Riktig så perfekt blir det aldri, men alt som forstyrrer symmetrien mellom de to signallederne vil redusere støykanselleringen ved at innstrålt støy blir forskjellig i de to lederne, og støy minus halv støy er lik halv støy.
En ekstra jordleder som ligger mellom lederparet på den ene siden forstyrrer symmetrien. Den er nok nødvendig å ha en slik bileder med en folieskjerm, siden det vil være et mindre h...e å skulle lodde en folieremse til pin 1 på XLR-kontakten, men det er definitivt en dårligere løsning enn en dobbel og krysstvinnet skjerm av kobbertråder.
Så kan man diskutere om jord bør være tilkoblet i begge ender av en balansert XLR-kabel. Det korte svaret er at det bør den, og pin 1 i XLR-kontaktene på apparatene bør gå rett til chassisjord på innsiden, med mindre noe annet i anlegget er såpass langt ute av vater at det blir jordsløyfer og brumming. Det skjer oftest hvis man blander balanserte og ubalanserte apparater.
Obligatorisk lesning:
Sound System Interconnection