XLR signalkabel - hvilken skal man velge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.246
    Sted
    Bartistan
    Hehe, jeg bor på landet så har ingenting i nærheten av meg.
    Høhø - jeg aner ikke hvor Hvittingfoss er men tenker telemark/buskerud og er dermed sikkert på feil jorde.
    Har heller ingen ambisjon om umiddelbare nettsøk. Denslags tar jo hele sporten ut av ting :p
     

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Jeg valgte denne; den har 8 XLR kabler i en kabel. DB25 :)

    547269d1562973824-trinnov-surround-img_0043.jpg
     

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.681
    Antall liker
    5.116
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Ingen problem for meg å lodde selv - kun latskap. Får kjøpe noen plugger og kabler i løsvekt :)
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Ingen skærm giver bedre lyd. Mere transparent, ren, klar, detaljeret og dynamisk. Jeg bruger DH Labs Revelation XLR, som er opbygget med 6 ledere af det pureste sølv og isoleret med DH labs Air Matrix. Et dyrt fremragende kabel.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg bygde kinoen for noen år siden så la jeg klotz i rør i veggen og loddet plugger i begge ender slik at jeg enkelt kan koble meg på utstyr. Jeg har ikke hatt noen balanserte kabler tidligere, så har kjørt med overgang fra xlr til rca i begge ender. Inspirert av denne tråden skulle jeg endelig få plugget på xlr kabel i teknisk rom til forsterkeren - i min uvitenhet har jeg når jeg bygde dette montert feilplugg i begge ender. Finnes det noen kabler med han plugg i begge ender? Er veldig knotete å komme til for å lodde om punktene i veggen nå.
    BlueJeans tilbyr M-M både i Star Quad og "vanlig".

    https://www.bluejeanscable.com/store/balancedaudio/index.htm
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ja, dvs utgjøre jordforbindelsen.

    Poenget er at balansert signaloverføring fungerer ved å være geometrisk utformet slik at ekstern støy stråles inn like mye i begge ledere. Når lederne inneholder signal med motsatt fortegn og mottakeren tar differansen mellom dem vil den innstrålte støyen kanselleres. Støy minus støy er lik null, mens pluss signal minus minus signal er lik to ganger signal. Riktig så perfekt blir det aldri, men alt som forstyrrer symmetrien mellom de to signallederne vil redusere støykanselleringen ved at innstrålt støy blir forskjellig i de to lederne, og støy minus halv støy er lik halv støy.

    En ekstra jordleder som ligger mellom lederparet på den ene siden forstyrrer symmetrien. Den er nok nødvendig å ha en slik bileder med en folieskjerm, siden det vil være et mindre h...e å skulle lodde en folieremse til pin 1 på XLR-kontakten, men det er definitivt en dårligere løsning enn en dobbel og krysstvinnet skjerm av kobbertråder.

    Så kan man diskutere om jord bør være tilkoblet i begge ender av en balansert XLR-kabel. Det korte svaret er at det bør den, og pin 1 i XLR-kontaktene på apparatene bør gå rett til chassisjord på innsiden, med mindre noe annet i anlegget er såpass langt ute av vater at det blir jordsløyfer og brumming. Det skjer oftest hvis man blander balanserte og ubalanserte apparater.

    Obligatorisk lesning: Sound System Interconnection
    Selv om jeg ikke har samme graden av teknisk kompetanse, er det jo nettopp slik jeg også har forstått virkemåten. Har begynt å sjekke ut balanserte kabler siden jeg skal koble opp en balansert forsterker i løpet av kort tid, https://www.crownaudio.com/en/products/dci-8-600n. Dette er en "proff-forsterker" som jeg vil anta ofte blir brukt i svært krevende miljøer og heller ikke var særlig billig. Allikevel er inngangene det som for meg ser ut som en ukurant multikobling. Hvordan forklares dette med "størst mulig grad av symmetri"? Er det kabelen og ikke pluggene det siktes til?

    IMG_0660.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Symmetrien gjelder kabelen. Poenget med symmetrien i kabelstrekket er å få samme impedanse for innstrålt støy på "hot" og "cold". Da er det beste om de ligger som et tvinnet par inni en rund skjerm rundt begge ledere. En separat jordleder som er tvinnet inn mellom lederparet har ingen fordeler, men kan tvert imot redusere motstandsdyktigheten mot innstrålt støy.

    Denne kontakten er ganske normal for proffutstyr. To kanaler balansert signal, "hot", "cold" og "shield" for hver, på en standard Molex (?) terminalblokk. Fra manualen:

    Annotation 2019-11-16 160503.jpg


    Det er ikke så mye bedre eller dårligere enn å bruke en XLR-kontakt. "Hot" og "cold" ligger ved siden av hverandre. Jeg har ikke sjekket målene, men formodentlig er avstanden mellom lederne det den skal være for å holde en definert karakteristisk impedans, f eks 110 ohm. Der har denne kontakten en fordel over XLR som ikke har noen klart definert impedans. En annen mulig forskjell er at denne kontakten ikke er like godt skjermet som en XLR i metall, men som regel vil ikke huset i en XLR-kontakt være jordet, det heller. En del XLR-kontakter har hus i plast, og det gir heller ingen som helst skjerming. Jeg ser ingen problemer med den viste kontakten i et relativt snilt elektromagnetisk miljø.

    Hvis man derimot er i et elektromagnetisk støyende miljø eller har en militær applikasjon som må kunne tåle både elektromagnetisk krigføring og elektromagnetiske pulser fra bruk av atomvåpen behøver man nok en annen type kontakt. Da kan man bruke en spesiell XLR-kontakt designet for EMC-skjerming, en skjermet D-sub som på Lynx DAC'er, eller noe helt annet.

    Generelt er ikke dette så vanskelig som enkelte skal ha det til, og betydningen av kabling og kontakter er heller ikke så stor som enkelte vil ha det til. :)
     
    Sist redigert:

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er klar over hvordan dette skal gjøres på denne forsterkeren, men jeg synes bare det er litt pussig at man ikke bruker kontakter for maksimal skjerming på slik type utstyr. Dette er nok konstruert for betydelig mer støyende omgivelser enn det typiske "lytterommet". Det betyr vel kanskje ikke annet enn at betydningen rett og slett ikke er så stor.

    Og siden jeg nå har begynt å fylle opp handlevognen antar jeg at det er dette som ble anbefalt tidligere i tråden?

    Skjermbilde 2019-11-16 kl. 16.01.22.jpg
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er ihvertfall slike jeg bruker. Sist bestilte jeg 40 meter Klotz MC5000 og 12 hver av Neutrik NC3FXX-B og NC3MXX-B, ser jeg.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Molex og XLR kontakter gjør det samme, det er litt likt hvordan de kobles til kontakten også selv om man lodder på XLR. At det er noen cm. på kabelen som ikke er skjermet betyr veldig lite.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fordelen med Molex eller D-sub er at de tar mindre plass når det er mange kanaler. En typisk XLR chassiskontakt er 26-27 mm bred, og da blir det litt trangt om man f eks skal bygge en 32-kanals DAC i 1U 19’’ rack-format med XLR på alle inn- og utganger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er ihvertfall slike jeg bruker. Sist bestilte jeg 40 meter Klotz MC5000 og 12 hver av Neutrik NC3FXX-B og NC3MXX-B, ser jeg.
    Jeg trenger noen meter balansert signalkabel hvis jeg bestemmer meg for å flytte platespiller og RIAA vekk fra forsterker og til en sidevegg. Mellom 5 og 10 meter et sted, tenker jeg. Klotz MC 5000 har iallfall en hyggelig pris, men er det noe som taler i mot å bruke den mellom RIAA og forsterker?
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Du er nødt til at lytte til forskellige XLR kabler, fordi der er stor forskel på lyden derfra. Jeg har valgt et fra Dh labs, der er suverænt godt. Men koster. Jeg har ovenikøbet måtte købe dem lange og dyre, men kan ikke gå tilbage til dårlig lyd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Jeg er helt uenig. Jeg har ikke hørt et fnugg av forskjell mellom XLR-kabler, selv om jeg har forsøkt. Jeg har greid å lage RCA-kabler så dårlige (med vilje) at de begynte å degradere lyden i hørbar grad, men ikke med XLR. Jeg koster på meg «no nonsense» proffkvalitet, som beskrevet over, men lyden ville blitt eksakt den samme f eks med råkabel fra Belden og plugger fra Deltron, eller med ferdigterminerte XLR-kabler fra nærmeste musikkforhandler.

    Det er ingen ting i veien for å bruke Klotz mellom RIAA og forsterker. Der går det et linjesignal, så den signaloverføringen er den samme som mellom DAC og forsterker eller mellom forforsterker og effektforsterker. Mellom platespiller og RIAA-trinn ville jeg tenkt litt mer, ettersom pickupen er induktiv og kapasitansen i armkabelen er med på å forme frekvensresponsen i hørbar grad. Men det er jo ikke en aktuell problemstilling, siden armbasen ikke har XLR-utgang.

    Selv skaffet jeg riktig type kontakt til å passe i armbasen og satte en bit lavkapasitiv Belden datakabel mellom armbase og RIAA-trinn. RIAA-trinnet har justerbar inngangskapasitans, så jeg behøver ikke «tune» frekvensgangen derfra med kabelkapasitans. Jeg kan gjøre det med DIP-brytere i stedet. Jeg bruker en DIN-plugg i RIAA-enden, men det kunne like gjerne vært en fem-pols XLR. Fra RIAA-trinnet til DEQX bruker jeg Klotz med Neutrik XLR-kontakter.

    Den viktigste egenskapen til en XLR-kabel er tross alt at den er passe lang. :)
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg bruker Belden 1804A når jeg virkelig skal grave dypest ned i signal støygulvet på mine målinger. Denne har diameter på kun 3mm og bruker star-quad teknologi. Liten diameter med tynne og veldig nøyaktig tvinnede ledere med star-quad teknologi gjør at innstrålt støy blir lavere enn med alle andre kabler jeg har prøvd.

    Den har 19 stk. sølvbelagte kobbereledere per leder og skikkelig god skjerming. Den er flesksibel og vil nok fungere som en ypperlig signalleder. 100 kroner meteren.
    https://www.ebay.com/itm/Belden-Pre...hash=item287d992eab:m:mAUWIPfKeKnOWEpaQVtbomw

    https://catalog.belden.com/techdata/EN/1804A_techdata.pdf
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Asbjørn, prøv at låne det kabel jeg bruger og som gør det så godt. Det er Silversonic Revelation, det har 6 ledere i rent sølv og XLR stik i rent forgyldt kobber. Det er ikke skærmet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ https://silversonic.com/products/interconnects/revelation/
    Six Pure Silver conductors in an interleaved helical array. Each conductor is individually insulated in an air-spaced, tape wrapped version of our exclusive Air Matrix dielectric. The result is a revelation offering “stunning dynamics”, and more involvement with your music.
    Det er opptil flere ting i den beskrivelsen som gjør at jeg ikke er spesielt interessert. Det er riktig at en balansert kabel også vil fungere uten skjerm (i motsetning til RCA), men halve poenget forsvinner. Jeg bruker balansert signaloverføring fordi jeg ikke vil ha innstrålt støy eller jordstrømmer i signalveien. Innstrålt støy stoppes ved god skjerming, gjerne både folie og flette, og det som likevel kommer gjennom kanselleres ut i mottakerenden hvis signalparet er godt tvinnet og har symmetriske impedanser. For å oppnå den kanselleringen behøver man ett godt tvinnet lederpar. Ideelt bør de de to lederne være klebet til hverandre i hele lengden, slik at man har full kontroll på hvor lederne ligger i forhold til hverandre, selv om kabelen bøyes. Det kommer ingen ting positivt ut av å ha seks ledere i et «interleaved helical array» stedet for ett godt tvinnet par.

    Sølvledere i en balansert signalkabel tilfører heller ingen verdi. Mottakerenden har høy impedans, så det går ikke så mye strøm, og da er det ikke noe poeng å ha 6 % lavere resistivitet enn med kobber. Derimot kan det være et poeng å ha sølv som kontaktplettering, siden det leder 34 % bedre enn gull. Når jeg en sjelden gang vil koste på meg litt ekstra kvalitet i XLR-kontakter, bestiller jeg Neutrik-modeller som slutter på -BAG, dvs med sølv kontaktplettering. Å bruke sølv til ledere og gull som kontaktmateriale blir bare ubegripelig.

    Jordstrømmene mellom apparatene går i skjermen, evt i jordbileder. Hvis det skaper jordsløyfer og brumming er det ikke nødvendig å skrelle av hele skjermen for å løse det. Forsterkerne mine har ground lift-brytere med tre posisjoner, hhv pin 1 rett til chassisjord, til jord via et RC-ledd som slipper gjennom RF og stopper audio, og helt åpen. Det viste seg at det ikke er hørbare jordsløyfer hos meg, så de bryterne står alltid i første posisjon og kobler skjerm til chassisjord i begge ender.

    Mulig den oppleves å låte bedre hos deg, og jeg kan ha mine tanker om hva det i så fall skyldes, men det er ingen ting som tyder på at den har noe i mitt anlegg å gjøre. Obligatorisk lesning: https://www.rane.com/note110.html
     
    Sist redigert:

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke påstå at jeg har lest hele tråden, men jeg ser at starquad nevnes. Det er greit å huske på en del ting ang. bruk av dette:
    - Starquad er en løsning tiltenkt ekstremt støyende miljøer og er spesielt effektiv over lange kabelstrekk.
    - På korte strekk som du ser i de fleste stuer betyr konfigurasjonen langt mindre. De færreste har også så mye støy i omgivelsene sine.
    - Kapasitansen blir omtrent tredoblet med starquad. Det er selvsagt omdiskutert hvor mye dette faktisk har å si, og flere som jobber med lyd bruker konsekvent starquad uten å høre noe degradering av lyd. Iom. at jeg har kabelstrekk mellom 0,6-1,5m holder det lenge med vanlig balansertkabel med enkle par.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Bare skaff en vanlig pro-audio xlr kabel om du ikke har krav til utseende på kabelen. Strømper for å pynte de kan også skaffes grisebillig på ebay om det var det. Neutrik plugger er standarden på det meste av utstyr også, se bak på xlr-utgangene på pre så står det ofte neutrik der også, det gjør det ihvertfall på min. Hadde noen andre xlr-plugger men de ga jeg opp da de hadde dårlig passform imot pre.
     

    Corleone

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.10.2013
    Innlegg
    59
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg laget meg flotte kabler etter tips i denne tråden. Kobles snart opp og jeg regner med at de fungerer optimalt! :)

    IMG_0678.jpg
     

    haifi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2003
    Innlegg
    187
    Antall liker
    90
    Sted
    Ås
    Noen som har tips hvor jeg kan få tak i xlr signalkabel med massiv sølv? Husker Robert Blindheim og Infinite Resolution i sin tid. Men han er vel ikke operativ lenger. Har også prøvd å lodde selv av sølv/bomull fra Svalander, men den ble veldig rundt og tilbaketrukket (lyden).
     
    X

    X186841

    Gjest
    Advarsel:
    Ikke kjøp XLR kabler på Kjell&Company , de har skiftet merke til noe jalla greier med plugger som varierer såpass i størrelse att ene av de 2 kablene jeg kjøpte ikke passet i kontakten i det hele tatt, den andre var trang i ene enden og ganske passe i andre. Fikk igjen pengene, men kastet bort tid.
    Det er forresten 110 Ohm DMX kabler, noe det ikke står noe om på nettet,men skal vel gå fint til lyd allikevel.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haifi: Du tenker Fadel Art, vel? RB, altså...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haifi: Det var iallefall det Robert gjorde sist jeg snakket med ham. Fadel Art var et fransk kabelmerke med svært gode egenskaper.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg for si det igjen : Noe laget av Canare Starquad og ekte Neutrik. Benchmark selger slike
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Robert laget en stund sine egne kabler - både signal- og høyttalerkablene. Jeg har et sett med solid core høyttalerkabler i sølv derfra.

    Johan-Kr
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Derimot kan det være et poeng å ha sølv som kontaktplettering, siden det leder 34 % bedre enn gull. Når jeg en sjelden gang vil koste på meg litt ekstra kvalitet i XLR-kontakter, bestiller jeg Neutrik-modeller som slutter på -BAG, dvs med sølv kontaktplettering. Å bruke sølv til ledere og gull som kontaktmateriale blir bare ubegripelig.
    ^
    At sølvkontakter er det beste er jeg nå ikke helt sikker på er korrekt.
    Generelt blir det anbefalt flere steder at gull-gull er den foretrukne metoden i lavspenningssystemer.

    Jeg prøvde å finne en artikkel jeg leste en gang som beskriver at gull-gull kontakter ikke bare gir lavere kontaktresistans og korrosjonsmotstandsdyktighet men at det også gir mindre støy, men fant den ikke.
    Har du noen "hard facts" om dette Asbjørn?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gull har nå uomtvistelig dårligere ledningsevne enn sølv, men hvor mange milliohm i forskjell det utgjør for et gullbelegg på noen få micron kan vel diskuteres. Sølv har som kjent visse korrosjonsproblemer i enkelte miljøer, som gull ikke har, men hvordan man har det hjemme er opp til hver og en...:cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror det viktigste rådet i Molex-artikkelen var å unngå metallkombinasjoner som er for langt fra hverandre på en elektrogalvanisk skala. Gull og tinn + litt fuktighet er nok en oppskrift på et batteri med mulig korrosjon i kontaktpunkter. I garantert tørt miljø bør det ha lite å si, men det er helt klart et potensiale for degraderte kontakter over noe tid der. Jeg ville ikke vært like bekymret for en gull/sølv-kombinasjon, siden de metallene er mye nærmere hverandre.

    Jeg fant en kort artikkel som stort sett legger vekt på mekaniske egenskaper i dette tilfellet. Det er også et poeng at gull på kobber eller messing forutsetter et barrierelag av nikkel under gullet for at det ikke skal diffundere ut kobber og danne grønne klyser på kontaktflatene.

    If silver is good, gold must be better. For contact materials, it isn't necessarily so.
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen forklare hvordan de måler elektrisk ledefart/strømhastighet i en kabel?


    "Vallaha 2 er ekstremt hurtig, den har en ledehastighet på over 87% av lysets hastighet. "

    Vis vedlegget 546718
    Farten til bølgjefronten i ein kabel v = c/root(epsilom_r), der c er ljosfarten i vakuum og epsilon_r er relativ dielektristetskonstant i isolasjonen. Men kvifor skulle farten til dei elektromagnetiske bølgjene i kabelen ha relevans for ljodkvaliteten? Det spelar vel ingen rolle om ein symfoni vert forsinka med 0.4 ns?
     

    Bolinder

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.08.2008
    Innlegg
    608
    Antall liker
    260
    Torget vurderinger
    1
    Det korte svaret er at det bør den, og pin 1 i XLR-kontaktene på apparatene bør gå rett til chassisjord på innsiden,
    Ja, det er viktig at skjermen har god kontakt med chassis. Neutrik har både XLR-soklar og XLR-pluggar med skjerming. Dei har ofte "EMC" i typebetegnelsen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Farten til bølgjefronten i ein kabel v = c/root(epsilom_r), der c er ljosfarten i vakuum og epsilon_r er relativ dielektristetskonstant i isolasjonen. Men kvifor skulle farten til dei elektromagnetiske bølgjene i kabelen ha relevans for ljodkvaliteten? Det spelar vel ingen rolle om ein symfoni vert forsinka med 0.4 ns?
    Nei, nettopp.
    Og ikke sikkert det er noe forskjell i dei korte kablene våre. Tviler på det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn