Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
Hmm, interessant... Harbeth SHL5+ og forsåvidt andre Harbeths er på lista mi over høyttalere jeg kunne tenke meg å prøve. Hvordan opplevde du SHL5 opp mot det jeg beskriver?
Hei igjen.
Harbeth SHL5 er nydelige høyttalere, med en behagelig lydkarakter som samtidig er forunderlig frisk og livlig.
Mine var med meg gjennom flytting og flere rom. I en stor stue i et gammelt trehus, med 320 takhøyde og tømmervegger fungerte de ypperlig. Etter flytting stod de i en TV-stue på 18kvm med 240 takhøyde og gipsvegger. Der var de fine på lavt volum men det kunne fort bli for mye bass, og de kunne bli stresset i presens-området når jeg spilte høyt.
Siden ble de flyttet til ny kjellerstue, med betonggolv og murvegg. Der spilte de fint på lavt og middels volum, låt fabelaktig på det meste, men litt anstrengt presens øvre mellomtone på komplekse lydbilder ved høyt volum.
Harbeth har gjort noen modifikasjoner på SHL5+, disse har jeg ikke hørt, men de skal være enda bedre enn SHL5.
Mitt hifi-kriterium nr.1 er stort symfoniorkester på realistisk volum, og der er egentlig ingenting godt nok. I tillegg har jeg et vanskelig rom der diskanten lett kan bli for hard.
Men altså, Charlo Ursa Major ble foretrukket erstatter, med mørkere klangkarakter og større kapasitet. Større lydbilde og tyngde på alt, men så er de også mye større og veldig mye tyngre.
Det kan nevnes at jeg før det sendte fra meg et par Monopulse 82A, basert på liknende opplevelse av klangbalanse.
Jeg har også Quad ESL63 med Gradient sub, det klinger godt, men de er for skjøre og klarer ikke spille høyt nok.