Valentino
J. Brünnhilde
Det var en forferdelig dårlig analogi! Prøv på nytt!
Å faen.Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
Det var en forferdelig dårlig analogi! Prøv på nytt!
Å faen.Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
røffe virkeligheten? ha-ha dream on...Når en har kjørt den analoge veien med de avvik, avrundinger og tilsløringene det medfører, vil det nok være vanskelig å ta den, til tider, røffe virkeligheten.DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...
Vi velger det som gleder våre egne ører mest.
Du glemte "til tider"røffe virkeligheten? ha-ha dream on...Når en har kjørt den analoge veien med de avvik, avrundinger og tilsløringene det medfører, vil det nok være vanskelig å ta den, til tider, røffe virkeligheten.DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...
Vi velger det som gleder våre egne ører mest.
siste setningen er jeg enig i...
Jeg må bare si at jeg synes du har et forferdelig kult anlegg. Jeg ville ikke hatt det selv, men det spiller ingen rolle fordi det holder for meg at slike anlegg eksisterer.DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...
Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.Jeg må bare si at jeg synes du har et forferdelig kult anlegg. Jeg ville ikke hatt det selv, men det spiller ingen rolle fordi det holder for meg at slike anlegg eksisterer.DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...
Har også vært hjemme hos folk med vintage anlegg, kjempemorsomt! I helgen som var delte jeg førsteinntrykket med eieren av et splitter nytt, massivt, proffsegment, dsp styrt anlegg. Hva det anlegget fikk til, nærmest ut av esken, inn i et ubehandlet lite rom. Imponerende! Dager før det nøt jeg lyden av kraftig rørforsterker med vinyl som hovedkilde. Herlig!
Det snakkes mye om forskjellige tilnærminger og veier til god lyd. Noen later til å bruke den frasen til å distrahere oss mens våpenet lades. Denne tråden er gjennomsyret av åpen forakt og harselering av andres forsøk på å oppfylle sin drøm. Det verste er at de som påstår å ha dyp innsikt og vettet i behold heller ikke klarer å holde seg for god. Mulig de ordlegger seg såpass smart at man ikke kan sette dem fast med sitater. Om dette ikke er deres intensjon og at det er jeg som åpenbart misforstår, kan jeg fortelle at det da er svært mange som misforstår. Som sagt er mye rundt på besøk, det snakkes.
Dette er et poeng verdt å undersøke mer, synes jeg. Etter en kalibrering av lyd hender det at jeg er veldig fornøyd i starten og blir gradvis mindre fornøyd etterhvert som tiden går. Man legger merke til distinkt signatur over tid.Ja, han har vel bevist at hvis du tar en en del folk inn i et bygg og plasserer de foran X-antall høyttalere de ikke kan se osv osv osv. Så foretrekker de høyttalere med god polarrespons.
Men, jeg er altså ikke sikker på at om det er gyldig når man skal finne sin egen lyd hjemme, eller sammenligne annen lyd med det man har hjemme.
Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
Du har jo vært så mye rundt du har vel nærmest frikort på sure oppstøt! Men det er kanskje verdt å merke seg, at like vanskelig som det er for de fleste å høre alle detaljer i lyden av et anlegg ved å bruke øynene på et målebrev, er det å lese ansiktsuttrykk ut av noen skrevne ord.Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.
Det er en fullstendig svart-hvit tolkning av det som sto. Valentino's påstand forutsatte rasjonelt tankegods.Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
Velkommen tilbakeDu har jo vært så mye rundt du har vel nærmest frikort på sure oppstøt! Men det er kanskje verdt å merke seg, at like vanskelig som det er for de fleste å høre alle detaljer i lyden av et anlegg ved å bruke øynene på et målebrev, er det å lese ansiktsuttrykk ut av noen skrevne ord.Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.
Har ikke truffet så mange utpreget såre, så det kan jeg ikke si. Synes folk generelt er veldig positive når jeg treffer dem jeg. Snålinger er vi jo alle.
Jeg tror egentlig ikke kunst generelt sett er ment å appellere mest til våre mest rasjonelle sider. Ergo kan det være gode drivere for å finne den metoden som subjektivt sett appelerer mest til både det emosjonelle og irrasjonelle, til tider. Verden er så fylt av saker vi tvinges til å forholde oss rasjonelt til, at noen ganger behøver vi virkelig fristeder, der vi ikke skal fortelles hva som er rett og galt, og hvorfor det må være sånn. Dette er vårt eget hjem. Dette er vårt eget valg.Det er en svart-hvit tolkning av det som sto.Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
Det er likevel vanskelig å finne rasjonalitet i det å spille LP-plater kontra digitalt lagret musikk. Min irrasjonelle side elsker den elektromekaniske løsningen.
Jeg har sagt det før og står i stor fare for å gjenta meg selv: Det er ikke vanskelig å se det rasjonelle i en moderne "digital" løsning med DSP, klasse D, ADC, DAC etc etc. Min tilnærming burde så absolutt vært denne sett i lys av utdannelse og ringe forståelse av faget. Det som gir meg glede er likevel å sitte å surre med nytt og gammelt, billig og noe dyrere i skjønn forening. Kompliserte brukergrensesnitt og hundrevis av justerbare parametre blir for meg mer et åk enn en glede og derfor gjør jeg heller ting feil, men til stor personlig glede. Så har jeg heller ikke ment at jeg har noen fasit som andre har nytte av. Men, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den rasjonelle løsningen til godlyd er den logiske veien som beskrives. Når det er sagt så er de desidert beste anleggene jeg foreløbig har hørt (uten at det er så mange) satt opp "på øret". Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor sårt det er for mange å høre om at det er andre veier til nirvana. Det må skyldes ordblindhet og tolkningsfeil. Eller bør...Jeg tror egentlig ikke kunst generelt sett er ment å appellere mest til våre mest rasjonelle sider. Ergo kan det være gode drivere for å finne den metoden som subjektivt sett appelerer mest til både det emosjonelle og irrasjonelle, til tider. Verden er så fylt av saker vi tvinges til å forholde oss rasjonelt til, at noen ganger behøver vi virkelig fristeder, der vi ikke skal fortelles hva som er rett og galt, og hvorfor det må være sånn. Dette er vårt eget hjem. Dette er vårt eget valg.Det er en svart-hvit tolkning av det som sto.Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
Det er likevel vanskelig å finne rasjonalitet i det å spille LP-plater kontra digitalt lagret musikk. Min irrasjonelle side elsker den elektromekaniske løsningen.
Spørsmålet jeg stiller er jo i grunn ikke knyttet til DSP - selv om det selvsagt ofte kommer på banen. Man kan like gjerne se på passive høyttalere som er målemonstre vs høyttalere som kansje er mer "musikalske".Dette er et poeng verdt å undersøke mer, synes jeg. Etter en kalibrering av lyd hender det at jeg er veldig fornøyd i starten og blir gradvis mindre fornøyd etterhvert som tiden går. Man legger merke til distinkt signatur over tid.Ja, han har vel bevist at hvis du tar en en del folk inn i et bygg og plasserer de foran X-antall høyttalere de ikke kan se osv osv osv. Så foretrekker de høyttalere med god polarrespons.
Men, jeg er altså ikke sikker på at om det er gyldig når man skal finne sin egen lyd hjemme, eller sammenligne annen lyd med det man har hjemme.
Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
Jeg vet at dette gjelder stort sett alle som har skrudd litt med dsp her inne.
Det store spørsmålet i så måte er vel om dette fenomenet henger sammen med personlig smak over tid, musikktype/innspillinger man hører mest på eller om det rett og slett har sammenheng med det Toole mener - at enhver form for dsp for å tilpasses rommet VIL degradere direktelyden i en slik grad at det ender opp med å degradere lydens tonalitet totalt sett.
Toole mener at man bør ha en minimum 3-4 høyttalere når man blindtester for å ikke overdrive enkeltkvaliteter mellom to høyttalere, og det er kanskje tilsvarende viktig å hele tiden switche mellom dsp-innstillinger og ingen dsp over 2-300 hz for å ikke hele tiden sammenligne med en stadig flytende standard?
Jeg har iallefall mange ganger fått meg en overraskelse når jeg switcher tilbake til ingen dsp for å kontrollsjekke.
Det er et omfattende tema og veldig vanskelig å finne gode svar på hva som er riktig, men det er blant annet innenfor dette emnet jeg synes det er interessant at de som hevder de bruker forskningen aktivt for best mulig lyd overser mye av forskningen rundt nettopp dette.
Det er mange kjepphester som blir etablert på sviktende grunnlag, og her tror jeg alle leire er like flinke.
Det vet jeg ikke sikkert, for jeg har ikke målt polarresponsen hos meg, og jeg tror vel ikke de forskjellige besøkende var oppsatt med målebrev, de heller.Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
Burde jo spesifisert mer nøyaktig når dette inntreffer, for å spare de som ikke kan utstå slik musikk, men da blir det for lett.Etter å ha lidd meg gjennom 5min joik, trigret hun min dysfoni. Ta deg et glass vann Boine!
Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...?Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.
Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?
Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
Har aldri lagt skjul på at jeg liker å få med alt som er på platen uten sminke. Det kan nok i enkelte tilfeller bli drøy kost på noen innspillinger. Jeg syne det i tillegg gjør musikken ekte.Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...?Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.
Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?
Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
Hører noe fiksfakseri på Boines akapella, rett nok (høres for meg ut som om hun er borti et eller annet i nærheten av mikrofonen, det klikker liksom. Kanskje er det smykkene hennes som beveger seg). Kanskje det er dette du tenker på? Om ikke, har vi to muligheter: 1: anlegget mitt er ikke transparent nok, 2: anlegget ditt fokuserer for mye på detaljer som ikke har med muskken å gjøre
Ellers: Heftig innspilling, stor dynamikk.
Nei, LMC, det er Mari Boine.et reinsdyr som rauter?
Nå er ikke dette ang dette opptaket, men det jeg synes er irriterende som forekommer på mange opptak er folk som absolutt skal lukke igjen den forbanna døra når det spilles inn. Mikrofonen har en tendens til å plukke opp dette ganske godt og man føler det ganske godt. Ellers er jo veitrafikk fra utsiden en klassiker da.Har aldri lagt skjul på at jeg liker å få med alt som er på platen uten sminke. Det kan nok i enkelte tilfeller bli drøy kost på noen innspillinger. Jeg syne det i tillegg gjør musikken ekte.Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...?Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.
Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?
Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
Hører noe fiksfakseri på Boines akapella, rett nok (høres for meg ut som om hun er borti et eller annet i nærheten av mikrofonen, det klikker liksom. Kanskje er det smykkene hennes som beveger seg). Kanskje det er dette du tenker på? Om ikke, har vi to muligheter: 1: anlegget mitt er ikke transparent nok, 2: anlegget ditt fokuserer for mye på detaljer som ikke har med muskken å gjøre
Ellers: Heftig innspilling, stor dynamikk.
Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
Riktig og hornfolket bør jo ha en fordel i så måteSirener
Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blues, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes jeg. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
Hørte det greit via laptopen og høyttalerene der fra en videoTror jeg hjelper til litt. Under seansen med prat som begynner ca 7.40 er det ting i bakgrunnen. Ikke reinsdyr
Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
Det må være ondsinnede rykter satt ut av deres fiender!Hørte det greit via laptopen og høyttalerene der fra en videoTror jeg hjelper til litt. Under seansen med prat som begynner ca 7.40 er det ting i bakgrunnen. Ikke reinsdyr
https://vimeo.com/261108073
Ellers går det rykter om at Audio Note kommer med DSP framover, rørbasert sådan. Fremdeles like uinteressant for noen av dere/oss?
Skal ha litt kapasitet ikke bare for å høre den, men også ta den unna. Var hos en stakkar og jeg foreslo den. Alt var jo bra en liten stund og han skrudde opp. Smakk!!Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
Stemmer. The Manchester Baby, bare med ekstra dyre motstander.Ellers går det rykter om at Audio Note kommer med DSP framover, rørbasert sådan.
Jeg hører ofte stemmer inne i hodet, men det er gjerne ikke samme ting....refleksjonene er så sterke at man tidvis hører stemmer rett fra veggen
På det jeg har satt som maks volum her hører jeg den ikke, jeg bare aner den som en trykkforandring i rommet . Den napper litt i t-skjorta og luggen.Skal ha litt kapasitet ikke bare for å høre den, men også ta den unna. Var hos en stakkar og jeg foreslo den. Alt var jo bra en liten stund og han skrudde opp. Smakk!!Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.