Diverse Et oppgjør med virkeligheten!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.951
    Antall liker
    13.293
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...:rolleyes:
    Når en har kjørt den analoge veien med de avvik, avrundinger og tilsløringene det medfører, vil det nok være vanskelig å ta den, til tider, røffe virkeligheten. ;)
    Vi velger det som gleder våre egne ører mest.
    røffe virkeligheten? ha-ha dream on...
    siste setningen er jeg enig i...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...:rolleyes:
    Jeg må bare si at jeg synes du har et forferdelig kult anlegg. Jeg ville ikke hatt det selv, men det spiller ingen rolle fordi det holder for meg at slike anlegg eksisterer.

    Har også vært hjemme hos folk med vintage anlegg, kjempemorsomt! I helgen som var delte jeg førsteinntrykket med eieren av et splitter nytt, massivt, proffsegment, dsp styrt anlegg. Hva det anlegget fikk til, nærmest ut av esken, inn i et ubehandlet lite rom. Imponerende! Dager før det nøt jeg lyden av kraftig rørforsterker med vinyl som hovedkilde. Herlig!

    Det snakkes mye om forskjellige tilnærminger og veier til god lyd. Noen later til å bruke den frasen til å distrahere oss mens våpenet lades. Denne tråden er gjennomsyret av åpen forakt og harselering av andres forsøk på å oppfylle sin drøm. Det verste er at de som påstår å ha dyp innsikt og vettet i behold heller ikke klarer å holde seg for god. Mulig de ordlegger seg såpass smart at man ikke kan sette dem fast med sitater. Om dette ikke er deres intensjon og at det er jeg som åpenbart misforstår, kan jeg fortelle at det da er svært mange som misforstår. Som sagt er mye rundt på besøk, det snakkes.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    DSP er heldigvis frivillig...enn så lenge...:rolleyes:
    Jeg må bare si at jeg synes du har et forferdelig kult anlegg. Jeg ville ikke hatt det selv, men det spiller ingen rolle fordi det holder for meg at slike anlegg eksisterer.

    Har også vært hjemme hos folk med vintage anlegg, kjempemorsomt! I helgen som var delte jeg førsteinntrykket med eieren av et splitter nytt, massivt, proffsegment, dsp styrt anlegg. Hva det anlegget fikk til, nærmest ut av esken, inn i et ubehandlet lite rom. Imponerende! Dager før det nøt jeg lyden av kraftig rørforsterker med vinyl som hovedkilde. Herlig!

    Det snakkes mye om forskjellige tilnærminger og veier til god lyd. Noen later til å bruke den frasen til å distrahere oss mens våpenet lades. Denne tråden er gjennomsyret av åpen forakt og harselering av andres forsøk på å oppfylle sin drøm. Det verste er at de som påstår å ha dyp innsikt og vettet i behold heller ikke klarer å holde seg for god. Mulig de ordlegger seg såpass smart at man ikke kan sette dem fast med sitater. Om dette ikke er deres intensjon og at det er jeg som åpenbart misforstår, kan jeg fortelle at det da er svært mange som misforstår. Som sagt er mye rundt på besøk, det snakkes.
    Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, han har vel bevist at hvis du tar en en del folk inn i et bygg og plasserer de foran X-antall høyttalere de ikke kan se osv osv osv. Så foretrekker de høyttalere med god polarrespons.

    Men, jeg er altså ikke sikker på at om det er gyldig når man skal finne sin egen lyd hjemme, eller sammenligne annen lyd med det man har hjemme.

    Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
    Dette er et poeng verdt å undersøke mer, synes jeg. Etter en kalibrering av lyd hender det at jeg er veldig fornøyd i starten og blir gradvis mindre fornøyd etterhvert som tiden går. Man legger merke til distinkt signatur over tid.
    Jeg vet at dette gjelder stort sett alle som har skrudd litt med dsp her inne.

    Det store spørsmålet i så måte er vel om dette fenomenet henger sammen med personlig smak over tid, musikktype/innspillinger man hører mest på eller om det rett og slett har sammenheng med det Toole mener - at enhver form for dsp for å tilpasses rommet VIL degradere direktelyden i en slik grad at det ender opp med å degradere lydens tonalitet totalt sett.

    Toole mener at man bør ha en minimum 3-4 høyttalere når man blindtester for å ikke overdrive enkeltkvaliteter mellom to høyttalere, og det er kanskje tilsvarende viktig å hele tiden switche mellom dsp-innstillinger og ingen dsp over 2-300 hz for å ikke hele tiden sammenligne med en stadig flytende standard?
    Jeg har iallefall mange ganger fått meg en overraskelse når jeg switcher tilbake til ingen dsp for å kontrollsjekke.

    Det er et omfattende tema og veldig vanskelig å finne gode svar på hva som er riktig, men det er blant annet innenfor dette emnet jeg synes det er interessant at de som hevder de bruker forskningen aktivt for best mulig lyd overser mye av forskningen rundt nettopp dette.
    Det er mange kjepphester som blir etablert på sviktende grunnlag, og her tror jeg alle leire er like flinke.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
    Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?
    Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.
    Du har jo vært så mye rundt du har vel nærmest frikort på sure oppstøt! :) Men det er kanskje verdt å merke seg, at like vanskelig som det er for de fleste å høre alle detaljer i lyden av et anlegg ved å bruke øynene på et målebrev, er det å lese ansiktsuttrykk ut av noen skrevne ord.

    Har ikke truffet så mange utpreget såre, så det kan jeg ikke si. Synes folk generelt er veldig positive når jeg treffer dem jeg. Snålinger er vi jo alle.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
    Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?
    Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
    Det er en fullstendig svart-hvit tolkning av det som sto. Valentino's påstand forutsatte rasjonelt tankegods.

    Det er likevel vanskelig å finne rasjonalitet i det å spille LP-plater kontra digitalt lagret musikk. Min irrasjonelle side elsker den elektromekaniske løsningen.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Litt godlynt harselering er harmløst. Det er vel de såre som har størst behov for baksnakking av andre.
    Du har jo vært så mye rundt du har vel nærmest frikort på sure oppstøt! :) Men det er kanskje verdt å merke seg, at like vanskelig som det er for de fleste å høre alle detaljer i lyden av et anlegg ved å bruke øynene på et målebrev, er det å lese ansiktsuttrykk ut av noen skrevne ord.

    Har ikke truffet så mange utpreget såre, så det kan jeg ikke si. Synes folk generelt er veldig positive når jeg treffer dem jeg. Snålinger er vi jo alle.
    Velkommen tilbake:)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
    Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?
    Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
    Det er en svart-hvit tolkning av det som sto.

    Det er likevel vanskelig å finne rasjonalitet i det å spille LP-plater kontra digitalt lagret musikk. Min irrasjonelle side elsker den elektromekaniske løsningen.
    Jeg tror egentlig ikke kunst generelt sett er ment å appellere mest til våre mest rasjonelle sider. Ergo kan det være gode drivere for å finne den metoden som subjektivt sett appelerer mest til både det emosjonelle og irrasjonelle, til tider. Verden er så fylt av saker vi tvinges til å forholde oss rasjonelt til, at noen ganger behøver vi virkelig fristeder, der vi ikke skal fortelles hva som er rett og galt, og hvorfor det må være sånn. Dette er vårt eget hjem. Dette er vårt eget valg.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Og det forutsetter at mennesket er rasjonelt.
    Så enten er man rasjonell og velger DSP ellers er man er irrasjonell?
    Det settes i så fall stadige verdensrekorder i stakkarslighet per m2 på messene rundt omkring, men hva betyr vel det når det sitter folk i sitt lille avlukke og vet best.
    Det er en svart-hvit tolkning av det som sto.

    Det er likevel vanskelig å finne rasjonalitet i det å spille LP-plater kontra digitalt lagret musikk. Min irrasjonelle side elsker den elektromekaniske løsningen.
    Jeg tror egentlig ikke kunst generelt sett er ment å appellere mest til våre mest rasjonelle sider. Ergo kan det være gode drivere for å finne den metoden som subjektivt sett appelerer mest til både det emosjonelle og irrasjonelle, til tider. Verden er så fylt av saker vi tvinges til å forholde oss rasjonelt til, at noen ganger behøver vi virkelig fristeder, der vi ikke skal fortelles hva som er rett og galt, og hvorfor det må være sånn. Dette er vårt eget hjem. Dette er vårt eget valg.
    Jeg har sagt det før og står i stor fare for å gjenta meg selv: Det er ikke vanskelig å se det rasjonelle i en moderne "digital" løsning med DSP, klasse D, ADC, DAC etc etc. Min tilnærming burde så absolutt vært denne sett i lys av utdannelse og ringe forståelse av faget. Det som gir meg glede er likevel å sitte å surre med nytt og gammelt, billig og noe dyrere i skjønn forening. Kompliserte brukergrensesnitt og hundrevis av justerbare parametre blir for meg mer et åk enn en glede og derfor gjør jeg heller ting feil, men til stor personlig glede. Så har jeg heller ikke ment at jeg har noen fasit som andre har nytte av. Men, jeg er ikke et øyeblikk i tvil om at den rasjonelle løsningen til godlyd er den logiske veien som beskrives. Når det er sagt så er de desidert beste anleggene jeg foreløbig har hørt (uten at det er så mange) satt opp "på øret". Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor sårt det er for mange å høre om at det er andre veier til nirvana. Det må skyldes ordblindhet og tolkningsfeil. Eller bør...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, han har vel bevist at hvis du tar en en del folk inn i et bygg og plasserer de foran X-antall høyttalere de ikke kan se osv osv osv. Så foretrekker de høyttalere med god polarrespons.

    Men, jeg er altså ikke sikker på at om det er gyldig når man skal finne sin egen lyd hjemme, eller sammenligne annen lyd med det man har hjemme.

    Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
    Dette er et poeng verdt å undersøke mer, synes jeg. Etter en kalibrering av lyd hender det at jeg er veldig fornøyd i starten og blir gradvis mindre fornøyd etterhvert som tiden går. Man legger merke til distinkt signatur over tid.
    Jeg vet at dette gjelder stort sett alle som har skrudd litt med dsp her inne.

    Det store spørsmålet i så måte er vel om dette fenomenet henger sammen med personlig smak over tid, musikktype/innspillinger man hører mest på eller om det rett og slett har sammenheng med det Toole mener - at enhver form for dsp for å tilpasses rommet VIL degradere direktelyden i en slik grad at det ender opp med å degradere lydens tonalitet totalt sett.

    Toole mener at man bør ha en minimum 3-4 høyttalere når man blindtester for å ikke overdrive enkeltkvaliteter mellom to høyttalere, og det er kanskje tilsvarende viktig å hele tiden switche mellom dsp-innstillinger og ingen dsp over 2-300 hz for å ikke hele tiden sammenligne med en stadig flytende standard?
    Jeg har iallefall mange ganger fått meg en overraskelse når jeg switcher tilbake til ingen dsp for å kontrollsjekke.

    Det er et omfattende tema og veldig vanskelig å finne gode svar på hva som er riktig, men det er blant annet innenfor dette emnet jeg synes det er interessant at de som hevder de bruker forskningen aktivt for best mulig lyd overser mye av forskningen rundt nettopp dette.
    Det er mange kjepphester som blir etablert på sviktende grunnlag, og her tror jeg alle leire er like flinke.
    Spørsmålet jeg stiller er jo i grunn ikke knyttet til DSP - selv om det selvsagt ofte kommer på banen. Man kan like gjerne se på passive høyttalere som er målemonstre vs høyttalere som kansje er mer "musikalske".

    Jeg tror vi er såpass forskjellige (Både hva vi lytter på og hva vi lytter etter) at vi skal være veldig forsiktig med å komme med absolutter om hva som faller i smak i de tusen hjem. Jeg tror mange av oss foretrekker et oppsett som briljerer på noen områder, snarere enn alround oppsett som gjøre lite feil. Toole sin tester vil ikke fange opp dette - fordi lytterne ikke vil få sin sin "favorittmiks" av feil og mangler presentert i testen (og skulle det skje - så skjer det så sjeldent at det bare blir støy i resultatene).

    En liten kommentar til dette med DSP - så er det vel i liten grad noen som bruker DSP til å korrigere rom over Schrøder. De fleste bruker vel DSP til digital deling, tidsalignment, romkorreksjon under 100-150 Hz, og EQ for resten av frekvensene. Så kan man selvsagt ta noen diskusjoner om man har høyttalerne klint inntil en murvegge og reflekesjonen er så sterke at man tidvis hører stemmer rett fra veggen - om man vil prøve å gjøre noe med den refleksjonen med DSP eller la være - det vil uansett være et valg mellom pest og kolera.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.470
    Antall liker
    35.313
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tror du ikke Asbjørn har bedre polarrespons enn de 2 han hadde på besøk..?
    Det vet jeg ikke sikkert, for jeg har ikke målt polarresponsen hos meg, og jeg tror vel ikke de forskjellige besøkende var oppsatt med målebrev, de heller.

    Det jeg vet er at jeg har konstruert høyttalerne med sikte på god polarrespons, forsøksvis ca 180 graders spredning fra ca 80 Hz og opp til der diskanten begynner å smalne inn et sted over 2-3 kHz. Kardioidene er ganske viktige der, men de behøver støtte av rundtstrålende subwoofer aller nederst (hvor lyden uansett ikke er så retningsbestemt at det gjør noe).

    Det jeg også vet er at disse høyttalerne gir et bredt vegg-til-vegg stereoperspektiv bedre enn det meste jeg har hørt, både i vanlig to-kanals, med Q-Sound-manipulering, og med LEDR-testspor. Dette er i et vanlig stuemiljø tilnærmet uten akustisk behandling utover normale møbler, gardiner, gulvteppe etc. Jeg mener det tyder på at refleksjonene fra sidene har tilnærmet samme frekvensinnhold som direktelyden, dvs at polarresponsen ble omtrent som tenkt.

    Det er også en diskusjon om stereoperspektivet avhenger mest av fasekorrekt gjengivelse eller polarrespons. Jeg mener polarresponsen er klart viktigst. Faseresponsen hos meg er egentlig nokså rotete med drivere i passiv førsteordens kaskade uten løpetidskompensasjon eller korreksjon for elementer og kasser. Det er faselineære delefiltre mellom kardioidene og toppene, men eq er implementert i IIR med «analog» fasedreining. (Det er en god ting, siden den brukes til å korrigere avvik med tilnærmet minimum fase i bassen, så det retter opp både amplitude og fase samtidig.) Fasen roterer nok noen ganger fra bunn til topp. Det tenker jeg å rydde litt opp i etterhvert, men refleksjonene vil uansett ha nokså vilkårlig fase i forhold til direktelyden. Jeg mener at fasegangen ikke er så viktig for stereoillusjonen som vi kanskje skulle tro, så lenge den ikke gjør brå endringer innenfor et smalt frekvensbånd.

    Opplevelsen av faselineære høyttalere (Euforiaene i aktiv drift) var at de ga en anelse strammere og mer presist lydbilde enn med f eks LR-filterkarakteristikk, men de var ikke i nærheten av dette stereoperspektivet. Uvisst av hvilken grunn, men jeg tipper altså polarrespons og plateresonanser i kassene (som i praksis blir til noen frekvensavhengige lober i polarresponsen, de også).
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er utvilsomt mye riktig i ditt oppsett. Og det er jo strengt tatt ikke et billig oppsett heller - men når du da har 2 lyttere på besøk som ganske tydelig liker en annen type lyd, tror du det skyldes at:

    1) At du har bommet på design og at oppsettene til HR og HCS er nærmere Toole sine anbefalinger enn ditt
    2) At det er andre egenskaper med lyden som er viktigere for HR/HCS som gjhør at de like sine oppsett bedre, selv om ditt er nærmere Toole sine funn.

    Finnes forresten det Q-sound eksempelet (London) på FLAC et sted..?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.;)
    Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?

    Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Etter å ha lidd meg gjennom 5min joik, trigret hun min dysfoni. Ta deg et glass vann Boine!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Etter å ha lidd meg gjennom 5min joik, trigret hun min dysfoni. Ta deg et glass vann Boine!
    Burde jo spesifisert mer nøyaktig når dette inntreffer, for å spare de som ikke kan utstå slik musikk, men da blir det for lett.

    Tenkte ikke på stemmen.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2
    Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.;)
    Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?

    Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
    Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...? :D

    Hører noe fiksfakseri på Boines akapella, rett nok (høres for meg ut som om hun er borti et eller annet i nærheten av mikrofonen, det klikker liksom. Kanskje er det smykkene hennes som beveger seg). Kanskje det er dette du tenker på? Om ikke, har vi to muligheter: 1: anlegget mitt er ikke transparent nok, 2: anlegget ditt fokuserer for mye på detaljer som ikke har med muskken å gjøre :)

    Ellers: Heftig innspilling, stor dynamikk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.;)
    Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?

    Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
    Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...? :D

    Hører noe fiksfakseri på Boines akapella, rett nok (høres for meg ut som om hun er borti et eller annet i nærheten av mikrofonen, det klikker liksom. Kanskje er det smykkene hennes som beveger seg). Kanskje det er dette du tenker på? Om ikke, har vi to muligheter: 1: anlegget mitt er ikke transparent nok, 2: anlegget ditt fokuserer for mye på detaljer som ikke har med muskken å gjøre :)

    Ellers: Heftig innspilling, stor dynamikk.
    Har aldri lagt skjul på at jeg liker å få med alt som er på platen uten sminke. Det kan nok i enkelte tilfeller bli drøy kost på noen innspillinger. Jeg syne det i tillegg gjør musikken ekte.

    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Vi lager en liten test på hvor godt uønskede ting i lydbildet kommer fram. Her gjelder det å ha transparent utstyr.;)
    Nei, denne er enkel og alle bør høre det. Hva dukket opp på opptaket av Evening Land med Jan Garbarek/ Mari Boine, som ikke er av musikalsk art?

    Hvor godt hører dere denne forstyrrelsen? Her var det ganske tydelig selv på lavt volum Rundt 80 db mid.
    Litt usikker på hva du sikter til, om det ikke er Garbareks saksofon...? :D

    Hører noe fiksfakseri på Boines akapella, rett nok (høres for meg ut som om hun er borti et eller annet i nærheten av mikrofonen, det klikker liksom. Kanskje er det smykkene hennes som beveger seg). Kanskje det er dette du tenker på? Om ikke, har vi to muligheter: 1: anlegget mitt er ikke transparent nok, 2: anlegget ditt fokuserer for mye på detaljer som ikke har med muskken å gjøre :)

    Ellers: Heftig innspilling, stor dynamikk.
    Har aldri lagt skjul på at jeg liker å få med alt som er på platen uten sminke. Det kan nok i enkelte tilfeller bli drøy kost på noen innspillinger. Jeg syne det i tillegg gjør musikken ekte.

    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
    Nå er ikke dette ang dette opptaket, men det jeg synes er irriterende som forekommer på mange opptak er folk som absolutt skal lukke igjen den forbanna døra når det spilles inn. Mikrofonen har en tendens til å plukke opp dette ganske godt og man føler det ganske godt. Ellers er jo veitrafikk fra utsiden en klassiker da.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Tror jeg hjelper til litt. Under seansen med prat som begynner ca 7.40 er det ting i bakgrunnen. Ikke reinsdyr
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
    Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blues, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes jeg. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tror jeg hjelper til litt. Under seansen med prat som begynner ca 7.40 er det ting i bakgrunnen. Ikke reinsdyr
    Hørte det greit via laptopen og høyttalerene der fra en video :)
    https://vimeo.com/261108073

    Ellers går det rykter om at Audio Note kommer med DSP framover, rørbasert sådan. Fremdeles like uinteressant for noen av dere/oss? ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
    Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37
    Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    11.182
    Torget vurderinger
    2

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.308
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
    Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37
    Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.
    Skal ha litt kapasitet ikke bare for å høre den, men også ta den unna. Var hos en stakkar og jeg foreslo den. Alt var jo bra en liten stund og han skrudde opp. Smakk!!
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Takke meg til DSP og High Pass filter når suben min allikevel ikke ikke har noe å melde på de subsoniske frekvensene:)
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Noen tanker angående lyden til Asbjørn (som jeg ikke har hørt)

    Jeg tenker meg at Asbjørn har en konstruktiv innstilling til hifi, det betyr at en ikke forsvarer seg som i en krig selv om noe ikke er optimalt i lydbildet. I stedet inntar han en konstruktiv og ærlig læreprosess for å finne ut mer, som kanskje løser noe av problemet. Jeg er heller ikke overbevist om han har et problem selv om flere lyttere ønsker en annen lydsignatur. Jeg husker selv hvor kjedelig lyd det var i stereoen min sent 80 tall når jeg slo av loudness knappen, og vi vet jo alle omtrent hva den gjør.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tok sjansen og målte direktivitet her om dagen.
    Overlevde heldigvis den risikosporten.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Er ingenting med stemmer, lesping, smatting, saksofon, Percussion el.
    Du kjørte jo en tilsvarende sammenligning med Mogadishu Blue, mye bedre. Vi tar heller den på nytt synes. Holdt ut til smattingen og bortsett fra den lyden var det noe rundt 1.37
    Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.
    Skal ha litt kapasitet ikke bare for å høre den, men også ta den unna. Var hos en stakkar og jeg foreslo den. Alt var jo bra en liten stund og han skrudde opp. Smakk!!
    På det jeg har satt som maks volum her hører jeg den ikke, jeg bare aner den som en trykkforandring i rommet . Den napper litt i t-skjorta og luggen.
    Blir nok hørbar hos de med for små bass-systemer da overharmonisk forvrengningen sikkert nærmer seg 50%. pulsen når omtrent 1/5 av lineær slaglengde her
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ikke mye som skjedde her. Tror det er lite informasjon under 25hz hos meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn