Er nede ved 6-7 hz så like greit og ikke ha noe som helst.Ikke mye som skjedde her. Tror det er lite informasjon under 25hz hos meg.
Er nede ved 6-7 hz så like greit og ikke ha noe som helst.Ikke mye som skjedde her. Tror det er lite informasjon under 25hz hos meg.
Peaken ligger på ca 21Hz med en annen ved 26 Hz, så den er ikke helt subsonisk. Har ikke hermetisk stue og både trapp og en dør i overetasjen blir med noen ganger. Du er jo snekker. Lyst på jobb? I videoen under med de gamle høyttalerne kan du høre hva jeg sliter med. 20Hz anslag er heldigvis ikke så lange og er sjeldne, så videoen skaper et litt urealistisk bilde. Likevel, noe skal gjøres.På det jeg har satt som maks volum her hører jeg den ikke, jeg bare aner den som en trykkforandring i rommet . Den napper litt i t-skjorta og luggen.Skal ha litt kapasitet ikke bare for å høre den, men også ta den unna. Var hos en stakkar og jeg foreslo den. Alt var jo bra en liten stund og han skrudde opp. Smakk!!Der var det vel en subsonisk basspuls. Ja det er vel mer spennende enn en sykebil i gaten utenfor studio.
Blir nok hørbar hos de med for små bass-systemer da overharmonisk forvrengningen sikkert nærmer seg 50%. pulsen når omtrent 1/5 av lineær slaglengde her
Jaggu, skulle sett lenger mot venstre gitt.Er nede ved 6-7 hz så like greit og ikke ha noe som helst.Ikke mye som skjedde her. Tror det er lite informasjon under 25hz hos meg.
3,5 og 4,67 harmoniske tror jeg...Det du måler rundt 20 hz er sikkert tredje harmonisk forvrengning
Kanskje du har rett, kanskje ikke. Dessverre er det vanskelig å si så lenge det knapt finnes gode høyttalere (etter forskningens definisjon) å få tak i.Spørsmålet jeg stiller er jo i grunn ikke knyttet til DSP - selv om det selvsagt ofte kommer på banen. Man kan like gjerne se på passive høyttalere som er målemonstre vs høyttalere som kansje er mer "musikalske".
Jeg tror vi er såpass forskjellige (Både hva vi lytter på og hva vi lytter etter) at vi skal være veldig forsiktig med å komme med absolutter om hva som faller i smak i de tusen hjem. Jeg tror mange av oss foretrekker et oppsett som briljerer på noen områder, snarere enn alround oppsett som gjøre lite feil. Toole sin tester vil ikke fange opp dette - fordi lytterne ikke vil få sin sin "favorittmiks" av feil og mangler presentert i testen (og skulle det skje - så skjer det så sjeldent at det bare blir støy i resultatene).
Tja, si ikke det. De fleste som diller med dsp har vel noe sånt som en receiver med YPAO eller Audessey. Så kommer de mengdene som har virret seg inn i Minidsp og Dirac sin verden og nøyet seg med måling i ett punkt for fin og snorrett respons etter autokorreksjon. Audiolense og tilsvarende med riktig avanserte funksjoner er det nok et fåtall som har. De som bruker alle de mest avanserte funksjonene som digital deling er det vel enda færre av.En liten kommentar til dette med DSP - så er det vel i liten grad noen som bruker DSP til å korrigere rom over Schrøder. De fleste bruker vel DSP til digital deling, tidsalignment, romkorreksjon under 100-150 Hz, og EQ for resten av frekvensene. Så kan man selvsagt ta noen diskusjoner om man har høyttalerne klint inntil en murvegge og reflekesjonen er så sterke at man tidvis hører stemmer rett fra veggen - om man vil prøve å gjøre noe med den refleksjonen med DSP eller la være - det vil uansett være et valg mellom pest og kolera.
Det synes jeg er en underlig diskusjon. Det er mye data som støtter oppunder effekten av polarrespons, men fint lite som støtter at fasekorrekt gjengivelse er spesielt hørbart.Det er også en diskusjon om stereoperspektivet avhenger mest av fasekorrekt gjengivelse eller polarrespons. Jeg mener polarresponsen er klart viktigst. Faseresponsen hos meg er egentlig nokså rotete med drivere i passiv førsteordens kaskade uten løpetidskompensasjon eller korreksjon for elementer og kasser. Det er faselineære delefiltre mellom kardioidene og toppene, men eq er implementert i IIR med «analog» fasedreining. (Det er en god ting, siden den brukes til å korrigere avvik med tilnærmet minimum fase i bassen, så det retter opp både amplitude og fase samtidig.) Fasen roterer nok noen ganger fra bunn til topp. Det tenker jeg å rydde litt opp i etterhvert, men refleksjonene vil uansett ha nokså vilkårlig fase i forhold til direktelyden. Jeg mener at fasegangen ikke er så viktig for stereoillusjonen som vi kanskje skulle tro, så lenge den ikke gjør brå endringer innenfor et smalt frekvensbånd.
Opplevelsen av faselineære høyttalere (Euforiaene i aktiv drift) var at de ga en anelse strammere og mer presist lydbilde enn med f eks LR-filterkarakteristikk, men de var ikke i nærheten av dette stereoperspektivet. Uvisst av hvilken grunn, men jeg tipper altså polarrespons og plateresonanser i kassene (som i praksis blir til noen frekvensavhengige lober i polarresponsen, de også).
Kun anekdoter, ingen kontrollerte studier. Det er derimot gode grunner til å tro at vi har utviklet betydelig evne til ikke å høre fasedreining. Om vi var følsomme for det ville en stemme hørtes helt forskjellig avhengig av mengden refleksjoner og vedkommendes avstand fra nærmeste reflekterende overflate. Det legger vi ikke merke til i det hele tatt, men er hyperfølsomme på spektrumet i stemmen for å identifisere personen, avstand og retning, vedkommendes humør og helsetilstand, tonefallet og underforstått meningsinnhold i det som sies, osv osv. Informasjonen som eventuelt ligger i frekvensavhengig fasedreining er tilnærmet irrelevant i forhold, så vi hører den ikke annet enn under helt spesielle omstendigheter. Sier ihvertfall konvensjonell visdom (dvs Toole), og bevis på det motsatte ser ut til å mangle.Det er mulig at det er mer hørbart i rom som har bedre akustiske forhold enn hos meg, men jeg har ikke sett noen overbevisende studier som indikerer at dette er spesielt viktig. Har du funnet noen som indikerer det?
Jeg har hatt flere lyttere på besøk, og andre har etterlyst mer bass i stedet. Det kan vel tyde på at folk kommer med ulike preferanser og referanser, for lyden var jo den samme. Jeg har forsøkt å antyde litt diplomatisk at en preferanse for to-veis høyttalere og effektforsterkere med høy utgangsimpedans kan ligne ganske mye på en preferanse for en eq-profil med en dB eller tre boost ved ca 50-60 Hz og ved 2 kHz, begge med ganske høy Q. Det er ihvertfall det eneste jeg kan forstå at den kombinasjonen gjør. Psykoakustikken i hvordan det oppleves er jeg fortsatt ikke helt sikker på. Må testes litt.Det er utvilsomt mye riktig i ditt oppsett. Og det er jo strengt tatt ikke et billig oppsett heller - men når du da har 2 lyttere på besøk som ganske tydelig liker en annen type lyd, tror du det skyldes at:
1) At du har bommet på design og at oppsettene til HR og HCS er nærmere Toole sine anbefalinger enn ditt
2) At det er andre egenskaper med lyden som er viktigere for HR/HCS som gjhør at de like sine oppsett bedre, selv om ditt er nærmere Toole sine funn.
Finnes forresten det Q-sound eksempelet (London) på FLAC et sted..?
Interessant. Har du en link eller studie som sier noe mer om det? LEDE gikk vel stort sett av moten når man begynte å få litt kontroll på monitorenes polarrespons.Fasefeil ble godt hørbart i LEDE rom og man ble tvunget til å utvikle fasekorrekte høyttalere. Det forteller oss hvor mye forholdene og ulike aspekter betyr i forhold til hva som er hørbart. Det setter også spørsmålstegn med diverse psykoakustiske studier i forhold til konklusjoner og "vitenskap".
Eh, filterløs fulltone Asbjørn... Passive delefilter er jo ikke tingen blant eliten såklart.. . Seriøst, tror ikke hverken Håkon eller mine preferanser sier noe om hvilke kvalitet du har i oppsettet ditt Asbjørn. Jeg fremholder alikevel to tingJeg har hatt flere lyttere på besøk, og andre har etterlyst mer bass i stedet. Jeg har forsøkt å antyde litt diplomatisk at en preferanse for to-veis høyttalere og effektforsterkere med høy utgangsimpedans kan ligne ganske mye på en preferanse for en eq-profil med en dB eller tre boost ved ca 50-60 Hz og ved 2 kHz, begge med ganske høy Q.Det er utvilsomt mye riktig i ditt oppsett. Og det er jo strengt tatt ikke et billig oppsett heller - men når du da har 2 lyttere på besøk som ganske tydelig liker en annen type lyd, tror du det skyldes at:
1) At du har bommet på design og at oppsettene til HR og HCS er nærmere Toole sine anbefalinger enn ditt
2) At det er andre egenskaper med lyden som er viktigere for HR/HCS som gjhør at de like sine oppsett bedre, selv om ditt er nærmere Toole sine funn.
Finnes forresten det Q-sound eksempelet (London) på FLAC et sted..?
Se om du får til å laste ned noe herfra: QSound Labs: London Tour -- 3D Audio Demo
Muligens det nevnes kort i en AES artikkel av Don Davis.Interessant. Har du en link eller studie som sier noe mer om det? LEDE gikk vel stort sett av moten når man begynte å få litt kontroll på monitorenes polarrespons.Fasefeil ble godt hørbart i LEDE rom og man ble tvunget til å utvikle fasekorrekte høyttalere. Det forteller oss hvor mye forholdene og ulike aspekter betyr i forhold til hva som er hørbart. Det setter også spørsmålstegn med diverse psykoakustiske studier i forhold til konklusjoner og "vitenskap".
Det er det samme som David Griesinger har sagt i alle år.Skal man ha korrekt gjengivelse, så må refleksjonene frem til en viss tid presses ned under det hørbare. Og det har langt større innvirkning på "åpenhet" og innsyn i kildemateriale enn forvrengningen fra elektronikk.
Jeg tror det er noe på et overordnet nivå som skiller anlegg av din type. Asbjørn, fra anlegg som ikke er (frekvensoghvavetjeg)korrigerte.Det er noen refleksjoner jeg har gjort meg etter disse og andre besøk. En er at vi hører de samme tingene, men vektlegger dem forskjellig. Jeg forstår godt hva HCS og H_R mener med sine tilbakemeldinger og jeg hører stort sett det samme selv. Derimot er det et element av smak & behag over noe av det. HCS nevner at han gjerne ville hørt mer detaljer, mens jeg synes umusikalske smålyder som strengegniss og klaffelyder er forstyrrende. Jeg foretrekker selv å bruke flatwound strenger for å unngå å lage strengelyder når jeg spiller amatørmessig. Det er ikke slike detaljer jeg ønsker å fremheve i avspilt lyd. Heller en basslinje som funker både harmonisk og rytmisk. For mine ører og min smak er det viktigere. Dette er nok en mer eller mindre bevisst prioritering fra min side, men jeg har respekt for at andre velger å prioritere annerledes.
Jeg tror også det er sånn.En beslektet refleksjon er at mange av innspillene og synspunktene, ikke bare fra disse to besøkene, handler om personlige preferanser for klangbalanse. Noen etterlyser mer bass, andre mer luft og detaljer. Jeg opplever det som nokså klare synspunkter om frekvensgang, muligens gjensidig utelukkende. Jeg har forsøkt å ikke fremheve noe frekvensområde spesielt, og da kan det jo være at noen foretrekker noe annet.
Både og. Jeg har hørt anlegg med lang tid mellom og reagert på endringer som kan være f.eks gulvbelegg til parkett.En annen observasjon er at lydminnet er ganske kort for de fleste av oss. Ved ett besøk ble det gjort et utilsiktet forsøk ved at jeg skulle skifte mellom to DSP-profiler, men jeg skravlet et minutt eller to mellom at den ene stoppet og den andre startet. Da var det vanskelig også for meg å høre forskjell på dem. Kort etter gjorde jeg samme bytte mellom DSP-profiler hvor jeg holdt kjeft og gikk direkte fra den ene til den andre. Da var det mye lettere å høre forskjell, og det var ikke noen liten forskjell heller. Det ville nok uansett falt på plass ved litt mer lyttetid, men det var en interessant observasjon. Omtrent som å sammenligne fargeprøver for maling. Lettere hvis man holder dem ved siden av hverandre.
Jeg tror det lar seg gjøre, men at det krever trening. For meg er TrompetN den som gjør at jeg tror på det. Hans tilnærming til blind testing gjør at jeg tror på at bittesmå målbare forskjeller kan være hørbare. Med trening.Det er også litt fascinerende hvor vanskelig det er å høre forskjell på eq-profiler som skiller seg fra hverandre med 1-2 dB her og der, eller med tilsvarende antall millisekunder gruppeforsinkelse. Det gjør meg ekstremt skeptisk til hørbarheten av alle disse knøttsmå «forskjellene» som kanskje gir 0,1 dB utslag eller et par nanosekunder gruppeforsinkelse. Ja, det kan nok hende det er teoretiske og målbare forskjeller, men jeg skulle gjerne sett noen peke dem ut med bare å bruke ørene uten å titte samtidig.
Kan det være at ulikhetene i frekvensgang ut fra høyttalerne trigger andre ulikheter? f.eks romresonanser som trigges av høyere nivå ved visse frekvenser?Og så er det tydelig at vi ikke har noen god felles forståelse av hvordan selv store utslag i frekvensgang subjektivt oppleves. Tross alt, det som kommer frem til trommehinnene er trykkvariasjoner i luft, så det er bare frekvensgangen med amplitude og fase og eventuell ulineær forvrengning der. Alt tyder på at vi er tilnærmet døve for endringer i fasegang, og at vi tolererer ganske mye lavereordens forvrengning før den blir hørbar, mens vi gjerne forklarer opplevde forskjeller med alt annet enn det mest opplagte av alt, ulikheter i frekvensgang.
Kan det være noe her med mer dynamikk i gjengivelsen enn det er på innspillingen?Når det gjelder synspunktene på opplevd dynamikk og livaktighet som er utgangspunktet for tråden er jeg fortsatt undrende. I prinsippet har jeg oppfylt de fleste kjente kriterier for «god dynamikk» med høyeffektive elementer etc. Det som står igjen er egentlig frekvensgangen. Forsterkerne har høy dempefaktor og gir ingen skjult «smilende» eq-profil med topper ved bass- og diskantelementets resonansfrekvens. Jeg skal forsøke med mer bredbåndede forsterkere og strammere kontroll på impulsresponsen, men også se om jeg kan skru sammen en «dynamisk» eq-profil for bruk i festlig lag. Men dette er nok ikke helt forstått ennå, og derfor ganske interessant.
La oss samtidig være glade for at noen liker å ronke, som f.eks spendor, wilson benesch, accuphase og audionet, sånn at vi mindre teoretiske kan nyte musikken med henda over dyna. 8)Åhh hva deilig med litt teoretisk ronking denne tråden har gitt, for noen! sikkert målet for mange derav, men du verden hva kjeeeeedelig!
Exactly! Been dere done dat for 45 years.... men det er så mye mer....Bjørn ("Orso") skrev:Skal man ha korrekt gjengivelse, så må refleksjonene frem til en viss tid presses ned under det hørbare. Og det har langt større innvirkning på "åpenhet" og innsyn i kildemateriale enn forvrengningen fra elektronikk.
Såpass! Likevel har han Trinnov i mediarommet sitt.Toole er en frisk fyr, han omtaler blant annet gutta i Trinnov som særdeles talentfulle datanerder uten filla peiling på psykoakustikk.
Kunne sagt omtrent det samme selv Forumet her, det positive man kan trekke ut - fabelaktig!Det kommer sikkert an på hvor lyst man har til å lære om temaet.
Er heldigvis noen her inne som ønsker å dele sin kunnskap om temaet.
Det gjør oss som ønsker å lære veldig glade og takknemlige.
Takk for alt dere øser ut av dere uten noen form for betaling, slikt setter mann utrolig pris på.
Prøver å henge med i svingene, men ikke alltid like lett, men mann lærer så lenge mann lever:=)
Selv om det noen ganger er vanskelig.
Det er dette som gjør att man henger her inne.
Eller den der synthesis saken med det proprietære multi-sub autoprogrammet til JBL laget av Trinnov? Det som er interessant er om han bruker romkorreksjon over bassområdet eller om det bare er nivåmatching og timing mellom kanalene. Tipper sistnevnte, men man vet jo aldri.Såpass! Likevel har han Trinnov i mediarommet sitt.Toole er en frisk fyr, han omtaler blant annet gutta i Trinnov som særdeles talentfulle datanerder uten filla peiling på psykoakustikk.
Hvis man tar høyttalerne sine ut i friluft og fasekorrigerer der, vil man høre god forskjell?Fasefeil ble godt hørbart i LEDE rom og man ble tvunget til å utvikle fasekorrekte høyttalere. Det forteller oss hvor mye forholdene og ulike aspekter betyr i forhold til hva som er hørbart. Det setter også spørsmålstegn med diverse psykoakustiske studier i forhold til konklusjoner og "vitenskap".
Roda, Litt spennende det du er inne på der. Opplever lyden her hjemme ganske nøytral men med ennå mer morofaktor enn tidligere. Siste måling har jo noen små avvik som stemmer ganske bra med Martenguttas utsagn.Det var en av Martengutta jeg pratet med for noen (eller mange) år siden angående det som kan oppfattes som kjedelig lyd fra deres høyttalere.
Han snakket om hvor og hvilke avvik det var på et annet merke som gjorde lyden mer spennende ved første ørekast. Tror det var typ en dæsj ekstra ved 70, litt mer ved 1000 og også noe ekstra rundt 10000. Eller noe sånt.
DAT wouda B faktisk kurveform, den såkalte 20 Hzen med vreng..... i dette tilfellet.....
Dette er bare vås fra ende til annen, ingen som tok seg bryet med sjekke ut kurveformene nei,.... men dette er vel symptomatisk for dette forum... viZZvaZZ fra ende til annen.....
Jeg har klippet litt i innlegget ditt, coolio. Håper det går bra......
Det finnes en god del dsp-entusiaster som er skråsikre på at ting som timing og fasekorreksjon er viktig og at EQ med høy Q er uproblematisk over hele linja. Det er synspunkter uten spesielt mye støtte i tilgjengelig vitenskap. Toole er en frisk fyr, han omtaler blant annet gutta i Trinnov som særdeles talentfulle datanerder uten filla peiling på psykoakustikk. Er det slik man blir når man blir gammel og tøven og ikke klarer å henge med på de siste nyhetene? Eller er det slik man blir når man har brukt hele livet på forskning, samling av data og tolkning av tilgjengelige studier og føler folk bare overhører det man vet er fakta?
.......
Det synes jeg er en underlig diskusjon. Det er mye data som støtter oppunder effekten av polarrespons, men fint lite som støtter at fasekorrekt gjengivelse er spesielt hørbart.
Jeg slet hardt med å differensiere fasekorrekt respons når jeg slo av og på funksjonen med Kii Three, men mente til slutt at jeg kunne høre antydninger til mykere og fyldigere lyd med fasekorreksjon påslått. Det er mulig at det er mer hørbart i rom som har bedre akustiske forhold enn hos meg, men jeg har ikke sett noen overbevisende studier som indikerer at dette er spesielt viktig. Har du funnet noen som indikerer det?
Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og det musikalske litt bedre fram.
Hvilken modell Synthesis har han? Det er kun toppmodellen som har Trinnovs algoritmer/Remapping funksoner. Den minste har Dirac ombord.Eller den der synthesis saken med det proprietære multi-sub autoprogrammet til JBL laget av Trinnov? Det som er interessant er om han bruker romkorreksjon over bassområdet eller om det bare er nivåmatching og timing mellom kanalene. Tipper sistnevnte, men man vet jo aldri.Såpass! Likevel har han Trinnov i mediarommet sitt.Toole er en frisk fyr, han omtaler blant annet gutta i Trinnov som særdeles talentfulle datanerder uten filla peiling på psykoakustikk.
Mange takk, og lysten til mer nytt er forsmedelig liten, men det er nå kjøpt inn nye diskanter som venter på kinaproduserte waveguider med COVID-19.Fikk litt tilsnakk sist gang jeg hadde Trompetnerd på besøk Det var grenser på hvor tydelig bilyder på instrumenter bør være. Ble lagt til litt mer varme i lyden og vips så kom klangfarger og det musikalske litt bedre fram.
Hvordan anlegget oftest blir mer musikalsk er egentlig en lite diskutert problemstilling. Mest fordi «musikalsk» som egenskap ikke er definert? Mikroforandringer i klangbalanse over et område på et par oktaver kan være forskjellen på et overanalytisk oppsett og et frodig musikalsk og klangfult oppsett hvis alt annet er på stell.
Ditt anlegg er uansett utenfor kategori og låter bare bedre og bedre etter hver nyvinning.
Røvere er det mange av.Det jeg leser ut av BXs glimrende innlegg er at de fleste av oss ikke har tilgang på eller evne til å forstå den virkelige intelligentsiaen. Vi er prisgitt kommersielle røvere og halvstuderte synsere. Så uansett veivalg man tar på dette nivået vi befinner oss på, da snakker jeg om vi som prøver å følge en viss objektiv rute, ender mer eller mindre på samme sted. Det kan også forklare hvorfor de fleste forsøkene jeg har gjort på å følge visse tilsynelatende gjennomtenkte og velstuderte råd til punkt og prikke har ledet til fenomener jeg ikke har kunnet slå meg til ro med.
Tosken føler seg black pilled!
Jeg har jo vært mye rundt som nevnt tidligere. Har ikke opplevd at noen har "fått det til" eller sett fra det andre vinkelen alle har jo fått det til. Jeg har også fått det til på min måte, men for å sitere Spock som sitere V'Ger "is there nothing more".Røvere er det mange av.Det jeg leser ut av BXs glimrende innlegg er at de fleste av oss ikke har tilgang på eller evne til å forstå den virkelige intelligentsiaen. Vi er prisgitt kommersielle røvere og halvstuderte synsere. Så uansett veivalg man tar på dette nivået vi befinner oss på, da snakker jeg om vi som prøver å følge en viss objektiv rute, ender mer eller mindre på samme sted. Det kan også forklare hvorfor de fleste forsøkene jeg har gjort på å følge visse tilsynelatende gjennomtenkte og velstuderte råd til punkt og prikke har ledet til fenomener jeg ikke har kunnet slå meg til ro med.
Tosken føler seg black pilled!
Synsere er det også en del av, men prøv å hør på de som har feilet og til slutt har fått det til:=)
Mange mener ting om ting de ikke har fått til, men hva med å snu dette trill rundt. Hør på de som har fått det til.
Det er slik jeg fikk det til med full uttelling. (masse hjelp også fra thohaug)
Søndags morgen 19. februar 2017Makkintosken; når var du hos meg? må være en god stund siden...
Ja du vet Leif, så lenge vi ikke er naboer eller bestisser, så er det umulig for meg å holde meg oppdatert på alle mikrofremskritt og justeringer som måtte skje underveis. Du virket nokså fornøyd den gang også. Jeg ga deg positiv tilbakemelding og hadde sikkert gjort det i dag også uten at jeg hadde kunne sette fingeren på et fnugg av forbedring.pre 4003 time
Jøss, jeg trodde ikke du ville ha slike DSP greier i riggen din?Ja du vet Leif, så lenge vi ikke er naboer eller bestisser, så er det umulig for meg å holde meg oppdatert på alle mikrofremskritt og justeringer som måtte skje underveis. Du virket nokså fornøyd den gang også. Jeg ga deg positiv tilbakemelding og hadde sikkert gjort det i dag også uten at jeg hadde kunne sette fingeren på et fnugg av forbedring.pre 4003 time
Jeg har skiftet høyttalere, RIAA, Pickup, bygd massiv diffusor og hjørnefeller, supplert med flere subber og en DSP siden den gang. Vi er alle på vei, men gleder oss over milepælene underveis.