Man blir fort vant til lyden. Men det skal også sies at mange bruker en del tid på å få til plasseringen av høyttalere i rommet, demping osv.Har hatt en liten lyttekveld med 2170. RoomPerfect er på 98% knowledge og 68% correction.
Mangler subbene og spiller med en "billigsub" så det låter litt tynt, men helt sprøtt å gå mellom Focus og Bypass. Kan nesten ikke tro det låter så dårlig uten korreksjon.
Absolutt, subbene kommer før helga så det blir moro å teste ut. Det låter veldig rent og oppløst om jeg skulle beskrive noe. Kilde er Chromecast Audio med optisk, usikker på om den er "god nok".Man blir fort vant til lyden. Men det skal også sies at mange bruker en del tid på å få til plasseringen av høyttalere i rommet, demping osv.Har hatt en liten lyttekveld med 2170. RoomPerfect er på 98% knowledge og 68% correction.
Mangler subbene og spiller med en "billigsub" så det låter litt tynt, men helt sprøtt å gå mellom Focus og Bypass. Kan nesten ikke tro det låter så dårlig uten korreksjon.
Yepp, når anlegget blir mer transparent så hører man lettere hvor flinke de har vært med knottene i studio. Ikke noen plass å gjemme seg. Jeg merker det spesielt godt med oppsettet med Adyton Imagic og basstårnene. Men stor dynamisk range tilgjengelig kan man skru opp volumet og gå lengre inn i musikken. Da blir forskjellene i opptak, miksing og mastring veldig tydelige.Jeg har kjørt en del 24 bit filer og analog LP. Ting fungerer. Det er mer kritisk hvordan utgivelsen er mastret virker det som.
Ja, jeg hørte veldig forskjell på en del opptak jeg "trodde jeg kjente" i går kveld.Jeg har kjørt en del 24 bit filer og analog LP. Ting fungerer. Det er mer kritisk hvordan utgivelsen er mastret virker det som.
Rca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
Ok, så enten i en effekt med digital inn eller en dac for så i effekt. Da er det ivertfall muligheter for mere krefterRca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?Rca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
Litt mindre stress i lyden og mer effekt enn uten. Jeg slo da også av effekttrinnet i 2170, så den fungerte som ren pre.Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?Rca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
Aha, det harmonerer med mine erfaringer med forsterkere -mer effekt bedrer dynamikken og lyden blir mindre stresset pga. større kraftoverskudd og kontroll over høyttalerelementene.Litt mindre stress i lyden og mer effekt enn uten. Jeg slo da også av effekttrinnet i 2170, så den fungerte som ren pre.Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?Rca analog i stereo og coax digitalt ut. Jeg kjørte sistnevnte inn i 2400 og førstnevnte til bassene.Er det slik å forstå att TDAI 2170 ikke har xlr pre out ? Bare en rca ?
Nei, den jobbet over ca 150hz på adyton imagicAha, det harmonerer med mine erfaringer med forsterkere -mer effekt bedrer dynamikken og lyden blir mindre stresset pga. større kraftoverskudd og kontroll over høyttalerelementene.Litt mindre stress i lyden og mer effekt enn uten. Jeg slo da også av effekttrinnet i 2170, så den fungerte som ren pre.Hvordan gir dette seg utslag i lyden når du bruker 2400?
Jeg tenkte at du kanskje benyttet SDA-2400 i bi-amp konfigurasjon, og lurte litt på effekten av det.
Skal ikke påberope meg å være ekspert på hvordan Lyngdorf fungerer i bi-amping, men at en får bedre kontroll med flere watt/ forsterkere er det ingen tvil om. Har du muligheten til å teste det ut så kjør på. Det er noe eget når en har mye strøm og mange watt tilgjengelig. Lyden får mer ro og orden. Lettere å høre detaljene osv.Vet dere om det er samme fremgangsmåte dersom en bi-amper en 3400 og 2400 som med 2170?
Jeg har 3400 i dag og spiller på Audiovector SR6 Avantgarde. Opplever at forsterker har massevis med krefter, men vurderer en 2400 i bassen. Høyttalere har forøvrig mulighet for tri-amping. Perler for svinn eller enda mer ro i lydbildet? Hva tror dere?
Så du mener at ingen kan ha nytte av mer enn 2 x 60 watt? At det finnes andre forsterkere i samme vektklassen er vel naturlig...Svak? Nei hvorfor det? NAD, Hegel og Naim har alle forsterkere i den klassen hva effekt angår.
Kan du ha en kortslutning en plass? Sjekk ht kabler etcHei. Er en relativt ny eier av en tdai3400 og lurer på en ting. Det står at hvis kolon i volum visning blinker, så mener forsterker at høyttalere har nådd sin begrensing.. fare for klipping.. men hos meg blinker kolon hele tiden...på alle volum alle innganger... bortsett fra det virker alt ok... noen som vet? Tror ikke den blinket sånn tidligere, har kun sett det en gang da jeg spilte høyt...
Men nå altså hele tiden...
Takker for svar. Mvh Ivar
Tok en factory reset....alt ok nå..Kan du ha en kortslutning en plass? Sjekk ht kabler etcHei. Er en relativt ny eier av en tdai3400 og lurer på en ting. Det står at hvis kolon i volum visning blinker, så mener forsterker at høyttalere har nådd sin begrensing.. fare for klipping.. men hos meg blinker kolon hele tiden...på alle volum alle innganger... bortsett fra det virker alt ok... noen som vet? Tror ikke den blinket sånn tidligere, har kun sett det en gang da jeg spilte høyt...
Men nå altså hele tiden...
Takker for svar. Mvh Ivar
Denne forsterkeren kan bli fin sammen med f.eks Lyngdorf sine aktive BW-2, som kan deles høyt. Dermed er ikke kravet til effekt så stort. Den har analog out utganger og kan sikkert styre subwoofere/basshøyttalere. Utrolig at BW-2 har steget fra ca 8.500 kr da den kom ut på markedet for få år siden, og er det nesten 12.000 kr pr stk nå? Kronekursen har jo vært svak fra før BW-2 kom ut, så det bør ikke være årsaken. Ganske dyrt for en aktiv 10 tommer. BW-3 er jo og et alternativ for små rom.Ser ut til at prisen på TDAI-1120 blir attraktiv.
Hei Eirik,
Hyggelig med gode tilbakemeldinger!
Bare for ordens skyld, jeg benytter 2 subber (D3DB),
Vis vedlegget 574955
De er konstruert med elementer montert rygg i rygg, og på bildet kan du se elementene er vendt mot bakvegg og sidevegg i hjørnet. Der har jeg benyttet veiledningen fra Lyngdorf, og i tillegg har jeg et par sub dudes fra Auralex, som decoupler subben fra tregulvet. Før kalibreringen jeg refererte til i forrige post, hadde jeg delefrekvens på 200 Hz, og tenkte at det låt rimelig tight, men det viste seg altså ikke å stemme. For øvrig er den nå på 80 Hz.
Forskjellen pre og post kalibrering er rimelig sjokkerende egentlig. Nå henger hele lydbildet sammen på en mer samlende måte, noe som tyder på at integrasjonen mellom høyttalerne og subbene er forbedret. Har tatt frem noen litt vanskelige innspillinger, bl.a The Mars Volta med Frances the mute, som er en yndlingsskive. På anlegget før låt det boomy nedentil, og lite dybde og høyde i lydbildet, sammenlignet med nå. Når jeg lukker øya i sweetspoten nå, henger på en måte lyden bare der i rommet, uten at høyttalere og subber lar seg lokalisere i det hele tatt. Hehe, blir ofte litt corny sånne beskrivelser, så kunne sikkert vært sagt med større klinisk hifi presisjon.
Følger deg også på betraktningene vedrørende RP. Har sikkert tatt 20-30 målinger det året jeg har hatt Lyngdorfen, uten at det har vært noen særlig lyttemessig forskjell på lyden. Klart det har vært god lyd, men som deg, syns jeg det har vært småmangler som jeg har latt fare forbi, fordi RP skal jo være best, ikke sant?
Det har jeg nå sannelig fått motbevist her i stua!
Vedr. størrelse på subber, sto det mellom DB3D og DB2D, men valgte førstnevnte da jeg også tenkte 8" sto bedre til 805`ene. Tror det var et lurt valg, siden det ble så bra her. Husker jeg har hatt en 12" Velodyne subb tidligere, som var vanskelig å integrere med Audiovektor høyttalere, som jeg hadde før. Er jo alltids noe å lære av!
Med vennlig hilsen Terje