IvarT
Fløyelsgutten
PS: Det finnes akustikkplater med bildemotiv. Bare et tips om det er interiørhensyn som begrenser handlefriheten din på dette områdetOg så skal jeg se om jeg kan få sneket inn noen plater her og der
PS: Det finnes akustikkplater med bildemotiv. Bare et tips om det er interiørhensyn som begrenser handlefriheten din på dette områdetOg så skal jeg se om jeg kan få sneket inn noen plater her og der
Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.Takk for detaljert innspill. Slik du beskriver SHL5 (og som jeg har sett flere gjøre) er jo egentlig mye av det jeg er ute etter. «Presis» og «oppløst» kan for noen oppleves «slitsomt» og «hardt». Jeg er imidlertid enig i/redd for at det kan bli en nedtur å gå til SHL5 etter å ha hatt SHL5+.Hei Atlerovik,
Jeg har de samme høytalerne som deg, SHL5+, og før det SHL5. Slik jeg erfarer det er 5+ er en litt "strammere" høyttaler enn 5, hvor sistnevnte nok er litt "rundere" i mellomtonen (litt mindre presis og oppløst), samt at bassen på 5 er litt "slappere". 5+ kan ha litt ekstra "opplysthet" på mellomtonen, dog synes jeg det er rart at du opplever at noen stemmer blir "slitsomme" på 5+. Det er den minst slitsomme høyttaler jeg har hatt i så måte, og det har jeg ikke erfart med noen av de fem forsterkerne jeg har testet med 5+ (Cary 805C, Mastersound Compact 845, Kinki Ex-m1, LFD, Brio), i to ulike rom. Tror ikke 5 er veien å gå når du har hørt 5+.
Dette leder meg til å tro at du har en form for utfordring med rommet ditt, eller en signatur på det leddet som er mellom forsterker og høyttaler. Hvis du bruker CD som kilde, vil jeg anbefale en Denafrips R2R DAC for å få stemmer mer organiske. Men sjekk ut rommet ditt først. Gjør en måling i REW og se om du har noen unoter i frekvensresponsen (ta 1.refleksjonene hvis det ikke er gjort).
Mvh,
tom-a
Rommet spiller selvfølgelig inn her, bokstavelig talt. Det er ikke det best dempede, og det kommer ikke til å bli forbedret. Den største utfordringen tror jeg imidlertid er ørene mine, som dessverre ikke er så unge lenger og er noe plaget med tinnitus. Da kan lyder lett oppleves skarpe selv om andre ikke opplever dem sånn. Men jeg har hørt oppsett der stemmer ikke oppleves slik, der så å si alt av musikk oppleves varmt og behagelig.
Nå er ikke jeg den som er mest opptatt av kabler, men jeg har noen ulike høyttalerkabler liggende og skal teste ut om det kan gi noen forskjell. Ellers har jeg allerede Denafrips Og jeg opplever det samme med vinyl.
Gratulerer! Hva har du kjøpt?Vips, så hadde man blitt Harbeth-eier. Rått og brutalt impulskjøp, uten å ha lyttet. Like greit det.
Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.
I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
Jo, takk for det. Har kjøpt Harbeth Super HL5 Plus. Etter å ha lest litt om erfaringer fra deg og Tott, kan det jo bli ekstra spennende å se om de vil spille optimalt i min stue. Blir det problematisk har jeg alltid Klipsch Forte III i bakhånd. De er ikke kilne på plassering.Gratulerer! Hva har du kjøpt?Vips, så hadde man blitt Harbeth-eier. Rått og brutalt impulskjøp, uten å ha lyttet. Like greit det.
Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.
I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
Håper å høre en rapport fra deg når du har gjort deg opp en mening!Jo, takk for det. Har kjøpt Harbeth Super HL5 Plus. Etter å ha lest litt om erfaringer fra deg og Tott, kan det jo bli ekstra spennende å se om de vil spille optimalt i min stue. Blir det problematisk har jeg alltid Klipsch Forte III i bakhånd. De er ikke kilne på plassering.Gratulerer! Hva har du kjøpt?Vips, så hadde man blitt Harbeth-eier. Rått og brutalt impulskjøp, uten å ha lyttet. Like greit det.
Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.
I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
Gode refleksjoner Tott.Spennende modell den C7ES-3, har kun hørt den ved 1 anledning, mener å huske den er noe varmere tonalt. Blir spennende å høre hva du opplever med C7 vs SHL5+.Uten å ha hørt C7ES-3 kan jeg fortelle at det var denne modellen jeg egentlig var på utkikk etter, men så ble det likevel SHL5+. Jeg er også spent på hvilket inntrykk de gir!Jeg har vridd og flyttet på dem i ganske mange ulike variasjoner, blant annet rett på, som du beskriver. Det hjelper litt, men ikke stor forskjell. Uansett hvordan jeg vrir og vender på dem er det en del av mellomtone som irriterer ørene mine. Nå får jeg C7ES-3 i hus i kveld. Blir spennende å se hvordan de oppleves i forhold!Litt av den samme opplevelsen hadde jeg (til å begynne med) da jeg testet ut SHL5+. Til å begynne med ble jeg egentlig ikke så begeistret over det jeg hørte og klarte ikke helt å vri hode inn på hva som var greia med denne Harbeth modellen (spilte den gang primært på P3ESR 40th Anny). Den spilte på mange måter veldig fint, men fikk ikke skrudd inn den tonale balansen man hadde håpet på bodde i denne modellen. Etter noen dagers frustrasjon fant jeg ut at plassering er superviktig når det gjelder SHL5+. Den beste plasseringen jeg klarte å finne var å sette retning mot lytter (toe inn) direkte på øre fra midt i element (diskant) (ikke innside av høyttaler). Merkelig nok ga denne plasseringen en vesentlig bedre homogenitet samtidig som at mellomregister ble mer åpent. Så ja, det er fullt mulig å få SHL5+ til å blomstre, bare vær nøye med plassering og spesielt med toe inn vinkel. Bruk en del tid på dette så er jeg sikker på at denne kan spille veldig bra.
I dag spiller jeg primært på SHL5 + 40th Anny utgaven som jeg personlig mener er en vesentlig forbedret utgave på mange måter. Denne utgaven er en annen liga mtp tonalitet, oppløsning, definisjon og åpenhet. Var en periode redd 40th utgaven av SHL5+ ikke ville klare å strekke seg opp til P3ESR 40th utgaven, men der tok jeg feil. Nesten alle de fantastiske egenskapene til P3ESR 40th hører man i SHL5+ 40th og dertil mer på flere områder. Må legge til at P3ESR 40th har egenskaper ikke de andre utgavene har, men tenker dette har med lukket kasse vs port basert kasse å gjøre.
Noe i samme gate type observasjoner har jeg hørt i flere Harbeth modeller (og ikke minst i mange andre høyttalere), men har stort sett tenkt at kilden kan like godt ligge i andre deler av kjeden som i selve høyttaler og ikke minst rommets bidrag. Tenker at vi alle hører på et komplett system (m/rom) hvor det blir nokså vanskelig å segregere ut hva som bidrar med hva.
Det å sitte i nærfelt med høyttaler kan også være en nokså lærerikt prosess mtp det å bli kjent med høyttalerens direkte-lyd og dens egenskaper. Har hørt 40.2 40th utgaven i nærfelt, ble meget positivt overasket hvor homogent denne spilte så tett på lytter. Så det å jobbe videre med plassering og alle andre komponenter i systemet (samt rommet) kan like gjerne være kilden til parametre man søker for å vri lydbilde dit man ønsker som det å bytte høyttaler.
Uansett, spennende å bli kjent med de forskjellige modellene og deres forskjellige karakter
Jeg syntes ikke du har rotet så mye og jeg kjenner ganske godt til en del av musikken du har lyttet til. Blackened Cities var ny og jeg liker det jeg hører.Bare hyggelig det. Kjenner du igjen noe av det jeg har rotet ned? Du har vel begge modellene jeg nevner?
Takk for tipset. Flott låt og lagret.PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
Takk!Vis vedlegget 578065
Her kommer førsteinntrykk av SHL5+ i min stue. Jeg legger ikke så mye vekt på inntrykk etter kun et par timer med streaming av min testliste på Tidal, så jeg synes ikke du skal gjøre det heller. Likevel, et førsteinntrykk gir en viss pekepinn.
Må også nevne at jeg var mentalt forberedt på en drastisk endring ift mine Klipsch Forte III. Disse har en aktiv 12" og en passiv 15", og er i stand til å gi et fysisk nærvær av musikken som ingen mindre høyttalere er kapable til, samt en heftig dynamikk. Det som likevel har imponert meg mest med FIII er mellomtonen! Veldig åpen og naturlig, uten hardhet, men med pondus og kroppslighet.
Så, hvorfor Harbeth? Jo, fordi...:
1) jeg sjelden spiller særlig høyt.
2) jeg er nysgjerrig. Hørte Harbeth 30.1 oppå hifi-loftet mitt for noen år siden, og gjengivelsen av stemmen til Lucinda Williams ga et varig minne.
3) jeg synes FIII av og til kan bli litt uryddige i bassområdet. Savner bassgjengivelsen fra Heresy III mer enn bassen fra Spendor SP1/2R2. Begge gode høyttalere som er solgt.
4) jeg liker teorien som ligger bak tynnveggede, toveis BBC-monitorer, at gjengivelsen av mellomtonen er den mest fundamentale egenskapen til en høyttaler. Har ALDRI hørt noen klage på stemmegjengivelse fra Alan Shaws kreasjoner.
Field notes TIDAL/iTunes
«Good Morning School Girl» fra Muddy Waters' Folk Singer. Nydelig som alltid, men tydelig kjøligere presentert enn hva jeg er vant med. Ikke dårligere, annerledes.
«Man Next Door» med Massive Attack var en nedtur, og jeg var forberedt. Pent, pyntelig og blottet for all brutalitet. Denne låten setter normalt hele rommet i bevegelse ved litt volum.
«Soldier Of Fortune» med Opeth. Måten Forte III spilte denne på var avgjørende for kjøpet for to år siden. Dette var bra. Orgelet og stemmen til Mikael Åkerfeldt presenteres realistisk. Det er klart, trommelyden i starten har en helt annen tyngde på FIII. Skulle bare mangle.
«Caterpillar» med Lambchop. Xylofonen klinger ut på nydelig vis. Instrumenter tydelig plassert i lydbildet. Stemmen til Kurt Wagner mangler litt fylde. Kanskje fordi den ikke maskeres av basstoner fra en treveis-konstruksjon? Hva vet vel jeg.
«Mandatory Suicide» med Slayer. Har US 1st press, og vet hvor enormt bra den låter over FIII fra vinylriggen. Dette var mildt sagt magert i forhold, men neppe noen paradegren åkkesom. Det hjalp å skru opp litt.
«Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers spiller bra. Veldig god gjengivelse og separasjon av gitarene. Skrur opp litt til, men blir oppmerksom på at ørene stritter i mot litt. Kjenner igjen følelsen fra tiden med Heresy III på rørforsterker med KT88. Lyttetretthet! På Harbeth?!?
«Time Has Told Me» med Nick Drake. Imponert over hvordan Harbethene separerer steelgitar og piano. Meget bra! Har aldri hørt det så ryddig før, men stemmen til Drake mangler litt av den varme jeg har hørt på uttallige kombinasjoner av høyttalere og forstereker gjennom en årrekke. (tidenes beste rendering skjedde for 20 år siden hos NAT/Morten Ringvold, på Cayin og Respons Grande)
«Lioness» med Songs: Ohia avsluttet prøvelytten. Med stil! Trommelyden er mer snappy enn jeg noen gang har hørt den før. Gitarlyd og Jasons stemme(RIP Jason) er bare veldig realistisk. Men igjen, jeg hadde foretrukket et hint av varme...
Så ble det stilt. Gikk ut og tok en røyk mens jeg kjente en svak ringing i ørene. Det har jeg ikke opplevd siden jeg slett med Heresy og KT88-rør...
Epilog
Har prøvd litt forskjellig toe-in og avstand til bakvegg, og så klart, ting endrer seg noe, men ikke voldsomt.
Jeg spiller på Burmester 051. Rommet er ganske stort. Stue, kjøkken og gang i åpen løsning. Tipper 80m2, pluss noen kubikk med trappehus og trapperom. Normal nordisk møblering. Skinnstoler, tepper, blomster, gardiner, bøker og plater overalt
Som tidligere nevnt i tråden var det Compact 7ES3 jeg egentlig hadde i kikkerten, selv om jeg ikke hadde hørt verken den eller SHL5. Mulig den er voicet nærmere mitt ideal. Man leser så mangt. Jeg sitter med en lei følelse av at jeg ikke kommer helt i mål med Harbeth SHL5+, selv om det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette nå. Jeg er fullstendig klar over at hjernen trenger litt tid til omstilling - aka tilspilling av utstyr
Hello, darkness, my old friend I've come to talk with you again.
Jaggu meg nok streaming på en stund! Så fort møket senker seg, senkes Jelcoen ned over noen fine vinylplater. Kanskje jeg oppdager nye sider ved Harbeth SHL5+. Noen riktig magiske øyeblikk helt uten rusmidler.
Dette er skrevet med alle forbehold - og jeg håper ordene kan bli gjort til skamme en vakker dag, for dette er fine høyttalere må vite.
Ærbødigst
Jan Hammershaug
PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
Helt enig med deg, Fosse! Veldig bra skrevet. Selv er jeg ikke i stand til å få så analytisk ryddige tanker ned på skjerm. Men det er to ting som gir ekstra gjenklang (pun intended) for min del. Det ene er det du skriver, hammershaug om at ørene «stritter imot» når du skrur opp på en av låtene (Sidelong). Og du beskriver det som lyttetretthet. Dette kjenner jeg meg godt igjen i med SHL5+. Det andre er ringingen i ørene etter lyttingen. Samme her. Kan ikke si å ha opplevd det samme med C7ES-3 så langt. Men har ikke rukket veldig mye lytting foreløpig.Takk!Vis vedlegget 578065
Her kommer førsteinntrykk av SHL5+ i min stue. Jeg legger ikke så mye vekt på inntrykk etter kun et par timer med streaming av min testliste på Tidal, så jeg synes ikke du skal gjøre det heller. Likevel, et førsteinntrykk gir en viss pekepinn.
Må også nevne at jeg var mentalt forberedt på en drastisk endring ift mine Klipsch Forte III. Disse har en aktiv 12" og en passiv 15", og er i stand til å gi et fysisk nærvær av musikken som ingen mindre høyttalere er kapable til, samt en heftig dynamikk. Det som likevel har imponert meg mest med FIII er mellomtonen! Veldig åpen og naturlig, uten hardhet, men med pondus og kroppslighet.
Så, hvorfor Harbeth? Jo, fordi...:
1) jeg sjelden spiller særlig høyt.
2) jeg er nysgjerrig. Hørte Harbeth 30.1 oppå hifi-loftet mitt for noen år siden, og gjengivelsen av stemmen til Lucinda Williams ga et varig minne.
3) jeg synes FIII av og til kan bli litt uryddige i bassområdet. Savner bassgjengivelsen fra Heresy III mer enn bassen fra Spendor SP1/2R2. Begge gode høyttalere som er solgt.
4) jeg liker teorien som ligger bak tynnveggede, toveis BBC-monitorer, at gjengivelsen av mellomtonen er den mest fundamentale egenskapen til en høyttaler. Har ALDRI hørt noen klage på stemmegjengivelse fra Alan Shaws kreasjoner.
Field notes TIDAL/iTunes
«Good Morning School Girl» fra Muddy Waters' Folk Singer. Nydelig som alltid, men tydelig kjøligere presentert enn hva jeg er vant med. Ikke dårligere, annerledes.
«Man Next Door» med Massive Attack var en nedtur, og jeg var forberedt. Pent, pyntelig og blottet for all brutalitet. Denne låten setter normalt hele rommet i bevegelse ved litt volum.
«Soldier Of Fortune» med Opeth. Måten Forte III spilte denne på var avgjørende for kjøpet for to år siden. Dette var bra. Orgelet og stemmen til Mikael Åkerfeldt presenteres realistisk. Det er klart, trommelyden i starten har en helt annen tyngde på FIII. Skulle bare mangle.
«Caterpillar» med Lambchop. Xylofonen klinger ut på nydelig vis. Instrumenter tydelig plassert i lydbildet. Stemmen til Kurt Wagner mangler litt fylde. Kanskje fordi den ikke maskeres av basstoner fra en treveis-konstruksjon? Hva vet vel jeg.
«Mandatory Suicide» med Slayer. Har US 1st press, og vet hvor enormt bra den låter over FIII fra vinylriggen. Dette var mildt sagt magert i forhold, men neppe noen paradegren åkkesom. Det hjalp å skru opp litt.
«Sidelong» med Sarah Shook & the Disarmers spiller bra. Veldig god gjengivelse og separasjon av gitarene. Skrur opp litt til, men blir oppmerksom på at ørene stritter i mot litt. Kjenner igjen følelsen fra tiden med Heresy III på rørforsterker med KT88. Lyttetretthet! På Harbeth?!?
«Time Has Told Me» med Nick Drake. Imponert over hvordan Harbethene separerer steelgitar og piano. Meget bra! Har aldri hørt det så ryddig før, men stemmen til Drake mangler litt av den varme jeg har hørt på uttallige kombinasjoner av høyttalere og forstereker gjennom en årrekke. (tidenes beste rendering skjedde for 20 år siden hos NAT/Morten Ringvold, på Cayin og Respons Grande)
«Lioness» med Songs: Ohia avsluttet prøvelytten. Med stil! Trommelyden er mer snappy enn jeg noen gang har hørt den før. Gitarlyd og Jasons stemme(RIP Jason) er bare veldig realistisk. Men igjen, jeg hadde foretrukket et hint av varme...
Så ble det stilt. Gikk ut og tok en røyk mens jeg kjente en svak ringing i ørene. Det har jeg ikke opplevd siden jeg slett med Heresy og KT88-rør...
Epilog
Har prøvd litt forskjellig toe-in og avstand til bakvegg, og så klart, ting endrer seg noe, men ikke voldsomt.
Jeg spiller på Burmester 051. Rommet er ganske stort. Stue, kjøkken og gang i åpen løsning. Tipper 80m2, pluss noen kubikk med trappehus og trapperom. Normal nordisk møblering. Skinnstoler, tepper, blomster, gardiner, bøker og plater overalt
Som tidligere nevnt i tråden var det Compact 7ES3 jeg egentlig hadde i kikkerten, selv om jeg ikke hadde hørt verken den eller SHL5. Mulig den er voicet nærmere mitt ideal. Man leser så mangt. Jeg sitter med en lei følelse av at jeg ikke kommer helt i mål med Harbeth SHL5+, selv om det er alt for tidlig å si noe sikkert om dette nå. Jeg er fullstendig klar over at hjernen trenger litt tid til omstilling - aka tilspilling av utstyr
Hello, darkness, my old friend I've come to talk with you again.
Jaggu meg nok streaming på en stund! Så fort møket senker seg, senkes Jelcoen ned over noen fine vinylplater. Kanskje jeg oppdager nye sider ved Harbeth SHL5+. Noen riktig magiske øyeblikk helt uten rusmidler.
Dette er skrevet med alle forbehold - og jeg håper ordene kan bli gjort til skamme en vakker dag, for dette er fine høyttalere må vite.
Ærbødigst
Jan Hammershaug
PS: Et musikalsk følge på vei inn i vårnatten. Gå til din foretrukne streamingtjeneste og søk opp «Blackened Cities» med Melanie De Biasio. Trust me on this one.
Dette er så ærlig, åpent og uten fasitsvar som man bare kan drømme om.
En av de beste anmeldelsene på evigheter.
Tipper at de fleste som holder på med Harbeth burde ha hørt hvordan forsterkeren din matcher. Eller da holder styr på elementene i Harbeth. Dette er en opplevelse.Mange takk skal du ha for at du deler dine førsteinntrykk. Førsteinntrykk skal man slettes ikke kimse av!
Gleder meg til fortsettelsen!
-BB-
Det holder i massevis med en iPhone dB-måler. Jeg er bare ute etter ca. verdier da jeg vet av erfaring at det er lett for å spille litt høyere med Klipsch da de er så lettdrevne og dynamiske.Hei! Kort svar: ingen aning.
Pleier ikke å sitte og lytte med dB-måler Blir vel mer lytting til vinyl i kveld. Kan bruke en dB-måler på iPhone, hvis det er nøyaktig nok.
Nå ble jeg nysgjerrig. Sjanseløs i bassen?Spent på videre erfaringer hammershaug
Likte godt "gamle" SHL5 her hjemme, bortsett fra at de er nærmest sjanseløse i bassen.
Vil tro det kan bli litt tynt hos deg, men det ser også ut som du har dem passe tett på bakvegg for å motvirke avrullingen.
mvh
Det hadde vært interessant å gjort noen REW målinger hos deg for å finne ut hvorfor en høyttaler med mye mer bassmuskler høres bassfattig ut hos deg. Det kan være så enkelt at SHL5 har porten på fronten og dermed får du mindre hjelp av frontveggen sammenliknet med dine nåværende.Jepp, BeetleBug, og det var til og med opp mot disse.
Det kan sikkert være mer enn frekvensgang som gjør at de oppleves tynne i bassen her i heimen.
Helt klart. Skal se om jeg får gjort noen målinger når C7 kommer på besøk.Det hadde vært interessant å gjort noen REW målinger hos deg for å finne ut hvorfor en høyttaler med mye mer bassmuskler høres bassfattig ut hos deg. Det kan være så enkelt at SHL5 har porten på fronten og dermed får du mindre hjelp av frontveggen sammenliknet med dine nåværende.Jepp, BeetleBug, og det var til og med opp mot disse.
Det kan sikkert være mer enn frekvensgang som gjør at de oppleves tynne i bassen her i heimen.
-BB-
Takk for påminnelsen!Atlerovik:
Nå har det jo gått noen dager.......... har du klart å gjøre deg opp en mening ang C7 vs SHL5+ eller er det for tidlig?
Jeg kjenner meg godt igjen i din beskrivelse! Noterte faktisk ned dette i går kveld:Jeg kan fremdeles oppleve mellomtonen som litt for fremtredende, men det tror jeg handler mer om at både høyttalere og amp «fokuserer» på en god mellomtone i sin lydsignatur. Det kan for eksempel være at gitarene i rockemusikk kan være for fremtredende på bekostning av trommer og bass. Men da er det ikke snakk om «vond» mellomtone, mer en preferanse for litt mindre mellomtone. Vet ikke om jeg klarer å gjøre meg forstått. Men tror den siste biten handler om fintuning i form av enda bedre plassering av høyttalere, andre rør i amp osv. Bedre kilde (platespiller) gjorde også sitt.