Ok. Kona'n min ligger nå på ca 11,5-12,5 kwt/10 mil nå som varmen eller kjøling ikke brukes, og ca 75 % 90 km/t og resten 30-40 km/t. Kjedelig prestekone-kjøring men.... Artig å se hvor mye jeg kan presse den ned i. Ioniqen fikk jeg ned i 8,5-9 kwt/10 mil i snitt over en periode om sommeren på samme ruta til jobben.
Kona og Ioniq er nok blant de mest økonomiske og i mine øyne mest attraktive bilene på markedet.
Nå skal det sies at jeg er i andre enden av skalaen når det gjelder drivstofføkonomi, kjører stort sett forvarming så lenge det ikke er sommer og "keep climate on" funksjonen brukes også hyppig så jeg slipper å sette meg inn i en varm eller kald bil etter å ha hatt et ærend.
Begge to er jo små biler da.
- Ioniq kan ikke ha taklast og har alt for lavt tak baki.
- Kona er litt bedre på høyden inni, men liten og lite plass i bagasjerommet, kan dog ha taklast, men er jo priset ut av markedet nå. 400 tusen for en slik gir jo ingen mening. Den er også ganske stygg med plastskjermer osv...men kan se ok ut i hvitt.