Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.Fikk byttet klosser på parkeringsbremsen da den ene klossen rett og slett fallt av. Gjort på uavhengig verksted til 1800 kroner for bytting på begge sider. Bremsene er fra Brembo.
Kostnader/servicebesøk så langt (litt over 5 år / 69k kjørt)
- en 40k - service 7k
- bremseklosser på parkeringsbrems (1.8k). Etter garanti utløpt men ville neppe vært garantisak uansett utover eventuell goodwill.
- løst jordingspunkt (garanti)
- byttet fire dørhåndtak (garanti, to av de tatt på samme besøk så det var praktisk sånn sett)
- en slange til klimanlegget løsnet (garanti)
- Skulle betale 5k for å få 4G, men Tesla klarte å herpe skjermen mens den var på verksted så da fikk jeg ny skjerm selvsagt og den nye hadde 4G så det ble gratis
- 4k for lakkering da en kuk ripet et kryss i ene bakdøra. Neppe Teslas feil, men hadde muligens ikke skjedd om ikke Tesla-bil, men vanskelig å vite sikkert.
- nye vinterdekk (10k inkl omlegging)
- nye sommerdekk (5.5k på Finn + 1k omlegging)
- plastdeksel løsnet/revet løst og hang ned foran. Var deformert. Byttet da jeg unasett var inne for å bytte et dørhåndtak. Gratis.
Ellers noen småpenger i strøm og bompenger, men forsikringen ble etter hvert ganske dyr. Utover innkjøpspris og verditap har bilholdet vært komisk billig totalt sett.
Jada, men på disse årene har jeg knapt betalt noe for drivstoff og knapt hatt utgifter til bompenger. Disse postene utgjorde ca 10-12k i året hver da jeg hadde dieselbil. Nå har jeg ikke regnet så nøye på det men det er fint lite siden bilen bruker lite (rundt 0.2 på mila omregnet til fossilt) og svært mye av det jeg "tanker" betaler jeg ikke for selv da mye av totalforbruket skjer på lengre turer. Så mye av de normale variable kostnadene har jeg ikke i særlig grad.Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
Ja, jeg telte på knappene om jeg skulle tørre å beholde den etter garantitiden selv, men det er fortsatt 3 år igjen av drivverk- og batterigarantien, det hjelper noe selv om det sikkert er nok av andre ting som er dyre å få fikset som kan ryke. Og akkurat mitt eksemplar ser så langt ut til å være greit skrudd sammen til Tesla å være i alle fall. Utover dørhåndtakene som er en klar konstruksjonssvaket så er det ikke mer enn man må regne med kanskje i løpet av fem år.Joda , genialt avgiftsmessig og fremdiften er billig, har venner med Tesla sim sparte 5000kr mnd i bompenger, ferger og bensin. Men når man er på sitt 3dje drivverk og 3mnd igjen av garantien kommer nervøsiteten Også ser jeg..
Har jeg hevdet at Jaguar er feilfri...Hva med de andre på/nær bunn?
Har råd til å kjøpe meg en Tesla, men vill ikke ha det pga feil og mangler + att de ligger på klagetoppen hos forbrukerrådet.Gud hjelpes så mange haters?
Hva er det med denne trangen til å måtte snakke ned noe man ikke har råd til eller ikke liker? Skjønner ikke helt vitsen med denne tråden, men hva vet vel jeg...
Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.Hadde du hatt Tesla hadde du hatt 8 års garanti på drivlinjen og et bedre 4x4 system enn Haldex opplegget til Skoda.
48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.Fylte ca 3000 liter bensin i året da jeg hadde bensinbil. Med en snittpris på 16-17 et sted i grisgrendte midt-Norge, min fullfinansierte TMS koster meg 5400 kroner i måneden i renter og avdrag. Man trenger ikke å være veldig god med kalkulator for å se at elektrisk drivlinje har sine fordeler for lommeboka.
Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.Det er her det kommer inn dette med å vente på en motor til ett hjul fra Tesla.
Haldex er det veldig lite feil på ifølge Møller, der var jeg litt uheldig. Tesla kommer vell ikke opp mot Quattro og Subaru sitt.
Men her handler det om mye mer som vekt og kjøreegenskaper, Haldex er leke Quattro i sammenligning med ekte 4x4.
Haldex er ett meget bra system som blir brukt av mange.
Nå har jo fossilbilen andre kostnader enn bare drivstoff, hadde 60k i verditap og 20+ i service og reparasjoner i løpet av de 4,5 årene jeg hadde den. Hvis jeg hadde hatt en bil med finanskostnader ville jeg kommet enda dårligere ut.48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting. Etter garantitiden er inverter, ombordlader, motor og motorkontroller potensielle økonomiske bomber som koster vel så mye å reparere som partikkelfilter, turbo og å bytte reg.reim. Batteribytte etter garantiutløp er deprimerende å tenke på. En fossilmotor lever lett 20 år/250.000 km, girkassa også.
Lever batterier og den kompliserte elektronikken med mange hundre elektroniske enkeltkomponenter i inverter, ombordlader og motorkontroller etter 20 år/250.000 km tror du?
Alle disse Teslaene som ligger på finn.no, og som reklamerer med "nylig byttet batteri, og motor" med rundt 100.000 km på telleren, hvor lenge utover i bilens levetid byttes dette gratis, mon tro?
Jeg er elbilentusiast selv, og hater ikke Tesla eller andre elbiler, og har selv to stk, én som går 12 mil, og én som går langt over 50 nå om sommeren, men det er nok likevel slik at en må forvente at elbiler som har spart utgifter til drivstoff i 6-7-8 år fort kan bli VELDIG kostbar å reparere.