weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 22.082
- Antall liker
- 14.640
Og der var Tesla den bilprodusent i verden som har høyest markedsverdi.
Verden er et merkelig sted...Og der var Tesla den bilprodusent i verden som har høyest markedsverdi.
Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.Tesla er nok på høyde med alle andre systemer som ikke har sperrer. Motor på hver aksel, lynrask regulering av antispinn/mulighet for å slå helt av også samt mye motor gjør veldig mye for framkommeligheten.
Eh? 7000 for en 40k-service, samt 1800kr for nye klosser på parkeringsbremse er da ikke dyrt.Billig ! Høres. Horribelt dyrt og dårlig ut for en Toyota eier. I løpet av 22år Og 300k km byttet jeg en vindusvisker på bakvinduet og lyspære i kupeen. Bytter bremsklosser på service noen ganger. alt er relativt tydeligvis.
Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.Nå er jo Haldex også koblet fra når den ikke trengs.Det er jo supert kontra Quattro.
Den er også lynrask.
Det er ikke mulig å kjenne att den kobler inn, på de eldre var det mulig.
Den er også inne i det du kjører igang, men slipper med en gang hvis den ikke trengs.
Når det er så raskt att du ikke kan merke att det slår inn, trenger du da mer.Lynrask sammenlignet med forgjengere men det er jo fortsatt en variant med pumpe, ventil og clutch.
Beklager leste for fort;=)Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?
Skrev forgjenger og ikke fotgjenger.
Setter man en Tesla i range mode får man kraften på en aksel frem til man spinner tilsvarende Haldex men jeg ser ingen grunn til å benytte den funksjonen siden kontinuerlig kraft på begge aksler er et bedre alternativ.
Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?48.000,- i bensinpenger kontra 64.800,- i renter og avdrag per år altså. Tiden der en ikke taper store penger på å kjøpe ny elbil er over forlengst, og elektrisk drivlinje er økonomisk gunstig så lenge den feiler innenfor garantitiden, så selv om selve drivstoffet er veldig billig for en elbil så flyttes kostnadene på andre ting.
De som kjøper ny bil med finansiering må selvsagt det, men uansett er det svært dårlig økonomi å kjøpe en ny Tesla til feks 6-7-800.000,- dersom en har en noen-år gammel fossilbil hvor mye latent verditap allerede er unnagjort. Å selge fossilbilen med reelt tap (så mye ga jeg, så lite fikk jeg igjen) for å starte på nytt med ny Tesla med nytt reelt tap når den selges en gang i fremtiden er ikke god butikk, selv om driftskostnaden er mye gunstigere for en elbil. Forskjellen i driftskostnadene vil selvsagt forsvare et Tesla-kjøp, men en flytter da kostnaden for bensin/dieseldrivstoff over til kostnaden av å nedbetale Teslaen, og å ta et tap ved salg av Teslaen som er større enn tapet på fossilbilen i samme tidsperiode som en ville hatt på fossilbilen.Jeg regner med du må betale renter og avdrag på bensinbilen også?
Johan-Kr
Er dette å sammenligne? Bare spør.Når bilen klarer å kjøre i 110 km/t trenger man da mer?
Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?Du skriver jo selv at trekk på begge aksler er bedre enn Haldex for så å si at det ikke spiller noen rolle siden man kun kjører på vei.
Alltid like morsomt å se tulleprogrammet Top Gear plukke fra hverandre de fleste SUVers terrengegenskaper.Ja under ekstreme forhold, som i terreng. Men når kjører du med en Tesla der?
Har enda ikke sett det. Men du plukker jo heller fra hverandre det folk sier, eller tar det ut av en sammenheng.
Vi snakker om vanlige biler, ikke biler med offroad egenskaper.
Men du vill kjenne forskjellen på om bilen klarer mer en 110 km/t i toppfart.
Haldex på en Landrover har ikke samme egenskapene som en 4x4 i skogen, men på landevei en glatt vinterdag er det ikke noe forskjell.
En sportsbil med 4x4 vill klare seg dårligere en en "vanlig" bil med Haldex i 20 cm snø.
Har jeg snakket klart nok nå?
Ja 4x4 tekker på begge aksler som er en fordel når det heter det:=)Hva med å prøve å se med litt positive øyne på det at elbilens 4-hjulstrekk gir mange fordeler som trekk på begge akslinger, lynrask kraftfordeling, lavere drivstofforbruk og tryggere bremsing?
Nei det kan man lure på, siden ingen kjøper Tesla for å kjøre i terrenget. Dårlig med ladestasjoner er det også i skog og vidde.Tviler ikke, men hva har det med saken å gjøre?
2-hjuldrift virker der som, minner meg om BMW 225‘n(her kalles det også 4-hjuldrift) til min far. Vi har en bratt grusbakke på eiendommen vår og når gubben kjører opp der er det bare å finne frem raken og få grusen på plass igjen!Teslabjørn har vel testet offroad egenskapene til X'n.
Men da faller det jo litt fra hverandre att den er lynrask i 4x4. Det er først under slike forhold man trenger 4x4.En Tesla er da ikke en terrengbil, så det skulle da bare mangle at en bil som er bygd for landeveien ikke er like god i terrenget som en som er bygd for å brukes i terrenget?
Dermed tror du den henger med på notene på en svingete glatt landevei?Bakkeklaring på high på en TMX er like over 20cm så er jo dobbelt av en EQC og ganske likt en Legacy.
Når ble det positivt for kjøreegenskapene med en SUV?Dermed tror du den henger med på notene på en svingete glatt landevei?
Kaller ikke Subaru Impresa for suv.Når ble det positivt for kjøreegenskapene med en SUV?
Ja Haldex holder for helt normal kjøring på glatte Norske vinterveier.Noe med epler og pærer, forskjell på Impreza og Legacy også vil jeg anta. Alt til sitt bruk og poenget mitt er det at til å bare trekke på 2 hjul fungerer systemet med 2 motorer meget bra og sannsynligvis bedre enn andre løsninger med trekk kun på 2 hjul. For litt siden var det jo klart at ingen trengte et bedre system enn Haldex.
Model 3 er en ekstremt velkjørende bil forresten, kun kjørt den i Performance utgave men det ble mektig imponert over kjøreegenskapene og hvor lettkjørt den er.
Tesla Model S og X har ingenting med sportsbil eller den slags kjøreegenskaper å gjøre.
Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.Kaller ikke Subaru Impresa for suv.
Sammenligner ikke Londonbuss med Ferrari.
Prøver å holde meg på ca samme nivå på biler.
Kan ta Tesla 3 mot overnevnte.
Veit hvem som vinner under krevende forhold.
Begge har jo 4x4.
Har kjørt Subaru og Audi rett etter hverandre.
Ingen tvil om att Subaru er kongen blant 4x4.
Tesla har rett og slett ingen mulighet til å henge med på en svingete krevende vei.
Det er jeg da helt enig i.Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.