Bil, båt og motorsykkel Real Tesla Stories......

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.109
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tviler ikke, men hva har det med saken å gjøre?
Nei det kan man lure på, siden ingen kjøper Tesla for å kjøre i terrenget. Dårlig med ladestasjoner er det også i skog og vidde.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Bakkeklaring på high på en TMX er like over 20cm så er jo dobbelt av en EQC og ganske likt en Legacy.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
727
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Teslabjørn har vel testet offroad egenskapene til X'n.

• Liker
Reaksjoner: SAL

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
935
Torget vurderinger
10
Teslabjørn har vel testet offroad egenskapene til X'n.

2-hjuldrift virker der som, minner meg om BMW 225‘n(her kalles det også 4-hjuldrift) til min far. Vi har en bratt grusbakke på eiendommen vår og når gubben kjører opp der er det bare å finne frem raken og få grusen på plass igjen!
Når fruen kjører Audi S6’n vår synes det ikke i grusen i det hele tatt....

Mvh.
SAL

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
2.786
Sted
Trondheim
BMW 225 bruker Haldex-systemet, altså det samme som Audi bruker i sine mindre modeller. Så 225-en er i utgangspunktet en forhjulsdrevet bil der bakhjulene får motorkraft når forhjulene begynner å spinne. Så det er ikke så rart at den spinner på grusen.
S6 bruker vel en permanent 4wd variant. Er det diff-sperre på S6-en? Det vil jo i såfall forklare en del.
De større BMWene bruker SVJV et system med en fordeling på 40:60 (front:rear) med elektronisk diff-sperre bak.

Hvordan Tesla AWD håndterer de forskjellige motorene for for- og bakaksel aner jeg ikke.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Tesla har permanent 4-hjulsdrift med variabel kraft på begge akslinger men ingen sperre.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En Tesla er da ikke en terrengbil, så det skulle da bare mangle at en bil som er bygd for landeveien ikke er like god i terrenget som en som er bygd for å brukes i terrenget?
Men da faller det jo litt fra hverandre att den er lynrask i 4x4. Det er først under slike forhold man trenger 4x4.
På landevei er de like gode, eller det er de jo ikke. Subaru er overlegen der også.
Skal like å se en Tesla kjøre fra en Impresa på skikkelig svingete glatt vei.
Tesla er en urban bil. Greit att de har et bra 4x4 system, men det sitter på en alt for tung bil.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Når ble det positivt for kjøreegenskapene med en SUV?
Kaller ikke Subaru Impresa for suv.
Sammenligner ikke Londonbuss med Ferrari.
Prøver å holde meg på ca samme nivå på biler.
Kan ta Tesla 3 mot overnevnte.
Veit hvem som vinner under krevende forhold.
Begge har jo 4x4.
Har kjørt Subaru og Audi rett etter hverandre.
Ingen tvil om att Subaru er kongen blant 4x4.
Tesla har rett og slett ingen mulighet til å henge med på en svingete krevende vei.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Noe med epler og pærer, forskjell på Impreza og Legacy også vil jeg anta. Alt til sitt bruk og poenget mitt er det at til å bare trekke på 2 hjul fungerer systemet med 2 motorer meget bra og sannsynligvis bedre enn andre løsninger med trekk kun på 2 hjul. For litt siden var det jo klart at ingen trengte et bedre system enn Haldex.

Model 3 er en ekstremt velkjørende bil forresten, kun kjørt den i Performance utgave men det ble mektig imponert over kjøreegenskapene og hvor lettkjørt den er.

Tesla Model S og X har ingenting med sportsbil eller den slags kjøreegenskaper å gjøre.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Noe med epler og pærer, forskjell på Impreza og Legacy også vil jeg anta. Alt til sitt bruk og poenget mitt er det at til å bare trekke på 2 hjul fungerer systemet med 2 motorer meget bra og sannsynligvis bedre enn andre løsninger med trekk kun på 2 hjul. For litt siden var det jo klart at ingen trengte et bedre system enn Haldex.

Model 3 er en ekstremt velkjørende bil forresten, kun kjørt den i Performance utgave men det ble mektig imponert over kjøreegenskapene og hvor lettkjørt den er.

Tesla Model S og X har ingenting med sportsbil eller den slags kjøreegenskaper å gjøre.
Ja Haldex holder for helt normal kjøring på glatte Norske vinterveier.
Men skal du ha det exstremt er det andre ting som gjelder, som Audi eller Subaru.
Tesla model 3 veier 482 kg mer en en impreza, da sier det seg selv på glatte veier.
model S veier 822 kg mer. S har et utseende som en lav sportsbil, men er det ikke.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
3.109
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kaller ikke Subaru Impresa for suv.
Sammenligner ikke Londonbuss med Ferrari.
Prøver å holde meg på ca samme nivå på biler.
Kan ta Tesla 3 mot overnevnte.
Veit hvem som vinner under krevende forhold.
Begge har jo 4x4.
Har kjørt Subaru og Audi rett etter hverandre.
Ingen tvil om att Subaru er kongen blant 4x4.
Tesla har rett og slett ingen mulighet til å henge med på en svingete krevende vei.
Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Hvilke biler i BMW/Tesla 3 segmentet er egentlig raskere enn Tesla på bane?

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
2.786
Sted
Trondheim
Ganske mange vil jeg tro hvis vi snakker om f.eks. 30 runder på en bane med mange aksellerasjoner og nedbremsinger pr. runde. For en runde, kanskje ikke så mange.
En "standard-range" Tesla 3 aksellererer 0-100 på ca 5,8 sek. Det er det samme som en BMW 330e.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Performance utgaven har vist seg å være svært rask på mange baner.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Men la oss nå innse at folk kjører Tesla primært for å spare penger og sekundært for å aksellerere rett frem. To each his own (eller alle har ulike behov) har vært mitt mantra i de fleste elbiltråder.
Det er jeg da helt enig i.
Kjører jo Egolf selv.
Gratis strøm på jobb.

weld77

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
4.101
Men da faller det jo litt fra hverandre att den er lynrask i 4x4. Det er først under slike forhold man trenger 4x4.
På landevei er de like gode, eller det er de jo ikke. Subaru er overlegen der også.
Skal like å se en Tesla kjøre fra en Impresa på skikkelig svingete glatt vei.
Tesla er en urban bil. Greit att de har et bra 4x4 system, men det sitter på en alt for tung bil.
Jeg er uenig. Der man virkelig trenger firehjulstrekk er i indre Oslo by om vinteren om man ikke har egen garasje. Skal det lukeparkeres over isete brøytekanter og lignende er 4x4 gull. På de 12 årene jeg har hatt biler med firehjulstrekk er det ingen plass jeg har følt mer behov for det enn da vi bodde på Frogner i Oslo og ikke hadde garasje. Å kjøre på fjellet, til hytta eller lignende var mye enklere.

Det er jo type omtrent ingen som kjører i terrenget. Om man har et reelt behov for den slags kan man alltids kjøpe seg en Landcruiser eller tilsvarende. Det er jo en ordentlig bil for ulendt terreng og ikke en drakt for damer på Oslo Vest som tror det er vanskelig å kjøre til hytta på Hafjell.

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg er uenig. Der man virkelig trenger firehjulstrekk er i indre Oslo by om vinteren om man ikke har egen garasje. Skal det lukeparkeres over isete brøytekanter og lignende er 4x4 gull. På de 12 årene jeg har hatt biler med firehjulstrekk er det ingen plass jeg har følt mer behov for det enn da vi bodde på Frogner i Oslo og ikke hadde garasje. Å kjøre på fjellet, til hytta eller lignende var mye enklere.

Det er jo type omtrent ingen som kjører i terrenget. Om man har et reelt behov for den slags kan man alltids kjøpe seg en Landcruiser eller tilsvarende. Det er jo en ordentlig bil for ulendt terreng og ikke en drakt for damer på Oslo Vest som tror det er vanskelig å kjøre til hytta på Hafjell.
Til hyttene på Hafjell kan du vell stort sett kjøre hva som helst.
En Asker Passat (Tesla) holder mer en nok opp ditt.
Det er mage andre steder det er hytter en på Hafjell i Norge som faktisk det er behov for 4x4.
Alle steder kan man finne vanskelige forhold, men mener fortsatt att ikke Oslo er ett av de stedene som det behovet er størst.
Kjørte selv en stund med en Landcruiser som redningsbil i Viking. En ekstrajobb jeg hadde på tidlig 90 tallet.
Den ble vell nesten ikke stoppet av noe, følte att jeg kunne kjøre rett opp en stuevegg. Men alt til sitt behov.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
2.786
Sted
Trondheim
Jeg støtter weld77 her. Jeg har aldri kjørt noe sted der 4x4 var mer nødvendig enn i Oslo. Veisystemet i indre Oslo by er ikke egnet for bilkjøring, og vedlikeholdet er under enhver kritikk. Dårlig brøytede gater. Høye iskanter hvis man skulle være så heldig å finne en parkeringsplass etc...

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Nå er det vel snart ikke parkeringsplasser å oppdrive for folk lengre i Oslo.
Der er det buss og trikk som gjelder, glem bilen der.
Så problemet er vel snart løst, en hodeløs "byregjering" som vandaliserer en hovedstad.
En visjon om verdens første storby uten biler. Bare å kalle Oslo storby blir jo latterlig.
Men det ble ett sidespor:=)

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
2.786
Sted
Trondheim
SÅ det du/dere da sier er egentlig at 4x4 er unødvendig (weld sier at der du trenger det er i Oslo, og du sier at i Oslo kan man jo ikke kjøre bil lenger ;) ). Akkurat det er jeg stort sett enig i :D
Men jeg følger et par tråder i andre fora der man klager sin nød fordi noen biler ikke leveres med 4x4 for "det er jo helt nødvendig i dag". Det er vel egentlig et tegn på at man ikke kan kjøre bil?

steinost

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.01.2004
Antall liker
3.297
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
4x4 og Haldex er fantastiske greier.
Har man først begynt vill man ikke ha noe annet.
Handler ikke bar om å komme seg løs eller opp en bakke.
Svingete vei med dette er jo rett og slett gøy, mann trekker seg igjennom svingene på en helt annen måte en med drift på to hjul.
Har hatt det nå i 7 år på det jeg kaller familiebilen. Den andre er en butikk bil som klarer å kjøre til hytta ikke noe annet.

otare

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
2.786
Sted
Trondheim
Det er bakhjulsdrift som gjelder! Du har ikke kjørt bil før du har prøvd å ratte en Cortina på vinterføre! :D

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
727
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Til hyttene på Hafjell kan du vell stort sett kjøre hva som helst.
En Asker Passat (Tesla) holder mer en nok opp ditt.
Det er mage andre steder det er hytter en på Hafjell i Norge som faktisk det er behov for 4x4.
Alle steder kan man finne vanskelige forhold, men mener fortsatt att ikke Oslo er ett av de stedene som det behovet er størst.
Kjørte selv en stund med en Landcruiser som redningsbil i Viking. En ekstrajobb jeg hadde på tidlig 90 tallet.
Den ble vell nesten ikke stoppet av noe, følte att jeg kunne kjøre rett opp en stuevegg. Men alt til sitt behov.
"Asker Passat" - den skal jeg huske :)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
723
Torget vurderinger
4
Skal man ha virkelig god fremkommelighet må man ha sperrer og/eller veldig lav vekt.

Haldex er uansett et rimelig alternativ til firehjulstrekk men at det skal være fantastisk for annet enn serviceprisene kombinert med DSG er utenfor min fatteevne.

Topp Bunn