Aurora
Æresmedlem
Bortforklaringer og tåkeprat, nedlatende utsagn og mytespredning om bo- og leveforhold i distriktene greier rikspolitikerne alldeles utmerket på egen hånd.. serlig når de sitter i regjering....
Stadttunnellen skal iallfall utgreiast for 21.gong no......Pluss en haug med konsulenter for å utrede, og så må man ikke glemme informasjonsansvarlige som kan uttale seg man vil da ikke si noe feil….
så Støre; med andre ord sa du akkurat at dere ønsker å oppnå nøyaktig det samme, og at de som mener det er mange likheter mellom Ap og Høyre har helt rett.Støre er også grunnleggende uenig med dem som mener at det er mange likheter mellom Ap og Høyre.
– Det er klare ulikheter i grunnleggende verdier, sier han og sammenligner med to fartøyer som legger ut fra kai med samme kurs, men ulik fart.
– Over tid blir det lang avstand mellom dem, sier Støre
Jeg kommer fra distrikts-Norge selv så er ikke helt uten kompetanse innen fagetVelkommen til distrikts-Norge... og enda er Rjukan faktisk sentralt!!!
Alternativene er jo enten at billettprisen gjenspeiler hva det koster å kjøre en 42-seters buss tilnærmet tom for passasjerer, eller at noen andre tar regningen over skatteseddelen. Bussjåføren har samme lønn, dieselen koster det den koster, bussen må skiftes ut etter ti år eller så, og det er nesten ingen passasjerer. Halvtimesavganger til dalstroka innafor er og blir dyrt, uansett organisering. Spørsmålet er bare hvem som skal betale.Sånn er det når alt skal konkurransesettes og alle ledd skal tjene penger. Distriktene ender opp med et elendig tilbud, da det er umulig å tjene penger og samtidig ha hyppige avganger.
Rjukan er alldeles ikke alene om slik kollektivtrafikk.
På vei til vidda, på bussturen mellom Gjøvik og Fagernes, var jeg eneste passasjer nesten hele den ~2 timer lange turen. Kom på noen andre da bussen nærmet seg Fagernes, men lenge var det bare meg og sjåføren.Alternativene er jo enten at billettprisen gjenspeiler hva det koster å kjøre en 42-seters buss tilnærmet tom for passasjerer, eller at noen andre tar regningen over skatteseddelen. Bussjåføren har samme lønn, dieselen koster det den koster, bussen må skiftes ut etter ti år eller så, og det er nesten ingen passasjerer. Halvtimesavganger til dalstroka innafor er og blir dyrt, uansett organisering. Spørsmålet er bare hvem som skal betale.
Det spørs jo hvem «ein» er. Der jeg vokste opp er det omtrent samme kollektivtilbud nå som det alltid har vært: En bussavgang til kommunesentret med videregående skole og sykehus tidlig hver morgen og en returavgang hver ettermiddag på ukedager. Dessuten et par båtavganger til byen hver morgen og returer hver kveld, men bare en båt inn på lørdag morgen (handletur) og søndag kveld (ukependling). De eneste endringene jeg kunne se fra salig Fru Ingers dager var at det nå er to båtavganger hver morgen, ikke bare en, og langt kortere reisetid.Dersom det er ønskeleg med nye etableringar i distrikta, må ein ta kostnaden. Dersom ikkje, må det seiast i klartekst.
Jeg forventer ikke å ha et operahus på hvert nes, og heller ikke bussforbindelse hvert kvarter (se mitt innlegg over).Jeg forstår virkelig ikke all den surmaga kritikken på alle mulige områder. Greit nok at veiene ute i distriktene er dårlige og bør absolutt bli bedre, men de som bor på en liten plass med fantastisk natur, stor grad av sjølberging, lave boutgifter og enormt med plass kan da ikke forvente å ha et offentlig tjenestetilbud på lik linje med de som bor i Groruddalen ? Det er fordeler og ulemper med alt.
Og det verste er at land som Tyskland og Frankrike med fremragende togtilbud har gitt totalt faen i å innføre EUs ødeleggende jernbanedirektiv. Følger Norge disse gode eksemplene? Nei, Norge som er et jernbane-uland preget av enkeltspor innfører de ASAP. Vi er et molboland.Ganske godt gjort.