Kjøpte ny landeveissykkel i fjor, foreløpig tredje turen på verksted i år - bremsene lekker, så sesongen har ikke blitt som forventet. Heldigvis har jeg den gamle sykkelen tilkoblet zwift så får i det minste rullet litt, men er kjedelig.
Får satse på at høsten blir fin.
Noen flere bilder og ord om gårdagens fantastisk fine tur elmer midd kom opp med ide'n om att vi burde få til en tur i ett område som vi vanligtvis ikke sykler i, og gjerne litt spektakulært, dynamiskt landskap.
elmer mente att turen som Landevei.no kaller Helterunden (15mil/2350h/m) var den vi skulle prøve oss på, 1.45h bilkjøring fra Oslo meget passelig ett stykke forbi Kongsberg inn i Jonsdalen så fant vi ett fint sted og parkere og vi var rett ut i runden.
Ca 4mil opp til Austbygda på østsiden av Tinnsjøen med variert terreng med noen fine bakker opp og ned, på toppen før man kjører ner til Austbygda er det en utsikt som viser opp Telemarks fra sitt beste utover Tinn og Gaustadtoppen i det fjerne.
Ett litet stop i Rjukan før vi skulle ta oss ann klatringen over Gaustadtopp forutsettningene var perfekte ikke vind og fin temp, nå var det opp til oss!
Det jeg har prøvd tidligere er på Mallorca Sa Calobra/Soller her ventet oss 13.6km 973m 7.1% de første 7.5km er virkelig harde (zombie hill 9.6%) etter 10 km litt mere variert over fjellet til det stuper ner mot Tuddal.
elmer er en klatregeit som spant ivei i fint driv oppover, der fantes det mere og kjøre med! jeg justerte ner litt og fant mitt tempo videre oppover, vi passerte toppen på 1h06min/12.2km/h sammen, men elmer gjorde ett stop og vente inn meg vid 7.5km ellers hade han gått under 60min, men nå var dette første reisen litt uvitende vad som ventet, selv syns jeg dette berget er omtrent så tøfft som Sa Calobra. Utfor går det unna, jeg er usel og kjøre fort utfor særlig når det i tillegg blir tekniskt siste stykket, tenker jeg fortsetter sånn litt resevert utfor når man føler ikke har teknikken, trur det virkelig går til hælvete om jeg skulle prøve og gønne på elmer for ivei og fikk vente på meg i bunn.
Vi hade planer om flere bilder på vei opp, men blir tøfft og kjøre forbi elmer og rekke ta bilder
Etter at turen med hylla gikk så bra, så følte jeg meg så inspirert at jeg tok en tur til. Denne gang til Clas for å (hovedsaklig) kjøpe et lass med ymse oppbevaringsbokser til de nye hyllene jeg akkurat har fått satt opp.
Ble litt ivrig i butikken, men klarte å få kjørt litt tetris så jeg fikk det med meg ut til sykkelen. Og der hadde jeg allerede litt bagasje fra en impulstur på biltema... hmm... Vis vedlegget 651678
Så etter drøye 20 minutter med tetris på sykkelen så det endelig slik ut og jeg kunne sykle ganske så bekymringsløst hjem.
Ja, det føles litt sånn egentlig.
I går henta jeg masse tungt på posten, og syntes det gikk så greit at jeg oppsøkte den bratteste bakken i bydelen. Gira ned til letteste gir og så føltes det som at det gikk av seg selv. Hadde førti kilo på planet, viste det seg da jeg kom hjem.
Det føltes på ingen måte spesielt tungt.
Ny firmware på Bosch motoren gjør også at den responderer raskere, så den begynner å dytte raskere når jeg tråkker, og den kutter raskere når jeg slutter å tråkke. Så giring i oppoverbakker som gradvis flater ut går langt bedre enn før.
Klarade mig ifrån cykling i år på Höga Kusten, som tur var. Häftigt stigning från Mjällom 5 km upp till Nötkallberget 6,5 km. Karta
Brukar normalt cykla Norrfällsviken till Bönhamn och åter. Världsarvsleden
Ja, det føles litt sånn egentlig.
I går henta jeg masse tungt på posten, og syntes det gikk så greit at jeg oppsøkte den bratteste bakken i bydelen. Gira ned til letteste gir og så føltes det som at det gikk av seg selv. Hadde førti kilo på planet, viste det seg da jeg kom hjem.
Det føltes på ingen måte spesielt tungt.
Ny firmware på Bosch motoren gjør også at den responderer raskere, så den begynner å dytte raskere når jeg tråkker, og den kutter raskere når jeg slutter å tråkke. Så giring i oppoverbakker som gradvis flater ut går langt bedre enn før.
Man får se mye fra dyreriket på sykkel ute på bygda, men denne såg jeg ikke komme! Fra dagens fellestur med CVK, så lang var ikke turen
Eller vad tenker kamelen?
Etter å ha justert bremser (Avid Elixir 3) før og etter hver tur med terrengsykkelen, fikk jeg endelig nok av ulyder.
Kjøpte meg nye Shimano XT M8100 som jeg fikk på plass nå i kveld, og kunne straks sykle en hel km uten en lyd!
Nå er sykkelen noen år gammel, og utstyrt med 9-delt gir.
Girskifterne er SLX SL-M660.
Bremsehendlene har i-SPEC EV montasje, men det støtter ikke skifterne.
Nå skal poenget med i-SPEC være å spare plass og få en bedre funksjon.
Men siden mine skiftere ikke er i-spec, så tar det ikke mindre plass, det tar faktisk EKSTRA mye plass,
og det er egentlig ikke mulig å montere å montere bremser og skiftere sammen på en god måte.
Tror ikke jeg skjønner problemet helt. Du setter girhendlene på innsiden, og har bremsehendlene ytterst på styret, nærmest holkene. Du vil jo ikke ha girhendlene for tett på holkene, det blir bare tull. Hold de langt unna. Du skal ikke gire SÅ mye heller at du trenger å holde på de hele tida.
Den derre fancy integreringsgreia gjør det bare klaustrofobisk, med skiftern helt oppi alt annet. det er jo uggent.
Tror ikke jeg skjønner problemet helt. Du setter girhendlene på innsiden, og har bremsehendlene ytterst på styret, nærmest holkene. Du vil jo ikke ha girhendlene for tett på holkene, det blir bare tull. Hold de langt unna. Du skal ikke gire SÅ mye heller at du trenger å holde på de hele tida.
Den derre fancy integreringsgreia gjør det bare klaustrofobisk, med skiftern helt oppi alt annet. det er jo uggent.
På bildet ditt er ende på skifter nesten jamt med ende på bremsehåndtak - med avstand mellom skifter og brems. Hos meg er ende skifter på innerste ende av brems - med minimal avstand mellom. Derverved blir skifter vanskelig tilgjengelig bak brems.
"Da kjører du ikke teknisk nok terreng" er en fristende kommentar å slenge ut av seg, men det høres jo ganske klysete ut.
Men bruker man tommel til alt, så har du altså fordelen av å kunne dytte girhendelen litt lenger vekk fra grepet. Og det synes ihvertfall jeg er fint.
"Da kjører du ikke teknisk nok terreng" er en fristende kommentar å slenge ut av seg, men det høres jo ganske klysete ut.
Men bruker man tommel til alt, så har du altså fordelen av å kunne dytte girhendelen litt lenger vekk fra grepet. Og det synes ihvertfall jeg er fint.
Det har du nok rett i,jeg kjører ikke teknisk terreng.Etter mange år i tøff jobb,krangler knærne så pass at jeg har gått over til e-MTB.Nå jeg kan jeg sykle så langt og høyt jeg vil uten å være invalid etterpå.Sykler på asfalt for å komme frem til flotte grusveier som vi har her,som er en fin utfordring selv med e-MTB.
e-MTB er et fantastisk konsept. I morgen skal jeg på tur med en kompis som har vært uheldig i ulike sammenheng og har brukket mye forskjellig i det samme beinet, og har måtte kjøre operasjoner på nytt flere ganger, så formen hans har blitt bare verre og verre etter flere års passivitet.
e-MTB var løsningen som gjorde at han kunne komme tilbake igjen og sykle turer i terreng han likte å sykle i før skadene, noe som ville vært helt umulig uten drahjelp. Han kan blant annet ikke stå og tråkke lenger. Med litt batteribasert assistanse kan vi dra på tur sammen igjen. Så i morgen er det en antatt syvtimers tur på Øyerfjellet. En med assistanse og en uten.
Blir staselig.
Tok samme turen i fjor. Specialized Kenevo-etellarannet. Bra greier. Kunne fint tatt en time til uten problemer. Hadde bra med suppe igjen på batteriet da turen var over.
Helt ok kjøp egentlig.
ikke kjempebillig, men samtidig så får man jo ikke så mye sykkel for pengene nå til dags, så du må jo litt opp i pris for å få noe lignende nytt.
Ser jo rimelig ubrukt ut, og 11 delt 105 5800 var en helt grei gruppe med samme funksjon som dagens grupper.
kompaktkrank har den også, så rimelig nybegynner-vennlig.
Noen nye og bedre dekk og du har en knallsykkel som ikke vil ha problemer med å holde tritt med/kjøre fra moderne sykler
Den klarer dog nok ikke bredere dekk enn 25mm - rent personlig synes jeg det er bredt nok, men dette blir nok aldri den mest komfortable sykkelen, så om det er høyt på prioriteringslisten bør du nok gå for en nyere sykkel.
Kjøpte ny (bruktbil) for 2 år siden, og endte opp med selgerens knapt brukte CAAD8 for 2000kr (han skulle ha 2500kr, men prutet seg selv ned uten et ord fra meg). Helt ok sykkel med stort sett shimano 105 utstyr. Jeg kom fra Dura-Ace, så cannondale-bremsene er litt kleine synes jeg. Ellers koser jeg med sykkelen som er mer enn god nok for mitt bruk i dag. For meg er den absolutt komfortabel.
Tror helt sikkert du vil få mye glede av den.
Jeg kjøpte bil også.
Tok samme turen i fjor. Specialized Kenevo-etellarannet. Bra greier. Kunne fint tatt en time til uten problemer. Hadde bra med suppe igjen på batteriet da turen var over.
Vis vedlegget 653256
På bildet ditt er ende på skifter nesten jamt med ende på bremsehåndtak - med avstand mellom skifter og brems. Hos meg er ende skifter på innerste ende av brems - med minimal avstand mellom. Derverved blir skifter vanskelig tilgjengelig bak brems. Vis vedlegget 653256
På mystisk vis ordna det seg. En stor takk til Knut / Hafjell Bike Park som klarte å grave frem et identisk hendelblad fra skrotskuffen sin. Disse er dritgamle, så jeg hadde fryktet at det eneste som kunne gjøres var å bytte hele bremsen. Men neida. Herr Løkås ordner opp. Takk!
På mystisk vis ordna det seg. En stor takk til Knut / Hafjell Bike Park som klarte å grave frem et identisk hendelblad fra skrotskuffen sin. Disse er dritgamle, så jeg hadde fryktet at det eneste som kunne gjøres var å bytte hele bremsen. Men neida. Herr Løkås ordner opp. Takk! Vis vedlegget 653487
På mystisk vis ordna det seg. En stor takk til Knut / Hafjell Bike Park som klarte å grave frem et identisk hendelblad fra skrotskuffen sin. Disse er dritgamle, så jeg hadde fryktet at det eneste som kunne gjøres var å bytte hele bremsen. Men neida. Herr Løkås ordner opp. Takk! Vis vedlegget 653487
Om noe har lyst på et "godt brukt" Raceface SixC karbonstyre til hipsterfixien sin, så er det bare å si i fra. Litt smalt på den ene siden.
[målte det nå, og om det kappes rent og pent, og selvsagt så det blir likt på begge sider bør du ende opp med et 57cm styre. Det er jo faktisk hva jeg hadde på den første bit-for-bit sykkelen jeg bygde i 1997]
I praksis har det jo bare blitt slipt ned. Og desto kortere det blir, desto mer vil det jo tåle.
Så teknisk sett vil det nok funke helt fint som et supersmalt hipsterstyre.
Dagens tur började bra med punktering efter 10 minuters cykling. Sedan kom jag igång efter genomfart genom Västerås ut mot Enköping, fika i Orresta på golfklubben. Sen motvind igen hem mot Västerås, nu var det mest tjockt ”pannben” och stumma ben.
Men cyklade i alla fall.
Her ankom nytt sykkeltøy idag levert fra Bioracer og merket Omerta CVK
Alltid like spennende og bestille størelse på nett, men dette satt bra.
En liten prøvetur, buksen blir nok ikke en nedgradering vs Assos med dagens matchvekt så kunne en S i trøye funket høy 1.90 og slank er ikke alltid enkelt med størrelser.
De som designet CVK klærne har virkelig treffet med detaljerne
Her ankom nytt sykkeltøy idag levert fra Bioracer og merket Omerta CVK
Alltid like spennende og bestille størelse på nett, men dette satt bra.
En liten prøvetur, buksen blir nok ikke en nedgradering vs Assos med dagens matchvekt så kunne en S i trøye funket høy 1.90 og slank er ikke alltid enkelt med størrelser.
De som designet CVK klærne har virkelig treffet med detaljerne Vis vedlegget 654625
Her ankom nytt sykkeltøy idag levert fra Bioracer og merket Omerta CVK
Alltid like spennende og bestille størelse på nett, men dette satt bra.
En liten prøvetur, buksen blir nok ikke en nedgradering vs Assos med dagens matchvekt så kunne en S i trøye funket høy 1.90 og slank er ikke alltid enkelt med størrelser.
De som designet CVK klærne har virkelig treffet med detaljerne Vis vedlegget 654625
Her ankom nytt sykkeltøy idag levert fra Bioracer og merket Omerta CVK
Alltid like spennende og bestille størelse på nett, men dette satt bra.
En liten prøvetur, buksen blir nok ikke en nedgradering vs Assos med dagens matchvekt så kunne en S i trøye funket høy 1.90 og slank er ikke alltid enkelt med størrelser.
De som designet CVK klærne har virkelig treffet med detaljerne Vis vedlegget 654625