Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.Da kom et sett S400 Smoked Oak på døra rett etter kl 10. Godt pakket og i perfekt stand.
Førsteinntrykket er noe "slankere" lyd enn LSi9 som det sikkert er tunet for mer "American sound" (ref: https://hometheaterhifi.com/volume_9_3/polk-lsi9-speakers-9-2002.html ) - men så er jo S400 splitter nye og trenger nok 2-3 dager med innspilling.
Skjedde mye med bassen på LSi9 også i løpet av første dagene.
Dialoger/luftighet umiddelbart en nyanse bedre.
Plassering må jeg teste litt mer på, men det er og blir stueplassering på hver side av TV (flatskjerm)
Fin dypbass test: https://www.youtube.com/watch?v=YH3c1QZzRK4
Motorlyder a la dette er foreløpig "deiligere"/mer "musikalske" på LSi9: https://www.youtube.com/watch?v=s_CaYo6EQEU
Takk for det og info om innspillingstid. Hmm, da tar det kanskje lenger tid enn det jeg så for meg. Håper den løsner litt, foreløpig er det en høyttaler som jeg må si til meg selv at "alle" tester etc sier er referanseklasse, istedenfor at den umiddelbart overbeviser. LSi9 var fine sånn, at de overbeviste nærmest med en gang. Mulig S300 mkII hadde vært et bedre valg for meg. Noe av målet med høyttalerbyttet er å få noe som er like god på bass som LSi9 men tydeligere dialog på relativt lave volum og litt mer detaljert øverst.Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.
100 til 200 timer avhengig av hvor høyt du spiller er nok nødvendig før du oppnår max ytelse.
Jeg har mine plassert ca. 1 fot fra veggen, 2,5 meter mellom dem, og vinklet innover ca 10 grader, og jeg synes de yter
meget bra i denne posisjonen, selv om det plasseringsmessig nok ikke er optimal, men en har ofte andre møbleringsmessige hensyn å ta.
H90 skal fint klare det.. Mads selv liker ofte lyden bedre med små forsterkere da de ofte gir en nærve i musikken.. Dog ble han ikke imponert over Hegel på s300mk2 i allfall..Regner med at effekten i H90 nok er rundt 100 watt i 4 Ohm, jeg vet at den i stereo er målt til 112 watt i 4 Ohm, da med 1% THD + N, 1 kHz. Forsåvidt, mer effekt er som regel bra.
Tror nok ikke du hører noe av 10Hzen nei. Ikke 20Hzen heller for den del. Det er jo små høyttalere tross alt.Takk for det og info om innspillingstid. Hmm, da tar det kanskje lenger tid enn det jeg så for meg. Håper den løsner litt, foreløpig er det en høyttaler som jeg må si til meg selv at "alle" tester etc sier er referanseklasse, istedenfor at den umiddelbart overbeviser. LSi9 var fine sånn, at de overbeviste nærmest med en gang. Mulig S300 mkII hadde vært et bedre valg for meg. Noe av målet med høyttalerbyttet er å få noe som er like god på bass som LSi9 men tydeligere dialog på relativt lave volum og litt mer detaljert øverst.Gratulerer. Du må nok regne med litt mer enn 2 - 3 dagers innspilling før S400 yter sitt beste.
100 til 200 timer avhengig av hvor høyt du spiller er nok nødvendig før du oppnår max ytelse.
Jeg har mine plassert ca. 1 fot fra veggen, 2,5 meter mellom dem, og vinklet innover ca 10 grader, og jeg synes de yter
meget bra i denne posisjonen, selv om det plasseringsmessig nok ikke er optimal, men en har ofte andre møbleringsmessige hensyn å ta.
Med leilighet blir det også begrensede valg mhp både plassering og volum.
Tok en sveip fra 5-100Hz jeg fant på Youtube og 10 Hz er jo lydløst, men kanskje ikke anbefalt ? Selv om det beveger mye på membraner, pluss at høyttalerne kan bevege seg på stativene.
RojohII - veldig klar over effekten litt flytende forfriskninger kan ha på lyden ja
Ja, har fått gjøre fint lite innspilling til nå, men blir nok noen timer framover. Retur går nok greit, og har pakket så pent som mulig ut med tanke på evt retur, men momsrefusjon er visst et eget kapittel.Tror nok ikke du hører noe av 10Hzen nei. Ikke 20Hzen heller for den del. Det er jo små høyttalere tross alt.
Jeg skal ikke påstå for meget rundt dette med innspilling, men typisk vil et basselement løsne litt etterhver og spille både litt dypere og litt mer nyansert. Om det er nok til at du liker lyden bedre enn høyttalerne du allerede har og liker er jo ikke godt å vite. Jeg ville bare brukt de neste dagene til å spille en del musikk, film og kanskje lekt bittelitt med avstand til bakvegg/sidevegg hvis det er mulig. Buchardt S300II skal jo være litt fyldigere i lyden, men som alltid vil det være noen kompromisser.
Uansett: Buchardt Audio har en veldig fin tilbakeleverings-policy. Så bare unngå å lage merker i høyttalerne de første 30-dagene. Får du de ikke til å spille kontakter du bare Buchardt og høyttalerne blir hentet hjemme hos deg av DHL/Bring uten mer bryderi enn å pakke dem pent sammen igjen.
Så langt virker det meget ryddig.Leit at det ikke ble fullklaff med S400. Sånn er det desverre av og til. Hvis du har tid og lyst, skriv gjerne et par ord om hvordan du opplevde returordningen og hvordan det foregikk rent praktisk. Altså om det gikk greit og uten for mye bryderi. Sikkert flere som er interessert i dette.
Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.Da er videre innspilling og A-B testing mot LSi9 gjort.
Den korte konklusjonen er at S400 er veldig gode høyttalere som gir veldig korrekt/nøytral lyd men at de ikke helt klarte å gripe fatt i meg på det emosjonelle plan. Dermed er mail sendt avgårde til Buchardt med ønske om retur.
S400 strekker seg lenger nedover og gir flere nyanser og rapphet i bassen. Oppover gir de også godt med detaljer og totalinntrykket er at de er veldig nøytrale. Lil' Dicky Earth: Flere detaljer, tydeligere dialog og mer gitar-strum (når han svømmer under vann med baderingen). Christine and the Queens - Paradis Perdus: kjappere og mer nyansert bass enn LSi9 som her kan bli i overkant "boomy"
Det jeg ikke slo meg helt til ro med var at forbedringen var såpass liten ift de jeg allerede hadde, pluss at LSi9 om enn mindre korrekte, ofte gir litt ekstra brystvolum til vokalister og vekt til bassen. Stereoperspektiv og sømløs helhet er begge gode på, men LSi9 framstår litt mer "smooth" på bekostning av litt ekstra detaljer som også er et tveegget sverd i forhold til ørlite for mye sss-lyder hos S400. På enkelte symfoniske stykker så gjør LSi9 sin "voicing" seg godt, da de tilfører fylde der S400 kan virke litt "tynnere".
Synd, for jeg hadde håpet at S400 kunne blitt den klare vinner - da hadde jeg ikke hatt problem med å pensjonere LSi9'ene.
Jo bedre utstyr - jo mer kilent - ikke minst gjelder dette høyttalerkabler. Forundrer meg litt, at leverandørene ikke i større grad veileder om dette, spesielt så lenge kabler er så idiotisk dyrt som det er - ei heller noen logikk at dyreste kabelen spiller best.Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.
Holder derfor på med å eksperimentere med høyttalerkabler for å temme disse antydningene til skarphet i toppen.
Da jeg fikk S400 brukte jeg Nordost Heimdall 2, og disse kablene er gode, et enormt lydbilde, men jeg oppdaget da jeg skiftet til Qed Silverline som jeg hadde liggende, at Heimdall på langt nær henter ut det basspotensialet som ligger i S400.
Nå har jeg et sett Audioquest Rocket 88 tilkoblet mellom Hegel H360 og S400 og disse kablene later til å passe atskillig bedre til S400 enn Heimdall gjorde. Selv om Audioquestkablene ikke helt formidler det samme enorme lydbildet som Heimdall gjorde, så har de en mye bedre evne til å få fram bassen,som både er langt dypere og mer artikulert, i tillegg til å formidle en litt varmere klang, og de har vist seg så langt å være bedre i stand til å temme sss-lydene i toppen.
Ut fra det jeg hører, og det er betydelige forskjeller, så tror jeg det kan være lurt å eksperimentere med kabeltillpassning dersom en ellers har utstyr av en slik kvalitet at det rettferdiggjør eventuelle merkostnader.
For min del er jeg meget godt fornøyd med S400, så her er det ikke aktuelt med noe retur.
Hva med å teste noe annet på forsterkersiden..? Uten å trø noen på tærne eller ville starte noe stor diskusjon så er i allfall min erfaring at Hegel låter skarpt i toppen og mye ssss'er..Jeg opplever også til tider at S400 kan være litt skarp i toppen, med antydning til sss-lyder.Da er videre innspilling og A-B testing mot LSi9 gjort.
Den korte konklusjonen er at S400 er veldig gode høyttalere som gir veldig korrekt/nøytral lyd men at de ikke helt klarte å gripe fatt i meg på det emosjonelle plan. Dermed er mail sendt avgårde til Buchardt med ønske om retur.
S400 strekker seg lenger nedover og gir flere nyanser og rapphet i bassen. Oppover gir de også godt med detaljer og totalinntrykket er at de er veldig nøytrale. Lil' Dicky Earth: Flere detaljer, tydeligere dialog og mer gitar-strum (når han svømmer under vann med baderingen). Christine and the Queens - Paradis Perdus: kjappere og mer nyansert bass enn LSi9 som her kan bli i overkant "boomy"
Det jeg ikke slo meg helt til ro med var at forbedringen var såpass liten ift de jeg allerede hadde, pluss at LSi9 om enn mindre korrekte, ofte gir litt ekstra brystvolum til vokalister og vekt til bassen. Stereoperspektiv og sømløs helhet er begge gode på, men LSi9 framstår litt mer "smooth" på bekostning av litt ekstra detaljer som også er et tveegget sverd i forhold til ørlite for mye sss-lyder hos S400. På enkelte symfoniske stykker så gjør LSi9 sin "voicing" seg godt, da de tilfører fylde der S400 kan virke litt "tynnere".
Synd, for jeg hadde håpet at S400 kunne blitt den klare vinner - da hadde jeg ikke hatt problem med å pensjonere LSi9'ene.
Holder derfor på med å eksperimentere med høyttalerkabler for å temme disse antydningene til skarphet i toppen.
Da jeg fikk S400 brukte jeg Nordost Heimdall 2, og disse kablene er gode, et enormt lydbilde, men jeg oppdaget da jeg skiftet til Qed Silverline som jeg hadde liggende, at Heimdall på langt nær henter ut det basspotensialet som ligger i S400.
Nå har jeg et sett Audioquest Rocket 88 tilkoblet mellom Hegel H360 og S400 og disse kablene later til å passe atskillig bedre til S400 enn Heimdall gjorde. Selv om Audioquestkablene ikke helt formidler det samme enorme lydbildet som Heimdall gjorde, så har de en mye bedre evne til å få fram bassen,som både er langt dypere og mer artikulert, i tillegg til å formidle en litt varmere klang, og de har vist seg så langt å være bedre i stand til å temme sss-lydene i toppen.
Ut fra det jeg hører, og det er betydelige forskjeller, så tror jeg det kan være lurt å eksperimentere med kabeltillpassning dersom en ellers har utstyr av en slik kvalitet at det rettferdiggjør eventuelle merkostnader.
For min del er jeg meget godt fornøyd med S400, så her er det ikke aktuelt med noe retur.
Nå er jo ikke dette et forum hvor jeg skal gå for mye inn på kabler, det er jo nærmest som å banne i kirken.Jo bedre utstyr - jo mer kilent - ikke minst gjelder dette høyttalerkabler. Forundrer meg litt, at leverandørene ikke i større grad veileder om dette, spesielt så lenge kabler er så idiotisk dyrt som det er - ei heller noen logikk at dyreste kabelen spiller best.
Men vi aksepterer at det er forskjell på forsterkere og høyttalere, hvorfor da ikke kabler? I mitt oppsett så hører jeg tydelig forskjell på de forskjellige kablene jeg har prøvd, både til det bedre og til det verre. Det snakkes varmt om systemtilpassing, og dette er viktig, men den delen som skal formidle et elektrisk signal fra forsterkeren til høyttaleren, skal av mange holdet helt utenfor resten av systemet som en del uten betydning, så lenge det er en kabel.
Er forøvrig helt enig i at det ikke trenger å være svindyre kabler for at det skal være best, men dersom en ikke prøver forskjellige kabler, så kan en ende opp med å ikke utnytte det potensiale som ellers ligger i gode forsterkere og høyttalere.
Det ble en "twist" ift retur at Mads hadde et ikke ukjent norsk firma som var interessert i å teste disse høyttalerne, så da refunderte han full pris inkl mva og sending med Postnord videre. En god løsning for meg som slapp å bruke tid på byråkrati ift moms-refusjon ved vanlig retur, og alt nå tilbakebetalt.Takk for tilbakemelding. Hold oss gjerne oppdatert i prosessen.
Mads er en kjernekar,en fryd å ha med det selskapet å gjøre=)Det ble en "twist" ift retur at Mads hadde et ikke ukjent norsk firma som var interessert i å teste disse høyttalerne, så da refunderte han full pris inkl mva og sending med Postnord videre. En god løsning for meg som slapp å bruke tid på byråkrati ift moms-refusjon ved vanlig retur, og alt nå tilbakebetalt.Takk for tilbakemelding. Hold oss gjerne oppdatert i prosessen.
En waveguide er i praksis litt som å holde hendene rundt munnen som en ropert når du skal hyle i en bestemt retning. Meningen med den er å sørge for at man har jevn spredning i overgangen mellom mellomtone og diskant.Interessant tråd. Er det bare jeg som ikke vet hva waveguide er? Noen som har lyst til å forklare med enkle ord?
Ja, Google har jeg prøvd flere ganger. For et fantastisk verktøy.
Nei, det er størrelsen, formen og dybden på waveguiden (det lille sorte hornet rundt diskanten i Buchardt) og samspillet med driveren(e) som avgjør effekten av waveguiden. Man kan på mange måter få den spredningen man vil ved å justere på driver-størrelser, delefrekvenser og størrelse/form på waveguiden.Takker for glitrende forklaring, @coolio. Det gir stor mening. Er et kun størrelsen på membranet som utgjør waveguide «effekten»?
En waveguide omtrent slik man ser den Buchardt høyttaleren har, hvor høyt opp i frekvens vil den ha noen effekt?En waveguide er designet for å begrense spredningen til diskanten for å matche den mer direktive mellomtonen rundt delefrekvensen.
Enig,er der en del selv,men det er litt ensomt. Derfor jeg er her, og i blant treffer man på hyggelige folk som gledelig deler av sin kunnskap, coolio for eksempel -kul fyr!Ja, Google har jeg prøvd flere ganger. For et fantastisk verktøy.