Buchardt Audios venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror Buchardt har en balanse som veldig mange vil like godt.
    Veldig enig, dvs. det jeg har hørt av de på messer. Virker som de har benyttet ørene som viktigste verktøy i tuningen av de, og da med hovedfokus på at det skal låte mest mulig naturlig, når de har utviklet disse.

    Vet ikke jeg, om det er en trend ute og går hos enkelte, for tiden, som nettopp går i at man tør la det låte "pent." Så kan de som går på søken etter gjengivelsen av en spesiell cymbal eller rene måledata, mer fokusere på "stor-fabrikk-høyttalerne" hvor det kan høres ut som innkjøpssjefen har sittet gjemt bak sofaen med hammer når utviklingsavdelingen har laget den :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    S400 kunne hatt navnet SUNN FORNUFT med utgangspunkt i dens konstruksjon, og så spiller den bare grisebra også.

    Lurer på, om dette er det nærmeste man kommer klassikerne Dynaudio Special-Twentyfive og Sunus Faber Extrema.

    Skulle vært morsomt å vite hvem som lager den 6" driveren de benytter her. Og så smart, når de først bruker waveguide, at de ikke gjør det for å få en diskant til å spille lavere men for å kunne bruke en mindre (og med dette mindre problemfri) diskant.

    Best av alt; de har satt en så fornuftig pris at kun XTZ har samme tenkesett i hva ting koster å lage opp mot utsalgspris.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    S400 kunne hatt navnet SUNN FORNUFT med utgangspunkt i dens konstruksjon, og så spiller den bare grisebra også.

    Lurer på, om dette er det nærmeste man kommer klassikerne Dynaudio Special-Twentyfive og Sunus Faber Extrema.

    Skulle vært morsomt å vite hvem som lager den 6" driveren de benytter her. Og så smart, når de først bruker waveguide, at de ikke gjør det for å få en diskant til å spille lavere men for å kunne bruke en mindre (og med dette mindre problemfri) diskant.

    Best av alt; de har satt en så fornuftig pris at kun XTZ har samme tenkesett i hva ting koster å lage opp mot utsalgspris.
    Det er aluminiums membran på disse så de har en nokså annerledes klang enn Dynaudio og Sonus Faber. Synes S300 er mer lik på de du nevner der. Mener disse SB Acoustics alu midbassene har nokså lik "klang" som Seas Excel magnesium elementer egentlig. Var overrasket over hvor forskjellig S300 og S400 låt. Veldig bra begge 2, men på hvert sitt hvis. S300 har varme og fylde, mens S400 er superdetaljert og nøytral.
     

    Lars DK

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.07.2007
    Innlegg
    211
    Antall liker
    184
    Sted
    Danmark
    Torget vurderinger
    12
    M

    MusicBear

    Gjest
    Ja, som cbarth1 skriver og linker til, er det vist SB Acoustics som producerer den. Ulrik er konstruktøren, og er vel mest kendt fra ScanSpeak. Mener han er/har været hos Danesian Audio/SB Acoustics.
    Ulrik Schmidt jobber hos SB Acustic, eller Danesian som de egentlig heter.
    Men, jeg trodde faktisk at Satori serien deres overgikk alt annent de lager, som en top of the line serie.
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    Jeg hadde en e-postkorrespondanse med Mads for et par dager siden. Jeg etterspurte stativ til mine S200 som de ikke hadde lenger. Han kunne fortelle at S400 er et resultat av forbedring av S200. Prisen er virkelig ikke den samme,men størrelsen er.

    Han forteller videre at neste skritt er P400 som har de samme prinsippene som S400, men en pris som nærmer seg S200.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    P400 som i aktiv versjon av S400?
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    P400 som i aktiv versjon av S400?
    Nei, jeg fikk ingen inntrykk at den skulle være aktiv. Men en rimeligere modell som kunne prises likt som S200- Mener jeg betalte rundt 7000 for å få den på døra.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Betyr det at S200 erstattes av P400?
     

    Morten S

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.09.2015
    Innlegg
    271
    Antall liker
    402
    De har sluttet og lage S200 for lenge siden. Dessverre. Heldigvis har jeg et par.

    sitat fra Mads:

    "S200 er en fantastik højttaler, og til prisen umulig at slå. Vi ville lave en ny udgave som var bedre, det protjekt endte med at blive til S400 da vi blev ved og ved med at ville gøre den bedre :) Så prisen endte også ud i en helt anden, men størrelsen er faktisk ret tæt.
    Næste skridt er at lave en P400 som har mange af de samme features, men til en meget lavere pris der nærmer sig S200"
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer visst også en P700 i 2020, gulvstående høyttaler altsp.

    Mads Buchardt med mye info i denne tråden: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/buchardt-audio-s400.7499/page-2
    Jeg har klipt ut planene de har:

    As for the products we are working on at the moment. We have two new active speakers up next. A short description on them :

    S400A : Its close to the design of the S400 and then no really. It looks like it with the waveguide on top now (we can do time alignment in the DSP here). The cabinet is a bit deeper (4 centimeters). The big change is that we here use closed cabinets. We have one woofer on the front, and one on the back over the active system. Each woofer in its own cabinet inside so we can time aligned the back woofer. They dont have much space to work with so we need a ton of power for them. Here we have 3 x 150 w of some brand new class d chips from Texas Instruments and a powerfull power supply. And high quality DSP and the CS4398 DAC in each speaker as well. They can be connected via WISA to our hub and remote. Or any WISA receiver for that matter. Or you can simply connect them via XLR to your own pre amp and run them. But using our hub, you will also have the ability to use our Room correction, witch is a topic by it self. But in short, its made directly to handle the issues in the bass coursed by the room (sub 250hz) and it touches nothing else! I really cant emphasize enough how mind great this actually works, and its very easy to setup as well and measure your room.

    S700A floorstander : All the same jazz, just with 4 x 150 w amps and a 3.5 way design instead of an 2.5 way. This will have waveguide, 6" midrange 4 x 2 x 6" woofers (17-200hz) and on the back 2 x 6" woofers (17-100hz). Still pretty elegant and compact design, but with a ton of power! I will attach some measurements from our 3. prototype (wasting now for the final prototype to get finished). These has been under development for almost 3 years now. We have spend so much time on them! We are sharing this active platform with other companies, but we have specified the amps and dacs in them. You can see the platform also used by System Audio in there new Silverback lineup. We have just upgraded the amps and dacs compared to these. But the Hub and features are basically the same. To carry development cost for something like this is alone is completely out the picture.

    We are also working on two new passive in a new Performance series scheduled for 2020 :

    P400 : basically an cheaper version of S400. Here we will be using the PFC series of SB 6" woofers, AMAZING drivers at an low cost! We will do some changes to them, one of them is an aluminium chassis. Otherwise a cheaper cabinet and much cheaper crossover compared to the S400. But it will be our best value for money product!

    P700 Floorstander : 3 way with 6" midrange and 2 x 6" woofer supported by 4 x 6" passive radiators.

    Lastly we are also developing an amplifier! This might be a surprise :)

    It started because i wanted to bring this fantastic new room correction to our passives as well. So we started the project as an room correction box alone. But getting more in to it, we actually ended up with an integrated design with the room correction in it instead. Tooling cost and approvals to be able to sell them worldwide and all that follows to start the production of this was estimated to cost $86.000!! This was the same cost for an room correction box on its own, so we decided to go with an all in one box (excepts streaming).
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.524
    Torget vurderinger
    4
    Har kun hørt S300 på Horten messa og ble den gang imponert. Er vel egentlig Proac fan men de er bli vel stivt priset. Bør jeg prøve S400 ? Dette er til en leilighet så monitor HT er veldig aktuelt kontra gulvstående. Jeg liker kontant bass.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har kun hørt S300 på Horten messa og ble den gang imponert. Er vel egentlig Proac fan men de er bli vel stivt priset. Bør jeg prøve S400 ? Dette er til en leilighet så monitor HT er veldig aktuelt kontra gulvstående. Jeg liker kontant bass.
    Ja, hvis du likte S300 og liker kontant bassgjengivelse, så tyder mye på (d.v.s. disse forskjellige testene rundtom) at S400 er mer kontante/strammere enn S300, men samtidig tonalt balanserte slik at i alle fall jeg aldri har savnet mer bass/fylde i lyden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    S400 er ikke dyrere enn at jeg kunne tenkt meg et par bare for å prøve.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvorfor ikke. Du har 30 dager fri retur uten for mye styr og stell. Både Mads og andre drar frem dette med innspilling. Sikkert relevant nok, men jeg hørte rimelig kjapt at jeg ikke ville behøve å sende dem tilbake. For mange vil spredningen fra waveguiden være det som gjør om man liker dem, eller ikke - og det finner man nokså fort ut av. Jeg regner med at det begynner å minke på beholdningen, så hvis man er interessert så er det sikkert ikke dumt å bare plassere en ordre nå mens det fortsatt er litt igjen. Det er ganske safe høyttalere egentlig, så noen kjempesmell går man vel neppe på - gitt returretten og selve kvaliteten på høyttalerne.:) Har dog ikke hørt noe om retursending og hvordan det evt. har fungert...
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Gjelder prisene i Norge uten VAT eller med EU-VAT som man kan velge mellom på nettsiden?
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    De har et ryddig system i forhold til dette.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Ja. Mads Buchardt var veldig kjapt på mail med info og alternativer da jeg kjøpte "pre-order" og fikk alternativer mht. finish/leveringsdato. Mitt inntrykk er at dette er veldig ryddig og bra.:)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Ja. Mads Buchardt var veldig kjapt på mail med info og alternativer da jeg kjøpte "pre-order" og fikk alternativer mht. finish/leveringsdato. Mitt inntrykk er at dette er veldig ryddig og bra.:)
    The new economy.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    4502FA02-8564-4E57-9C84-694943D0A1A0.jpg
    Har brukt mine S400 i ca. en uke sammen med Hegel H360 og Hegel HD30.
    S400 spiller på en måte som langt overstiger de forventninger jeg i utgangspunktet hadde til disse små boksene.
    Et utrolig stort og veldefinert lydbilde både i bredde, dybde og høyde. Senter er meget godt definert, og er litt frampå, som gjør at både kvinne og mannsstemmer framstår som meget godt artikulert uten å virke påtrengende.
    Bassen er nesten for god til å være sann fra en høyttaler på denne størrelsen, her er det både autoritet og slagkraft i massevis, og jeg føler ingen behov for å bruke subwoofer sammen med dem.
    Rett og slett en meget underholdende og morsom høyttaler å lytte til.
     
    Sist redigert:

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Har brukt mine S400 i ca. en uke sammen med Hegel H360 og Hegel HD30.
    S400 spiller på en måte som langt overstiger de forventninger jeg i utgangspunktet hadde til disse små boksene.
    Et utrolig stort og veldefinert lydbilde både i bredde, dybde og høyde. Senter er meget godt definert, og er litt frampå, som gjør at både kvinne og mannsstemmer framstår som meget godt artikulert uten å virke påtrengende.
    Bassen er nesten for god til å være sann fra en høyttaler på denne størrelsen, her er det både autoritet og slagkraft i massevis, og jeg føler ingen behov for å bruke subwoofer sammen med dem.
    Rett og slett en meget underholdende og morsom høyttaler å lytte til.
    Gøy at disse S400ene falt i smak og fungerte godt sammen med ditt Hegel-utstyr. Ikke at det overrasket da disse høyttalerne er veldig godt balanserte og fungerer bra på nøytralt og oppløst utstyr uten at går ut over morofaktoren eller lyttegleden. Kanskje tvert om. Det som kanskje skiller S400 fra en del andre sammenlignbare høyttalere, er at man også kan spille "rølpemusikken" sin uten at lyden faller sammen eller mister sin sjarm/mening.
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Har brukt mine S400 i ca. en uke sammen med Hegel H360 og Hegel HD30.
    S400 spiller på en måte som langt overstiger de forventninger jeg i utgangspunktet hadde til disse små boksene.
    Et utrolig stort og veldefinert lydbilde både i bredde, dybde og høyde. Senter er meget godt definert, og er litt frampå, som gjør at både kvinne og mannsstemmer framstår som meget godt artikulert uten å virke påtrengende.
    Bassen er nesten for god til å være sann fra en høyttaler på denne størrelsen, her er det både autoritet og slagkraft i massevis, og jeg føler ingen behov for å bruke subwoofer sammen med dem.
    Rett og slett en meget underholdende og morsom høyttaler å lytte til.
    Gøy at disse S400ene falt i smak og fungerte godt sammen med ditt Hegel-utstyr. Ikke at det overrasket da disse høyttalerne er veldig godt balanserte og fungerer bra på nøytralt og oppløst utstyr uten at går ut over morofaktoren eller lyttegleden. Kanskje tvert om. Det som kanskje skiller S400 fra en del andre sammenlignbare høyttalere, er at man også kan spille "rølpemusikken" sin uten at lyden faller sammen eller mister sin sjarm/mening.
    Jeg opplever at S400 kan være ganske avslørende dersom innsignalet ikke er av tilstrekkelig kvalitet, da har de en tendens til å være litt rå i sin presentasjon av musikken.
    Men gi dem et signal av god kvalitet, og du blir belønnet med lyd i en klasse som jeg ikke trodde var mulig for høyttalere i denne prisklasse og størrelse. Dette er høyttalere som er rett og slett vanedannende å lytte til, med
    sitt lettflytende, gjennomsiktige og enorme lydbilde.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.048
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Ja. Mads Buchardt var veldig kjapt på mail med info og alternativer da jeg kjøpte "pre-order" og fikk alternativer mht. finish/leveringsdato. Mitt inntrykk er at dette er veldig ryddig og bra.:)
    Mads er kjapp å respondere og absolutt proff. En glede å handle med.
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Feriepenger på konto og plutselig "In Stock!" på S400 i Smoked Oak er en farlig kombo :)

    Spent, skikkelig spent på hvordan disse blir. Her blir det nok A-B testing opp mot nåværende Polk Audio LSi9 (som har holdt meg unna hifi-basillen eksemplarisk lenge...) Try & NOT buy er jo alltids en mulighet... men "stay tuned"... 2-4 dager shipping pluss tiden det tar for tollvesenet til å lage momsfaktura... venter allerede utålmodig... haha...
     
    Sist redigert:

    JFR

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2017
    Innlegg
    169
    Antall liker
    114
    Hei! Er det noen på østlandet, da spesielt østfold som har et par 400S man kunne kommet å lyttet på?:)
    Mvh. Joachim
     

    nfr

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    56
    Antall liker
    40
    Sted
    Asker
    Spennende.:) Hvilket utstyr kommer du til å koble til høyttalerne?
    Signalkilde for det meste Bluesound Node 2i som går inn i en Yamaha A-S1100 og inn i høyttalerne (via kabler fra The-Music-Cable.com ... )

    Har digitalisert store deler av CD-samlingen og lagt på en 256GB USB stick i bakenden på Node 2i (tips, formater med NTFS så går det bra), men må nok re-digitalisere det som ikke er FLAC/lossless, for med Yamaha'en hører jeg faktisk litt forskjell med mer luft/flyt på det som er lossless...

    Yamahaen med sine 100+ Watt transformerte forresten LSi9 til enda bedre dybde/helhet, så de har nok vært "under-powret" med 50W forsterkere jeg har hatt tidligere...

    Ellers er pakken kommet til landet pr igår og momsregningen fra UPS betalt for kun timer siden... estimert levering mandag :)

    Edit * Tracking viser for fredag viser: Vejle > Oslo (kl 11) > Glostrup (!) > Heldigvis ny arrival scan Oslo mandag morgen.
    Jaja, UPS kan optimalisere logistikken mhp miljø og sjanser for transportskader om dette stemmer.
     
    Sist redigert:

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Spennende.:) Hvilket utstyr kommer du til å koble til høyttalerne?
    Signalkilde for det meste Bluesound Node 2i som går inn i en Yamaha A-S1100 og inn i høyttalerne (via kabler fra The-Music-Cable.com ... )

    Har digitalisert store deler av CD-samlingen og lagt på en 256GB USB stick i bakenden på Node 2i (tips, formater med NTFS så går det bra), men må nok re-digitalisere det som ikke er FLAC/lossless, for med Yamaha'en hører jeg faktisk litt forskjell med mer luft/flyt på det som er lossless...

    Yamahaen med sine 100+ Watt transformerte forresten LSi9 til enda bedre dybde/helhet, så de har nok vært "under-powret" med 50W forsterkere jeg har hatt tidligere...

    Ellers er pakken kommet til landet pr igår og momsregningen fra UPS betalt for kun timer siden... estimert levering mandag :)
    Du har noe hyggelig i vente.
    Har hatt mine S400 i snart 3 uker, så de burde være innspilt nå. Tilkoblet min Hegel H360 og HD30 dac. spiller disse høyttalerne på en måte som jeg absolutt ikke hadde forventninger til på forhånd. Takket være diskantens bølgeleder har de et enormt stort og gjennomsiktig lydbilde, og dersom en lukker øynene mens en lytter, er det bortimot umulig å lokalisere selve høyttalerne i lydbildet.
    Bassen som S400 er i stand til å produsere er nesten naturstridig for en høyttaler av denne størrelse, de går dypt, slår hardt, selv på høyt volum, uten å miste pusten. Nå har jeg anlegget mitt i stuen, så noe helt ideelt gjengivelse vil jeg aldri få, men allikevel spiller disse høyttalerne på en meget tilfredstillende måte. Som en av testerne sier i en Youtubevideo, dette er en stativ/bokhylle-høyttaler som alle andre høyttalere av samme type må finne seg i å bli testet opp mot. Sier litt om kvaliteten på S400.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye kraft trenger man egentlig på S400 for å drive dem "akseptabelt"?
     

    Innvandreren

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.09.2015
    Innlegg
    72
    Antall liker
    69
    Sted
    Ålesund.
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mye kraft trenger man egentlig på S400 for å drive dem "akseptabelt"?
    Å gi noe entydig svar er ikke så lett. Jeg bor i leilighet så jeg er nødt til å begrense meg i forhold til volum.
    Men spesifikasjonene sier fra 60 opptil 200 W, og jeg har nok følelsen av, og det er noe som alle testerne sier også, at disse høyttalerne liker krefter. Ser du har en H90 og denne er 2 x 60W i 8 ohm, er ikke sikker på hva den yter i 4 ohm, men kanskje opp mot det doble. Om denne forsterkeren er kraftig nok avhenger vel litt av hvor stort rom du har høyttalerne plassert i, og hvor høyt du normalt spiller. Men en ting er sikkert, disse høyttalerne spiller helt fantastisk, og til den prisen en må betale for disse, så anser jeg S400 som et virkelig røverkjøp.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hvor mye kraft trenger man egentlig på S400 for å drive dem "akseptabelt"?
    Ikke godt å si helt konkret. Jeg koser meg helt greit med 30w røreffekttrinn, men man mister jo litt av det rytmiske drivet fra kraftigere forsterkere med god kontroll. Jeg har også en defekt Doxa 70-watter. Har ikke fått prøvd den enda da den trenger en reperasjon, men tipper den vil fungere utmerket. Skulle jeg handlet helt nytt til å drive S400, hadde jeg nok siktet meg inn på 100w+/8ohm. S400 klarer å svelge litt effekt og kvitterer med å spille nokså stort og tøft størrelsen tatt i betrakning. Da kan det være greit å ha en forsterker som kan levere litt effekt med lav forvrengning og god kontroll når man vil rocke litt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn