Kompresjonsdriver, konstruksjon og nye tanker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Når vi snakker kompresjonsdrivere, hva anses som bra forvrengningsdata? Jeg sveipet nå på 85-100 dB fra 1 meter (gated) og dette er THD-dataene fra D2 på alle sveip;

    D2 distortion @1m - 85 to 100 dB.jpg


    Her er komplett sett fra 100 dB, tydelig at det er 2 harmonisk som herjer vilt. (100 dB på lasermålt 1 meter er vilt høyt i mine ører!)
    D2 - distortion at 100 dB @1m.jpg


    Linearitetstest viser ingen forskjell på lydvolum;

    D2 @ 1m 85-100 dB linearity.jpg


    Spørsmål ang REW; hvorfor stemmer ikke frekvensresponsen under Distortion med SPL-responsen? Under førstnevnte viser responsen en stigende kurve mens SPL viser flat.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Andre spørsmål ang kompresjonsdrivere som jeg lurer på;

    - Pga sensitivitet er elektronikken viktig ift støy/vreng. Hvilke utslag gjør ting som padding og dc-beskyttelse på forvrengningsdata og hørbarhet?

    - Trenger man disse tingene sånn egentlig? For støy, jau, men er dc-offset et problem vanligvis?

    - Har current drive noe for seg på slike rasedyr?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Når vi snakker kompresjonsdrivere, hva anses som bra forvrengningsdata? Jeg sveipet nå på 85-100 dB fra 1 meter (gated) og dette er THD-dataene fra D2 på alle sveip;

    Vis vedlegget 674702

    Her er komplett sett fra 100 dB, tydelig at det er 2 harmonisk som herjer vilt. (100 dB på lasermålt 1 meter er vilt høyt i mine ører!)
    Vis vedlegget 674704

    Linearitetstest viser ingen forskjell på lydvolum;

    Vis vedlegget 674705

    Spørsmål ang REW; hvorfor stemmer ikke frekvensresponsen under Distortion med SPL-responsen? Under førstnevnte viser responsen en stigende kurve mens SPL viser flat.
    Det er ganske vanlig at driver-hornkombinasjoner ikke klarer spesielt mye bedre enn 0,1-1% THD, men dette avhenger også av hornet alene. Eksponensialhorn gir høyere THD enn for eksempel OS-horn. Her spiller også loadingen en rolle. Høy loading gir i seg selv økt THD.

    Jeg sjekket kjapt BMS 4595ND-MID. Den har ganske lav loading, lang slaglengde og regnes som en moderne driver. Den ligger på ca 3% THD ved 1W.

    Som regel domineres forvrengningsmønsteret av 2. harmonisk.

    Med noe reduksjon i loading, fintuning av faseplugg, topptrimming av motor og bevegelige deler og bruk sammen med et horn med rapid flare rate i starten bør 0,1% være innen rekkevidde.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Andre spørsmål ang kompresjonsdrivere som jeg lurer på;

    - Pga sensitivitet er elektronikken viktig ift støy/vreng. Hvilke utslag gjør ting som padding og dc-beskyttelse på forvrengningsdata og hørbarhet?
    Vanligvis pleier vi å slå sammen THD + N. På gode moderne forsterkere er gjerne THD+N dominert av støy ved lave signalnivåer. Dermed blir støy en svært viktig parameter.

    I tillegg er det viktig å tenke over, det jeg erindrer at du selv også fikk problemer med, at gainstrukturen i signal og effektelektronikken ofte er tilpasset følsomhet på rundt 80-90dB. Straks man direktedriver et horn med 110dB følsomhet løfter man typisk støy fra signalelektronikken tidligere i kjeden med kanskje 20-25dB.

    Hvorvidt en DC-beskyttelse er hørbar avhenger i stor grad av hvordan den er konstruert. Der gjelder langt på vei de samme prinsippene som når man jakter høy CMRR.

    - Trenger man disse tingene sånn egentlig? For støy, jau, men er dc-offset et problem vanligvis?
    En driver som står med 1V DC døgnet rundt blir nok ganske mye varmere enn om den ikke står med spenning på. Ellers vil man jo spise av tilgjengelig slaglengde, men 1V er en ganske høy verdi. En annen faktor er hvor robust signalkjeden er, eller om det kan slå inn uønskede ting der. Det er direkte ukult med 50V DC inn på en kompdriver, om det så bare er 1/10 sekund.

    - Har current drive noe for seg på slike rasedyr?
    Ja, men ikke uten å skape problemer. Current drive vil jo forsøke å "spise opp" impedanstoppene ved å øke på spenningen, så en del driver-hornkombinasjoner vil kreve voldsom EQ om du kjører 100% current drive. En annen faktor er at en beskyttelseskondensator i serie med driveren også er noe forsterkeren vil forsøke å kompensere for. Selv grunnstøy kan bringe en forsterker med ren current drive i klipping når driveren er passivt filtrert med seriekomponenter.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sneaker:
    Med Current Drive, motstand i serie med driver etc, så vil vel driver være mer påvirkelig på akustiske reaktive komponenter i hornet.
    Om jeg har tolket riktig i Hornresp så har det vel virket slik.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Sneaker:
    Med Current Drive, motstand i serie med driver etc, så vil vel driver være mer påvirkelig på akustiske reaktive komponenter i hornet.
    Om jeg har tolket riktig i Hornresp så har det vel virket slik.
    Ja, det er litt komplisert det der. Man kan jo tenke seg at current drive betyr uendelig høy utgangsimpedans, men så må man ikke glemme at det også betyr at strømmen er styrt. Med motstand i serie vil man ikke få noen kontroll på noe som helst.

    Men elektrisk ser det ganske likt ut, så det er prinsipielt helt riktig det du sier. Man kan se for seg at null kontroll betyr at når impedansen øker så holdes ikke spenningen nede. I stedet flyter den og går høy. Når man betrakter dette kontinuerlig blir det samme sak, men man vinner kontroll over fasen når man sammenlikner fasen på strømmen i driveren med fasen på signalet og korrigerer den.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Han hevder også at frekvensrespons alene er det eneste som betyr noe og underbygger dette med null teknisk forklaring og en "blindtest" ingen har fått vite noen detaljer om.
    Earl Geddes er først og fremst en forsker, spesielt innen hornteknologi. I denne og woofertråden blir det klart at driverteknologien er minst like kompleks, og at den ultimate ytelsen - i en hvilken som helst applikasjon, avhenger av gjensidig avhengighet av mange faktorer (inkludert materialet til mebram).
    B&C TBX- og NW-serien er etter min mening (og andres) ikke egnet for reproduksjon av mellomtone, til tross for de flate frekvenskurvene.
    DE250 fra den første serien er av bedre kvalitet enn den senere serien, noe Geddes også har anerkjent.
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Jeg har en sak som jeg lurer på om noen har en mening om.

    Se for dere at vi er ute etter en membran som har så høy bølgehastighet som overhodet mulig. Spolen sitter festet midt mellom inner og ytterkant. Se for dere at den er laget i to lag karbonfiber, der fibrene har retning som vist på bildet under.

    Husk at det vi er interessert i ikke er styrke, men lydhastighet. Hva tenker dere?


    30 degree crossing fibers.png
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Hva legger du i bølgehastighet?
    I membranen eller som følge av bevegelse av membranen i luften foran og bak den?

    Du kan jo bare legge på motorkraft for hurtigst mulig akselerasjon av membranen, men det vil til slutt knekke den pga overbelastning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Som dette?

    Vis vedlegget 674788

    Kan det simuleres?
    Spolen der ja.

    Det kan det helt sikkert, men de fleste verktøy som et ferdige for slike formål har ikke så mange muligheter når det kommer til mer komplekse materialkombinasjoner.

    Tanken var om man behøver fibere som ligger på tvers av disse, eller om man like gjerne kan droppe dem.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Hva legger du i bølgehastighet?
    I membranen eller som følge av bevegelse av membranen i luften foran og bak den?

    Du kan jo bare legge på motorkraft for hurtigst mulig akselerasjon av membranen, men det vil til slutt knekke den pga overbelastning.
    I materialet ja. Bølgene i luften får vi ikke gjort noe med, men den bryter heldigvis ikke opp heller.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Dette innlegget fra Greg Timbers angående JBL 4367 er interessant i sammenheng med Snickers-is-tråder:

    "Congratulations to those who have received their 4367's. There are a ton of misconceptions regarding the s" peakers. i can comment through the DV run after which I was no longer involved. The speaker is essentially similar to a 4365 in overall sound performance. There are some voicing differences partially due to my desires and partially as a result of the hardware used. The 2216Nd has the low TCR wire and is very kicky and dynamic as a result. The 2430 needs to be used an octave below where it is happy (as in the M2) and has an increased amount of 2nd harmonic distortion between 750 Hz and 1500 Hz as a result. It is not horrible, but it is about 10 dB higher than the 476Mg in that range and up to 20 dB higher than the 476Be over the same octave. The increased second comes from the 2430 being a ring radiator with no suspension. It is just difficult for it to move below 1500 Hz. The Mg diaphragm is twice as thick as the Be diaphragm so it resists motion in that range to a degree. The Be has the most freedom to move in the octave at and above crossover so it is the best of the three in that regard. With that said, the 2430 has a very detailed and musical sound and is a fine driver. It is capable of much higher output levels than any of the 476 family and is therefore well suited to Sound Reinforcement and Studio use. There is no silver bullet. With good things come bad things and one has to look at the total set of compromises. The 2430 is also about 1/3 the cost of the 476 precious metal drivers.

    The design goal of the 4367 was to equal or surpass the performance of the 4365 in a smaller enclosure and for 1/3 less money! Done and Done. The system will thrive on LF EQ. There is plenty of headroom in the woofer so 4 - 6 dB of boost around 32 Hz will really spice up the mix.

    The system has very nice imaging but it cannot touch any Array in that area because the horn orientation is the wrong direction and the horn is in a wide boxy enclosure. The M2 does better in this regard because the horn is symmetrical in pattern and designed to have a significantly wider coverage pattern. That just can't be done in such a compact horn as those in the 4367 and 4365. BTW, those two horns behave very similarly with neither having a major edge on the other in measured performance. They are not, however interchangeable physically and would require different EQ."

    Also keep in mind that the M2 is full active. It has separate amplifiers, electronic and digital crossovers and a lot of EQ bands. All kinds of things large and small can be fixed with that kind of horsepower. The pure passive systems can only have a little shaping and perhaps a few low Q correction filters. In spite of that, there is often a musicality to passive systems that purely electronic ones just can't match.

    With regards to charge coupling, the voltage needed to bias the cap pair is pulled from the input through a large resistor (to limit current) and a low leakage diode. The caps in the system are of very high quality so they retain the charge for a while. The beauty of this system not only eliminates the need for the battery and housing/mounting mechanisms but it tracks the signal level. At low levels, very little bias is necessary to do the job so things are fine. At really high levels, much more bias is necessary but the generation level goes up so things are fine. With a fixed battery voltage, it is possible to run out of bias at high levels. The diode method is a good improvement and in my opinion, sounds better than battery biasing. So suffer through the first 1 or 2 seconds of your first playing and then forget about it.

    The 4367 is a good system for those who like the large Monitor format. It measures well, sounds detailed and musical but is lean in the bottom octave as are all of the post 1985 or so "Japan" product. The speed and excess excursion capacity of these systems makes them good candidates for EQ, or for the proper use of a subwoofer, say below 40 Hz. They do have a "live music" sound that is most difficult to achieve purely with direct radiators. If you are looking for an Audiophile loudspeaker with 3-dimensional imaging, a warm mellow midrange and no dynamics at all, look elsewhere. Without using the words Distilled Water you might look at another Harman brand if you are seeking elegant, luscious elevator music.

    I used some concrete blocks to elevate the 4367's when I did Demo's at the factory. 6" to 8" height really helps. The systems are too short for typical American use. The trick is to get something that doesn't rock or tip. You will eat the bass kick immediately if any enclosure movement is allowed. The woofer kicks really hard and if any energy is consumed moving (rocking) the enclosure due to it not being properly coupled to the floor, you will lose bass kick and impact. The proper use and need for spikes (or equivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable.
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Til sammenligning hans første ringradiatorpatent for JBL.
    FaitalPro HF1440 ser ut til å være en oppskalert, forenklet versjon av dette.
     

    Vedlegg

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Spolen der ja.

    Det kan det helt sikkert, men de fleste verktøy som et ferdige for slike formål har ikke så mange muligheter når det kommer til mer komplekse materialkombinasjoner.

    Tanken var om man behøver fibere som ligger på tvers av disse, eller om man like gjerne kan droppe dem.
    Det finnes FEA verktøy for analyser av kompositmaterialer. Vi hadde tilgang på dette for 20år siden når jeg studerte til min MSc innen "Motorsport Engineering and Management" i England. Jeg mener vi gikk gjennom et case hvor et vingeprofil, aka "F'n'F spoiler", ble bygget opp i FEA modulen med fiberretninger og layup av flere lag. Vingeprofilen ble til slutt laget med forskjellige karbonfiber lay-up metoder; Prepreg, vacuum infusion etc. Så ble den prøve belastet ved utbøyning. Utrolig hva dette materialet tåler når det brukes riktig. Den gangen mener jeg det var Patran og Nastran brukt eller MSC Marc (ikke linear-elastiske analyser). Nå har vel Abacus og COMSOL composite FEA muligheter (og andre FEA verktøy denne muligheten).

    Ideelt vil du ha en sandwich konstruksjon for å redusere bøyningen i ringradiatoren. Du vil trenge flere fiberlag i kryss for å ta opp både radielle bøyning og ringspenningene som oppstår når du bøyer en ringformet plate. Ved å analyserer vinkel og antall lag vil man kunne analysere seg frem til passende stivhet og egenfrekvensene til ringen. Dvs du må optimalisere layup og muligens ha et matrisemateriale som demper eventuelt uønskede vibrasjoner eller er så stivt at det har en egenfrekvens utenfor arbeidsområdet (typ. Beryllium)

    Et interessant whitepaper fra Meterion på Beryllium dome i CD
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Er stjernepluggene banebrytende? Det tviler jeg på.
    Utvilsomt er det grunner til valg av disse formene, som sannsynligvis er relatert til JBLs Image Control Waveguides.
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    With regards to charge coupling, the voltage needed to bias the cap pair is pulled from the input through a large resistor (to limit current) and a low leakage diode. The caps in the system are of very high quality so they retain the charge for a while. The beauty of this system not only eliminates the need for the battery and housing/mounting mechanisms but it tracks the signal level. At low levels, very little bias is necessary to do the job so things are fine. At really high levels, much more bias is necessary but the generation level goes up so things are fine. With a fixed battery voltage, it is possible to run out of bias at high levels. The diode method is a good improvement and in my opinion, sounds better than battery biasing. So suffer through the first 1 or 2 seconds of your first playing and then forget about it.
    uivalent) is not BS. It is based in sound theory and is easily demonstrable.
    Digger denne løsningen her!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Ideelt vil du ha en sandwich konstruksjon for å redusere bøyningen i ringradiatoren. Du vil trenge flere fiberlag i kryss for å ta opp både radielle bøyning og ringspenningene som oppstår når du bøyer en ringformet plate. Ved å analyserer vinkel og antall lag vil man kunne analysere seg frem til passende stivhet og egenfrekvensene til ringen. Dvs du må optimalisere layup og muligens ha et matrisemateriale som demper eventuelt uønskede vibrasjoner eller er så stivt at det har en egenfrekvens utenfor arbeidsområdet (typ. Beryllium)
    Sandwich er planen ja. På illustrasjonen er det 2 lag, men jeg tenker opp til 7-8 lag totalt. Spørsmålet er mer hvilken vinkel man skal ha på fibrene. Skal man nøye seg med fibre som ligger +/- 15 grader på radien, eller skal man også ha noen som ligger rundt 90 grader på radien? Det som bekymrer meg med de som ligger 90 grader på radien er at de kanskje ikke er like gode på å absorbere ringspenningene i negativ retning som i positiv retning. Så er det jo et spørsmål om man egentlig trenger dem, siden man tross alt bare er ute etter dynamisk stivhet, og ikke styrke.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Sandwich er planen ja. På illustrasjonen er det 2 lag, men jeg tenker opp til 7-8 lag totalt. Spørsmålet er mer hvilken vinkel man skal ha på fibrene. Skal man nøye seg med fibre som ligger +/- 15 grader på radien, eller skal man også ha noen som ligger rundt 90 grader på radien? Det som bekymrer meg med de som ligger 90 grader på radien er at de kanskje ikke er like gode på å absorbere ringspenningene i negativ retning som i positiv retning. Så er det jo et spørsmål om man egentlig trenger dem, siden man tross alt bare er ute etter dynamisk stivhet, og ikke styrke.
    Du må velge retning avhengig av simuleringsresultater for din membran design, men 5 lag er nok minimum. Ideelt to-lags krysslag på topp og bunn med et lettvekts kjernemateriale. Tykkelsen av membranen er vel ikke noe problem for ditt design, men totalvekt er.

    Du får ta en telefon til Oxeon AB eller Textreme som er den kommersielle delen og høre hva de kan levere av


    Det må også finnes muligheter inn 3D printing med karbonfiber eller tilogmed 3D nanofiber printere for optimal fiber legging.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Du må velge retning avhengig av simuleringsresultater for din membran design, men 5 lag er nok minimum. Ideelt to-lags krysslag på topp og bunn med et lettvekts kjernemateriale. Tykkelsen av membranen er vel ikke noe problem for ditt design, men totalvekt er.

    Du får ta en telefon til Oxeon AB eller Textreme som er den kommersielle delen og høre hva de kan levere av


    Det må også finnes muligheter inn 3D printing med karbonfiber eller tilogmed 3D nanofiber printere for optimal fiber legging.
    Jeg snakket med dem for en tid tilbake. Det var bortkastet tid.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.729
    Eminence benytter TeXtreme i sitt nye forsøk opp i comp.driver (1.4") sfærens høyere sjikt. De satser tydeligvis på å leke med the big guns etterhvert. Slik som "basserne", også i s.k.Touring series. Her en test i Audioexpress. Artikkelen viser også bakkammer og faseplugg.



    Dr E
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Eminence benytter TeXtreme i sitt nye forsøk opp i comp.driver (1.4") sfærens høyere sjikt. De satser tydeligvis på å leke med the big guns etterhvert. Slik som "basserne", også i s.k.Touring series. Her en test i Audioexpress. Artikkelen viser også bakkammer og faseplugg.



    Dr E
    Ja, har et par sånne her.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.729
    Me, overasket at slike er i din besittelse ? Nei, flott tråd mr Snickers. Lærerikt for oss i knehøyde. `Natta` !

    Dr. E
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    Snickers-is, Zylons egenskaper er virkelig attraktive, med unntak av dens UV-følsomhet.
    Yamahas løsning er et Monel-legeringsbelegg som også tjener et annet formål.


    YAMAHA thought that all units had to be made of the same material in order to create a new generation of music monitor speakers. Fortunately, Toyobo released "ZYLON, a high-strength fiber with sound quality comparable to that of berylium," and YAMAHA decided to use this "ZYLON" for the diaphragm of the speaker for the first time in the world. .. However, there was one problem that had to be solved when using Zylon.
    Diamonds and beryllium can exist as "plates", but Zylon is a fiber and can only be used "cloth". No matter how fast the speed of sound is, if it is processed into a "cloth" shape, the friction between the fibers will impair the sound velocity energy, and "air" will leak from the gaps between the fibers. YAMAHA responded to this problem by "depositing" "Monel alloy" on the fibers of Zylon shaped into a unit shape. In other words, the surface of Zylon was covered with metal (Monel alloy). Fortunately, ordinary fibers melt at that temperature when metal is vapor-deposited, but Zylon has a very high melting point of 600 degrees.

    zylon!!!.jpg

    NS5000-6.jpg
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Inntrykket mitt er at PBO og aramid ikke er spesielt mye bedre enn karbonfiber. Da ender vi opp med prosessvennlighet, tilgjengelighet osv. Her er en enkel sammenlikning med 50% resin:

    Skjermbilde 2020-11-13 23.43.22.png

    Jeg er i dialog med noen hos Teijin. Det kan se ut til at de er blant de få som har litt peiling på dette. Mye tyder på at det kan ende med en kombinasjon av isotropiske og anisotropiske fibre i ulike lag. Men ett av målene her er å unngå demping. Dermed tror jeg man godt kan ofre strukturell styrke for å unngå for eksempel rohacell-kjerne eller liknende.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.230
    Antall liker
    11.376
    Torget vurderinger
    10
    Snikkers :)

    Vil du forklare enkelt hvorfor jeg «subjektivt» har erfart en svært lett, detaljert og kjapp klang fra Lowther og ekstremutgaver av Fostex? Store magneter og løvtynt papir. Ikke noe titan eller beryllium der? Ingen demping hvis jeg har forstått det rett?

    B&C DCM50 hadde også en magisk lett og varm klang fra 400-3000 Hz og der bruker de et papir/komposittmateriale.


    En annen ting.

    1 tommern BMS 4538 skal visstnok måle «like« smooth og uforvrengt som TAD2001. Og man skulle kanskje tro ut fra datablader at her får man lik lyd oppover i frekvens. Jeg har hatt begge og forskjellen er stor. Meget stor. Beryllium låter som vanlig fantastisk dynamisk, detaljert og smooth. BMS låter dempet «med en gardin foran«. Det kan også LMC og grelv skrive under på som testet dette grundig. LMC har ofte rett i betraktningene om nyanser (PÅ TROSS AV DE STORE BOKSTAVENE) :LOL:

    Er opphengt i membranmateriale (men ikke opphenget). Er kombinasjonen vekt og stivhet 90% og tekniske mekaniske ting 10%?
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    En bør vel se hver enkel driver isolert sett, fra A til Å, og se hva som foregår.

    BMS 4538 ser ut til som storformatdriverne å spille "bakover" for så gå i en 180 graders snuoperasjon.
    Det spørs om dette er helt heldig...
    Her er bilde av membran.
    1605347042147.png


    Ellers er jo en felles nevner med dem driverne du nevner at dem har kraftige motorer.
    Det pleier vise seg ikke negativt for god lyd :)
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.860
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg vel ville frem til var at gjerne membranmateriale får skylda for noe som er designet av collector/faseplugg sin feil..
    Svaret har jeg ikke helt.. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Snikkers :)

    Vil du forklare enkelt hvorfor jeg «subjektivt» har erfart en svært lett, detaljert og kjapp klang fra Lowther og ekstremutgaver av Fostex? Store magneter og løvtynt papir. Ikke noe titan eller beryllium der? Ingen demping hvis jeg har forstått det rett?

    B&C DCM50 hadde også en magisk lett og varm klang fra 400-3000 Hz og der bruker de et papir/komposittmateriale.


    En annen ting.

    1 tommern BMS 4538 skal visstnok måle «like« smooth og uforvrengt som TAD2001. Og man skulle kanskje tro ut fra datablader at her får man lik lyd oppover i frekvens. Jeg har hatt begge og forskjellen er stor. Meget stor. Beryllium låter som vanlig fantastisk dynamisk, detaljert og smooth. BMS låter dempet «med en gardin foran«. Det kan også LMC og grelv skrive under på som testet dette grundig. LMC har ofte rett i betraktningene om nyanser (PÅ TROSS AV DE STORE BOKSTAVENE) :LOL:

    Er opphengt i membranmateriale (men ikke opphenget). Er kombinasjonen vekt og stivhet 90% og tekniske mekaniske ting 10%?

    Når det gjelder Lowter og Fostex så er jo begge tildels kraftig motoriserte, de har en spole som genererer et moderat magnetfelt, og til slutt har de generelt lav masse. Dette gir motorsystemet ganske optimale arbeidsforhold. Dette vil man merke spesielt stor forskjell på når man har med ikke-optimaliserte motorer å gjøre, hvilket omfatter nesten alle drivere som noen sinne har vært laget. Disse tingene er jo gjort "feil" i Purifi-driverne, men mye tyder på at de gjør disse tingene bedre enn vanlige bass/mellomtoner med lavere masse og lavere vikletetthet. Kan hende gjør de det bedre enn de du nevner her også.

    Jeg sammenliknet min egen 15" med AE TD15H. Man kan da kjøre en viss strøm i spolen på TD15H, for eksempel 1A, og se hvor stort avvik man får i magnetfeltet. For å komme opp på samme avvik med min 15" kreves det 127A. Det tilsvarer forskjellen på 1W og 16kW. Det sier seg selv at dette ikke er subtile forskjeller, og slike forskjeller vil vi i stor grad finne når vi sammenlikner drivere av samme størrelse, men allikevel som er konstruksjonsmessig fundamentalt ulike.

    Det som er spesielt med både Purifi og min egen 15" er at disse driverne oppnår dette uten å ha spesielt lav masse, så de yter dermed ganske mye bedre enn de driverne som egentlig er konstruert for samme type applikasjon.

    Membran er også viktig, men det er ikke alltid like lett å avgjøre om en membran har høy demping eller ikke.

    Her er en av de mest vanlige lakk-coatingene til DKM brukt på ulike typer papir:

    Skjermbilde 2020-11-04 18.52.22.png


    Man ser her at alle membranene blir bare marginalt tyngre, E-modul går vesentlig opp (da går også oppbrytningsfrekvensene opp) og tapsfaktoren går betydelig ned. I noen tilfeller blir den mer enn halvert.

    I andre enden av skalaen kan man velge coatinger som gjør membranene enda mykere og gir dem høyere demping.

    Vi kan selvsagt slå fast at om en membran er en kompleks sandwich med et dempende lag i midten vil man få høyere total demping og dermed litt mer av den rolige men litt lite spenstige spillestilen. Dette kan være bra på bassdrivere som skal deles lavt, men generelt har det for meg ikke altfor mange bruksområder når man skal pushe grensene for hva som er mulig.

    Ellers tror jeg mye av det du spør om med forholdet mellom kompdriverne er svart på her:
    https://www.hifisentralen.no/forume...sjon-og-nye-tanker.100084/page-4#post-3171129 (innlegg 109 i denne tråden).
     

    Ro808

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2014
    Innlegg
    90
    Antall liker
    70
    For bredbåndsdriver, som Purifi PTT6.5WO4, er intermodulasjonsforvrengning kanskje den viktigste indikatoren for kvalitet og dermed brukervennlighet etter min mening.
    Purifi viser også eksplisitt til dette i sin kommunikasjon.
    Imidlertid er IMD ganske vanskelig å måle eller å destillere fra målinger på grunn av samtidig dopplereffekt.


    Yevgeniy Kozhushko fra hificompass valgte frekvensene på 30 Hz og 255 Hz for å måle IMD av Purifi. Med dette forholdet (1: 8,5) er ikke bidraget til Doppler-forvrengninger ennå dominerende, og bidraget fra amplitudemodulering kan fortsatt observeres. Målingene ble utført for forskjellige 30 Hz kjegleutflukter.

    PTT6.5W04-01A_30Hz+255Hz_Xmax(30Hz)=3mm_with_comments.png ptt6.5w04-01a_30hz255hz_xmax30hz6mm.png ptt6.5w04-01a_30hz255hz_xmax30hz8mm.png ptt6.5w04-01a_30hz255hz_xmax30hz10mm.png


    IMD-måling av hificompass er etter min mening for begrenset til å være relevant for midwoofer-applikasjoner.
    Mer fortellende og nyttig er doble testtoner som er mye lenger fra hverandre.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.423
    Antall liker
    16.690
    Sted
    Østfold
    Det burde egentlig ikke være så komplisert å lage et filter som ved hjelp av informasjon om lydtrykk og Sd kan simulere doppler-effekten, invertere den og trekke den i fra målingen for å kunne fokusere på andre typer IMD.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    1.575
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Tråd om DIY kompresjons drivere og testing av faseplugg.
    Mye moro man kan få til med en 3D printer.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn