Kan ikke svare for andre enn meg selv og kan jo gjenta poenget mitt.
Problemet med audiofile switcher er
ikke at forskjeller er umulige, men at
årsaken til denne forskjellen ikke er
sannsynliggjort. Da jeg vekket denne tråden til live igjen, spurte jeg om det var et
teoretisk rom for denne årsaken. Med andre ord lurte jeg på hva i kjeden som ikke var godt nok beskrevet teoretisk sett, sånn at man kan tenke seg at forskjellen ligger der.
Vi må tro at dersom det finnes en forskjell, kan den forklares teoretisk. I motsatt fall ville den eneste måten å lage audiofile switcher på være å gjette vilt, prøve alle mulige kombinasjoner, og så bare sette i produksjon den ene kombinasjonen som låter fett, uten å ha det minste peiling på hvorfor det låter fett. Ingen av produsentene påstår at det er det de gjør, og det er heller ikke nødvendig å gjøre det. Vi vet mye nok om nettverksteknologi og hørselen til å kunne finne ut av hva som gjør at noe låter bra, og ingen produsenter i dag bruker noe annet enn teori som utgangspunkt for designene sine. Så bruker de lyttetester seinere i produksjonsprosessen.
Som du sier ville det vært i retning av useriøst å påstå at noe
ikke kan finnes. Det
klassiske eksempelet er at jeg påstår at det svever ei tekanne mellom Jorda og Mars. Det er useriøst, eller i alle fall urimelig, å forvente at du skal bevise at det ikke er tilfelle. Derimot er det mitt ansvar å sannsynliggjøre at det jeg sier er sant. Så jeg vil ikke påstå at audiofile switcher
ikke kan føre til bedre lyd, men jeg vil be de som lager (og gjerne de som selger) audiofile switcher om å sannsynliggjøre hvorfor audiofile switcher gir bedre lyd. I denne tråden har vi belyst ganske mange områder der det ikke er "plass" til lydforbedring via bedre klokker eller støydemping i switchen, men relativt få områder der det er plass.