Mer å hente - nettverkskabler!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Rett ende?En start i hvert fall.

    Tidligere nevnt av en eller annen; Crosstalk ?


    Unødvendig bruk av skjermet kabel?Anbefalt skjermet kabel,men ikke tilfredsstillende jording?


    https://www.truecable.com/blogs/cable-academy/how-to-fix-a-ground-loop


    Litt morsom dette.Har noen meter ute fra antenne til switch.
    Kabelen fra internett leverandør som brukes fra antenne til switch er uskjermet.
    Drop out er tidvis hyppig under streaming,både kablet og via wifi + tregt nett,selv om hastighet måles til å være topp,nettfart.no
    på alle enheter.


    Never run shielded cable? No. That is not the solution. In my blog linked above, there are scenarios when you must use shielded cable. The primary one, and one that I consider inviolate, is when you are running Ethernet cable outside in open air scenarios. Air movement causes electrostatic discharge (ESD) build-up on your cable, especially in the dry seasons. This ESD needs a way to drain off, and this would be via the cable shield/drain wire and your ground. I learned the hard way on this one. The cost? A dead $200 Ubiquiti outdoor Wi-Fi AP.

    You can get away with unshielded CMX outdoor cable in direct burial scenarios, assuming the cable is buried and making contact with dirt, and that cable is not in proximity to an underground AC line.

    The solution is to be aware this situation can occur and mitigate it before you have trouble. Here are two infographics showing common scenarios and how to wire stuff up:


    smps - switch- common mode støy lite dempet av emc filteret eventuelt motsatt, resonans- jording impedans,
    her er mange muligheter om en leser litt cat6 cable problem - grounding problem.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.118
    Til audiofilt bruk behøver vi jo kun bryte sløyfen til jord mellom streamer og siste switch. Resten av ethernett-installsjonen må jo gjerne være gjort etter gjeldene anbefalinger for gjeldene hastighet og miljø.

    For meg virker dette være den mest logiske metoden for å etablere en standard før man begynner å teste ut switcher og kabler mellom andre switcher på lokalnettet.

    Slik det ser ut for meg har mange begynt med å gjøre det stikk motsatte. Altså patche opp en skjermet kabel som forbinder jord i begge apparater, — oppleve en forskjell for så bruke dette som referanse på sin vei inn i denne problematikken.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelige resonnementer.... skjermet nettverkskabel er løsningen slik at man overfører litt støy, så blir det referansen, fordi det låter "bedre" med litt støy, og da er det greit med fantasiprisede switcher, slik at man er sikker på at man får støyen med seg?? Forstå det, den som kan...
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.118
    Merkelige resonnementer.... skjermet nettverkskabel er løsningen slik at man overfører litt støy, så blir det referansen, fordi det låter "bedre" med litt støy, og da er det greit med fantasiprisede switcher, slik at man er sikker på at man får støyen med seg?? Forstå det, den som kan...
    Vel, skjermede kabler er mer kostbare = bedre :geek:

    Men på alvor, farpersonell innen nettverk, — altså dem man faktisk bør lytte til vedrørede oppkobling av nettverk vil nok alltid gi sine anbefalinger basert på best mulig ytelse for en gitt nettverkstopologi. Slik sett er nok skjermet kabel på sin plass.

    Men ikke frykt, hi-end industrien er klar med nye kostbare løsninger rett rundt svingen med optisk tilkobling. Disse har jo sine egene problemer, slik sikrer man behoved for oppgraderinger i nær framtid og pengeflyten sikres :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jaja.... cryobehandlede quantum tunneling fiber er vel det neste..... :cool: Hilsen meg ( som har lagt noen kilometer fiber siden -92....)
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    Jeg hadde ansvar for all it-infrastruktur rundt Tidal serverparken i Norge før den ble flyttet til utlandet.
    Etter flyttingen donerte jeg en av to fiberkabler, som koblet serverparken til vår egen ISP infra og videre til internet, til HifiKlubben i Grensen i Oslo og spurte om de var tøffe nok til å henge den på veggen. Kablen kostet 159.- i innkjøp og jeg tenkte det kunne sette noe kabelhysteri i perspektiv..

    PS: Det går rykter om at man får bedre bass i elbilene hvis man kjøper ny ladekabel fra Monster :)
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Jeg hadde ansvar for all it-infrastruktur rundt Tidal serverparken i Norge før den ble flyttet til utlandet.
    Etter flyttingen donerte jeg en av to fiberkabler, som koblet serverparken til vår egen ISP infra og videre til internet, til HifiKlubben i Grensen i Oslo og spurte om de var tøffe nok til å henge den på veggen. Kablen kostet 159.- i innkjøp og jeg tenkte det kunne sette noe kabelhysteri i perspektiv..

    PS: Det går rykter om at man får bedre bass i elbilene hvis man kjøper ny ladekabel fra Monster :)
    Selvskryt skal man høre på, for det kommer fra hjertet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jaja.... cryobehandlede quantum tunneling fiber er vel det neste..... :cool: Hilsen meg ( som har lagt noen kilometer fiber siden -92....)
    Et av veldig få steder i et stereoanlegg hvor det er noe kvantemekanisk som foregår er laseren i en CD-spiller (eller SACD, DVD, ...). Alt annet dekkes av klassisk elekromagnetisme.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    2.924
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Men - er ikke det greia med kvantemekanikk, at det foregår overalt alltid allerede??
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.794
    Antall liker
    38.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, alt er kvantemekanikk, men for sånt som elektroner i en kobberledning eller lydbølger i luft er det mer enn tilstrekkelig presist å beskrive det med klassiske ligninger uten å blande inn kvantemekanikken. Det er bare nødvendig når man må forholde seg til enkeltpartikler og veldig små dimensjoner.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Ble jo veldig nysgjerrig da diskusjonen rundt nettverkskabel dukket opp. Så det måtte jeg bare prøve.
    Kjøpte meg en Supra. Forskjell fra en vanlig standard kabel ble det. Litt slankere i bassen, litt mer luft i toppen. Men fremfor alt et bredere lydbilde.
    I min verden er en slik beskrivelse en forandring som er en mer negativ forandring.
    Et typisk tegn på at elektronikken ikke har det så bra.
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Husk på at en forandring oftest er til det bedre ;)
    Argumentet ditt her står ikke i stil med signaturen din. "Hva vet jeg?". Jeg synes ditt innspill og velbegrunnet argument sementerer denne tråden. Du har helt klart greie på det du snakker om (... eller omvendt :) )
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.926
    Antall liker
    5.965
    Torget vurderinger
    2
    Nettverkskabler og audiofile switcher skaper mye debatt på mange forum om dagen, og det er et tema som vil pågå en stund fremover.

    Jeg synes derimot vi skal unngå å angripe hverandre med personangrep eller "små stikk" her og der, og når folk opplever at de hører en forskjell, så kommer det ingenting fornuftig ut av debatten ved å latterliggjøre motparten. Jeg synes heller vi skal legge fokus på forklaringer, og heller argumentere for og imot på et saklig grunnlag.

    Folk er her inne for å få svar og for å lære, og hvis det skal fungere så må vi være litt hyggeligere mot hverandre. En kan ikke forvente at alle og enhver har den tekniske kunnskapen som enkelte besitter, og for mange så bunner det hele ned i hva de hører, og jeg håper kanskje at enkelte vil se at det er fullt mulig å stille spørsmålstegn uten å være frekk, nedlatende osv.

    Jeg sikter ikke nå til noen konkrete innlegg, men det finnes flere innlegg i denne tråden som kunne vært formulert annerledes for å skape en bedre stemning, og jeg har ikke lyst til å drive noe sensur, men de som ikke klarer å frastå fra enkelte typer kommentarer vil kunne oppleve å bli moderert. Jeg er ikke tilhenger av å sensurere meningsinnhold, men jeg vil sensurere innlegg som ikke bidrar til annet enn dårlig stemning eller angrep på andre medlemmer.

    Tenk litt over hva jeg sier, og jeg tror de fleste ser poenget mitt.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.052
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Argumentet ditt her står ikke i stil med signaturen din. "Hva vet jeg?". Jeg synes ditt innspill og velbegrunnet argument sementerer denne tråden. Du har helt klart greie på det du snakker om (... eller omvendt :) )
    Ehhh.....hæ??? :oops:

    Edit: Ikke misforstå meg - jeg har ikke peiling, men syntes at min kommentar kunne være en humoristisk apropos i en tråd som ble litt tørr og tenderte mot krangel. Prøvde bare å løfte stemningen litt med litt (tydeligvis malplassert) humor. :eek:
     
    M

    medlem 31269

    Gjest
    Nettverkskabler og audiofile switcher skaper mye debatt på mange forum om dagen, og det er et tema som vil pågå en stund fremover.

    Jeg synes derimot vi skal unngå å angripe hverandre med personangrep eller "små stikk" her og der, og når folk opplever at de hører en forskjell, så kommer det ingenting fornuftig ut av debatten ved å latterliggjøre motparten. Jeg synes heller vi skal legge fokus på forklaringer, og heller argumentere for og imot på et saklig grunnlag.

    Folk er her inne for å få svar og for å lære, og hvis det skal fungere så må vi være litt hyggeligere mot hverandre. En kan ikke forvente at alle og enhver har den tekniske kunnskapen som enkelte besitter, og for mange så bunner det hele ned i hva de hører, og jeg håper kanskje at enkelte vil se at det er fullt mulig å stille spørsmålstegn uten å være frekk, nedlatende osv.

    Jeg sikter ikke nå til noen konkrete innlegg, men det finnes flere innlegg i denne tråden som kunne vært formulert annerledes for å skape en bedre stemning, og jeg har ikke lyst til å drive noe sensur, men de som ikke klarer å frastå fra enkelte typer kommentarer vil kunne oppleve å bli moderert. Jeg er ikke tilhenger av å sensurere meningsinnhold, men jeg vil sensurere innlegg som ikke bidrar til annet enn dårlig stemning eller angrep på andre medlemmer.

    Tenk litt over hva jeg sier, og jeg tror de fleste ser poenget mitt.
    Jeg er helt enig egentlig. Registrerer at denne kommentaren kommer rett etter jeg har kommentert et - det jeg vil kalle et mangelfult "argument" og dermed fortjente et svar, men jeg vet ikke om du siktet til mitt innlegg. Anyway - skal prøve holde hestene mine i ro og holde meg til saken selv :)
     

    torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    En eller annen gang rundt år 2000 var jeg på ei nettverksmesse som het Interop i Las Vegas.
    På den messa måtte alle utstillerne koble seg opp på messenettverket for å vise interoperabilitet. Alle var der; Cisco, Bay, Enterasys, etc. Alle unntatt Cisco har skiftet navn mange ganger. Det som var humor var at en av utstillerne hadde koblet seg på fellesnettet med 10mb/s (muligens 100, husker ikke) med 20 meter gammel rusten piggtråd, uten pakketap og retransmisjon, tvers over standen. Et eller annet sted har jeg bilde av det. Finner jeg bildet skal jeg poste det her.

    Jeg googlet og fant det. Denne messa var i 1999 og hastigheten var 1gb/s. Jeg så samme demo i Las Vegas.

    The InteropNet Labs had a working demo of Gigabit Ethernet (1000base-T IEEE 802.3ab) over unshielded twisted pair. They used ordinary barbed wire as their unshielded twisted pair. Honest!!! Now I have read some comical urban legend stories about the country network engineer using barbed wire to run his network. But the InteropNet Labs really had a section of barbed wire over which they were running 1000base-T.

    Monster solgte engang ISDN-kabel for å øke ytelsen. Skjelden har jeg ledd mer av en reklame.
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.118
    Ble jo veldig nysgjerrig da diskusjonen rundt nettverkskabel dukket opp. Så det måtte jeg bare prøve.
    Kjøpte meg en Supra. Forskjell fra en vanlig standard kabel ble det. Litt slankere i bassen, litt mer luft i toppen. Men fremfor alt et bredere lydbilde.
    I min verden er en slik beskrivelse en forandring som er en mer negativ forandring.
    Et typisk tegn på at elektronikken ikke har det så bra.
    Jeg erfarer samme. Når lyden blir slankere er det noe som blir borte, enten fordi noe faktisk er filtrert borte. Eller at annen del av frekvensområde får en maskeringseffekt ved å ha høyere amplitude, da muligens skapt av mer harmonisk innhold (les mer forvrengning) i hele eller deler av frekvensspekteret.

    Igjen, det betyr ikke automatisk at man opplever at lyden ble dårligere. Kanskje er det nettopp dette stereoen din behøver for å gi lyd du liker. Men fordi jeg har landet en slik teori om hva som skjer velger jeg av prinsipp bort å benytte dyre kabler til å tune stereoanlegget. Om jeg formodelig skulle behøve å forringe signalet, eller muligens like vanlig, — gjøre det vanskeligere for kilden å drive kabelen sammen med last for å oppnå en slik effekt kan det løses ved å teste ulike billig-kabler helt uegnet til formålet med overraskende resultater ;)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    388
    Antall liker
    190
    Noen av oss lurer også på hvorfor enkelte gir uttrykk for en sterk uvilje til å inkludere subjektet som en viktig del av «forklaringsvinduet» for subjektive opplevelser. Andre ganger undrer jeg meg over at obskure «forklaringer» tilsynelatende kan stå høyere i kurs enn helt konvensjonelle «forklaringer» på opplevde forskjeller.

    Mvh
    KJ
    Med enkelte mener du da hele videnskaben som inkluderet?

    Der er vel ikke andre områder end hos hifi folk, hvor "enkelte" insisterer på at fastholde videnskabelige metoder på stenalderniveau. De fleste er kommet langt videre...
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.647
    Antall liker
    12.271
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig jeg misforstår, - men er det tekniske og vitenskapelige metoder som berører elektronikk og audio som er på stenaldernivå?
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Røyksignaler er helt tapsfrie og uten forvrengning - så lenge det ikke blåser for mye eller er svarte natta kanskje? Vel jo, lyshastigheten kan en vel kanskje føre noe med. For mushkkoverføring blir det fjelltoppdrommleln, da behøver en jo ikke en gang dagslys, regn er no dritt da....
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.118
    Man kan jo synge og spille selv også. Da har man ganske sikkert flere områder man kan tweake i det uendelige for at det skal låte bedre.
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    388
    Antall liker
    190
    Mulig jeg misforstår, - men er det tekniske og vitenskapelige metoder som berører elektronikk og audio som er på stenaldernivå?
    Nej, det er forståelse af at hvis jeg mærker en forskel, så er det sandhed og bedre en andre metoder. Prøv at lave en videnskabelig artikel baseret udelukkende på din subjektive mening :oops:
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Nej, det er forståelse af at hvis jeg mærker en forskel, så er det sandhed og bedre en andre metoder. Prøv at lave en videnskabelig artikel baseret udelukkende på din subjektive mening :oops:
    Subjektiv ”forskning”? om det hadde värt en kabel som var temaet her så 🙃 ...



    mvh
     
    Sist redigert av en moderator:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Jeg erfarer samme. Når lyden blir slankere er det noe som blir borte, enten fordi noe faktisk er filtrert borte. Eller at annen del av frekvensområde får en maskeringseffekt ved å ha høyere amplitude, da muligens skapt av mer harmonisk innhold (les mer forvrengning) i hele eller deler av frekvensspekteret.

    Igjen, det betyr ikke automatisk at man opplever at lyden ble dårligere. Kanskje er det nettopp dette stereoen din behøver for å gi lyd du liker. Men fordi jeg har landet en slik teori om hva som skjer velger jeg av prinsipp bort å benytte dyre kabler til å tune stereoanlegget. Om jeg formodelig skulle behøve å forringe signalet, eller muligens like vanlig, — gjøre det vanskeligere for kilden å drive kabelen sammen med last for å oppnå en slik effekt kan det løses ved å teste ulike billig-kabler helt uegnet til formålet med overraskende resultater ;)
    Har under rimelig kontrollerte forhold erfart at når elektronikk blir tilført støy går lyden i en lysere retning. Her er det samsvar mellom målinger og lytteopplevelser.
    Dette gjelder for høyere støyfrekvenser som oftest ikke er synkron med grunnfrekvensen 50 Hz.
    Derimot, ved økt harmonisk ved de lavere frekvenser, 3-5 harmoniske, som jo da også
    er synkron med grunnfrekvensen går lyden i en mørkere og varmere retning.Vistnok helt etter boken for hvordan en strømforsyning reagerer.
    For meg vil erfaringen ved bytte av nettverkskabler og andres erfaringer med switcher bety at det vi har å gjøre med er Støy påvirkninger.


    Byttet for en tid tilbake fra Squeezebox til Bluesound. Forskjellen var stor.
    Mener årsaken ligger i strømforsyningen
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.521
    Antall liker
    3.118
    Hvordan er det engelske utrykket "I have to eat my word".

    Zyxel GS-108B v3 switchen til 259,- ser faktisk ut til å ha separert strøm og chassis jordplan (floating earth). Det er ingen målbar kontakt mellom negativ pin fra medfølgende 5V/1A strømadapter og jordplan for RJ45 kontaktene og chassis.

    Leser av 4V RMS AC mellom chassis og jordpinn i veggstøpsel, men tror jeg mest kan tilskrive dette til mitt billige DMM.

    Likevel er droppkabel uten skjerm mer tiltalende for meg personlig siden jeg da sikrer at ikke switch-kabinettet tar del i et antennenettverk til jordplan i min streamer.

    Undersiden har kortslutningskontakter for oppstart av ulike firmware-funksjoner.
    1605728355104.png

    1605728409757.png


    Hovedkort ser ut til å være ferdig klargjort for ekstern klokke. De ledige loddepunktene rundt U6 kan trolig være for 1.2V regulatoren til klokken.
    1605728272686.png


    1605728463358.png

    1605729144701.png
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Nettverkskabler og audiofile switcher skaper mye debatt på mange forum om dagen, og det er et tema som vil pågå en stund fremover.

    Jeg synes derimot vi skal unngå å angripe hverandre med personangrep eller "små stikk" her og der, og når folk opplever at de hører en forskjell, så kommer det ingenting fornuftig ut av debatten ved å latterliggjøre motparten. Jeg synes heller vi skal legge fokus på forklaringer, og heller argumentere for og imot på et saklig grunnlag.

    Folk er her inne for å få svar og for å lære, og hvis det skal fungere så må vi være litt hyggeligere mot hverandre. En kan ikke forvente at alle og enhver har den tekniske kunnskapen som enkelte besitter, og for mange så bunner det hele ned i hva de hører, og jeg håper kanskje at enkelte vil se at det er fullt mulig å stille spørsmålstegn uten å være frekk, nedlatende osv.

    Jeg sikter ikke nå til noen konkrete innlegg, men det finnes flere innlegg i denne tråden som kunne vært formulert annerledes for å skape en bedre stemning, og jeg har ikke lyst til å drive noe sensur, men de som ikke klarer å frastå fra enkelte typer kommentarer vil kunne oppleve å bli moderert. Jeg er ikke tilhenger av å sensurere meningsinnhold, men jeg vil sensurere innlegg som ikke bidrar til annet enn dårlig stemning eller angrep på andre medlemmer.

    Tenk litt over hva jeg sier, og jeg tror de fleste ser poenget mitt.

    Ser at mitt flåsete svar ble funnet for sterkt for sentralen og da lurer jeg på hvor mye sludder og pølsevev man skal bli tvunget å lese fra folk som er fullstendig faktaresistente! Når man har 81 sider om nettverkskabel og switch som forbedrer lyden og de samme folkene gnåler om sine fantasifulle teorier om hva som gjør forskjellen må det rett og slett være litt takhøyde for kommentarene for fakta er ikke noe som siger inn.

    Best å overlate hva som må sies til ekspertene…….




     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Ser at mitt flåsete svar ble funnet for sterkt for sentralen og da lurer jeg på hvor mye sludder og pølsevev man skal bli tvunget å lese fra folk som er fullstendig faktaresistente! Når man har 81 sider om nettverkskabel og switch som forbedrer lyden og de samme folkene gnåler om sine fantasifulle teorier om hva som gjør forskjellen må det rett og slett være litt takhøyde for kommentarene for fakta er ikke noe som siger inn.

    Best å overlate hva som må sies til ekspertene…….





    Blir du tvunget til å lese?
    Hvem er det som tvinger deg til å lese noe du ikke liker?
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.945
    Antall liker
    1.124
    er som en bilulykke, klarer ikke la være å kike heh
     

    Høvdingen

    The big chief
    Administrator
    Ble medlem
    01.01.2001
    Innlegg
    6.926
    Antall liker
    5.965
    Torget vurderinger
    2
    Ser at mitt flåsete svar ble funnet for sterkt for sentralen
    Hvor har jeg nevnt deg i innlegget mitt?

    Jeg siktet til den generelle diskusjonen, og uansett hvor tåpelig noe måtte fremkomme, så er det ingen grunn til at vi skal være ufine mot hverandre eller gå til personangrep, og det var en generell uttalelse.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.543
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Ikke nevnt bare slettet.... Uansett, å fylle forumet med uvesentligheter gir ingen lærdom og om krenkelseshysteriet inntar sentralen også og kvikke replikker blir forbudt blir dette et trist sted. Det kan jo være litt moro med fantasifulle forklaringer de første to gangene men etter dette blir det bare gjentagelser.
     

    Andervik Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    20.09.2003
    Innlegg
    250
    Antall liker
    353
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    12
    Ser at mitt flåsete svar ble funnet for sterkt for sentralen og da lurer jeg på hvor mye sludder og pølsevev man skal bli tvunget å lese fra folk som er fullstendig faktaresistente! Når man har 81 sider om nettverkskabel og switch som forbedrer lyden og de samme folkene gnåler om sine fantasifulle teorier om hva som gjør forskjellen må det rett og slett være litt takhøyde for kommentarene for fakta er ikke noe som siger inn.

    Best å overlate hva som må sies til ekspertene…….




    Det er to typer fakta her.
    De tekniske. Pakker som kommer fram, galvaniske skiller, klokker m.m.
    Ser ikke at dette bestrides, og opplever ikke folk som faktaresistente.

    Så er det faktatype to. Det er at det er tydelige hørbare forskjeller ved bruk av audiofile switcher og nettverkskabler i mange lydanlegg. Det er her det er mange resistente. Dette benektes og argumenteres i hjel uten at de som gjør det har praktisk erfaring og har testet dette ut. For meg som har holdt på med audiofile switcher m.m. i flere år, og hører på dette utstyret hver dag blir dette ganske meningsløst.
    Jeg har invitert til å komme å høre for de som er interessert i lydforskjellen, men skjønner at det kan være vanskelig etter alle uttalelsene i denne tråden.
    Tror noen burde svelge noen kameler og ta en prøvelytt. Kanskje de kan lære noe nytt.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.774
    Antall liker
    2.924
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det er at det er tydelige hørbare forskjeller ved bruk av audiofile switcher og nettverkskabler i mange lydanlegg. Det er her det er mange resistente. Dette benektes og argumenteres i hjel
    Jeg synes jeg har sett flere argumentere for at det kan være forskjeller, men at forskjellene egentlig ligger i at støy blir tilført systemet?

    Mitt perspektiv er at det ikke er "to typer fakta" her. Det er ingen som bestrider at det er noen som opplever at det er forskjell mellom audiofile switcher og nettverkskabler. Men det er en god del stemmer her som tenker at når det ikke kan forklares, så kan det heller ikke uten videre aksepteres at man skal bruke tusenvis av kroner på et produkt som teoretisk sett gjør det samme som et produkt til noen hundrelapper.

    Det er kanskje to tendenser her, de som legger mer eller mindre vekt på tekniske og teoretiske forklaringer når de skal bruke noen tusenlapper.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Zyxel GS-108B v3 switchen til 259,- ser faktisk ut til å ha separert strøm og chassis jordplan (floating earth). Det er ingen målbar kontakt mellom negativ pin fra medfølgende 5V/1A strømadapter og jordplan for RJ45 kontaktene og chassis.

    Hovedkort ser ut til å være ferdig klargjort for ekstern klokke. De ledige loddepunktene rundt U6 kan trolig være for 1.2V regulatoren til klokken.
    Med switchen så følger det vel med et adapter som ikke er fysisk koblet til jord også regner jeg med?

    Den eksterne klokken er nok for å sette opp NTP-server, dette betinger at man har en firmware der dette er integrert og satt opp som server. Dette er fint for de som har hjemmenettverk og trenger å få syncet opp tiden med servere og spesielt om man har litt herdet AD-struktur eller alarmer etc.

    Når det kommer til jord og datarom så er det alltid jordete kontakter til profesjonelt utstyr. Men det er også jordskinner under datagulv, der alle rack kobles imot også er det jordingspunkt i rack som igjen jordes til utstyret som settes inn. Dette gjør at man får et felles jordplan, uavhengig av kurs (man har gjerne flere kurser uavhengige av hverandre til utstyr) og man snakker gjerne minimum en egen kurs som går på batteri og den andre kan gå direkte på "bystrøm". Grunnen til denne jordingen er for å slippe å rett og slett dø av støt på datarom av flere hundre volt forskjell fra et rack til et annet pga. forskjellige jordingspotensiale og at man ikke vil drepe hverken personer eller utstyr til mange millioner (i et rack alene).
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.741
    Antall liker
    4.262
    Torget vurderinger
    1
    Mitt perspektiv er at det ikke er "to typer fakta" her. Det er ingen som bestrider at det er noen som opplever at det er forskjell mellom audiofile switcher og nettverkskabler. Men det er en god del stemmer her som tenker at når det ikke kan forklares, så kan det heller ikke uten videre aksepteres at man skal bruke tusenvis av kroner på et produkt som teoretisk sett gjør det samme som et produkt til noen hundrelapper.
    Jeg ser for meg at man får akkurat samme resultat med den Zyxel-switchen til noen hundrelapper og en skjermet kabel til noen tiere som den "audiofile" switchen med en dyr skjermet kabel til 10-100 ganger prisen..

    Det som er litt morsomt er at man får samme resultat med den Zyxel-switchen som med en Cisco switch til 200-300K også. :D
    Men ulempen med Cisco switchen er nok at den har jordet PSU til strøm, og da merker man nok ikke forskjell på skjermet kabel eller ikke? Ettersom den skjermede kabelen får kontakt med jord og faktisk fungerer som en skjerm (som den skal) istedet for en antenne..


    Når man starter å tukle med over Cat.6A (STP), og en switch som ikke har høyere enn 1Gbit. Så er det fortsatt CAT.5 det er snakk om, høyere CAT er bakoverkompatibelt med eldre CAT (nevnt for 50 sider siden). Kontaktene må faktisk holde samme standard som kabel om man skal ha høyere CAT, bare kabelen holder ikke da blir CAT degradert til laveste nivå i kjeden. CAT 6 og høyere er lagd for høyere enn 1Gbit, men ja man kan kjøre 10mbit på samme kabelen også om man ønsker (bakoverkompatibilitet). Går man for skjermet kabel, så er en tommelfingerregel at hele kjeden bør kjøre dette. Bruker man plutselig uskjermet patchekabel så har man brutt skjermen i kjeden (ikke så ofte man har kabler i vegg hjemme og et patcheskap) og her får man mye dropouts og mange morsomme feil å feilsøke på i et nettverk (been there, done that) med lengre strekk (imellom 50-100 meter).
    En annen scenario er når man bruker skjermet kabel til alle enheter, og en switch som ikke har jord. Da er veien kort til jordsløyfe og forskjellige jordingspotensialer, og da har man en fin antenne til å plukke opp støy, en nettverkskabel er ikke beregnet til å brukes som jordingskabel av flere grunner. Derfor er det også jordingspunkter i chassier på switchene, strøm går der det er minst motstand.
     
    X

    X186841

    Gjest
    Så enkelt men dog så umulig å få gehør for. Audiofile switcher og kabler er helt unødvendige produkter.
     
    Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn