Svaret er enkelt om man kan litt om faktorisering..men for 6 klasse for det syns jeg var tidlig. .
Problemet er at det i dagens pedagogikk forventes at alle elever skal "oppdage" sammenhengene plutselig selv, istedet for å lære dem metoden for gange osv ,for å så trene på det til det sitter. Resultatet er at elever faller av lasset og gir opp, istedet for å føle mestring ved å kunne en metode. Undervisingen blir springende og fragemtert, og reultatet ser vi, grunnleggende ferdigheter og kunnskaper er i drastisk fall.
Lær metodene først, så kan man leke med sammengenger på et senere stadie. Problemet er at folk under både 15 og 30år har problem med multiplikasjon og divisjon og %, ikke 2 kvadratsetning( som visstnok gikk ut av pensum som pugging for lenge siden, men metoden og utledningen som kreves nå er mye værre enn å pugge et utrrykk).
Det samme gjelder på Vidergårende. Lær bort den utledingen av den deriverte ,men for å regne bruker man metoden [ x^n deriver er nx^(n-1)] og driter i utledning og teorien bak! så blir alt enkler å mestre., Så kan de 10% som vil fordype seg alltids gjøre, mens resten lever fornøyd med å kunne noe