En aldri så liten "brannfakkel":
Grunnskoleloven slår fast at det er foreldrene som er ansvarlig for barnas/elevenes opplæring. I skolehverdagen blir jo dette ansvaret "delegert" ut til lærerne.
Det betyr at det er vi lærere som år etter år bruker utallige timer på å utarbeide og bearbeide fag- og temaplaner, som i sin tur bunner på læreplanverket som mekkes sammen i Oslo, før vi i sin tur skal iverksette dette i skolehverdagen.
Hva hvis "noen" plutselig fant ut at det kanskje var gunstigere at de samme som mekker læreplanverket sammen i Oslo, også skulle være ansvarlig for utarbeiding av komplette, ferdige-til-bruk fag- og temaplaner? Kunne det ha ført til at kompetansemålene i læreplanverket i større grad ble nådd? Ville lærerne da fått bedre tid og mulighet til å forberede undervisningen, skaffe utstyr/materiell til veie, evaluere aktivitetene og læringen for den enkelte elev?
Eller hva hvis "noen" plutselig fant ut at det var både gunstigere og mer fornuftig at foreldrene utabeidet disse fag- og temaplanene for sine håpefulle? De ville jo da hatt en reell mulighet til å legge godt til rette for at deres håpefulle arbeider med og lærer om det de mener de bør ha kompetanse i, ut fra kompetansemålene i læreplanverket....
mvh
Proffen