Sleiven
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 27.12.2003
- Innlegg
- 2.300
- Antall liker
- 22
Svaret er enkelt om man kan litt om faktorisering..men for 6 klasse for det syns jeg var tidlig. .Her om dagen hjalp jeg jentungen i 6. klasse med matteleksen. En av oppgavene var som følger:
"Finn et tosifret tall som er delelig med 3, 4 og 7".
Dette utløste en viss debatt på klassens fjesbokgruppe om hvordan man skulle gjøre det, metodikk osv. Om man synes oppgaven er vanskelig eller ikke er sikkert individuelt, men det er i alle fall en helt opplagt måte å gjøre det på som burde falle en inn temmelig kjapt.
Det som imidlertid gjorde det største inntrykket var første klare tegn til at allerede tidlig i 6. klasse begynner i alle fall noen foreldre å få problemer med å hjelpe barna med matteleksen, og matematikk blir jo mer og mer komplisert og stadig mer abstrakt lo lengre opp i trinnene man kommer.
Problemet er at det i dagens pedagogikk forventes at alle elever skal "oppdage" sammenhengene plutselig selv, istedet for å lære dem metoden for gange osv ,for å så trene på det til det sitter. Resultatet er at elever faller av lasset og gir opp, istedet for å føle mestring ved å kunne en metode. Undervisingen blir springende og fragemtert, og reultatet ser vi, grunnleggende ferdigheter og kunnskaper er i drastisk fall.
Lær metodene først, så kan man leke med sammengenger på et senere stadie. Problemet er at folk under både 15 og 30år har problem med multiplikasjon og divisjon og %, ikke 2 kvadratsetning( som visstnok gikk ut av pensum som pugging for lenge siden, men metoden og utledningen som kreves nå er mye værre enn å pugge et utrrykk).
Det samme gjelder på Vidergårende. Lær bort den utledingen av den deriverte ,men for å regne bruker man metoden [ x^n deriver er nx^(n-1)] og driter i utledning og teorien bak! så blir alt enkler å mestre., Så kan de 10% som vil fordype seg alltids gjøre, mens resten lever fornøyd med å kunne noe