Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Er det sånn at det er 8 filter til rådighet pr kanalpar?
    Altså 8 filter til bass og 8 filter til diskant?

    Og kan man her droppe å kjøre RP og stille inn hele enheten manuelt først og eventuelt ikke kjøre RP i det hele tatt (eller kun som en finpuss)?


    (Jeg mailet forresten en god del med Flemming Smith hos Lyngdorf for mange år siden og spurte om de kunne legge inn muligheten for egne voicinger noe han sa de ikke hadde tenkt til :) )
    Jeg er litt usikker på hva du mener med kanalpar, men du kan sette 8 ulike filtre i én og samme voicing. I hver enkelt filter kan du velge mellom low pass, high pass, low shelf, high shelf og parametrisk eq.

    Ja, du kan droppe å kjøre RP og gå rett på filterne. Du kan også lage en egen eq-setting før RP kjøres. Slik jeg forstår det vil da denne EQ'en være aktiv når (eventuelt) RP kjøres:
    1607365870711.png
    1607365918168.png
    1607366038054.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.255
    Antall liker
    11.406
    Torget vurderinger
    10
    Selvfølgelig er voicingen global ja. Altså 8 EQ punkter totalt :)

    Hvis man i en DIY toveiskonstruksjon først beskytter diskanten med en kondensator en oktav under delefrekvensen. Deretter deler bratt (24 eller 48 dB). Løpetidsjusterer driverne. Bruker de 8 EQ punktene man har til å korrigere responsen. Så vil RP fikse smårusket rundt delefrekvensen og responsen (og til og med i tidsdomenet) forøvrig.

    Mulig at det kan fungere fint.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok sant da, ja.

    I og med at TDAI-en er konsistent så kan du da ta en kjapp måling med noe materiale med full øs på signalet og bruke det som tommelfingerregel. En SPL-app vil være mer enn presis nok til sånt bruk!
    Nå så jeg ikke svaret ditt med metallica-låten før jeg gjorde en liten test med en spl-app og først en cohen låt og deretter en airbag låt. Ved -10 så lå volumet i lytteposisjon å vaket rundt 83db på begge låtene, kanskje en db høyere med airbag-låten som det er litt mer dynamikk i kanskje. Det vil vel si at det er lite sannsynlig at den spiller 105db ved 0 (jeg hadde ikke anledning til å teste ned til 0 i dag)?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå så jeg ikke svaret ditt med metallica-låten før jeg gjorde en liten test med en spl-app og først en cohen låt og deretter en airbag låt. Ved -10 så lå volumet i lytteposisjon å vaket rundt 83db på begge låtene, kanskje en db høyere med airbag-låten som det er litt mer dynamikk i kanskje. Det vil vel si at det er lite sannsynlig at den spiller 105db ved 0 (jeg hadde ikke anledning til å teste ned til 0 i dag)?
    Kanskje, Hvis Metallica låten ligger 12dB under peak, men det er vel kanskje for godt til å være sant. De siste platene deres har vel kanskje vært bare 6-7dB ned fra peak eller der omkring
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Måtte sjekke sjøl her, for å se om jeg har sendt deg på ville veier. Jeg prøvde Death Magnetic, ei plate som er kjent for å være ekstremt komprimert. Siden det er kvelden og jeg ikke liker plata målte jeg på lavere volum, men resultatet jeg får etter litt addisjon er nokså likt ditt: ca 95 dB med 0 på hjulet.

    Hypotese: Det er MP-modellene (surroundprosessorene) som forholder seg til 105 i peak. Det er rimelig fordi det er mer sannsynlig at MP-modellene brukes til film, og konvensjonen der er 85 dB som «vanlig« nivå og 105 dB peak. En av brukerne her på forumet har målt sitt anlegg (med en MP-50) og kommet frem til nivåene jeg har lagt inn i tabellen over.

    Hypotese, del 2: TDAI-modellene forholder seg til 95 dB peak i lytteposisjon. Det funker for de fleste høyttalere (det er ikke SÅ mange høyttalere som henger med særlig langt over 100 dB på et par-tre-fire meter avstand) og er som regel høyt «nok». Og man har jo muligheten til å skru opp over 0 når det trengs. Mine høyttalere er ikke blant de ypperste, men de har en effekttålighet på 150w som på 3,5 m gir ca 110 dB kontinuerlig. Effektforsterkeren min gir 200w, så det er ingen åpenbar sammenheng mellom 95 dB peak i lytteposisjon og kapasitet i anlegget.

    Jeg har ikke sjekket dette med Lyngdorf sjøl, så det er vel å regne som et mer eller mindre velbegrunna resonnement.
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Det høres jo logisk ut det du skriver om ikke annet. Spesielt mtp at vi får ca. de samme resultater.
    Forstår jeg rett at det betyr at 0-punktet på hjulet ikke er taket på kapasiteten i forsterkeren, og at det andre faktorer spiller inn her. Ikke at jeg tror jeg kommer til å overgå 95db spesielt ofte, om noen gang, men det er vel noe med vissheten at "taket" ikke er nådd selv om jeg drar litt på.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, sjøl om jeg ikke tør være helt sikker på at 0dB på hjulet = 95 dB, så er jeg ikke i tvil om at det er andre faktorer enn effekten som setter grensene. Jeg ville forsåvidt ikke vært overraska om det var en eller annen form for elektronisk sikring i forsterkeren heller.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fant denne på den store vide weben for å regne ut antatt SPL i lytteposisjon: mehlau.net/audio/spl

    Hvor korrekt den egentlig er kan jeg ikke svare for, men når jeg plotter inn følsomhet (89), watt på forsterker (120 siden sonettoene er oppgitt i 4ohm) og avstand fra ht til lytteposisjon (4m) får jeg opp at jeg i lytteposisjon (hvertfall teoretisk) skal kunne oppnå rett i overkant av 100db. Så er det sikkert mer som spiller inn, men om dette stemmer bør det holder mer enn nok for meg.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tror den er rimelig korrekt den. Og så kan du legge til 3 dB siden du har to høyttalere, kanskje 3 dB dersom du har dytta høyttalerne helt inntil veggen, pluss 3-6 dB for generell room gain, pluss at det er bra spisskapasitet i 1120-en (30A hvis jeg husker riktig)… og hvis du har sub og deler mot høyttalerne sparer du litt effekt der.

    Tror ikke kapasiteten skal være noe problem, nei!
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Ja, så kapsitetsmessig bør det holde i massevis! Sub har jeg også og deler vel på 80 mener jeg på.

    Hva betyr det at den har 30A i spisskapasitet?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, så kapsitetsmessig bør det holde i massevis! Sub har jeg også og deler vel på 80 mener jeg på.

    Hva betyr det at den har 30A i spisskapasitet?
    Har ikke helt klart å bli klok på det, men det har å gjøre med overskuddskapasitet ifm kortvarige strømbehov. Jeg forstår det sånn at dersom du spiller helt på grensa (120 w kontinuerlig) så kan den fortsatt bidra med mer strøm, men da bare i korte tidsrom. Og at det "alltid" er mer å ta av om det kommer et plutselig fortissimo-parti.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Et annet spørsmål fra meg (lurer på mye nå jeg 😇); er det noen som har testet lyngdorf fr-1 eller mh-2 sammen med lyngdorf bw-2 sub på tdai-1120/2170/3400?
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Hei alle, tilgi meg for at jeg ikke har lest igjennom hele tråden. Jeg har en TDAI2200 uten RP, og lurer på om den i teorien har mulighet for den samme kompensasjonen som RP gir. Jeg har en mikrofon og REW, og skal lage meg en kommunikasjonskabel til den. Har funnet noen som har laget noe excel-greier for å lage egne ‘voicing’ filer, er jeg på rett spor? Noen med erfaringer fra dette?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    RP har 12 EQ-punkter per oktav, så det skal nok godt gjøres... Men du kan komme et godt stykke på vei om du følger best practice for DSPer, og det finner du masse info om i ulike tråder her.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Et annet spørsmål fra meg (lurer på mye nå jeg 😇); er det noen som har testet lyngdorf fr-1 eller mh-2 sammen med lyngdorf bw-2 sub på tdai-1120/2170/3400?
    Har hørt mh-2/bw-2/2170 i butikk. Inntrykket var at det var veldig kompetent, men litt «flatt» for min smak. Det går imidlertid rykter om nye og bedre satellitter og subber en gang til neste år. Jeg er spent på hva de kan stille opp med... ellers er MK Sound et mye brukt merke sammen med Lyngdorf-greier, særlig i England.
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    688
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Har hørt mh-2/bw-2/2170 i butikk. Inntrykket var at det var veldig kompetent, men litt «flatt» for min smak. Det går imidlertid rykter om nye og bedre satellitter og subber en gang til neste år. Jeg er spent på hva de kan stille opp med... ellers er MK Sound et mye brukt merke sammen med Lyngdorf-greier, særlig i England.
    En kjenning av meg har MP 50 med effektforsterker pluss mh2 og BW2. Mh2 er jo en ganske rimelig sak som er laget for å spille fra rundt 300-400 hz og oppover. Han deler på 400 hz og det låter alt annet enn flatt. Rart at de klarer å lage så stort rom selv om de er hengt rett på veggen. Tror ikke folk skal være redd for å teste dem med forsterkere fra Lyngdorf. Klubben har jo returrett om det ikke fungerer som ønsket.
    Er veldig spent på de nye toppene og subbene som visst nok skal komme. Uansett lever jeg godt med B&W 805 d3 og 2 BW2. Blir det bytte, så kanskje subber eller 2 til av dem jeg allerede har. Hadde en innom og hørte på anlegget mitt. Han er vant med utstyr i milion klassen. Han foretrekker lyden usminket og rett i trynet. Ingen rør kos der nei. Fikk som kommentar at lyden var bra, med stort rom og bra holografi og plassering pluss bra med detaljer. Men han ønsket det mer nøytralt og i trynet på deg. Det siste er det jeg ikke ønsker personlig, hater skarp og påtrengende lyd.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    En kjenning av meg har MP 50 med effektforsterker pluss mh2 og BW2. Mh2 er jo en ganske rimelig sak som er laget for å spille fra rundt 300-400 hz og oppover. Han deler på 400 hz og det låter alt annet enn flatt. Rart at de klarer å lage så stort rom selv om de er hengt rett på veggen. Tror ikke folk skal være redd for å teste dem med forsterkere fra Lyngdorf. Klubben har jo returrett om det ikke fungerer som ønsket.
    Er veldig spent på de nye toppene og subbene som visst nok skal komme. Uansett lever jeg godt med B&W 805 d3 og 2 BW2. Blir det bytte, så kanskje subber eller 2 til av dem jeg allerede har. Hadde en innom og hørte på anlegget mitt. Han er vant med utstyr i milion klassen. Han foretrekker lyden usminket og rett i trynet. Ingen rør kos der nei. Fikk som kommentar at lyden var bra, med stort rom og bra holografi og plassering pluss bra med detaljer. Men han ønsket det mer nøytralt og i trynet på deg. Det siste er det jeg ikke ønsker personlig, hater skarp og påtrengende lyd.
    Spennende! Jeg tenker meg bort en tur på hifiklubben å sjekke ut MH-2 sammen med BW-2 og TDAI-1120. De har hele settet stående i utstillingen 😀

    Det blir spennende å høre hvordan dette står seg opp mot anlegget hjemme med tdai-1120, SF Sonetto III og JL-Audio e-110.
     
    Sist redigert:

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Da har jeg vært å lyttet til MH-2 sammen med 2 stk BW-2 på TDAI-1120. Jeg ble imponert over hvor bra disse knøttsmå høyttalerne leverer sammen med subene. Veldig klar lyd, og det spilte høyt!!

    Jeg er dog litt usikker på om det er bedre enn mitt nåværende oppsett. Jeg følte det var noe med subene som manglet eller ikke stemte helt, men det kan være jeg ville tenkt noe helt annet her hjemme.

    Det var ikke før vi satte tdai-1120 på et par 805D3 jeg ble skikkelig imponert, at denne lille tassen av en forsterker klarer å drive disse, på høyt volum, uten å i det hele tatt svette, det ble jeg skikkelig imponert over. Og i tillegg låt det fryktelig bra! Kanskje det er 805d3 jeg må gå for 🤔🤔

    Ellers har jeg tidligere lyttet på sonus faber olympica nova 1, og husker jeg likte disse veldig godt. Kanskje må jeg ta med lyngdorfen til butikken å høre på disse en gang til også 😊
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    688
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Da har jeg vært å lyttet til MH-2 sammen med 2 stk BW-2 på TDAI-1120. Jeg ble imponert over hvor bra disse knøttsmå høyttalerne leverer sammen med subene. Veldig klar lyd, og det spilte høyt!!

    Jeg er dog litt usikker på om det er bedre enn mitt nåværende oppsett. Jeg følte det var noe med subene som manglet eller ikke stemte helt, men det kan være jeg ville tenkt noe helt annet her hjemme.

    Det var ikke før vi satte tdai-1120 på et par 805D3 jeg ble skikkelig imponert, at denne lille tassen av en forsterker klarer å drive disse, på høyt volum, uten å i det hele tatt svette, det ble jeg skikkelig imponert over. Og i tillegg låt det fryktelig bra! Kanskje det er 805d3 jeg må gå for 🤔🤔

    Ellers har jeg tidligere lyttet på sonus faber olympica nova 1, og husker jeg likte disse veldig godt. Kanskje må jeg ta med lyngdorfen til butikken å høre på disse en gang til også 😊
    Skulle bare mangle at ikke B&W 805 D3 skulle låte bedre. Det er mange ganger prisen mellom Mh2 og 805. Har 805 d3 selv og er svært fornøyd med dem. Har på min Lyngdorf laget 2 oppsett. 1 med 2 stk BW2 pluss 805 og 1 oppsett uten sub. Begge deler spiller svært bra, men de fleste som har lyttet hos meg, foretrekker med subber og deling på 200 hz som jeg har valgt.
    Begge deler fungerer bra, men etter mitt syn gir det lyden et ekstra løft når en får med den dype bassen også.
    Har også testet Sonus Faber Olympica 2 sammen med Lyngdorf. Personlig likte jeg B&W 805 best.
    Det finnes svært mange gode høyttalere å velge mellom. Så du må bare finne de du liker og gi det et forsøk.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Skulle bare mangle at ikke B&W 805 D3 skulle låte bedre. Det er mange ganger prisen mellom Mh2 og 805. Har 805 d3 selv og er svært fornøyd med dem. Har på min Lyngdorf laget 2 oppsett. 1 med 2 stk BW2 pluss 805 og 1 oppsett uten sub. Begge deler spiller svært bra, men de fleste som har lyttet hos meg, foretrekker med subber og deling på 200 hz som jeg har valgt.
    Begge deler fungerer bra, men etter mitt syn gir det lyden et ekstra løft når en får med den dype bassen også.
    Har også testet Sonus Faber Olympica 2 sammen med Lyngdorf. Personlig likte jeg B&W 805 best.
    Det finnes svært mange gode høyttalere å velge mellom. Så du må bare finne de du liker og gi det et forsøk.
    Det er jeg helt enig i, 805D3 er i en helt annen klasse :D Det som imponerte var at 1120'en kjørte dem helt uten problem, og på et høyt volum også uten at det gikk utover lydkvaliteten :D
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    688
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan har du plassert subene, og hvor dypt går dem hos deg?
    Subb er plassert så nær veggen som mulig, noe som er anbefalt av Peter Lyngdorf. Dette fjerner en del problemer og gjør jobben lettere for romkorreksjonen. De står ytterst med toppene innenfor og en god del lengre ut fra vegg. Bildet viser vel best. Hos meg får jeg respons ned til ca 22 hz. Under det er ikke noe å melde om for å si det slik.
    Har vurdert 2 stk subber til av samme typen. Tror det kan gi ennå litt mer, men uansett liker jeg lyden godt slik den er. Før valg blir tatt, ønsker jeg å se hva eventuelt kommer av subb fra Lyngdorf til våren.

    2D3C2602-6150-488D-8801-D73CFE942731.jpeg
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    @maxmekker , der er er flott anlegg du har der 😀 Subene dine ser større ut en de på klubben i går 🤔

    Har du teste med andre suber forresten? Og med én bare?
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    901
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Trondheim
    Var det BW-2 eller BW-3 som stod på HiFiKlubben da? maxmekker har BW-2 ser jeg i alle fall. BW-3 er noe mindre.
     

    Kjetil-A

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.07.2016
    Innlegg
    595
    Antall liker
    338
    Torget vurderinger
    4
    Var det BW-2 eller BW-3 som stod på HiFiKlubben da? maxmekker har BW-2 ser jeg i alle fall. BW-3 er noe mindre.
    Det skulle være bw-2, men mener kanskje de har sagt feil. Eller så kan det bare være at de lå på siden, mens de til maxmekker står på høykant.
     

    EirikV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.10.2006
    Innlegg
    342
    Antall liker
    160
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ikke til å skrive tekst sammen med bildet.

    Jeg er nok oldschool karen i Lyngdorfgjengen. Fikk koblet til TDAI2200 nr 2 i anlegget. Anlegget befinner seg i Østerrike.

    Jeg var spent på hvordan 2200 ville drive 2xFocal 13(12) tommere per side i forhold til min gamle Crown K2. Det gikk lett som bare det. Med 92 db følsomhet per element og ned mot 3 ohm belastning så yter jo 2200 godt over 400 Watt per kanal. Jeg bruker en bra digitalkabel til nr 2 som stilles til Slave. Det gir nok en betydelig bedre signaloverføring enn en analogkabel, har jeg inntrykk av. I alle fall oppleves en større klarhet i bassen i forhold til K2. Og pga naboer under med hjemmekontor kunne jeg ikke dra på skikkelig, men fikk testet med rimelig høyt nivå. Er veldig fornøyd og skal ikke si lenger at 2200 er for svak. Det er nok en fordel at belastningen deles på 2 forsterkere.

    Ellers er jeg litt flau over å si at W-210 hjørnebassene som jeg betalte for lang tid siden, ikke er kommet i hus. Hver gang jeg har planlagt å reise med bil ned til Østerrike, så får jeg ikke tak i ham. Får ikke kontakt med ham. Han meldte for en god stund siden at han har en ny adresse, Så jeg kjørte innom der på veien ned uten å treffe noen hjemme. Tenker nok at jeg er blitt lurt til slutt. Han har hele tiden sagt at høyttalerne står trygt hjemme hos ham, og at jeg kan hente dem når det passer. Begynner sterkt å tvile på det nå.

    Fikk med meg min Rythmik F15 direct servo subwoofer, som egentlig en bekjent ville kjøpe og hadde hjemme hos seg. Men den var for stor. Er veldig fornøyd med endelig å få høre en ekstra oktav mer i dybden. Det ble jo ikke spilt så veldig høyt, men subben virker å være skikkelig rask og presis.

    Like etter at jeg kom ned til Østerrike ble jeg smittet med korona av min svoger. Det satt veldig hardt i kroppen i drøyt to uker. Har aldri vært så lenge syk og hatt så høy feber før. Så det gjorde at jeg ikke fikk testet så mye med anlegget som jeg planla.

    Stereobenken fikk min bror laget for over 20 år siden. Gamle akslingen i messing fra snekken vi hadde for 40 år siden. Skal få foliert messingen til sølv. 2 cm hyller i sort skifer. Veier sikkert 100 kg og er stabil. Irriterende at det ene beinet bak er akkurat der høyttalerterminalene er. Så med de kablene som brukes så står de ikke helt beint over hverandre.

    Har fått spilt en del musikk. Og det er veldige forskjeller på kvaliteten på innspillingene. Jeg hører en CD som jeg tenker låter ok, og så låter det ikke så bra. Så setter jeg inn en CD som jeg vet har topp lyd, og så lyder det heldigvis mye bedre. Min bror lånte min 2200 en tid før jeg reiste. Han koblet Apple TV til 2200en, og det var en skikkelig dårlig lyd fra kilden. Så så vi en film og koblet fra analog ut på TVen til analoginngangen. Det var noe helt annet med tyngde i bassen og fin lyd ellers. Jeg vil si at 2200 muligens er ekstra kresen på signalkilden. Jeg får topp lyd på mye av CDene fra mitt Classé DVD drivverk. Jeg bruker AES/EBU inngangen, som også anbefales av Lyngdorf. Og best lyd oppleves fra DVD konsertopptak. Spesielt et med Pat Metheny Group. Jeg var ikke så begeistret for Leonard Cohen før jeg så konsertopptaket Live in London på NRK. Ble utrolig imponert spesielt av koredamene, men og musikerne. Kjøpte først CDen og kom over DVDen senere. Det er merkbart bedre lyd på DVDen hos meg.

    TDAI2200 fungerer flott hos meg. Men siden jeg ikke har hatt full klaff med Room Perfect tidligere, så hadde jeg heller lyst til å høre musikk når jeg endelig ble frisk igjen. Så testing med RP får bli neste gang. Jeg opplever at RP påvirker lyden i negativ retning når jeg har prøvd før. Får mer gjennomsiktighet og dynamikk uten RP.

    Kjøpte en helt grei phonoforsterker sånn at kona fikk spilt noen av hennes gamle plater. Var kjekt å se at hun likte å høre lyden gjennom anlegget. Jeg har en bedre platespiller på gang, men vinyl blir ikke satset på. Uansett en fin opplevelse å sette på vinylplater igjen. Faktisk ble det en fin mellomtonegjengivelse med den billige Sony spilleren. Hadde helt klart følelsen av å høre på en analog kilde.

    Nå tenker jeg om jeg skal få tak i et nytt sett med W-210, som ikke er lett. Eller å bygge hjørnebasser supplert med subwooferen. Pga de store basskassene så blir foreløpig plasseringen av Rythmik'en der den står. Også pga av signalledningene. Helt håpløst stive Tara Labs kabler jeg hadde liggende gjør at subben ikke kan settes nærmere veggen.

    Kjekt er det jo å se at andre får gode resultater med spesielt den beskjedne 1120.

    Hilsen Eirik. :D
     
    Sist redigert:

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    688
    Antall liker
    330
    Torget vurderinger
    2
    @maxmekker , der er er flott anlegg du har der 😀 Subene dine ser større ut en de på klubben i går 🤔

    Har du teste med andre suber forresten? Og med én bare?
    Har testet også med en sub 600 fra Dynaudio. Det var bare 1 sub og derfor delt på 80 hz. Den subben gikk dypere enn BW-2, men Lyngdorf sin sub har mer detaljer og ikke like svulstig i lyden. Hadde nok blitt bra med 2 av Dynaudioene også, men fikk ikke tak i en til da den forsvant fra markedet.
    En kjenning av meg bruker den i dag sammen med Lyngdorf 2200 med romperfect og SA mantra 60. Det spiller veldig ok, men mangler litt i oppløsning og plassering i forhold til mitt oppsett.
    Når det gjelder plassering står subbene med elementet nærmest gulvet. Dette skal mest effekt og best bass. Har en 2 på hver side tipp dem på siden for å få elementene så nært hverandre som mulig. De kobler bedre sammen og spiller bedre på den måten. Hørt det hos en annen Lyngdorf fan.
     

    hifi-vegard

    Medlem
    Ble medlem
    27.02.2014
    Innlegg
    34
    Antall liker
    10
    Sted
    Bergen
    Fikk ikke til å skrive tekst sammen med bildet.

    Jeg er nok oldschool karen i Lyngdorfgjengen. Fikk koblet til TDAI2200 nr 2 i anlegget. Anlegget befinner seg i Østerrike.

    Jeg var spent på hvordan 2200 ville drive 2xFocal 13(12) tommere per side i forhold til min gamle Crown K2. Det gikk lett som bare det. Med 92 db følsomhet per element og ned mot 3 ohm belastning så yter jo 2200 godt over 400 Watt per kanal. Jeg bruker en bra digitalkabel til nr 2 som stilles til Slave. Det gir nok en betydelig bedre signaloverføring enn en analogkabel, har jeg inntrykk av. I alle fall oppleves en større klarhet i bassen i forhold til K2. Og pga naboer under med hjemmekontor kunne jeg ikke dra på skikkelig, men fikk testet med rimelig høyt nivå. Er veldig fornøyd og skal ikke si lenger at 2200 er for svak. Det er nok en fordel at belastningen deles på 2 forsterkere.

    Ellers er jeg litt flau over å si at W-210 hjørnebassene som jeg betalte for lang tid siden, ikke er kommet i hus. Hver gang jeg har planlagt å reise med bil ned til Østerrike, så får jeg ikke tak i ham. Får ikke kontakt med ham. Han meldte for en god stund siden at han har en ny adresse, Så jeg kjørte innom der på veien ned uten å treffe noen hjemme. Tenker nok at jeg er blitt lurt til slutt. Han har hele tiden sagt at høyttalerne står trygt hjemme hos ham, og at jeg kan hente dem når det passer. Begynner sterkt å tvile på det nå.

    Fikk med meg min Rythmik F15 direct servo subwoofer, som egentlig en bekjent ville kjøpe og hadde hjemme hos seg. Men den var for stor. Er veldig fornøyd med endelig å få høre en ekstra oktav mer i dybden. Det ble jo ikke spilt så veldig høyt, men subben virker å være skikkelig rask og presis.

    Like etter at jeg kom ned til Østerrike ble jeg smittet med korona av min svoger. Det satt veldig hardt i kroppen i drøyt to uker. Har aldri vært så lenge syk og hatt så høy feber før. Så det gjorde at jeg ikke fikk testet så mye med anlegget som jeg planla.

    Stereobenken fikk min bror laget for over 20 år siden. Gamle akslingen i messing fra snekken vi hadde for 40 år siden. Skal få foliert messingen til sølv. 2 cm hyller i sort skifer. Veier sikkert 100 kg og er stabil. Irriterende at det ene beinet bak er akkurat der høyttalerterminalene er. Så med de kablene som brukes så står de ikke helt beint over hverandre.

    Har fått spilt en del musikk. Og det er veldige forskjeller på kvaliteten på innspillingene. Jeg hører en CD som jeg tenker låter ok, og så låter det ikke så bra. Så setter jeg inn en CD som jeg vet har topp lyd, og så lyder det heldigvis mye bedre. Min bror lånte min 2200 en tid før jeg reiste. Han koblet Apple TV til 2200en, og det var en skikkelig dårlig lyd fra kilden. Så så vi en film og koblet fra analog ut på TVen til analoginngangen. Det var noe helt annet med tyngde i bassen og fin lyd ellers. Jeg vil si at 2200 muligens er ekstra kresen på signalkilden. Jeg får topp lyd på mye av CDene fra mitt Classé DVD drivverk. Jeg bruker AES/EBU inngangen, som også anbefales av Lyngdorf. Og best lyd oppleves fra DVD konsertopptak. Spesielt et med Pat Metheny Group. Jeg var ikke så begeistret for Leonard Cohen før jeg så konsertopptaket Live in London på NRK. Ble utrolig imponert spesielt av koredamene, men og musikerne. Kjøpte først CDen og kom over DVDen senere. Det er merkbart bedre lyd på DVDen hos meg.

    TDAI2200 fungerer flott hos meg. Men siden jeg ikke har hatt full klaff med Room Perfect tidligere, så hadde jeg heller lyst til å høre musikk når jeg endelig ble frisk igjen. Så testing med RP får bli neste gang. Jeg opplever at RP påvirker lyden i negativ retning når jeg har prøvd før. Får mer gjennomsiktighet og dynamikk uten RP.

    Kjøpte en helt grei phonoforsterker sånn at kona fikk spilt noen av hennes gamle plater. Var kjekt å se at hun likte å høre lyden gjennom anlegget. Jeg har en bedre platespiller på gang, men vinyl blir ikke satset på. Uansett en fin opplevelse å sette på vinylplater igjen. Faktisk ble det en fin mellomtonegjengivelse med den billige Sony spilleren. Hadde helt klart følelsen av å høre på en analog kilde.

    Nå tenker jeg om jeg skal få tak i et nytt sett med W-210, som ikke er lett. Eller å bygge hjørnebasser supplert med subwooferen. Pga de store basskassene så blir foreløpig plasseringen av Rythmik'en der den står. Også pga av signalledningene. Helt håpløst stive Tara Labs kabler jeg hadde liggende gjør at subben ikke kan settes nærmere veggen.

    Kjekt er det jo å se at andre får gode resultater med spesielt den beskjedne 1120.

    Hilsen Eirik. :D
    Hei Erik, hvis du fortsatt er interessert i å bytte til en TDAI 2200 uten RP har kanskje jeg lyst til å prøve. Men anlegget er i Østerrike nå? Jeg har omsider fått behandlet lytterommet mitt som jeg vil, nå må jeg bare stille inn lav- og mellomfrekvensene litt :)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    901
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Trondheim
    Noen som har kjennskap til kvaliteten på RIAA trinnet som sitter i TDAI-1120? Vurderer innkjøp av ny vinylsnurre. Vurderer Pro-Ject X2 eller Clearaudio Concept. Hadde tenkt å holde meg på MM pickup en stund fremover i alle fall. Burde man da ha en ekstern RIAA, eller holder den integrerte god nok kvalitet?
     

    waf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    156
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke hørt Riaa’en i tdai 1120 men Riaa trinnet i tdai3400 er virkeligt godt.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    Har gjort meg noen betraktninger om ICC (Intersample Clipping Correction). som jo kan skrus av og på i "Advanced settings"-menyen på TDAI-2170, TDAI-3400 og TDAI-1120 (samt CD-2)

    I bruksanvisningen til TDAI-2170 disse beskriver Lyngdorf filteret slik:

    "Audio signals that exceed 0 dBFS (decibels relative to full scale) will be clipped when processed in the audio chain and will result in more or less distortion. With ICC (Intersample Clipping Correction) the TDAI-2170 will dynamically allow for extra headroom to avoid clipping. ICC (Intersample Clipping Correction) can be set to auto or disabled."

    Den amerikanske produsenten Benchmark, som lager utstyr både til proff- og privatmarkedet, har også sett på dette forvrengingsfenomenet (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings). De kunne ikke skjønne hvorfor DACene deres låt så spisse i toppen (noe jeg selv konstaterte da jeg hadde en DAC1 PRE).

    De fant ut at mange innspillinger hadde topper som oversteg 0db. Det betyr ikke at hele musikken høres forvrengt ut, men at toppene tidvis blir "spisset". De beskriver (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/listening-vs-measurements) fenomenet slik: "The result of this clipping is best described as artificial snare or hi-hat sound that is added to the music. This clipping also tends to add an artificial brightness to the apparent frequency response."

    Som testlåt brukte de "Gaslighting Abbie" fra "Two Against Nature" med Steely Dan. En fantastisk innspilling som mange sikkert har hørt. Med de gamle Benchmark-DAcene låt det ganske riktig unaturlig spisst.

    I sine nye DACer har derfor Benchmark lagt inn en teknologi som tilsvarer Lyngdorfs ICC. Det vil si at diskanten blir dempet med samme antall dB (eller rettere sagt brøkdeler av dB) som signalet ligger over 0 dB, før det sendes til den analoge utgangen. Resultatet blir en mer naturlig, mer oppløst diskant som ifølge Benchmark ligner på SACD og høyoppløst PCM (24/96 eller 24/192).

    Høyoppløst har jo ikke samme problemet som CD-lyd, siden takhøyden er mye større. Kraftige diskanttopper møter med andre ord ikke veggen, slik som med 16/44.1.

    Jeg ble naturlig nok nysgjerrig, og gjorde selv en test med "Gaslighting Abbie" i CD-versjon. Og ganske riktig. Uten ICC hørte jeg toppen mye tydeligere enn med ICC skrudd på. Likevel foretrakk jeg å ha ICC aktivert. Det låter mer naturlig, og er opplagt mer behagelig å høre på.

    Jeg har så langt vært litt mellomfornøyd med diskanten fra Lyngdorf TDAI-2710/SDA-2400 i biamp mot mine PMC Fact.8 Signature. Men jeg har nok nok blitt lurt her. Tidligere har jeg jo bare hørt musikk med topper over 0 dB med DACer som ikke kompenserer. Dermed har jeg nok blitt vant til den unaturlige og spisse diskanten på disse låtene.

    Når dette fenomenet forsvinner med Lyngdorf og ICC, synes jeg derfor at noe mangler. Heldigvis har jeg valget, men jeg kan jo ikke gå inn i menyen (fire ledd) og skru av og på i ett sett. Velger derfor å beholde den på. Diskanten er jo der i rikt monn også med ICC, men altså ikke spiss og forvrengt som jeg er vant til.

    Nå vet jeg at det jeg savner, egentlig er et fremmedelement som ikke skal være der.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har gjort meg noen betraktninger om ICC (Intersample Clipping Correction). som jo kan skrus av og på i "Advanced settings"-menyen på TDAI-2170, TDAI-3400 og TDAI-1120 (samt CD-2)

    I bruksanvisningen til TDAI-2170 disse beskriver Lyngdorf filteret slik:

    "Audio signals that exceed 0 dBFS (decibels relative to full scale) will be clipped when processed in the audio chain and will result in more or less distortion. With ICC (Intersample Clipping Correction) the TDAI-2170 will dynamically allow for extra headroom to avoid clipping. ICC (Intersample Clipping Correction) can be set to auto or disabled."

    Den amerikanske produsenten Benchmark, som lager utstyr både til proff- og privatmarkedet, har også sett på dette forvrengingsfenomenet (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/intersample-overs-in-cd-recordings). De kunne ikke skjønne hvorfor DACene deres låt så spisse i toppen (noe jeg selv konstaterte da jeg hadde en DAC1 PRE).

    De fant ut at mange innspillinger hadde topper som oversteg 0db. Det betyr ikke at hele musikken høres forvrengt ut, men at toppene tidvis blir "spisset". De beskriver (https://benchmarkmedia.com/blogs/application_notes/listening-vs-measurements) fenomenet slik: "The result of this clipping is best described as artificial snare or hi-hat sound that is added to the music. This clipping also tends to add an artificial brightness to the apparent frequency response."

    Som testlåt brukte de "Gaslighting Abbie" fra "Two Against Nature" med Steely Dan. En fantastisk innspilling som mange sikkert har hørt. Med de gamle Benchmark-DAcene låt det ganske riktig unaturlig spisst.

    I sine nye DACer har derfor Benchmark lagt inn en teknologi som tilsvarer Lyngdorfs ICC. Det vil si at diskanten blir dempet med samme antall dB (eller rettere sagt brøkdeler av dB) som signalet ligger over 0 dB, før det sendes til den analoge utgangen. Resultatet blir en mer naturlig, mer oppløst diskant som ifølge Benchmark ligner på SACD og høyoppløst PCM (24/96 eller 24/192).

    Høyoppløst har jo ikke samme problemet som CD-lyd, siden takhøyden er mye større. Kraftige diskanttopper møter med andre ord ikke veggen, slik som med 16/44.1.

    Jeg ble naturlig nok nysgjerrig, og gjorde selv en test med "Gaslighting Abbie" i CD-versjon. Og ganske riktig. Uten ICC hørte jeg toppen mye tydeligere enn med ICC skrudd på. Likevel foretrakk jeg å ha ICC aktivert. Det låter mer naturlig, og er opplagt mer behagelig å høre på.

    Jeg har så langt vært litt mellomfornøyd med diskanten fra Lyngdorf TDAI-2710/SDA-2400 i biamp mot mine PMC Fact.8 Signature. Men jeg har nok nok blitt lurt her. Tidligere har jeg jo bare hørt musikk med topper over 0 dB med DACer som ikke kompenserer. Dermed har jeg nok blitt vant til den unaturlige og spisse diskanten på disse låtene.

    Når dette fenomenet forsvinner med Lyngdorf og ICC, synes jeg derfor at noe mangler. Heldigvis har jeg valget, men jeg kan jo ikke gå inn i menyen (fire ledd) og skru av og på i ett sett. Velger derfor å beholde den på. Diskanten er jo der i rikt monn også med ICC, men altså ikke spiss og forvrengt som jeg er vant til.

    Nå vet jeg at det jeg savner, egentlig er et fremmedelement som ikke skal være der.
    Dette er til tider en kompleks diskusjon, men det er noen hovedpunkter som går igjen:
    -hvis en sinustone i utgangspunktet overgår 0dB så blir signalet klippet på et eller annet vis.
    -hvis vi ser på et klippet signal i frekvensdomenet(og ikke i tidsdomentet) så dukker det opp forvrengning på høye frekvenser for å gjenskape den nye bølgeformen - som ikke lenger kan beskrives ved hjelp av en enkelt sinustone. (Les gjerne om fouriertransformasjoner for å forstå hva som skjer)
    -klippingen som er nevnt ovenfor kan forekomme unsett hvilket digitalt format man snakker om.
    -Lyngdorf sin ICC forsøker å kjenne igjen sinustonene ut fra det klippede signalet og deretter rekonstruere hvordan det opprinnelig var. Hvis de får dette til så vil det redusere uønsket høyfrekvent forvrengning. Nettoresultatet blir mindre «diskant», nettopp fordi noe av signalet faktisk bare var et biprodukt av dynamisk kompresjon/klipping/brickwalling
    -Benchmark ser spesielt på dette i forhold til at en sampling på 44.1khz kan «gå glipp av» hvor høye noen av peakene faktisk er og at man da ikke oppdager at man lar signalet klippe. Ved å senke hele signalet (ikke bare diskanten) og deretter rekonstruere toppene så forsøker de å ta bort høyfrekvent støy som er et biprodukt av klippingen.
     

    toneset2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Innlegg
    222
    Antall liker
    231
    Takk for svært kvalifisert svar og opprydning i mine (svært ukvalifiserte) misforståelser, Kalle Klovn! Men vil du da anbefale å beholde ICC på, eller blir det "riktigere"med ICC av? Og er det da fullstendig galt i denne tråden på Audiogon og hos denne selgeren i Australia (som ifølge Audiogon-tråden stammer fra Lyngdorf selv, men som jeg ikke finner igjen i deres egen litteratur) at ICC justerer signalet med inntil 12db? Og er det i så fall opp eller ned? Eller blir det laget et ekstra headroom som signalet kan bevege seg i? Og er det hele signalet som hos Benchmark, eller bare toppen?
    for øvrig skriver HiFi Klubben på infosiden for TDAI-2170 "at for å bruke I.C.C. skal sample-frekvensen på inngangssignalet være 44.1 kHz (CD-oppløsning". Betyr dette i så fall at ICC og Benchmarks system er det samme?
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Icc hever ikke å «fikse» all dynamisk komprimert musikk. Det Lyngdorf hevder at den helper mot et et signal som har blitt klippet. Hvis de klarer å detektere klippingen så kan det være mulig å korrigere sinalet noe (eller kanskje mye?) for dette. I så fall bør det gi mindre «skimmer» i lyden og en mer behagelig lytteopplevelse. Hvis de senker det absolutte nivået så vil de gjøre det i hele frekvensområdet, husk at klippingen kan være av et 50hz signal, selv om forvrengningen blir høyfrekvent.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.812
    Antall liker
    2.991
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    at ICC justerer signalet med inntil 12db?
    Dette stod i 2170-manualen tidligere, men har tydeligvis blitt fjernet nå.

    Flemming skrev til meg en gang at ICC fungerte så lenge det var det originale signalet som ble sendt inn i forsterkeren. Hvis det har blitt oppsamplet eller nivåjustert (f.eks i Roon) vil ikke ICC slå inn.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.731
    Antall liker
    3.442
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har stjålet et par bilder fra nettet. Det ene viser hvordan man ved å klippe et signal i økende grad introduserer støy på flere frekvenser. Det andre viser hvordan et digitalt signal som er tett opp mot samplingfrekvensen kan reflektere en sinustone som faktisk går over 0dB
    4F29DAFD-2C2D-4150-83EC-E5BF5ECD1C23.png
    4AF0E202-4EF2-4B30-88A8-A9A147F6F7DF.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn