Noen som forstår hvorfor bytte av kanal i tuneller kan by på problemer for en originalmontert bilradio annon 2017?
Mens kanalbytte foregår rimeligt raskt ute av tunellene kan kanalbytte ta flere sekunder når man kjører i tunner i Bergen omegn.
Inne i tunneler er man nærmest en sender. Jeg opplever ingen problem i tunneler, enten jeg hører på NRK eller Rikskanaler.
Heller ikke om jeg bytter kanaler inne i tunneler. På E-18 fra Horten til Grimstad er det ganske mange tunneler.
Merker ikke at man kjører inn eller ut av noen tunneler.
Rikskanalene sender på samme frekvens over hele landet og i alle tunneler.
Nrk på samme frekvens i hver region. I Bergen er det region Vestland.
Jeg har to Nrk P1 på forhåndsinnstilling. Den som heter bare Nrk P1. Der får jeg i region Viken Østlandssendingen når det er lokalsendinger. Får å høre lokalsendinger her i Østfold må jeg forhåndsinnstille Nrk P1 Østfold.
Sånn er det over hele landet. Med en full skann som bør gjøres med jevne mellomrom finner man alle kanalene som er tilgjegelige. Og man programmerer de man vil høre på. Når min Nrk P1 bytter region på langtur, så programmerer jeg den inn der hvor den vanlige er. Det er bare ett tastetrykk. Det samme med P1+, P2 og trafikkkanalen. Da er alt på plass til dagen etter hvis man overnatter.
Som sagt, det kreves litt mer.
Når du kommer fra Telemark/Vestfold, så bytter du region på vei til Drammen. Da skal det stå Oslo/Viken.
Så programmerer du den hvis du vil. Skifter du kanal, så er det absolutt en fordel.
Viktig å passe på at RDS for DAB er aktivert, service following eller DAB link, osv.
Rikskanalene behøver du ikke gjøre noe med.
Når jeg tar en full skann utenfor Fredrikstad så får jeg også inn alle kanalene fra Vestfold/Telemark. Og omvendt.
Derfor er det viktig å programmere Nrk kanaler der man bor.