Forsterkere Forsterkere. Hva gjelder?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Hva er poenget med såkalt hifi hvis det ikke gir lytteren den beste opplevelsen?

    For min egen del er hifi når lyden engasjerer, og jeg er ikke sikker på at det som engasjerer mest alltid er det som måler best. Min subjektive oppfatning er at kanskje en ikke-perfekt frekvensgang f.eks. noen ganger kan oppleves som mer troverdig enn noe som måler helt flatt.
    Poenget er bare at opplevelsen av high fidelity er så subjektiv, at high fidelity nesten ikke gir mening. Derfor my fidelity.

    Og: Det som måler best / passer til f.eks. studiobruk, er nødvendigvis ikke det som gir best velvære og musikknytelse hjemme.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.440
    Antall liker
    12.459
    Sted
    Smurfeland
    Poenget er bare at opplevelsen av high fidelity er så subjektiv, at high fidelity nesten ikke gir mening. Derfor my fidelity.

    Og: Det som måler best / passer til f.eks. studiobruk, er nødvendigvis ikke det som gir best velvære og musikknytelse hjemme.
    Ser ut som vi er enige, da. My high fidelity, eller noe sånt. :)
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    2.477
    Dirac korrigerer i utgangspunkt i stor grad det som ikke er minimum fase og tar dermed ikke hensyn til psykoakustikk, hva forsterkerne tåler og hvor stort dynamikk tapet blir. Det blir fort flere steg tilbake og da må det veies opp i mot stegene fremover. Aktive høyttalere som ikke har de begrensningene passive har (som Dirac også vil korrigere noe for) kombinert med manuell korrigering er som regel helt overlegent, men krever mye mer av brukeren.
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    176
    Antall liker
    356
    Sted
    Karmøy
    Jeg bruker et anlegg bestående av Marantz ND 8006 som streamer/cd-transport, Denafrips Pontus Dac,
    Exposure 3010s2d integrert forsterker og Spendor A7 høyttalere.

    Jeg vurderer etter hvert en annen forsterkerløsning, og det vil bli en betydelig investering, så da er det greit med litt input.
    Jeg har begrenset erfaring med forsterkere, da jeg tidligere har brukt forsterkere fra Rotel og Yamaha i budsjett/midfi-sjiktet.
    Opplever at det er veldig sprikende meninger om dette, og det kommer an på hvem man spør så får man gjerne forskjellige svar.

    Inviterer til en diskusjon om forsterkere, faglig, erfaringsbasert, og eventuelt preferanser.
    Noen ting jeg typisk hører er:
    Det er vanskelig å oppnå god lyd på integrerte forsterkere med mye watt.
    Noen mener at man ikke kan få en for stor forsterker.
    Mange er veldig opptatt av antall watt forsterkeren er kapabel til.
    Jeg hører noen sier at transistorforsterkere ikke klarer å spille like naturlig som rørforsterkere.
    Enkelte anbefaler separate for- og effektforsterkere, og noen sier det ikke betyr så mye om det er separate effektforsterkere.
    Jeg blir fortalt av enkelte at man kan stort sett børe velge integrerte forsterkere frem til en veldig høy prisklasse.

    Noen spørsmål:
    Hvilke spesifikasjoner bør man vite om når man skal velge forsterkere til høyttaleres?
    Hvis jeg skal oppgradere forsterker til mine Spendor høyttalere, hva slags forsterker kunne være best?
    Hvordan tenker man i forhold til krysspotesiale mellom forsterkere og høyttalere, og eventuelt kilde?
    Kan det ha noe for seg med forsterkere i en høyere prisklasse enn høyttalere?
    Hvis man velger enn løsning med separate forsterkere, bør man legge spesifikk fokus på forforsterker? Er den viktigs for lydkvaliteten?
    Hvor mye fokus bør man se på målinger, og hvor mye på lytte inntrykk?

    Håper det kan bli en interessant diskusjon om temaet, med engasjerte folk som liker å prate lyd!
    En kompis bruker Fezz Audio Titania på sine Spendor og det låter veldig bra synes jeg, det låter stort og flott bra trøkk. må nesten høre selv.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Å finne ut det meste om sine egne preferanser og triggerpunkter er vel det viktigste en musikkelsker gjør for å oppnå sitt eget "personlige nirvana" i eget hus.

    En av mange interessante ting alle år med hifi-skriving har lært meg, er at uansett hva målinger, teknisk perfeksjon og tilliggende begrunnelser måtte forklare, så er det ikke nødvendigvis slik at den teknisk sett beste løsningen, er den som gir lytteren den beste opplevelsen. Ganske ofte er det til og med slik at man hører at det er bedre på omtrent alt, men man liker det ikke bedre, uansett.

    Jeg oppfatter det vel slik at trådstarter er inne i komfortsonen i såpass stor grad at han vil bare ha enda mer av alt. Og min påstand er at det er mulig å oppnå ved å fokusere på kilde og forsterker. Vet det ikke nødvendigvis er unison enighet om den påstanden, men oppfordrer ganske enkelt trådstarter til å prøve selv. :)
    Prøve selv er det jeg driver med. Jeg hadde System Audio Pandion og Rotel, og likte ikke kombinasjonen.

    Når jeg fikk Spendor/Exposure i hus fikk jeg begeistringen tilbake ved første strofe.
    Det var først når jeg fikk ekstern Dac, flyttet rundt på høyttalere og lytteposisjon, og tilpasset kabler (ikke noen kabeldebatt her nå!), lyden ble mer riktig.
    En kompis av meg som liker jazz, ga meg et sitat fra Miles Davies: "I dont like perfect sound".
    Det syns jeg var treffende. Det er lett at man havner i et spor der man aldri blir fornøyd, med hifi og ellers i livet forøvrig.

    Samtidig er det sånn at når man finner løsninger, så er det rett og slett en gøy hobby,
    og kanskje man kan vurdere enkelte grep innimellom, som å vurdere en oppgradering av forsterker.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Det kan være så enkelt som en dissonans mellom forventinger, opplevelser og preferanser, kanskje i kombinasjon med at høyttalerne brukes i en annen kontekst enn tiltenkt. Mange studiomonitorer er nærfelts-monitorer, kanskje tiltenkt innbygging i vegg, med støtte av et godt designet og tilpasset akustisk miljø. Når høyttalerne plutselig settes inn i et hifi-husalter der det gjerne lyttes på lengre avstand og de akustiske betingelsene ikke passer, så er stor sannsynlighet for at resultatet ikke blir bra.

    Det er også stor forskjell mellom flat on axis frekvenskurve og flat «in room» respons. Flat on-axis på høyttalere må heller ikke forveksles med flat respons i elektronikken. Videre må flat frekvensrespons i rommet også vurderes ift foretrukket lydnivå (jf equal lounes contour), og referansenivåene for produksjonen av musikkhermetikken. Liker du å høre på lavt volum kan det være en fordel med BBC-hengekøye, helt til du setter på enkelte KKV-plater som er mikset for at et huslater med ganske flat, eller til og med anemisk frekvensrespons skal gi fyldig bass på forholdsvis siviliserte lydnivåer. En del KKV plater fungere ikke i det heletatt på noenludne høyt nivå. Det er en viss consensus om at en jevn «in room» frekvensrespons som faller jevnt med et par tre fire fem kanskje seks dB i nivå fra ca 100-200 Hz og oppover til 20k Hz kan fungere bra.

    Høyttalere med veldig ujevn off-axis, men jevn (merk ikke nødvendig vis flat) on axis respons, kan fungere bra i nærfelt lytting med relativt stor avstand til sideveggen - dvs i tilfeller der direktelyden fra høyttaleren er dominerende. Men jo større lytteavstand, mindre avstand til sideveggene og større andel reflektert lyd det blir jo mer «usikkert» blir resultatet - kanskje funker det med lytteromsakustikken, kanskje gjør det ikke det.

    Løpet er aldri kjørt, men lytterommet, lytteposisjon og lyttevaner gir noen føringer for hva og hvordan en bør prioritere ift høyttalere og hva som kan være oppnåelig. Siden du allerede har gjort og eksperimentere med akustiske tiltak så har du kanskje de nødvendige frihetsgradene til å leke med «layouten» i lytterommet.

    Transparente komponenter er aldri «nådeløst» med mindre skavankene som avsløres er utålelige.

    Jeg mener generelt at det alltid er kjekt å ha noe farging tilgjengelig ved behov, dvs tonekontroller, loudness-kontroller og/eller EQ av et rimelig godt kaliber. Men mest på grunn av at musikkhermetikken kommer i alle mulige avskygginger av farging som skrud med hensyn til andre akustiske betingelser og lydnivåer enn det du eller jeg har hjemme ved eget alter.

    Du har vel ikke skrevet så mye konkret om layouten i lytterommet ditt? Har du eksperimentert med nærfelt lytting ? (typisk likesidet trekant mellom HT og lytter, HT vinklet lett mot lytteren og ca en meter eller kanskje mindre i lytteavstand).

    mvh
    KJ
    Det som er fint med rommet (30m2 ca.) er at det er stor fleksibilitet til å flytte høyttalere ut fra vegg, og også lytteposisjon. Har testet mer nærfelt lytting, men det er ikke praktisk å ha plasseringen i en likesidet trekant. Det blir lenger avstand til lytteposisjon enn mellom høyttalerne. Har så vidt høyttalerne inn mot sentrum, da jeg også vil ha ok lytteforhold til flere enn den ene personem i sweetspot. Har forsøkt å finne den beste balansen i forhold til at bassen ikke blir boomy fra vegger, og at det høres i balanse med resten av frekvensene. Det er nødt til være plassert mot den ene siden av rommet. Det er en liten vegg som står litt ut på den andre siden av rommet, så det er nok ugunstig, men har da et frittstående panel på den siden, og et panel inntil vegg på andre siden, målt i lik av stand sideveis og ut fra første refleksjonspunkt. Siden det er lengre avstand til lytteposisjon, og etter videre testing med paneler, har jeg også satt opp paneler i andre refleksjonspunkt på sidevegg. Det er min erfaring at stereoperspektivet er bedre justert, og jeg får mindre skarp lyd på den måten uten at jeg har mistet liv i musikken.
     
    Sist redigert av en moderator:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hva med de som har gjort overgang til separat pre/effekt?
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Fin tråd du har her Psybient. :)
    Slik jeg forstår det så er høytalerne dine lettdrevne og måler i tillegg ganske rett. Skulle tru det er en veldig fint utgangspunkt for rørforsterkere eller moderate klasse A forsterkere som flere har påpekt.
    Kan ikke se at Musical Innovation (MI) er nevnt ennå. Har ikke prøvd disse på Spendor selv men MI gir ofte en krystallklar og informativ lyd. Det er solgt ganske mange av de og de bør være mulig å finne på brukten. Masse versjoner av dem og de har et garasje preg, men gir nok mye for pengene om de matcher dine preferanser. Kommer også som pre-power og ikke integrert.
    Kan heller ikke se at Prima Luna er nevnt.
    Det første jeg ville ha gjort er å innhente erfaringer fra leverandøren av Spendor samt utenlandske forum for å danne meg et bilde av hva folk velger og hvorfor.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.667
    Antall liker
    3.383
    Hva med de som har gjort overgang til separat pre/effekt?
    En av dem endte tilbake til en kombo uten PU pre eller DAC da disse ble vurdert som fargeleggere for en ellers nøytal komboforsterker/høytaler kombinasjon. :)

    Ideen var å forenkle matching ved å la kilden gjøre tilnærmet alt. Så langt står jeg fast ved konseptet, men ser ikke bort ifra at en kan bli forført av nye ideer.

    Ting som overhodert ikke virker her er nøytrale kilder så når måleDAC får gode review vet jeg at det låter dritt hos meg og visa versa. Ting som andre opplever som alt for varm eller romantisk og sjamerende er ting som trigger min interesse og som ofte er billig på bruktmarkedet slik som veldig nøytale forsterkere ofte er ;)
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    858
    Antall liker
    475
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Anbefaler en lytt til Cary SLI80, SLI100. Var en tur innom Lyric i går. Er vel noe av det det mest gjennomsiktige jeg noengang har hørt. Lydbilde til å dø av, luftig og skikkelig "kjøtt og blod". Virket som at det var krefter nok å ta av også :) Skikkelig siklefaktor, lyd og utseendemessigg
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Fin tråd du har her Psybient. :)
    Slik jeg forstår det så er høytalerne dine lettdrevne og måler i tillegg ganske rett. Skulle tru det er en veldig fint utgangspunkt for rørforsterkere eller moderate klasse A forsterkere som flere har påpekt.
    Kan ikke se at Musical Innovation (MI) er nevnt ennå. Har ikke prøvd disse på Spendor selv men MI gir ofte en krystallklar og informativ lyd. Det er solgt ganske mange av de og de bør være mulig å finne på brukten. Masse versjoner av dem og de har et garasje preg, men gir nok mye for pengene om de matcher dine preferanser. Kommer også som pre-power og ikke integrert.
    Kan heller ikke se at Prima Luna er nevnt.
    Det første jeg ville ha gjort er å innhente erfaringer fra leverandøren av Spendor samt utenlandske forum for å danne meg et bilde av hva folk velger og hvorfor.
    Joda, kjenner Hallvar godt.
    Testet blant annet Prima Luna, Exposure, Sugden, AMR da, og fant vel at jeg likte Exposure.
    Det skal sies at disse forsterkerne alle var i prisklassen +/- 20.000 kr
    Så vidt jeg har skjønt har Prima Luna mye mer på lager...

    De hadde vist fått til veldig bra lyd der med en av Esoteric modellene på A4 og A7.
    Han mente at A4 kunne gi en enda mer naturlig klang enn A7.
    Ellers så vet jeg at det går mye i rør der, Audio Valve, Unison Research.
    Men så er det dette med, rom, kilde og strøm i tillegg.

    Det fine er å hente inn ulike perspektiver, så kan man sile ut den infoen som er mest relevant.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Anbefaler en lytt til Cary SLI80, SLI100. Var en tur innom Lyric i går. Er vel noe av det det mest gjennomsiktige jeg noengang har hørt. Lydbilde til å dø av, luftig og skikkelig "kjøtt og blod". Virket som at det var krefter nok å ta av også :) Skikkelig siklefaktor, lyd og utseendemessigg
    Hvordan er det med bassen på den. Er det noe punch?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.844
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Hva med de som har gjort overgang til separat pre/effekt?
    Jeg har gått fra integrert til seperat og tilbake til integrert.
    Går man for noe klasse A så er det nok ikke å komme utenom seperate blokker om man vil ha nok effekt. Nå kjenner jeg ikke til Spendor veldig godt, så jeg snakker bare på et generelt grunnlag og egne erfaringer.
    Har hatt Dali noen år og de virker veldig nøytrale i lydbildet, og derfor enkle og matche med forsterkere. Har tidligere brukt klasse A på de og det gir en fin og god varme i lydbildet fra integrert til seperate mono-blokker, gikk så over til Klasse D med Lyngdorf og denne ble litt for tam men kom seg med en effektforsterker i tillegg på bassene. Etter endel flytting så har jeg nå nedskalert til Nad, men jeg vil faktisk ikke si at nedskalering har betydd dårligere lyd nødvendigvis. Klasse D gir ikke den samme varmen i lyden som Klasse A gjorde, men igjen så er det bedre detaljer på mellomtone og diskant og bassen er nok fastere i fisken.
    Har også et par med Quad høyttalere (engelsk lyd, og litt varme i lydbildet), disse har jeg prøvd med både Yamaha, Denon, et beist av en Musical Fidelity M6 og en PA-amp og alle disse var utrolig dårlig match på disse høyttalerne (selv om noen av de er ypperlige amper, til andre høyttalere), etter å ha lyttet i et kvarter så er det dotter i øra og man er sliten i hodet. Fant derimot ut at Klasse D passer disse ypperlig og de krever ikke mange watt for å spille høyt nok heller, og nå kan man sitte og høre musikk i mange timer uten at man blir sliten av lyden og de høres faktisk ikke så verst ut nå altså. Det virker som de er litt vanskelig last og dipper mye i Ohm når man drar på litt lyd, og her fungerer Klasse D ypperlig.
    Så en amp som passer til et sett høyttalere vil ikke nødvendigvis passe til andre høyttalere like godt, prøv før kjøp på de høyttalerne du skal bruke forsterkeren på er det beste tipset. Noen liker lyden fra et sett høyttalere og amp, men andre trenger ikke å like den. Har sett flere "gode" anbefalinger av oppsett som jeg ikke har taklet å hørt på i mer enn i 2-3 min.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Jeg har gått fra integrert til seperat og tilbake til integrert.
    Går man for noe klasse A så er det nok ikke å komme utenom seperate blokker om man vil ha nok effekt. Nå kjenner jeg ikke til Spendor veldig godt, så jeg snakker bare på et generelt grunnlag og egne erfaringer.
    Har hatt Dali noen år og de virker veldig nøytrale i lydbildet, og derfor enkle og matche med forsterkere. Har tidligere brukt klasse A på de og det gir en fin og god varme i lydbildet fra integrert til seperate mono-blokker, gikk så over til Klasse D med Lyngdorf og denne ble litt for tam men kom seg med en effektforsterker i tillegg på bassene. Etter endel flytting så har jeg nå nedskalert til Nad, men jeg vil faktisk ikke si at nedskalering har betydd dårligere lyd nødvendigvis. Klasse D gir ikke den samme varmen i lyden som Klasse A gjorde, men igjen så er det bedre detaljer på mellomtone og diskant og bassen er nok fastere i fisken.
    Har også et par med Quad høyttalere (engelsk lyd, og litt varme i lydbildet), disse har jeg prøvd med både Yamaha, Denon, et beist av en Musical Fidelity M6 og en PA-amp og alle disse var utrolig dårlig match på disse høyttalerne (selv om noen av de er ypperlige amper, til andre høyttalere), etter å ha lyttet i et kvarter så er det dotter i øra og man er sliten i hodet. Fant derimot ut at Klasse D passer disse ypperlig og de krever ikke mange watt for å spille høyt nok heller, og nå kan man sitte og høre musikk i mange timer uten at man blir sliten av lyden og de høres faktisk ikke så verst ut nå altså. Det virker som de er litt vanskelig last og dipper mye i Ohm når man drar på litt lyd, og her fungerer Klasse D ypperlig.
    Så en amp som passer til et sett høyttalere vil ikke nødvendigvis passe til andre høyttalere like godt, prøv før kjøp på de høyttalerne du skal bruke forsterkeren på er det beste tipset. Noen liker lyden fra et sett høyttalere og amp, men andre trenger ikke å like den. Har sett flere "gode" anbefalinger av oppsett som jeg ikke har taklet å hørt på i mer enn i 2-3 min.
    Supert!

    Mer avansert utstyr bringer flere problemer inn i bildet. Med tidligere og billigere anlegg hadde jeg aldri noen problemer med lyttetretthet eller lignende.
    Så når jeg fikk inn high-end høyttaler i stua ble nakken stiv, øresus og ubehag med høyere volum.
    Det krever så mye mer en å klæsje tilsynelatende gode produkter sammen. Man må kanskje få en sånn erfaring hvis man skal lære noe og bygge opp et referansegrunnlag.

    Etter å ha opplevd klinisk lyd som ikke kan skape gåsehud, så har det blitt sånn at det musikalske trumfer ren ytelse her.
    Prøvde meg på klasse D her hjemme me Mytek, og jeg ville fort tilbake til Exposure forsterkeren. Er redd for å gå retninga mot rør blant annet pga av den stramme punch`n i bånn på Exposure-forsterkeren. Men så hva med "best of both worlds", rør i forforsterker og transistor effekt?
    Leste om en kar som hadde jobbet med rør i mange år, som hadde kommet frem til at han foretrakk transistor/pre og rør/effekt. Har ikke hørt så mange andre som har gjort det.

    Bare fint med erfaringer utenom at det skal være relatert til mine Spendor høyttalere.
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.844
    Antall liker
    4.354
    Torget vurderinger
    1
    Etter å ha opplevd klinisk lyd som ikke kan skape gåsehud, så har det blitt sånn at det musikalske trumfer ren ytelse her.
    Prøvde meg på klasse D her hjemme Mytek, og jeg ville fort tilbake til Exposure forsterkeren. Er redd for å gå retninga med mot rør blant annet pga av den stramme punch`n i bånn på Exposure-forsterkeren. Men så hva med "best of both worlds", rør i forforsterker og transistor effekt?
    Leste om en kar som hadde jobbet med rør i mange år, som hadde kommet frem til at han foretrakk transistor/pre og rør/effekt. Har ikke hørt så mange andre som har gjort det.
    Satte på Pink Floyd The wall skiva med Bluray i Atmos her med Quad høyttalerne nylig og det ga sannelig gåsehud! Det er noen år siden sist det skjedde, når man blir vant til lyden så ebber den gåsehuden ut og det skal mer og mer til med årene etter hvert som man blir vant til god lyd kan det virke som.. Men ihvertfall så vet man at noe er gjort rett når det skjer.

    Har du flere par terminaler på høyttalerne dine? Kan jo være en mulighet med biamping da om forsterker eller pre støtter det. Hva med klasse A for diskant og Klasse D for bass? Også har det kommet mye sexy på Klasse D de siste åra også som kan minne mer om Klasse A lydmessig, Purifi bl.a. ICE og Hypex kan være endel forskjeller der i lyden også. Også får man "input buffer" til Klasse D forsterkere som farger lyden med op-amps: Sparkos labs, Sonic imagery for å nevne noe.
    Men forsterkeren din kan jo også være såpass god match fra før på de høyttalerne du har, at man simpelthen må opp et hakk på samme merke/serie høyttalere også for å få best utbytte av innkjøp og mer av det man allerede har og liker. Der har jeg også vært før.
    Test og kos deg. :)
     

    enos

    Medlem
    Ble medlem
    12.06.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører rør, LM audio 805 ia på et par Pylon Jasper. Opplever lyden som super når jeg spiller musikk med enkelt lydbilde, akustisk osv, men når jeg setter på prog rock med mere komplisert lydbilde, så blir det litt rot og manglende dynamikk synes jeg. Kommer til å sjekke ut litt andre forsterker typer fremover. Tror ikke rørforsterker er det rette for all type musikk.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    858
    Antall liker
    475
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Rør spiller all musikk bra, det samme kan transer i både klA, AB, og KlD. Uansett hva man går for, spiller det komplekse store orkesterverk tilstrekkelig høyt, nøytralt, med god separasjon og godt lydbilde, og med korrekt klangkarakter, ja da spiller det rock på en riktig måte også, slik masteringeniøren har tenkt at innspillingen SKAL låte. Det er udiskutabelt. Smak og behag er noe helt annet, og gjør ligninga helt umulig å løse. Man må bare gå for det man selv synes er bra og funker.

    Mvh
     
    Sist redigert:

    hammershaug

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.04.2006
    Innlegg
    965
    Antall liker
    1.102
    Sted
    Gausdal
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kjører rør, LM audio 805 ia på et par Pylon Jasper. Opplever lyden som super når jeg spiller musikk med enkelt lydbilde, akustisk osv, men når jeg setter på prog rock med mere komplisert lydbilde, så blir det litt rot og manglende dynamikk synes jeg. Kommer til å sjekke ut litt andre forsterker typer fremover. Tror ikke rørforsterker er det rette for all type musikk.
    Er ikke så sikker på det. Jeg spilte på LM218 en god stund. Den er vel ganske identisk med din 805, bare litt styggere? Klipsch Heresy rocket relativt bra på 48W SET. Høyttalerne dine er ganske følsomme, men kjenner ikke impedanskurven. Kanskje en EL34 100W push-pull rørforsterker av god kvalitet er løsningen?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Første tanke når jeg leser sånt er at det er noe akustiske problemer som gjør seg gjeldende på tyngre/mer fartsfylt musikk.

    Det er jo også mulig at effekten er for lav til å få fart og sprut når volumet går opp, men det trenger ikke å ha sammenheng med at det er rør som spiller.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Supert!

    Mer avansert utstyr bringer flere problemer inn i bildet. Med tidligere og billigere anlegg hadde jeg aldri noen problemer med lyttetretthet eller lignende.
    Så når jeg fikk inn high-end høyttaler i stua ble nakken stiv, øresus og ubehag med høyere volum.
    Det krever så mye mer en å klæsje tilsynelatende gode produkter sammen. Man må kanskje få en sånn erfaring hvis man skal lære noe og bygge opp et referansegrunnlag.

    Etter å ha opplevd klinisk lyd som ikke kan skape gåsehud, så har det blitt sånn at det musikalske trumfer ren ytelse her.
    Prøvde meg på klasse D her hjemme me Mytek, og jeg ville fort tilbake til Exposure forsterkeren. Er redd for å gå retninga mot rør blant annet pga av den stramme punch`n i bånn på Exposure-forsterkeren. Men så hva med "best of both worlds", rør i forforsterker og transistor effekt?
    Leste om en kar som hadde jobbet med rør i mange år, som hadde kommet frem til at han foretrakk transistor/pre og rør/effekt. Har ikke hørt så mange andre som har gjort det.

    Bare fint med erfaringer utenom at det skal være relatert til mine Spendor høyttalere.
    Har «klaget» i andre tråder på hva som ødelegger godlyden IMØ, heretter kalt «MyFi» :)

    Det er stort sett uten unntak 1.Dårlig dempet rom m/ mye flutter og romklang, og 2. Anlegg/høyttalere med mellomtone som er altfor frempå. For meg som tilhører equalizer og tonekontroll generasjon, så husker vi den foretrukne «hengekøya» på EQ setting, evt.diskant og bass justert opp noen knepp. For mye nivå/fokus på mellomtone i kombinasjon med dårlig dempet rom er oppskrift på slitsom lyd og lyttetretthet på veldig mange typer musikk. Både hjemme og konsert ala Pearl Jam på Telenor Arena.
    Tenk det motsatte: God HeadFi, Skikkelig god bilstereo, konsert på en godt dempet klubbscene ala Smuget på 90-tallet,
    Det er slik lyd du ønsker kanskje:? Det gjør jeg:) Det fine er at dette lydidealet ikke styres av prisen på anlegget.
     

    enos

    Medlem
    Ble medlem
    12.06.2018
    Innlegg
    26
    Antall liker
    12
    Torget vurderinger
    0
    Er ikke så sikker på det. Jeg spilte på LM218 en god stund. Den er vel ganske identisk med din 805, bare litt styggere? Klipsch Heresy rocket relativt bra på 48W SET. Høyttalerne dine er ganske følsomme, men kjenner ikke impedanskurven. Kanskje en EL34 100W push-pull rørforsterker av god kvalitet er løsningen?
    Det er mulig. Skal innom Mala en tur og lytte litt en dag 😀
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    974
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Østfold
    Fin tråd "Psybent"

    Jeg tilhører de som ikke tror at god lyd er en tilfeldighet som oppstår ved en pluttselig finner to komponenter som passer sammen. Det blir en veldig dyr affære og fort lang vei fram.

    I stedet så mener jeg at det å forstå årsaken er veien å gå. Det kan være flere momenter du reagerer negativt på. Men som grafene av Spendoren viser, så "beamer" bass/mellomtone driveren gradvis mer opp mot 3.5 khz. Dette er egentlig ikke så stort problem i seg selv, problemet oppstår når diskanten tar over og har stor spredning. Diskanten begynner så smått å beame igjen over 8 khz.

    Resultatet er at du fra bunn til topp i frekvensområdet får: spredning - beaming - spredning - beaming. Dette gir som resultat gjerne inkonsistente romrefleksjoner og kan oppleves som ubalansert/unaturlig. Forsterkeren din tror jeg er brillefin, og bytte av denne vil ikke avhjelpe refleksjoner.

    Da ville jeg heller ha prøvd litt demping først i rommet, og kanskje Dirac for å justere "hotspots" i frekvensgangen. Forsterkeren din har godt "headroom" til å klare det.

    Lykke til
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har lært mye av dette forumet, og kortversjonen er at det må være bedre med en gammel NAD integrert med en 1 meter strømkabel man må betale mange mange tusen for, enn feks en Accuphase E-480 med original medfølgende strømledning.
    Det viktigste innen hifi når en går inn i en forretning er å spørre "Hva slags forsterker følger med når jeg tar opp kredittlån på denne kabelen her?"
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    199
    Antall liker
    512
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg synes Håkon R oppsummerer og forklarer godt tidligere i tråden. Ta det med ro, ikke vær utålmodig. Skal du oppgradere er også musikksmaken din viktig - går det mye i vokaler og akustiske instrumenter, jazz, klassisk er rør tingen - SET for min del. Ellers så er Pontus et godt valg, en DAC som gir litt mer organisk følelse og kropp med en transistorforsterker!
    Ønsker du et løft, og du har endel CD'er og CD er noe du også vil holde på fremover, så kjøp en god transport - jeg kan anbefale Pro Ject CD Box RS2T. Da har du en helt ultimat kilde - og det kommer til å gi deg et generelt løft fremfor det du ellers kan forvente av andre bytter i kjeden din. Kanskje lurt å prøve å låne først, sånn at du erfarer hva det vil bidra med. Ellers er rommet ditt veldig viktig å få til å fungere, i tråd med det flere nevner - gå på de to delene først. Lykke til!

    Mvh, tom-a
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Hei,

    Jeg synes Håkon R oppsummerer og forklarer godt tidligere i tråden. Ta det med ro, ikke vær utålmodig. Skal du oppgradere er også musikksmaken din viktig - går det mye i vokaler og akustiske instrumenter, jazz, klassisk er rør tingen - SET for min del. Ellers så er Pontus et godt valg, en DAC som gir litt mer organisk følelse og kropp med en transistorforsterker!
    Ønsker du et løft, og du har endel CD'er og CD er noe du også vil holde på fremover, så kjøp en god transport - jeg kan anbefale Pro Ject CD Box RS2T. Da har du en helt ultimat kilde - og det kommer til å gi deg et generelt løft fremfor det du ellers kan forvente av andre bytter i kjeden din. Kanskje lurt å prøve å låne først, sånn at du erfarer hva det vil bidra med. Ellers er rommet ditt veldig viktig å få til å fungere, i tråd med det flere nevner - gå på de to delene først. Lykke til!

    Mvh, tom-a
    Hei takk for tipset.
    Tar det med knusende ro her. Det er musikksmak er ganske vidtrekkende.
    Liker, jazz, world, instrumental musikk, filmmusikk, ambient, techno.
    Har en mengde cder, og det kjekke med Marantz er at det er streamer og cd-spiller i samme.
    Når det gjelder kilde har jeg vært på tanken om en ren cd-transport og en annen kaliber streamer, vi får se.
    Det er nettopp på grunn av Pontus Dac`n at jeg så muligheten til å mulig bygge ut dette videre.
    Det skal være noe som passer veldig bra for at det skjer.

    Rommet har jeg tatt tak i, også beskrevet litt tidligere i tråden.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Har «klaget» i andre tråder på hva som ødelegger godlyden IMØ, heretter kalt «MyFi» :)

    Det er stort sett uten unntak 1.Dårlig dempet rom m/ mye flutter og romklang, og 2. Anlegg/høyttalere med mellomtone som er altfor frempå. For meg som tilhører equalizer og tonekontroll generasjon, så husker vi den foretrukne «hengekøya» på EQ setting, evt.diskant og bass justert opp noen knepp. For mye nivå/fokus på mellomtone i kombinasjon med dårlig dempet rom er oppskrift på slitsom lyd og lyttetretthet på veldig mange typer musikk. Både hjemme og konsert ala Pearl Jam på Telenor Arena.
    Tenk det motsatte: God HeadFi, Skikkelig god bilstereo, konsert på en godt dempet klubbscene ala Smuget på 90-tallet,
    Det er slik lyd du ønsker kanskje:? Det gjør jeg:) Det fine er at dette lydidealet ikke styres av prisen på anlegget.
    Smuget på 90-tallet ja, litt for dårlig akustisk hukommelse for den;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    3.008
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Smuget på 90-tallet ja, litt for dårlig akustisk hukommelse for den;)
    Hehe! Du sier noe..men da vi begynte å høre musikk der, så var jeg alltid så fornøyd med den tette, tighte lyden, så langt fra stadion refleksjoner osv. Det hjalp sikkert med stinn brakke også.
     

    Ras

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2012
    Innlegg
    490
    Antall liker
    607
    Torget vurderinger
    1
    Supert!

    Mer avansert utstyr bringer flere problemer inn i bildet. Med tidligere og billigere anlegg hadde jeg aldri noen problemer med lyttetretthet eller lignende.
    Så når jeg fikk inn high-end høyttaler i stua ble nakken stiv, øresus og ubehag med høyere volum.
    Det krever så mye mer en å klæsje tilsynelatende gode produkter sammen. Man må kanskje få en sånn erfaring hvis man skal lære noe og bygge opp et referansegrunnlag.

    Etter å ha opplevd klinisk lyd som ikke kan skape gåsehud, så har det blitt sånn at det musikalske trumfer ren ytelse her.
    Prøvde meg på klasse D her hjemme me Mytek, og jeg ville fort tilbake til Exposure forsterkeren. Er redd for å gå retninga mot rør blant annet pga av den stramme punch`n i bånn på Exposure-forsterkeren. Men så hva med "best of both worlds", rør i forforsterker og transistor effekt?
    Leste om en kar som hadde jobbet med rør i mange år, som hadde kommet frem til at han foretrakk transistor/pre og rør/effekt. Har ikke hørt så mange andre som har gjort det.

    Bare fint med erfaringer utenom at det skal være relatert til mine Spendor høyttalere.
    Jeg har tenkt litt på dette med rør pre og klasse D effekt .. mulig det kan gi det beste fra begge verdener!?
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.953
    Antall liker
    8.362
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til spørsmåla:
    Hvilke spesifikasjoner bør man vite om når man skal velge forsterkere til høyttaleres?
    => Sjekk kor mykje effekt som trengs for å få høgtalarane til å spele høgt nok. Spelar dei ikkje 100 dB, ville eg gått for noko anna. Spelar dei 100 dB eller meir kan du vurdere vidare, men då er spesifikasjonane vanskeleg å vurdere. Det er då lettare å lytte, men det er ein stor jobb.

    Hvis jeg skal oppgradere forsterker til mine Spendor høyttalere, hva slags forsterker kunne være best?
    => Sjølv om eg likar rørforsterkarar best, tykkjer eg Spendor treng transistorar. Kanskje ein hybrid er tingen?

    Hvordan tenker man i forhold til krysspotesiale mellom forsterkere og høyttalere, og eventuelt kilde?
    => Effektdelen har relativt lite påverknadskfraft, så lenge det er fornuftig tibakekopling/dempingsfaktor, og nok effekt. Så kjem forforsterkardelen, som har vesentleg tyngre innverknad på resultatet enn ein godt fungerande effektforsterkardel. Eg opplever at rør er har sin rette plass her. Eg har erfart (subjektivt) mindre eigenlyd (eller betre eigenlyd) frå (gode) rørforforsterkarar enn det aller meste av (betalbare) transistorkonstruksjonar. Men det er berre du som kan seie kva du likar best. Eg reknar med at du ikkje skal skifte høgtalarar, så få prøvd nokre forsterkarar på heimlån.
    Når det gjeld signalkjelder: Skal du ha vinyl, er det pickupen du må tenke på. Denne må passe i armen. Så må du ha ein riaaforsterkardel som passar bra til pickupen. Drivverket er eigentleg det minst interessante, men det bør ikkje fange opp vibrasjonar, og sende sånt til pickupen.

    Kan det ha noe for seg med forsterkere i en høyere prisklasse enn høyttalere?
    => Ja. Men det mest kostnadseffektive brukar å vere å legge pengane i høgtalarane.

    Hvis man velger enn løsning med separate forsterkere, bør man legge spesifikk fokus på forforsterker? Er den viktigs for lydkvaliteten?
    =>Samanlikna med effektforsterkaren, er forforsterkaren viktigare. Om denne i tillegg inneheld riaatrinn, er det særs viktig med ein god forforsterkar. Men høgtalarane, og dernest pickup/riaa har endå meir å seie. Høgtalarane må passe til rommet. Resten gjev seg meir eller mindre av seg sjølv

    Hvor mye fokus bør man se på målinger, og hvor mye på lytte inntrykk?
    =>Målingar er fin rettleiing, men det er lyttinga som bør vere avgjerande når du skal bestemme deg for å opne lommeboka.
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Til spørsmåla:
    Hvilke spesifikasjoner bør man vite om når man skal velge forsterkere til høyttaleres?
    => Sjekk kor mykje effekt som trengs for å få høgtalarane til å spele høgt nok. Spelar dei ikkje 100 dB, ville eg gått for noko anna. Spelar dei 100 dB eller meir kan du vurdere vidare, men då er spesifikasjonane vanskeleg å vurdere. Det er då lettare å lytte, men det er ein stor jobb.

    Hvis jeg skal oppgradere forsterker til mine Spendor høyttalere, hva slags forsterker kunne være best?
    => Sjølv om eg likar rørforsterkarar best, tykkjer eg Spendor treng transistorar. Kanskje ein hybrid er tingen?

    Hvordan tenker man i forhold til krysspotesiale mellom forsterkere og høyttalere, og eventuelt kilde?
    => Effektdelen har relativt lite påverknadskfraft, så lenge det er fornuftig tibakekopling/dempingsfaktor, og nok effekt. Så kjem forforsterkardelen, som har vesentleg tyngre innverknad på resultatet enn ein godt fungerande effektforsterkardel. Eg opplever at rør er har sin rette plass her. Eg har erfart (subjektivt) mindre eigenlyd (eller betre eigenlyd) frå (gode) rørforforsterkarar enn det aller meste av (betalbare) transistorkonstruksjonar. Men det er berre du som kan seie kva du likar best. Eg reknar med at du ikkje skal skifte høgtalarar, så få prøvd nokre forsterkarar på heimlån.
    Når det gjeld signalkjelder: Skal du ha vinyl, er det pickupen du må tenke på. Denne må passe i armen. Så må du ha ein riaaforsterkardel som passar bra til pickupen. Drivverket er eigentleg det minst interessante, men det bør ikkje fange opp vibrasjonar, og sende sånt til pickupen.

    Kan det ha noe for seg med forsterkere i en høyere prisklasse enn høyttalere?
    => Ja. Men det mest kostnadseffektive brukar å vere å legge pengane i høgtalarane.

    Hvis man velger enn løsning med separate forsterkere, bør man legge spesifikk fokus på forforsterker? Er den viktigs for lydkvaliteten?
    =>Samanlikna med effektforsterkaren, er forforsterkaren viktigare. Om denne i tillegg inneheld riaatrinn, er det særs viktig med ein god forforsterkar. Men høgtalarane, og dernest pickup/riaa har endå meir å seie. Høgtalarane må passe til rommet. Resten gjev seg meir eller mindre av seg sjølv

    Hvor mye fokus bør man se på målinger, og hvor mye på lytte inntrykk?
    =>Målingar er fin rettleiing, men det er lyttinga som bør vere avgjerande når du skal bestemme deg for å opne lommeboka.
    Helt nydelig😊👍
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.860
    Antall liker
    11.760
    Torget vurderinger
    2
    Ettersom jeg har forsøkt et par gode klasse D forsterkere på Spendor A-serie, er det ikke min oppfatning at de finner fram de beste egenskapene i den typen høyttalere. Folk ramser opp en masse veldig gode forsterkere her, men det betyr ikke nødvendigvis det samme som at de tryller fram livet og leken som finnes i Spendor A-7.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    974
    Antall liker
    1.386
    Sted
    Østfold
    Både Coolio og jeg har nevnt spredningsproblematikk som et negativt moment i diskantområdet på Spendor A7 (ref. Stereophile)

    Hvis vi ser mer på disse måledataene for Spendor A7, så har de også et uheldig bidrag fra porten i området ca 400-1000 hz (rød kurve), dette er også nevnt i teksten som problematisk for plasseringen av høyttaleren.
    spendor.png


    Slik jeg ser det vil et eventuelt bytte av forsterker ikke avhjelpe dette mulige problemet.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.860
    Antall liker
    11.760
    Torget vurderinger
    2
    Både Coolio og jeg har nevnt spredningsproblematikk som et negativt moment i diskantområdet på Spendor A7 (ref. Stereophile)

    Hvis vi ser mer på disse måledataene for Spendor A7, så har de også et uheldig bidrag fra porten i området ca 400-1000 hz (rød kurve), dette er også nevnt i teksten som problematisk for plasseringen av høyttaleren.


    Slik jeg ser det vil et eventuelt bytte av forsterker ikke avhjelpe dette mulige problemet.
    Som uttalt subjektivist, deler jeg ikke konklusjonen i ovenstående innlegg.

    Dersom trådstarter har vært igjennom jobben med å finne "sin lyd", er det ikke målt perfeksjon han er ute etter, det ville i så fall være et tydelig tilbakeskritt, opplevelsesmessig sett. Og, som relativt erfaren på utprøving av Spendor A-serie høyttalere, kan jeg garantere deg at du kan få dem til å gjøre ganske fantastiske ting ved å fore dem med rett signal og forsterkerkraft.
    Jeg vil ha magien tilbake i vår hobby, hvilket innebærer å finne de kombinasjonene der resultatene klart overgår summeringen av enkeltdelene. Det er den løypa trådstarter går opp ved å kjøre "source first"-tankegangen, og gjøre akkurat det han har gjort, bare legge mer ressurser inn i det. Top notch Exposure og Naim vil vise det med all mulig tydelighet. En hver som betviler den påstanden, oppfordres til å prøve det selv.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.461
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke uenig i at det er resultatet som teller, Mr. Rognlien.

    Men jeg er av den oppfatning av at spredning, eller rettere sagt spredningskontroll, i høyttaler er enkleste vei ut av komplisert og veldig situasjonsavhengig lydkvalitet. Jeg ser ikke noen fordel med å ha kraftig forskjellig tonalitet når man sitter en sofapute til høyre eller venstre for akkurat der man har fiklet frem et sweetspot etter å ha finjustert vinkel på høyttalere og akustiske tiltak for å få balansert klangbalanse.

    For uansett hvordan man snur og vender på det så er jevn spredning det samme som mer plasseringsvennlig og mer romvennlig. Psykoakustisk mindre slitsomt dersom tonalitet fra refleksjoner er tilsvarende tonalitet fra direktelyd.

    Lydkvaliteten i seg selv kan fortsatt bestemmes og varieres av frekvensrespons, driverkvalitet, grad av spredning (smal, bred, midt i mellom), dødt kabinett, samspill mellom høyttaler og forsterker, kilde osv.

    Jeg er en fan av å finne svar på spesifikke problemstillinger, og når trådstarter etterlyser mellomtone er den mest nærliggende forklaringen at mellomtonen forsvinner i totalenergien fra direktelyd + reflektert lyd fordi mellomtonen begynner å beame (miste spredning) lenge før diskanten tar over med bred spredning igjen.

    Det forholdet totalenergien vil alltid være det samme uansett hva man gjør, med mindre man finner en forsterker som tilfeldigvis påvirkes gunstig av impedanse-forløpet i høyttaleren og gir mer energi der mellomtonen beamer.

    Forøvrig ser høyttaleren ut til å ha ganske grei spredning opp til ca 30 grader, så med nok toe-in og avstand til vegger kan det fint fungere godt i noen rom.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn