Det kan være så enkelt som en dissonans mellom forventinger, opplevelser og preferanser, kanskje i kombinasjon med at høyttalerne brukes i en annen kontekst enn tiltenkt. Mange studiomonitorer er nærfelts-monitorer, kanskje tiltenkt innbygging i vegg, med støtte av et godt designet og tilpasset akustisk miljø. Når høyttalerne plutselig settes inn i et hifi-husalter der det gjerne lyttes på lengre avstand og de akustiske betingelsene ikke passer, så er stor sannsynlighet for at resultatet ikke blir bra.
Det er også stor forskjell mellom flat on axis frekvenskurve og flat «in room» respons. Flat on-axis på høyttalere må heller ikke forveksles med flat respons i elektronikken. Videre må flat frekvensrespons i rommet også vurderes ift foretrukket lydnivå (jf
equal lounes contour), og referansenivåene for produksjonen av musikkhermetikken. Liker du å høre på lavt volum kan det være en fordel med BBC-hengekøye, helt til du setter på enkelte KKV-plater som er mikset for at et huslater med ganske flat, eller til og med anemisk frekvensrespons skal gi fyldig bass på forholdsvis siviliserte lydnivåer. En del KKV plater fungere ikke i det heletatt på noenludne høyt nivå. Det er en viss consensus om at en jevn «in room» frekvensrespons som faller jevnt med et par tre fire fem kanskje seks dB i nivå fra ca 100-200 Hz og oppover til 20k Hz kan fungere bra.
Høyttalere med veldig ujevn off-axis, men jevn (merk ikke nødvendig vis flat) on axis respons, kan fungere bra i nærfelt lytting med relativt stor avstand til sideveggen - dvs i tilfeller der direktelyden fra høyttaleren er dominerende. Men jo større lytteavstand, mindre avstand til sideveggene og større andel reflektert lyd det blir jo mer «usikkert» blir resultatet - kanskje funker det med lytteromsakustikken, kanskje gjør det ikke det.
Løpet er aldri kjørt, men lytterommet, lytteposisjon og lyttevaner gir noen føringer for hva og hvordan en bør prioritere ift høyttalere og hva som kan være oppnåelig. Siden du allerede har gjort og eksperimentere med akustiske tiltak så har du kanskje de nødvendige frihetsgradene til å leke med «layouten» i lytterommet.
Transparente komponenter er aldri «nådeløst» med mindre skavankene som avsløres er utålelige.
Jeg mener generelt at det alltid er kjekt å ha noe farging tilgjengelig ved behov, dvs tonekontroller, loudness-kontroller og/eller EQ av et rimelig godt kaliber. Men mest på grunn av at musikkhermetikken kommer i alle mulige avskygginger av farging som skrud med hensyn til andre akustiske betingelser og lydnivåer enn det du eller jeg har hjemme ved eget alter.
Du har vel ikke skrevet så mye konkret om layouten i lytterommet ditt? Har du eksperimentert med nærfelt lytting ? (typisk likesidet trekant mellom HT og lytter, HT vinklet lett mot lytteren og ca en meter eller kanskje mindre i lytteavstand).
mvh
KJ