Etter slike lange mer eller filosofiske betrakninger som denne tråden er blitt slår det meg at om målet var å lytte til mest naturtro gjengivelse av populærmusikk slik den var spilt inn ville vi alle ha mer eller mindre avslørende studiomonitorer som utgangspunkt for resten av lydkjeden.
Siden det kun er slik unntakvis diskuterer man vel egentlig hvordan man best liker å manipulere originalsignalet til en lydkolasj man selv liker.
Jeg har tidligre spurt om man da ikke mer effektivt burde fortsette der lydteknikerne avsluttet med de samme verktøyene?
Vis vedlegget 691507
Det er «noen» lag med sirkulære forvirringer mht «naturtro»=«riktig» gjengivelse av musikkhermetikken, selv med de enkleste og mest direkte liveopptakene.
Audio's Circle of Confusion Selv med enkle og direkte liveopptak kjenner/vet «vi» stort sett ikke
- hvordan det «låt» i konsertlokalet ? fra hvilken seterad ? med hvor mye publikum ? ved hvilket volum ?
- hvordan det «låt» med den aktuelle mikrofonoppsetningen/opptaksteknikken ? med de aktuelle mikrofonene ?
- hvordan det «låt» i kontrollrommet ved opptak? etter miks ? etter master ? ved hvilket volum ?
Hermetisk musikk i to kanaler kan i beste fall kun bli et faksimile av den opprinnelige framføringa og ingen utgivelser har de samme «premissene» for «korrekt» reproduksjon. Videre har husaltrene i de tusen hjem, som stort sett ikke likner på et mastering-studio, hver sine overføringsfunksjoner og akustiske forhold, som antagelig ikke likner så mye på mastering-studioet der den siste finishen i musikkproduksjonen fant sted, selv med «studio monitorer» hjemme i husalteret. Det er ei lang rekke med kjente og ukjente transformasjoner fra den opprinnelige framføringa av musikken til opplevelsen i godstolen hjemme foran eget husalter, så det er smått utrolig at reproduksjonen av musikkhermetikken i eget husalter likevel kan gi en
illusjon av ei «opprinnelig» «live» framføring. Det aller meste av musikkhermetikk er også vesentlig mer «syntetisk» og produsert enn enkle og direkte liveopptak.
Vi kaller det Hi-Fi, men de fleste av oss praktiserer Taste-Fi. Mange av oss kunne ha ønsket oss en slik :
Den mangler riktig nok kontroller for «Air», «Authority», «Drive», «Expansiveness», «Image specificity, solidity and grip», «Pin-point», «Plush & velvet», «PRAT», «Presence», «Rich and generous», «Slam», etc etc etc. På den andre siden så dekker «This» og «That» det aller meste, med en dose power og ekstase.
mvh
KJ